Ga naar inhoud
GENEGEERD

De kip en het ei


Flos

Aanbevolen berichten

De vraag wat er het eerst was is al veel gesteld .

Maar ik wilde wat wijsheden over het ei kwijt .

Stel u houdt kippen op een vrij groot neerhof .

En op een zekere dag vind u een nest kippe eieren .

Dit kan gebeuren want niet alle kippen leggen netjes in de daar voorzien legbakken .

Hoe weet men of die eieren nog eetbaar zijn en of die bebroed zijn .

Het zelfde geld ook voor een nest fazanten eieren die je in het wild vindt . Zonder hen er bij .

A) bij de kippen eieren zou ik eerst een open breken en als het stinkt (naar rotte eieren ) is de kans groot dat de rest ook oud en rot is .

B) de test zonder er een open te breken . Je neemt een badje emmer of teiltje en je vult het met lauw water (lichaam temperatuur) min . 15cm. Blijft het ei of de eieren gewoon liggen is er niets aan de hand . Richt het ei zich op zonder dat je het helpt dan pas is er een probleem . Als het heel recht op gaat staan is het al zeker een week bebroed . Als het om hoog komt en zelf gaat drijven is het sterk bebroed . Die test kan men ook gebruiken om in het wild gevonden eieren te controleren of ze al dan niet bebroed zijn .

Ik hoop dat je er wat aan heeft

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik vond een keer eenden eieren in de sloot. Deze eruit gevist en onder een warmte lamp gelegd in handdoeken. Proberend de eenden uit te broeden. Echt bleek het achteraf dat de eieren rot waren.

Er waren 2 dingen die opvielen, als je je neus bij de ei schaal houd, stinkt het, en als je er licht achter houd. Zag ik donkere vlekken.

Geen wonder dus dat moeders de eieren had gedumpt.

 

Als de eieren in het nest liggen, zou ik denken, dat de kans groter is dat de eieren nog eetbaar zijn. Ookal moet je dit altijd checken.

Als de eieren echter, zoals bij mijn ervaring, in de sloot liggen, liggen ze daar voor 99% met een reden.

 

Wellicht voegt het nog iets toe als je eieren buiten vind... (er vanuit gaand dat je dit nodig hebt om te overleven he! Niet zomaar meenemen als je voedsel hebt!)

 

Groetjes,

 

Appelflapje :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een manier om (verse) eieren langer te bewaren is ze in te wrijven met wat plantaardige olie. Hierdoor sluit je de wat poreuze schaal af voor zuurstof en bederven ze minder snel om vervolgens natuurlijk voor consumptie eerst nog de water test zoals @Geert die beschrijft uit te voeren.

Hiermee zou je de versheid enkele weken kunnen verlengen.

 

Zie oa: http://lifehacker.com/5923565/coat-eggs-in-mineral-oil-to-keep-them-fresh-longer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een manier om (verse) eieren langer te bewaren is ze in te wrijven met wat plantaardige olie. Hierdoor sluit je de wat poreuze schaal af voor zuurstof en bederven ze minder snel om vervolgens natuurlijk voor consumptie eerst nog de water test zoals @Geert die beschrijft uit te voeren.

Hiermee zou je de versheid enkele weken kunnen verlengen.

 

Zie oa: http://lifehacker.com/5923565/coat-eggs-in-mineral-oil-to-keep-them-fresh-longer

Je kan eieren tot 1 jaar en langer bewaren door ze in te smeren met een mengsel van Natrium silicaat en water en ze dan te laten drogen. Hmmm Ik geloof dat ik dat ooit al is vermeld heb.

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Waterglas is het goedje wat vroeger gebruikt werd (kan je via internet nog steeds krijgen) verdunnen met water, in een grote stenen/glazen pot doen en de eieren toevoegen. Blijft inderdaad ongeveer een jaar goed. Handig voor mensen met kippen, maar met eieren uit de winkel werkt het ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...