Ga naar inhoud
GENEGEERD

Amputatie 2.0 (Let op: Met Foto's!)


Aanbevolen berichten

Mooie post @Keyser Suze

 

Ik hoop niet dat je het een stomme vraag vind, maar:

 

Nu herlees ik inmiddels een historische roman, waarin een vrouw zich met artsenijen bezig houd.

Het lijkt wel een prepper ! Zij komt uit op volwassen leeftijd 1945, en duikt dan 200 jaar terug de tijd in.

 

Ook is er op een gegeven moment sprake van het gebruik van maden op een open wond, maar in t boek werd geopperd dat de maden echt van een bepaald soort moesten zijn.

Jij hebt het over de gewone huisvlieg (gelukkig), daar is makkelijker aan te komen.

Mijn vraag is of andere soorten maden van bepaalde vliegen dan echt niet zouden mogen ?

 

Groetjes Dree

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 1 jaar later...

Dat NaCl infuus. NaCl = Natrium Chloride = keukenzout? Jozo zout heeft jodium. Maakt dat uit voor in een infuus? En zo ja, wat voor zout anders?

 

Verder begrijpelijk. Moet er niet aan denken, maar zeer nuttige informatie in geval van. Dank.

 

EDIT: Kudo's zijn weer eens op. Maar je komt er vast niet te kort :)

 

Oh, en nog wat anders. Ik weet dat je een ernstige bloeding niet te lang mag afbinden omdat er anders afsterving van weefsel gaat ontstaan enzo. Hoe lang mag het wel, en hoe vaak? Daar was een regel voor maar ik weet niet meer hoe dat zat.

 

EDIT @Keyser Suze even zodat 't niet verloren gaat in alle berichtjes :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorbeeld:

 

De vriendin van mijn broer kreeg plotse weeën. In het ziekenhuis kreeg ze een spoedkeizersnee onder verdoving van morfine. Zou daar een beetje wiet tegen helpen ?

 

Het ging over Fantoom pijn. Maar een keysersnee is andere koek. Vergeet ook niet dat wat de moeder doet, het kind ook naar binnen krijgt. Dus vlak voor de keizersnee Nog wiet roken lijkt mij niet slim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat NaCl infuus. NaCl = Natrium Chloride = keukenzout? Jozo zout heeft jodium. Maakt dat uit voor in een infuus? En zo ja, wat voor zout anders?

 

Verder begrijpelijk. Moet er niet aan denken, maar zeer nuttige informatie in geval van. Dank.

 

EDIT: Kudo's zijn weer eens op. Maar je komt er vast niet te kort :)

 

Oh, en nog wat anders. Ik weet dat je een ernstige bloeding niet te lang mag afbinden omdat er anders afsterving van weefsel gaat ontstaan enzo. Hoe lang mag het wel, en hoe vaak? Daar was een regel voor maar ik weet niet meer hoe dat zat.

 

EDIT @Keyser Suze even zodat 't niet verloren gaat in alle berichtjes :)

 

Google effe en als je een antwoord hebt, weet ik het ook weer. Langer dan een uur heb je meestal niet nodig en is verantwoord. Je moet natuurlijk niet onnodig afklemmen.

 

Ik heb eens geassisteerd bij een moeilijke operatie die te lang duurde. Operatie gelukt maar enkele zenuwen in de klem. Dus die patiënt had een deels verlamde arm. In het geval van een amputatie maakt dat niets meer uit. En weefsel versterf krijg je toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok. Ik had begrepen dat shock gevaarlijk was. Niet genoeg zuurstof naar organen waaronder de hersenen enzo... En hoe zit het met dat infuus (zie eerdere vraag)?

 

Jij had het over shock door pijn. Shock heb ik elders beschreven, geen idee waar.

 

Infuus aanleggen is een kunst. Bovendien heb je steriele slangen nodig en naalden. Je kunt niet effe wat water door je filter gooien, zout erbij en hup in een ader. Nog los van het jodium, wat je minste zorg is als je verder alle spullen steriel kunt krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij had het over shock door pijn. Shock heb ik elders beschreven, geen idee waar.

 

Infuus aanleggen is een kunst. Bovendien heb je steriele slangen nodig en naalden. Je kunt niet effe wat water door je filter gooien, zout erbij en hup in een ader. Nog los van het jodium, wat je minste zorg is als je verder alle spullen steriel kunt krijgen.

 

Link:

http://preppers.nl/forum/threads/1089-Shock?p=18019&highlight=abces#post18019

 

NB: even wat op- en aanmerkingen over wat ik anders heb geleerd, maar verder prima overzicht!

1. Allergische shock behandelen met inderdaad vocht toedienen, tot wel 5-7 liter (!!!) in eerste 24 uur, dit omdat de vaten 'lek' raken en het vocht zit dan niet in de bloedvaten, maar in de weefsels. Dien direct een anti-histaminicum toe (tavegyl als injectie 2mg of aerius 5mg oraal als oplostablet onder de tong, maar ook cetirizine is prima, beter iets doen dan niets doen). Adrenaline (en niet atropine dacht ik) doet de bloedvaten knijpen waardoor minder lekkage, en verhoogt de contractilitieit van het hart.

2. Cardiogene shock op basis van een infarct, waarbij reeds een bloeddrukdaling is opgetreden, wordt meestal erger bij toedienen van nitraten, zoals isordil of nitrospray. Dat kun je dus alleen doen als de bloeddruk hoog is of normaal, of indien je naast de nitraten iets toedient om het hart te ondersteunen. De gedachte is dat de bloedvaten open gaan staan door de nitraten, maar de hartspier beetje chemisch wordt gestimuleerd. Overigens is het effect van nitraten nimmer bewezen, een andere optie is het toedienen van morfine, wat wel een positief effect heeft op de kans te overleven.

3. Septische shock wat afkomstig is van één ontstekingsfocus, kan, bij gebrek aan antibiotica, ook chirurgisch worden opgelost indien het afkomstig is van een ontsteking / abces / gangreen van een ledemaat. Het abces openen of het betreffende lidmaat amputeren is dan weinig aantrekkelijk maar wel levensreddend. Breng tevoren een stuwband of strakke riem aan boven het infectieuze gebied, zeker indien overgegaan wordt tot amputatie. Veel sterkte als je dit moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok. Ik had begrepen dat shock gevaarlijk was. Niet genoeg zuurstof naar organen waaronder de hersenen enzo... En hoe zit het met dat infuus (zie eerdere vraag)?

 

De definitie van shock is geen zuurstof naar de organen. Aantal mogelijke oorzaken. Out gaan door pijn noemen we dan ook gewoon het bewustzijn verliezen :D

 

Bedoelde je dat? Anyway, batterij op. Ik ga slapen en fijn over amputaties dromen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij had het over shock door pijn. Shock heb ik elders beschreven, geen idee waar.

 

Infuus aanleggen is een kunst. Bovendien heb je steriele slangen nodig en naalden. Je kunt niet effe wat water door je filter gooien, zout erbij en hup in een ader. Nog los van het jodium, wat je minste zorg is als je verder alle spullen steriel kunt krijgen.

 

Tja, ik heb zo'n kitje met sterile naaldjes, ook voor infuus. Ik heb wat zakken van platypus die je kunt ophangen met bijbehorende slangetjes. Die kan ik even uitkoken natuurlijk. Samen met m'n scalpel (hobbymesje maar het is een setje met verschillende mesjes).

 

Ik heb dit pakketje: link

 

Wil nog een paar van deze bestellen

 

Dit is m'n setje mesjes zoals ik ze nu heb:

 

20140922_231944.jpg.8fb81560b14a4b7325f5fd17d84a7ca0.jpg

 

En natuurlijk diverse messen die ook wel door bot komen, maar die zou ik dan ook moeten ontsmetten doormiddel van vuur of een alcohol bad oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...
Op 11-6-2013 om 14:04, Keyser Suze zei:

Een amputatie kan het leven redden van de gewonde persoon in kwestie. Je kunt je voorstellen dat de persoon van het onderstaande plaatje, binnen enkele uren komt te overlijden, als je niets doet.

 

Picture_214.jpg.de43671ff19759a4cc3b43fe1d83421a.jpg Geef geen alcohol, of ten hoogste één beschaafd glas. 

Een heftig stukje,

Een klein vraagje, is Alcohol niet een bloed verdunner die juist zorgt dat er nog meer bloed stroomt.

 

Er zit veel vitamine K in cayennepeper dat helpt tegen veel bloed verlies, en je zou het ook in een openwond kunnen strooien volgens derden.

Vitamine K is ook altijd in ziekenhuizen aanwezig om groot bloed verlies tegen te gaan, soms moet je een arts er ook nog op wijzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...