Ga naar inhoud
GENEGEERD

Amputatie n.a.v. de film 127 hours


Aanbevolen berichten

Ik heb daarjuist de film 127 houres gezien waarbij iemand zijn arm moest amputeren.

Ik zie mezelf nu nog niet snel vast zitten onder een rotsblok, maar stel je zit midden in een SHTF scenario en je hebt bv koudvuur op je voet na een open beenbreuk of een ander letsel waarbij enkel nog amputatie redding kan brengen bij jezelf of iemand anders.

 

Hoe begin je hier mee?

 

Het belangrijkste is pijnbestrijding en het voorkomen van veel bloedverlies.

Voor pijnbestrijding heb ik nog geen enkele optie behalve veel wiskey. :p

 

Ik zou beginnen met een tourniquet aan te leggen. En het te amputeren lichaamsdeel hoger leggen

dan het hart om minder bloedverlies te hebben

Alles zo goed mogelijk ontsmetten en bij het dichtstbijzijnde gewricht met een scalpel zo diep mogelijk door het weefsel snijden.

Indien ik niet verder geraak zou ik de draadzaag bovenhalen en zo door het gewricht zagen.

Dan op zoek gaan naar De slagader en de grote aders en deze afbinden met nylondraad.

Als laatste zou ik een steriel absorberend compres aanleggen en een drukverband.

De "stomp" zou ik niet dichtnaaien om drainage mogelijk te maken.

 

Wat zouden jullie nog doen? En wat is de beste manier om het bewustzijn te doen verminderen met huis tuin en keuken middeltjes?

 

Mvg Stijn

 

[MOD] Voor een leidraad van deze ingreep zie: http://preppers.nl/forum/threads/6047-Amputatie-2-0-(Let-op-Met-Foto-s!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb hier geen verstand van maar je hebt iig een plan, kans lijkt mij groot dat je tijdens de operatie "out gaat" tenzij je heel koelbloedig bent.

Ik weet echter wel dat whisky volgens mij een slecht idee is omdat alcohol je bloed verdunt en de bloeding dus moeilijker te stelpen zal zijn.

Ik zou, tenzij je vast zit zoals in je voorbeeld, het een ander laten doen in het geval van koudvuur.

Er zijn natuurlijk zeer krachtige pijnstillers zoals morfine maar daar kom je denk zo gemakkelijk niet aan. Misschien zijn er pijnstillers voor vee waar makkelijker aan te komen is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@stijn: Ether daar is hier wel eens over gediscussieerd op 't forum. 't Grootste probleem daarmee is de dosering. Iets te weinig, patient klaarwakker, iets te veel, patient overleden. Zeker niet te gebruiken als je bij jezelf iets zou moeten amputeren.

 

Mocht er binnenkort in je kennissenkring een bejaarde overlijden, kijk eens naar de overgebleven medicamenten. Morfine, prednisalon, antibiotica, zo kom ik eraan. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier geen verstand van maar je hebt iig een plan, kans lijkt mij groot dat je tijdens de operatie "out gaat" tenzij je heel koelbloedig bent.

Ik weet echter wel dat whisky volgens mij een slecht idee is omdat alcohol je bloed verdunt en de bloeding dus moeilijker te stelpen zal zijn.

Ik zou, tenzij je vast zit zoals in je voorbeeld, het een ander laten doen in het geval van koudvuur.

Er zijn natuurlijk zeer krachtige pijnstillers zoals morfine maar daar kom je denk zo gemakkelijk niet aan. Misschien zijn er pijnstillers voor vee waar makkelijker aan te komen is?

 

Alcohol verdund het bloed maar op zo een moment drink ik toch liever :p , Infeite wel een luguber onderwerp maar het stond nog niet bij de medische zaken. De kans dat het ooit zover moet komen acht ik bijzonder klein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk denk ik dat ik gewoon dood zou gaan omdat ik er simpelweg niet de ballen voor heb om mijn arm er af te snijden met een bot keukenmesje...

 

Maar goed, misschien krijg op het moment dat het voor komt wel een acute aanval van dapperheid en doe ik het toch. Ik acht die kans net zo groot als het feit dat ik met mijn poot tussen een rotsblok kom...

 

Brrrr... Ik moet er niet aan denken.

 

Wellicht niet het gewenste antwoord, maar tenminste wel eerlijk!

 

JB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit eens een traumatische amputatie gehad van een vingertopje.

Wat me is bijgebleven is het volgende:

- op het moment voelde het alsof ik me flink op mijn vinger had geslagen met een hamer.

- daarna doofde de ergste pijn, naar een zeurend niveau.

- in het ziekenhuis hebben ze de wond gehecht zonder verdoving omdat ik simpelweg de pijn van de naald (tbv het hechten) niet voelde.

- De volgende dag echter wist ik niet hoe hoog ik mijn hand moest houden omdat het erg pijnlijk klopte.

 

In mij geval dus direct na het incident niet meer dan een dragelijke pijn. Dit is het moment dat je moet handelen m.i.

Zorg ervoor dat je direct daarna de wond goed verzorgt en de volgende dag een flinke fles Whiskey bij je hebt.:p

 

Ik weet niet of mijn ervaring representatief is voor jouw voorbeeld, maar ik wilde het iig even delen.

 

Driehart

-

Link naar reactie
Delen op andere sites

@driehart

 

Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt. Met een stuk gebroken glas één van mijn vingers tot aan het bot doorgesneden (per ongeluk uiteraard). Bloedde als een rund. Ik vond het te laat om naar het ziekenhuis te gaan en om als Jan met de Korte Achternaam op de SEH te gaan zitten.

 

Volgende dag toch maar even naar de huisarts, kreeg ik van op mijn donder! Had het meteen moeten laten hechten (blijkt dat dat binnen een x aantal uur moet). Hij komt alsnog met de naald aan; zeg ik: "Kun je het niet gewoon lijmen?". "Ja hoor!", zei hij. Cholera! Dat voelde ik! Blijkt dat hechten minder zeer doet dan lijmen... (so they say...)

 

Zenuw was door. Tot op vandaag geen gevoel meer in de betreffende vinger.

 

Stel je voor: Een vent van 2.00 meter lang, bijna 100 kilo en lijkbleek met een bloedende vinger; hahahaha!

 

Ahum, so far for my reputation...

 

JB

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een mooi verhaal dat amputeren, maar in de praktijk zo goed als niet te doen lijkt mij. Als prepper zijn met goede connecties wel verdovingsmiddelen te krijgen en zelfs goed materiaal om te hechen enzo. Maar eerlijk gezegd lijkt het me een hachelijke onderneming om met 1 hand deze handelingen te verrichten. Daarnaast wanneer het wel zou lukken te amputeren, gaat de wondverzorging tellen. Gewoon een Tournique en afbinden leid als t te lang duurt tot necrose en dus lijkgif. Ook is het zo dat je absoluut niet steriel kunt werken onder de beschreven omstandigheden, waardoor de kans dat je een infectie oploopt heel groot is. Mocht je dan binnen een korte tijd geen antibiotica krijgen en de juiste verzorging, kun je volgens mij alsnog akelig dood gaan. Wellicht kan @Keyser Suze hier een beter antwoord op geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de techniek van de daadwerkelijke amputatie kom ik nog terug.....ten aanzien van verdoving wil ik vast opmerken dat alcohol het domste is; het werkt als bloed verdunner en het verhoogd de perifere doorbloeding; dus je bloedt harder en je bloed gaat meer naar je huid, waardoor je sneller in shock raakt. Ik zal eens wat schrijven over amputeren, het is wel weer tijd voor iets ' leuks' medisch.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een mooi verhaal dat amputeren, maar in de praktijk zo goed als niet te doen lijkt mij. Als prepper zijn met goede connecties wel verdovingsmiddelen te krijgen en zelfs goed materiaal om te hechen enzo. Maar eerlijk gezegd lijkt het me een hachelijke onderneming om met 1 hand deze handelingen te verrichten. Daarnaast wanneer het wel zou lukken te amputeren, gaat de wondverzorging tellen. Gewoon een Tournique en afbinden leid als t te lang duurt tot necrose en dus lijkgif. Ook is het zo dat je absoluut niet steriel kunt werken onder de beschreven omstandigheden, waardoor de kans dat je een infectie oploopt heel groot is. Mocht je dan binnen een korte tijd geen antibiotica krijgen en de juiste verzorging, kun je volgens mij alsnog akelig dood gaan. Wellicht kan @Keyser Suze hier een beter antwoord op geven.

Deze week, is dat snel genoeg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...