Ga naar inhoud
GENEGEERD

PM oplichters op MP (weer eens een let op)

Greener
 Share

Recommended Posts

Ik blijf mij weer dagelijks verbazen over de hoeveelheid rommel die op Marktplaats staat aangeboden.

We hebben het eerder gehad over German Silver en Clad (beiden zijn alleen silver plated) maar men is brutaler aan het worden.

Ik noem even als voorbeeld een 10 ounce Engelhard baartje:

Fake:

image.jpg.5bb79f08a1c45f301858ace38f9b56b2.jpg

Real:

image.jpg.314d8ce9254127d6d189e393756c0f2e.jpg

image.jpg.9697d01a0f69fcf9028dd1b23b48e9ef.jpg

Zoek de verschillen en onthou dat ze origineel in plastic geseald horen te zijn. (Al zijn er genoeg originelen die uit de seal zijn gehaald)

Bekijk nu eens even de volgende advertentie op MP:

http://m.marktplaats.nl/a/postzegels-en-munten/edelmetalen-en-baren/m685812788-zilverbaar-engelhard-10-troy-ounces.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Schrikt u ook zo van dat hoogste bod?

Dag hard verdiende euro's...

Greener

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Klopt,

Die oplichters kopen daar alles op om het hier weer voor ziekmakende prijzen door te verkopen.

Ik heb al meerdere malen contact gezocht met dit soort handelaars maar als ze al reageren krijg je een grote bek.

Gelukkig geloof ik in karma :cool:

Greener

Link naar reactie

Zoek de verschillen en onthou dat ze origineel in plastic geseald horen te zijn. (Al zijn er genoeg originelen die uit de seal zijn gehaald)

Toch zie ik niet zo heel veel verschillen.

1. Het veld van serienummer is leeg
  2. De prijs is te laag

Zijn dat ze, of heb je nog meer kenmerken die handig zijn om te weten? Kleur lijkt me bijvoorbeeld een lastig ding, want vanwege de spectaculaire spiegelende karakteristieken van zilver, zie je al heel snel meer de kleur van de reflectie dan van het edelmetaal zelf ...

Link naar reactie

2. De prijs is te laag

Zijn dat ze, of heb je nog meer kenmerken die handig zijn om te weten? Kleur lijkt me bijvoorbeeld een lastig ding, want vanwege de spectaculaire spiegelende karakteristieken van zilver, zie je al heel snel meer de kleur van de reflectie dan van het edelmetaal zelf ...

Het feit dát er verschillen zijn moet toch al een belletje laten rinkelen? :D

Link naar reactie

Link naar reactie

Het feit dát er verschillen zijn moet toch al een belletje laten rinkelen? :D

Ja absoluut, die twee punten die ik noemden zijn ieder al voldoende reden om ervan weg te blijven cq extra alert te zijn. Maar ben gewoon benieuwd, hoe meer kenmerken om op te letten, hoe beter. (bv prijs: het kan gewoon iemand zijn die niet weet wat de waarde ervan is)

Link naar reactie

Ja absoluut, die twee punten die ik noemden zijn ieder al voldoende reden om ervan weg te blijven cq extra alert te zijn. Maar ben gewoon benieuwd, hoe meer kenmerken om op te letten, hoe beter. (bv prijs: het kan gewoon iemand zijn die niet weet wat de waarde ervan is)

Kennelijk heel moeilijk. Ik ben geen expert en zou dus nooit via marktplaats PM kopen.

Sommigen zweren dat ze het horen aan het geluid:

http://forum.saxontheweb.net/showthread.php?115239-Silver-Plate-or-Solid-Silver

Soms zullen de letters E.P, E.P.N.S of E.P.B.M gebruikt zijn (de afkorting van electro-plated nikkel en zilver. E.P.B.M staat voor electo-plated base metal.

En het serienummer zal in principe ontbreken.

Het gewicht en de glans zullen het verschil niet maken.

De puurheid van zilver kan getest worden met een zuur; bij zilver blijft het zuur zijn kleur houden. Bij vervuilingen met andere metalen zal het bruin kleuren. Ebay heeft een duidelijke pagina met instructies en kenmerken:

http://www.ebay.com/gds/Is-it-Sterling-Silver-or-Silverplated-You-should-know/10000000007864961/g.html

Link naar reactie

Schrikt u ook zo van dat hoogste bod?

Hoeft geen echte bieder te zijn. Op je eigen advertentie bieden geeft enerzijds een minimumprijs waar niet meer onder geboden kan worden (alhoewel sommige mensen dan gewoon mailen met een veel lager bod) anderzijds heeft het een psychologisch effect. Waar meer mensen op bieden, heeft 'blijkbaar' meer waarde, dat geeft psychologische druk op geinteresseerden om zelf ook te bieden terwijl ze het misschien niet eens écht willen hebben (men wordt hebberiger als meer mensen het willen hebben), en om meer te bieden dan ze er eigenlijk voor over hebben. De meeste mensen laten zich drijven door hun gevoelens zonder eerst even stil te staan en naar hun verstand te luisteren. Vandaar het effect van reclame, uitverkoop, eendagsaanbiedingen, etc.

Link naar reactie

De advertentie opnieuw plaatsen en de oude weggooien is een gratis manier om je advertentie weer bovenaan de lijst te krijgen.

Link naar reactie

2. De prijs is te laag

1: geen serienummer

2: prijs is te laag

3: geen plastic seal

4: geen seal + geen patina = bijna onmogelijk

5: gewicht + afmetingen, één van de twee klopt voor geen meter. Meestal beiden

6: kleur, fake = spiegel a la "proof". Echt = de bekende zilver halo. Je moet dieptes in het metaal zien

7: geen enkele beschadiging. Uit de zogenaamde seal gehaald en nog geen minuscuul deukje of krasje? Probeer eens een 999 puur zilveren staafje vanaf 5 cm hoogte op een tafel te laten vallen, pure horror.

Ook heb je nog testen die je ter plaatste kunt doen.

Genoeg reden om hard weg te lopen en niet meer om te kijken!

Greener

Link naar reactie

Ik zie een verguld kroningstientje van 320 gram op MP en een echt gouden tientje op Hollandgold?

Greener

Link naar reactie

Ja, dat bedoel ik, hoe zie je nu wat de valse is? (Denk die van marktplaats)

Maar wat is het verschil.

Om te beginnen schelen ze 313,28 gram.

De MP adverteerder verkoopt dus geheel iets anders dan Hollandgold.

Ook al zou de MP adverteerder een gouden tientje van 6,72 gram aanbieden zou ik nog steeds wegrennen.

Er staat in de advertentie dat de munt "verguld" is.

Een minimaal klein laagje goud wat met een beetje geluk een enkele euro waard is.

Greener

Link naar reactie

als ik vermoede heb van fraude op marktplaats meld ik dat aan marktplaats.

9 van de 10 keer halen ze de advertentie snel weg.

bv bij een auto waarvan het kenteken niet bekend is bij de RWD, en vele andere voorbeelden zoals alleen op een station willen afspreken enzo....

Ik neem de moeite om het de criminele kuttekoppen moeilijker te maken MP te misbruiken.

Ik hoop dat vele met mij dat doen.....

Link naar reactie

een printer, photoshop en alles is te vervalsen ook certificaten van echtheid als je goud wilt haal het waar anderen het ook halen en probeer niet goedkoop aan goud of zilver te komen goedkoop is in deze gevallen altijd duurkoop, maar goed het is niet mijn geld gelukkig :D

Link naar reactie

• 11 months later...

Klopt, dus als je niet weet waar je op moet letten, enkel bij gekende PM handelaars kopen.

En heel simpel zou jij zover onder spot willen verkopen ( en zo'n leeg serienummer veld..., tja..)?

Ik vertrouw geheel op hoe het eruit zit en welk geluid het maakt (aantikken).

En dan vallen dus gesealde baren, en helemaal via marktplaats, gewoon snel af..

Als je eenmaal het geluid van zilver kent, muntje of baar maken ander geluid maar zijn zo specifiek voor echt zilver dat het ongeloofelijk moeilijk is om iets na te maken dat zo klinkt, dan blijft dat een uniek kenmerk.

Junk zilver is momenteel niet echt rendabel en gelijkend na te maken.

Aan de hand van het uiterlijk en klank kun je ook daar moeilijk een miskoop maken.

Dan moet je natuurlijk wel weten waar je het over hebt kuchsheltercampingkuch.

En nogmaals heb je die kennis niet, dan koop je het beste bij een gevestigde handelaar.

Goud is door zijn veel voorkomende zuiverheden en het ontbreken van zo'n specifieke klank en hogere prijs weer heel wat moeilijker.

Het kan best simpel en redelijk betrouwbaar, maar een muntje of baar waar je een stalen spijker het doorgedrukt verkoopt een stuk lastiger :rolleyes:

Ik heb ook veel meer ervaring met zilver, dus mischien kan iemand met meer goud kennis wat toevoegen?

K a n s

Ik zie nu dat dit al een heel oud topic is.

Ach ja ook oude info kan nuttig zijn

2. De prijs is te laag

• Leuk 1
Link naar reactie

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...