Ga naar inhoud
GENEGEERD

Tekst via 27Mc


Communicator

Aanbevolen berichten

Ik ben altijd op zoek naar alternatieve manieren om te communiceren. En dit keer heb ik een pareltje gevonden hoor!

MF Tele Type genaamd!

 

Het principe is erg simpel. Je stuurt DTMF signalen via de 27Mc naar een ontvanger. Deze signalen bevatten ASCII tekens (letters en tekens). De ontvanger gebruikt hetzelfde programma en kan dan dit signaal weer omzetten van geluid naar leesbare tekens.

 

Wat heb je hiervoor nodig:

 

Softwarelink:MF Tele Type Website:klik

Een laptop met een MIC ingang

Een kabeltje met 2x mini-jack (kleine koptelefoon aansluiting)

een 27Mc zendbak + toebehoren

 

De meeste zendbakken hebben een EXT SP uitgang (externe speaker). Deze sluit je d.m.v. het kabeltje aan op de MIC ingang van je laptop.

Pas de instellingen van je laptop dusdanig aan, dat je het geluid van je bakkie hoort over de speakers van je laptop.

 

installeer de software op je laptop. Als je het programma voor het eerst opstart komt hij met een programma "Soundcard sample rate measurement.

Meestal staan deze instellingen standaard al goed.

Druk onderaan op Apply and Measure

en vervolgens links op "Update Sound Card List".

Met een beetje geluk sluit hij dat scherm en start hij het programma. Druk anders op het kruisje en start het programma nogmaals op via het bureaublad: MF Tele Type

 

Werking Programma:

Het bovenste blauwe gedeelte geeft het ontvangen signaal weer. Als het blauw is ontvangt het niets (squelch dicht). en als het steeds lichter wordt, ontvang je dus signaal of ruis. Dat is goed!

 

Als je dit samen kunt doen met een tegenstation die in de buurt zit, kun je gaan testen.

Ik heb dit inmiddels gedaan met een mede-prepper en het werkte geweldig!

Maar om jullie een idee te geven van de werking, heb ik hier een testopstelling gemaakt en een stukje gefilmd.

 

[video=youtube_share;LHvYxKFCJFY]http://youtube/LHvYxKFCJFY

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Volgens mij is dit gewoon packet zonder modem als ik het goed begrijp?

 

Packet was vroeger nog veel uitgebreider, geautomatiseerde en had ook verschillende coderings methodieken.

Omdat het allemaal zo oud en stoffig (en langzaam) is, zou je bijna weer zo'n conrad / velleman kitje bestellen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De duitsers in de 2WW hadden voor communicatie op grote afstand met een laag zendvermogen de beschikking over "de hellschreiber". Als de communicatie door slechte conditie's niet meer mogelijk was zetten ze de "hellschreiber" in.

Hier een stoffige docu op youtube over uitleg

 

 

Helaas liggen deze hellschreibers niet met grote getale bij de dumpzaak om iedere 27mc prepper 1 te verstrekken.

Er zijn wel wat bouwpakketjes / printjes te koop. Maar denk dat MF teletype minder omslachtig is.

Wel ben ik benieuwd of communicatie per teletype ook het voordeel heeft net als de hellschreiber en verder gaat dan spraak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de frequentie waarop je verzend verhogen tot 3000Hz. En ik dacht dat; hoe hoger de frequentie, hoe beter het te horen is.

 

Om even verwarring te voorkomen:

Ik heb het nu over de frequentie waarop je de DTMF signalen verstuurt. Niet over de kanalen van de bak.

Want hierin ben je beperkt tot de 11 of 10 meter band. (ik tot de 11 meter, anders moet ik mijn basis antenne gaan aanpassen).

 

Ik ga straks weer testen. Weet nog niet welke frequentie ik daarvoor ga gebruiken.

Mochten er gegadigden zijn die willen proberen om mee te luisteren, laat even weten hier, dan geef ik de Frequentie door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 jaren later...

Ik heb vroeger ook altijd 27mc gehad.

begonnen met illegaal am.

later legaal fm 0,5 watt wat enige tijd later volgens mij verhoogd is.

 

toen wat gespeeld met President apparatuur met am/fm/usb en ik meen ssb.

tot ca 30 en 40 watt vermogen.

qsl kaartjes delen enz.

 

ondertussen ben ik 40 jaar ouder en ik zie ineens allemaal termen langs komen die ik niet ken.

overweeg wel weer een 27mc te gaan kopen, mobiel en met veel opties.

legaal zal het niet zijn dan alleen tijden zijn zo verandert dat ik me eerst maar eens moet verdiepen is de apparatuur

 

1 ding is bij mij altijd zeker, ik koop nooit geen rotzooi.

alsmer een mobiele 27 mc bij komt moe het een goed apparaat zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een bump met een mention dan maar@communicator

Ik heb even zitten spelen met MF- teletype, werkt op zich prima als men de microfoon bij de luidspreker van de laptop houdt, en vica versa. Toch zou het fijn zijn om via de UV5R tekst te kunnen verzenden, door gebruik te maken van de in en output.

Enig idee hoe ik dit kan bewerkstelligen?

Grtz,
Zoom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...