Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Eton Scorpion


Canis Majoris

Aanbevolen berichten

Twee weken geleden ontving ik mijn bestelling bij de Prepshop van mijn Eton Scorpion: de alles-in-één (opwindbare) radio met zonnepaneel, zaklamp en USB-lader. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel even getwijfeld heb om de radio/zaklamp te bestellen. Hij wordt verkocht voor € 69,95 euro en dat is best een hoop geld voor een radio c.q. zaklamp. Ik was even bang dat het een goedkoop plastic barrel was maar dat bleek volledig onterecht: wát een stoere radio!

 

Schermafbeelding-2013-06-09-om-21.07.32.png.9b131724c8e880dbeaa4487ea2d4860a.png

 

Het eerste dat opvalt is het formaat van Eton Scorpion: op de afbeeldingen in de webshop lijkt hij veel kleiner. Hij is (exclusief karabijnhaak) ongeveer net zo hoog als een blikje frisdrank en ligt met dat formaat en een relatief laag gewicht lekker in de hand. Een ander voordeel van de afmeting is de mogelijkheid voor het inbouwen een groot zonnepaneel. Dat hebben de makers dan ook zeker benut om de radio d.m.v. een zonnepaneel op te laden. Vijf uur opladen in de zon is zo'n drie uur radio én verlichting. Wanneer de accu leeg is, is even zwengelen aan de hendel voldoende om de radio weer van stroom te voorzien.

 

4417681123_59ea79726a_z.jpg.f07aada2bf15b3072ed2e8dd2ddaf9e4.jpg

 

De sterke ontvangst van de AM/FM radio is absoluut een pluspunt van de analoge radio met uitschuifbare antenne. De geluidskwaliteit, ook met oordopjes in, is super. Ik heb de radio inmiddels een paar keer een middag gebruikt (in een middelgrote stad in Nederland) en heb géén verstoring van het signaal gehad. De LED-zaklamp geeft verrassend veel licht en met de ingebouwde karabijnhaak hang je de radio aan je backpack, waarbij je niet bang hoeft te zijn voor val- of waterschade: de radio is voorzien van een behoorlijk robuuste behuizing en is spatwaterdicht. De AUX-ingang werkt volledig automatisch: bij het inpluggen van een stekkertje schakelt het apparaat zelf over van radio naar de input van (in mijn geval) mijn iPhone.

 

De Eton Scorpion is voorzien van een USB-poort om met behulp van de hendel stroom te leveren aan een mobiele telefoon. Ik ben in het bezit van een iPhone 4 en was — ondanks de melding van Apple in mijn scherm: 'opladen niet ondersteund met dit accessoire' — in staat om de accu van mijn telefoon op te laden. Geen probleem! Volgens handleiding is 10 minuten zwengelen aan de hendel voldoende om een telefoongesprek van drie à vier minuten te voeren. Opladen zonder zwengelen (met behulp van de accu) is overigens niet mogelijk. Gelukkig zijn daar binnen de Prepshop andere alternatieven voor beschikbaar.

 

foto.PNG.1bbf5a31d4c23c4d2da25f6a4b4a7c0f.png

 

Het enige nadeel van de Eton Scorpion dat ik heb kunnen ontdekken is de complete 'reset' van de radio wanneer de accu volledig ontladen is. De voorkeurszender van de radio en de tijd moeten daarna opnieuw ingesteld worden. Gelukkig is de Scorpion voorzien van een flesopener, waarmee ik het opnieuw instellen van de tijd onder het genot van een ijskoud Hertog-Jan bier (niet meegeleverd, helaas) kon doen.

 

Voordelen

 

  • Verkrijgbaar in de Prepshop
  • Erg robuust, sterk en spatwaterdicht
  • Opladen via het zonnepaneel
  • Bijladen via een hendel
  • Geen batterijen nodig
  • USB-lader voor bijv. een mobiele telefoon of MP3-speler

Nadelen

 

  • Reset van instellingen wanneer de accu volledig ontladen is

Ik kan iedereen zonder noodradio aanraden de Eton Scorpion aan te schaffen: het is een fantastisch apparaat, het is de € 69,95 euro dubbel-en-dwars waard en ik ben er érg blij mee!

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Canis, bedank voor je positieve review. Zelf kan ik mij hier volledig bij aansluiten. Ook ik heb sinds een paar dagen de scorpion beluisterd en mijn mobieltje ermee opgeladen. Alles functioneert naar behoren en voldoet aan de verwachting. Echt een aanrader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Canis Majoris Leuke review. Ik heb enkele jaren geleden een Eton gekocht voor een vergelijkbaar bedrag maar die is denk ik 2x zo groot als die van jou en heeft geen zonnepaneel wat ik toch wel een gemis vind.

Maar hij doet het prima en om nou weer toch inderdaad een behoorlijk bedrag neer te tellen voor de grotere draagbaarheid en het zonnepaneel, tja. Had ik geen opwind radio gehad dan was deze zeker een kandidaat geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

ook eentje aangeschaft via de prepshop, echt een superleuk ding!!!

tijdens het wildkamperen had geen enkele gsm ontvangts...deze wel :-) en als je de antenne tegen een ander stuk metaal zet (bestek of gamel) dan heb je echt wel een goede sound

heel de avond hiervan genoten, weliswaar zeer af en toe aan het zwendeltje draaien...

benieuwd of deze de volgende kampbeurt (na een paar maand te rusten) evengoed zijn werk doet

 

review van hierboven klopt volledig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben normaal niet zo van het geld (kwaliteit is belangrijker) maar 70 euro is best veel geld. Puur als radio zou ik deze niet kopen, misschien wel als je ook een noodlader voor je telefoon zoekt.

 

 

Qua spatwaterdicht zijn zit het zo te zien wel goed; Plensdicht Geen schade indien besproeid (10 l/min) onder eender welke hoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de SHTF is het nog maar de vraag hoelang de AM- en FM-zenders in de lucht blijven. Is de Scorpion ook als wereldontvanger te gebruiken?

 

Zelfde radio op http://www.amazon.de/s/ref=nb_sb_ss_i_0_13?__mk_de_DE=%C3%85M%C3%85Z%C3%95%C3%91&url=search-alias%3Daps&field-keywords=eton%20scorpion&sprefix=eton+scorpion%2Caps%2C213&rh=i%3Aaps%2Ck%3Aeton%20scorpion voor € 57,98, geen verzendkosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast morningglory

Ik heb de eton radio paar maanden geleden gekocht bij de prepshop. Ben erg tevreden over de radio en gebruik hem regelmatig in de tuin als radio (natuurlijk) maar ook als ik snel een zaklamp nodig heb.

Door de ingebouwde zonnepanelen is de accu bijna altijd vol en klaar voor gebruik. Al een paar x de radio in een regenbui laten liggen maar hij werkt nog uitstekend. Het fijnste van de radio vind ik dat je hem ook makkelijk kan ophangen.

Zou de radio dan ook zo nog een keer kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...