Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat als je dit niet meer kunt lezen ?


Kans

Aanbevolen berichten

Mischien is het doomdenken, ver gezocht, absurt, onmogelijk enz.

 

Maar wat als we dit niet meer kunnen lezen ?

Als er shtf ontstaat of als er een oorlog begint dan is het niet onwaarschijnlijk dat vrije communicatie beperkt wordt.

Kijk naar Syrie, kijk naar Afganistan, als er nu een moderne oorlog begjnt dan zal waarschijnlijk alle vrij communicatie onder het mom van veiligheid, tegen hacken bv, of tegen verspreiding van kuch de juiste kuch informatie beperkt worden..

Dan zullen deze uhmmm opruiende, alternatieve, vreemde, wat dan ook sites denk ik weg zijn.

 

Hoe kom je aan je info? Is de telefoon bruikbaar en veilig, zie laatste afluister schandaal in Amerika....?

 

De hoogste tijd om over alternatieven na te denken en mee te doen!

Zie ook de 27mc prepper rondes van @Communicator!

http://preppers.nl/forum/threads/6015-27mc-Prepper-Ronde-Dinsdag-11-Juni-19-00-21-00

 

Als het zover komt dan zal het bedenken, uitwerken en opzetten van dit soort zaken nog veel moeilijker worden dan nu!

Dus gooi de ideeen in de groep, 27 mc en amatuur zenders zijn we mee bezig maar wat kan nog meer?

 

Prep ze,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Gaaf !

 

En hoeveel postduiven heb jij al thuis en naar wie ga je die brengen, wanneer, en hoe als tshtf?

Lijkt me een van de laatste scenarios die werkbaar zijn?

 

Portofoontje met zonnepaneel is iets bruikbaarder voor al snel 10-20 km bereik?

Laat ze maar lekker peilen als ik na elke 10 minuten zenden weg ben en bekijk of mijn zend locatie bezocht wordt....

Zolang niet elke gepeilde locatie met mortieren real time bestookt wordt lijkt me dat best een leuk kat en muis spelletje in mijn voordeel..

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het mogelijk zijn een dump te maken van het forum zodat we deze lokaal kunnen bewaren? Hierdoor heb je als het internet wegvalt in ieder geval nog wat om op terug te vallen. Dat niet gelijk alles weg is. Natuurlijk is het handig al veel op te slaan. Maar er staat zó veel informatie op het forum dat bijna niet mogelijk is om dit apart te doen. En daarbij sla je dan wellicht dingen niet op, die je later eigenlijk toch nodig had. En via een dump dan alsnog kan bekijken.

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het systeem met de postduif valt volledig weg . Een duif vliegt enkel naar haar eigen hok terug . Je kan een duif niet naar een onbekende plaats doen vliegen . Dus je moet een duif eerst brengen naar punt B om terug te kunnen vliegen naar punt A . Duiven moeten ook getraind worden .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

idd, een kennis van mij doet wedstrijden met die duiven. ik had al een idee dat te doen, maar er komt een hoop bij kijken.

 

het beste is als werkelijk alles wegvalt, afspreken op vooraf afgesproken plekken in Nederland op bepaalde tijdstippen. Daarnaast kan je nog morsen met lichtsignalen die echt pokke ver gaan met zon lazer pen. als je dat doet net als bij de communicatie op de Chinese muur. dan kan je een boodschap van groningen tot limburg doorgeven, als er mensen op een lijn wonen.

 

hoe communiceerden ze in de middeleeuwen? met een boodschapper op een paard. Tja @Kans.. het zal een flinke uitdaging kunnen worden om te kunnen communiceren, daarom is het handig stafkaarten te hebben, en op die kaarten punten te hebben waar preppers elkaar kunnen ontmoeten voor hulp, en uitwisseling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

id.

 

hoe communiceerden ze in de middeleeuwen? met een boodschapper op een paard. Tja @Kans.. het zal een flinke uitdaging kunnen worden om te kunnen communiceren, daarom is het handig stafkaarten te hebben, en op die kaarten punten te hebben waar preppers elkaar kunnen ontmoeten voor hulp, en uitwisseling.

 

Dat lijkt me als nood werkbaar zijn ook al ideeen over op een prive stukje forum...

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Communicatie is iets waar we nu in overvloed mee te maken hebben. Als het nu wegvalt lijkt het alsof je in een zwart gat valt. Dat is niet het geval. Vroeger wisten ze in Europa ook niet wat er in Engeland gebeurde (real time). Uitkijkposten, koeriers en reizigers waren de brengers van nieuws.

Verrekijkers zijn ook zinvolle items in dit soort senarios, met name voor vooruitgeschoven uitkijk/luisterposten...

 

Voor lokale communicatie kan je ook denken aan veldtelefoons. Werken zeer goed, bereik is beperkt maar zijn niet uit te peilen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaaf !

 

En hoeveel postduiven heb jij al thuis en naar wie ga je die brengen, wanneer, en hoe als tshtf?

Lijkt me een van de laatste scenarios die werkbaar zijn?

 

Portofoontje met zonnepaneel is iets bruikbaarder voor al snel 10-20 km bereik?

Laat ze maar lekker peilen als ik na elke 10 minuten zenden weg ben en bekijk of mijn zend locatie bezocht wordt....

Zolang niet elke gepeilde locatie met mortieren real time bestookt wordt lijkt me dat best een leuk kat en muis spelletje in mijn voordeel..

 

Grt

Kans

 

portofoon met zonnepaneel in 1? link plz.. of bedoel je seperate solar charger

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ronin Kogaratsu Ronin dat afspreken op bepaalde plaatsen is een slim iets , het geldt ook voor in geval van een ramp met gifwolken of andee calamiteit , om met gezinsleden en/of familie dat als men zijn huis niet kan bereiken of het daar niet veilig is om uit te wijken naar een plaats . Om met onbekende op een plaats af te spreken is wel leuk maar je weet nooit

of het de ware persoon is (iets wat in een oorlog situatie niet veilig is )

Kans in WW1 maar ook nog in WW2 werden er nog postduiven gebruikt ondankst dat men toen toch al over zendontvangers beschikte .en inderdaad ze vliegen enkel terug naar hun hok ;-) en nadien kun je ze ook nog als snack opeten (tenzij ze vogelgriep hebben ;-) lol )

Wat het opsporen van tegenwoordig betreft van apparatuur dat is toch iets anders als 20 jaar geleden . Als men echt gebruik maakt van satelliet technieken ed dan gaat dit snel en nauwkeurig

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ronin Kogaratsu

Wat het opsporen van tegenwoordig betreft van apparatuur dat is toch iets anders als 20 jaar geleden . Als men echt gebruik maakt van satelliet technieken ed dan gaat dit snel en nauwkeurig

gr wafels

 

yep en is al vaak besproken.

Als je zend moet je ervan uit gaan dat je snel te peilen bent.

Dus of dat vind je niet erg of je moet niet vanaf een plek zenden waarvan je niet wilt dat ze weten dat je er zit ( hint: de portofoon, mobiel setje enz)

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is heel simpel, als SHTF dan KAN en MAG je niet uitgaan van enige vorm van elektronische communicatie.

Wet van Murphy en niet iedereen heeft de beschikking over apparatuur. Om dan niet te spreken van de a-technische

mensen die zich er nooit aan gelegen laten zich hiervan te bedienen.

 

Zoals de Noord-Amerikaanse Indianen deden, alles via de mens en natuurmiddelen.

 

Zo kan je op het hoogste punt een rookvuur maken en rooskignalen zenden.

Of je kan discrete plekken afspreken, soort posten als het ware, waar koeriers

en gewoon mensen die in nood zitten heen gaan. Vanuit de hoofdlokatie stuur

je op gezette tijden scouts hierheen om te peilen of er iemand is.

Als het netwerk goed opgezet is zou de ideale situatie zijn als op zichtbaar oogpunt

1 persoon van het netwerk aanwezig is die binnen een cirkel van een uur reizen de volgende

post kan bereiken.

Een graaf netwerk van bemande posten dus.

 

Ik zit toevallig net een serie te kijken die heet Revolution, waarbij in Amerika alle elektriciteit

is uitgevallen en nooit meer aangaat. Heel interessant om te zien wat er allemaal niet meer is

en waar we naar terug gaan. Bedenk maar wat er allemaal niet meer is bij geen elektriciteit.

En zeggen dat je een zonnepaneel hebt, hoeveel hebben die daadwerkelijk aanwezig op dat moment,

mits je plundering, juiste werking door zon (geen waterramp, water,EMP klap)..

 

Dus het preppers netwerk is toch mijns inziens de enige optie die op lange termijn gaat werken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed topic. Ik denk dat na het wegvallen van moderne, electronische communicatie de wereld weer net zo klein wordt als deze altijd is geweest : je eigen straat/wijk wordt je leefwereld.

Goede relaties met buren zijn essentieel. Alles wat buiten je stad/dorp gebeurt kom je pas later te weten én zeer waarschijnlijk is die info niet meer 100% accuraat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is heel simpel, als SHTF dan KAN en MAG je niet uitgaan van enige vorm van elektronische communicatie.

Wet van Murphy en niet iedereen heeft de beschikking over apparatuur. Om dan niet te spreken van de a-technische

mensen die zich er nooit aan gelegen laten zich hiervan te bedienen.

 

Zoals de Noord-Amerikaanse Indianen deden, alles via de mens en natuurmiddelen.

 

Zo kan je op het hoogste punt een rookvuur maken en rooskignalen zenden.

Of je kan discrete plekken afspreken, soort posten als het ware, waar koeriers

en gewoon mensen die in nood zitten heen gaan. Vanuit de hoofdlokatie stuur

je op gezette tijden scouts hierheen om te peilen of er iemand is.

Als het netwerk goed opgezet is zou de ideale situatie zijn als op zichtbaar oogpunt

1 persoon van het netwerk aanwezig is die binnen een cirkel van een uur reizen de volgende

post kan bereiken.

Een graaf netwerk van bemande posten dus.

 

Ik zit toevallig net een serie te kijken die heet Revolution, waarbij in Amerika alle elektriciteit

is uitgevallen en nooit meer aangaat. Heel interessant om te zien wat er allemaal niet meer is

en waar we naar terug gaan. Bedenk maar wat er allemaal niet meer is bij geen elektriciteit.

En zeggen dat je een zonnepaneel hebt, hoeveel hebben die daadwerkelijk aanwezig op dat moment,

mits je plundering, juiste werking door zon (geen waterramp, water,EMP klap)..

 

Dus het preppers netwerk is toch mijns inziens de enige optie die op lange termijn gaat werken..

 

dus jij staat als een ware roodhuid op de dichtstbijzijnde kerk een fikkie te stoken (bij gebrek aan bergen en heuvels) en sta je te wapperen met een doek?

 

p.s. leer me even hoe je een smiley rook-wappert ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

het beste is als werkelijk alles wegvalt, afspreken op vooraf afgesproken plekken in Nederland op bepaalde tijdstippen. Daarnaast kan je nog morsen met lichtsignalen die echt pokke ver gaan met zon lazer pen. als je dat doet net als bij de communicatie op de Chinese muur. dan kan je een boodschap van groningen tot limburg doorgeven, als er mensen op een lijn wonen.

 

hoe communiceerden ze in de middeleeuwen? met een boodschapper op een paard. Tja @Kans.. het zal een flinke uitdaging kunnen worden om te kunnen communiceren, daarom is het handig stafkaarten te hebben, en op die kaarten punten te hebben waar preppers elkaar kunnen ontmoeten voor hulp, en uitwisseling.

 

Dit is, denk ik, de meest zekere vorm van communicatie, maar vergt wel een enorm dicht netwerk en het is erg traag. Ik zie mezelf nog geen 2 dagen lopen naar een plek om een bericht achter te laten dat de aardappeloogst in zeeland dreigt te mislukken.

Een dicht netwerk dus. Maar zoveel preppers zijn er nu ook weer niet om heel Nederland te bestrijken. Kunnen we een verhuisplicht opleggen om de verdeling te verbeteren?

 

Met 27Mc ben je al een stuk sneller, het vergt evengoed eenzelfde dichtheid van netwerk en er wordt zeker weten, meegeluisterd. Dus: codetaal.

 

We zouden (niet via het forum) een woordenlijst kunnen aanleggen met een aantal codewoorden die van belang kunnen zijn.

Ook is het misschien handig een groet, een insigne of een woord te hebben om preppers onderweg te herkennen.

 

Prepper: "Goedemorge."

Burger: "Morge."

Prepper: "Ik heb inmiddels geen profiel meer op mijn zolen."

Burger: "Wat zegt u?"

Prepper: "Laat maar."

 

Of een insigne 2roizpz.png.c2a236d7a376ec1e296da1b4811d7009.png

 

 

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook dat postduiven niet zullen voldoen.

Net als Ronin lijkt het mij ook het best om vooraf ontmoetingsplaatsen te realiseren. Ideaal zou dan zijn dat de diverse locaties onderling contact kunnen maken met bijv. 27mc, maar ik weet niet wat het bereik daarvan is (50 km?).

Daarnaast is het gebruik van verrekijkers, lichtsignalen (wie kent de morse-code?), rooksignalen (codes afspreken) natuurlijk handig maar de laatste 2 kunnen natuurlijk ook de vekeerde mensen aantrekken.

Ik denk dat we ook het gebruik van drones niet moeten uitsluiten. Die kunnen zeer goed van pas komen wanneer een locatie moet worden doorkruist waarvan we niet weten of die veilig is... ff dronetje vooruit sturen (met cameraatje erop) en kijken hoe de situatie aldaar is.

Drones worden steeds geavanceerder, kleiner/lichter, en goedkoper... dus in de toekomst wil ik wel zo'n ding aanschaffen.

 

Gr. en suc6.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is, denk ik, de meest zekere vorm van communicatie, maar vergt wel een enorm dicht netwerk en het is erg traag. Ik zie mezelf nog geen 2 dagen lopen naar een plek om een bericht achter te laten dat de aardappeloogst in zeeland dreigt te mislukken.

Een dicht netwerk dus. Maar zoveel preppers zijn er nu ook weer niet om heel Nederland te bestrijken. Kunnen we een verhuisplicht opleggen om de verdeling te verbeteren?

 

Met 27Mc ben je al een stuk sneller, het vergt evengoed eenzelfde dichtheid van netwerk en er wordt zeker weten, meegeluisterd. Dus: codetaal.

 

We zouden (niet via het forum) een woordenlijst kunnen aanleggen met een aantal codewoorden die van belang kunnen zijn.

Ook is het misschien handig een groet, een insigne of een woord te hebben om preppers onderweg te herkennen.

 

Prepper: "Goedemorge."

Burger: "Morge."

Prepper: "Ik heb inmiddels geen profiel meer op mijn zolen."

Burger: "Wat zegt u?"

Prepper: "Laat maar."

 

Of een insigne 2roizpz.png.c2a236d7a376ec1e296da1b4811d7009.png

 

 

:)

 

Ik zie wel eens op de achterkant van auto's Ichthus-symbool-.jpg.b85ee83b4f9624cf7a70393506066fbc.jpg

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ichthus_%28symbool%29

 

Misschien een idee om voor preppers ook een symbool te hebben zo dat we elkaar kunnen herkennen en helpen indien nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie wel eens op de achterkant van auto's Ichthus-symbool-.jpg.b85ee83b4f9624cf7a70393506066fbc.jpg

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ichthus_%28symbool%29

 

Misschien een idee om voor preppers ook een symbool te hebben zo dat we elkaar kunnen herkennen en helpen indien nodig.

 

wat dacht je van een "fan" een ventilator? >> als die van SHTF... mooi zo'n wit ventilator stickertje achter op de auto, en toeteren maar in de file (en gelijk je BOB vergelijken in de berm ofzo...)

 

dan gebruiken we de 3 "bladen" van het nucleaire logo.. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Nuclear_symbol.svgen zetten we daar de letters SHT in.. de rest spreekt voor zich.... sterker nog... laten we er het forum logo van maken! witte ventilator voor het gewin!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...