Ga naar inhoud
GENEGEERD

Alternatief koken maar dan bij een SHTF situatie


Wafels

Aanbevolen berichten

@Preppy Preppy heeft deze alternatief koken thread opgezet , maar ik wil er nog een aspect aan toevoegen ,waarvan ik vind dat het toch wel belangrijk genoeg is

om er een nieuwe thread van te maken , namelijk dit koken maar dat in een shtf situatie

Ik doe dit omdat ik denk dat er een wezenlijk verschil tussen koken en koken bij een shtf situatie is . Het is ook deels een gewetensvraag voor jullie zelf , die jullie

voor jezelf in moeten vullen , maar waarvan ik denk je er wel over mag nadenken !

 

Waar het omgaat is stel je een shtf situatie voor en je bent een week of wat verder . Ik pak voor het gemak Nederland en Belgie

(wellicht dat er ook andere preppers zijn ik discrimineer niks , het is enkel een voorbeeld)

Die twee samen zijn goed voor 28 miljoen mensen die op een postzegel wonen en er zal zeker voedsel schaarste zijn , wees eerlijk jullie preppen niet voor niks:D

Om het even hoe je kookt zoals ik hier voorbij zag komen , op een houtvuur of branders of wat dan ook .

Als je kookt krijg je lekkere luchtjes , zeker als je honger hebt .Ook al zijn heel veel mensen behoorlijk afgestompt (wat betreft natuurlijk dingen )

als je honger hebt dan ruik je een vers gebakken broodje of een gebraden stukje vlees , groente of wat ook van grote afstand .

 

De gewetensvraag is laat je alle mensen mee eten die aan je deur komen ,zo ja dan wordt het een stuk makkelijker

voor je maar ben je ook zo van je voorraad af ,. Ik denk dat dit een erg moeilijk iets is .

Zijn je buren vervelende mensen is het minder moeilijk , maar veronderstel lieve aardige mensen en gezinnen met lieve jonge kinderen familie ed

 

Men had het in een andere thread over de invalide mensen , de sterkste blijft over , nou dat is dan weer relatief niet , want ook al ben je gezond

zonder eten zwak je snel af dus ga je mensen wel of geen eten geven ?? )

Dat is één aspect van voedsel koken het tweede is dat je dan nog zul je te maken krijgen met personen of groepen personen die je liever niet te eten krijgt !

 

Het is dus zaak dat je als je kookt je er voor zal moeten zorgen dat als je kookt dit zo reukloos en onopvallend mogelijk zal moeten doen .

Wat dat betreft zijn dingen als koken in een thermoskan , hooikist (madam) en MRE's wel handig alsook het gewoon eten van rauwkost ,

maar zul je toch ook iets moeten bedenken als je gewoon kookt .of bakt

Ik hoop dat jullie er eens over nadenken .

gr wafels :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als je een zolder hebt met een raam, kun je in het begin van de SHTF hier koken met een snelkookpan op gas.

 

Ook de kooktijd is korter, voor een stoofpot met rundvlees gewoonlijk 3 uur nu met de snelkookpan 1 uur. dus 1/3 kooktijd..

 

Dus de eerste weken.

 

Voor deze periode heb je dan ook nodig een camping gasstel met gasfles.

 

Wel opletten dat de buren niet via kieren in de zolder mee kunnen ruiken.

 

http://eten-en-drinken.infonu.nl/bereiding/74667-de-snelkookpan-ofwel-hogedrukpan.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja aan de andere kant is een vuurtje snel gemaakt en zullen meer mensen/groepen een vuurtje maken om water te koken.

Denk dat uiteindelijk veel mensen/huizen een vuurtje zullen hebben in de tuin.

 

We hebben zelf een openhaard en in de winter ruik je dat, als het donker is en je het niet ziet, al een straat verder. Dus inderdaad een probleem.

En genoeg gasflesjes voor je brandertje inslaan wordt ook een dure bezigheid die veel ruimte inneemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dit in mijn geval de eerste weken maanden geen probleem zal geven . Mijn kookdamp afzuiging gaat nu ook door het dak bijna tot aan de nok . Zolang ik op gas (flessen gas ) kan koken en mijn afzuiging op 12v doen werken met een ventilator uit een auto dat is op een half uur geregeld . Zal het verder niet uitmaken als ik nu op zolder kook of in mijn keuken .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het echt goed voor elkaar wil hebben, kun je hetzelfde doen als wietkwekers.

 

Uiteraard heb je wel een alternatieve stroombron nodig voor de ventilator. Aangepaste afzuigkap ipv complete ruimte is ook mogelijk.

 

Hiervoor heb je dan koolstoffilters nodig. Hiervan zijn diverse types/uitvoeringen, low density kool heeft de voorkeur, maar is een fractie duurder dan de normale filters: http://www.eugrowshop.eu/nl/luchttechniek-geurbestrijding/carboriginal-filters/

 

Koken op gas is voor een Bug In het makkelijkst. 'k Heb zelf tweepitter + 11,5 kg propaan op voorraad. Daar kan ik zo'n driekwart jaar op koken. Veel goedkoper dan campinggas blikjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Dat heb ik toen wel bekeken maar dit zijn filters voor geur maar bij een normale droge lucht . Bij koken heb je ook te maken

met dampen en ik ben bang dat dit dampvocht het filter snel onbruikbaar zal maken

gr wafels

 

Vandaar de link van dit specifieke type filter. " Carboriginal filters hierdoor zeer goed bestand tegen vocht..."

 

High density kool filters zullen idd snel er mee ophouden en verstoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het geheel is ook afhankelijk in wat voor omgeving je woont. Je kan wel op zolder gaan koken maar ook deze kooklucht zal zich verspreiden over je buurt. Hongerige mensen ontwikkelen in no-time een zeer goede neus voor voedsel luchtjes.....

Als er een grootschalige SHTF plaatsvindt ga ik er ook vanuit dat er geen stroom meer is voor elektrische afzuiging.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

daarom ga ik ook in eerste instantie voor een Bug In. Zodra ik merk dat het verkeerd gaat dan doe ik nog een paar dingen en daarna gaat de deurbel eraf en de deur op slot samen met een barricade die ik ervoor heb gemaakt.

 

Wat het eten betreft, ik kan koken op gas, hout en een paar andere dingen. Tijdens het koken gaat er een raam open zodat de geur snel verwaaid. Ik woon in een grote stad dus er zijn veeeeeeel plaatsen waar de lucht vandaan kan komen en de meeste maaltijden kan je in een paar minuten koken. Vlees is natuurlijk lastiger want dat heeft iets meer tijd nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het geheel is ook afhankelijk in wat voor omgeving je woont. Je kan wel op zolder gaan koken maar ook deze kooklucht zal zich verspreiden over je buurt. Hongerige mensen ontwikkelen in no-time een zeer goede neus voor voedsel luchtjes.....

Als er een grootschalige SHTF plaatsvindt ga ik er ook vanuit dat er geen stroom meer is voor elektrische afzuiging.......

 

ik ga er ook uit van geen stroom als het gaat gebeuren, dat is voor mij een voordeel en een nadeel. ik woon in een flat, geen stroom is geen lift en geen verlichting in de algemene hal. voordeel er zullen niet veel mensen in het flat blijven als de stroom wegvalt en in het donker is het lastig traplopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepper053 een systeem wat je met de hand bedient voor luchtafzuiging is wel te maken . Je hebt gelijk dat in het donker in een trappenhal (zeker als er rotzooi op die trappen heeft gegooit )

moeilijk lopen is , maar je moet vergeten dat iemand een zaklamp zou kunnen hebben . Wat wel weer prettig is dat om jou huis te bereiken men over een galerij moet lopen hetgeen een smal pad is

wanneer je daar gebroken glas neer gooit zul je altijd mensen aan horen komen . het is een simpel maar effectief systeem (blik ed erbij is ook prima als het maar lawaai maakt als je er op trapt )

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepper053 een systeem wat je met de hand bedient voor luchtafzuiging is wel te maken . Je hebt gelijk dat in het donker in een trappenhal (zeker als er rotzooi op die trappen heeft gegooit )

moeilijk lopen is , maar je moet vergeten dat iemand een zaklamp zou kunnen hebben . Wat wel weer prettig is dat om jou huis te bereiken men over een galerij moet lopen hetgeen een smal pad is

wanneer je daar gebroken glas neer gooit zul je altijd mensen aan horen komen . het is een simpel maar effectief systeem (blik ed erbij is ook prima als het maar lawaai maakt als je er op trapt )

gr wafels

 

ons flat heeft een mechanische afzuig installatie maar het is algemeen bij ons bekend dat het harder lucht weg zuigt als het harder waait. kortom de afzuiging werkt zowiezo altijd bij ons maar zonder stroom werkt het meer als een schoorsteen. door dat er bij ons meerdere flats staan hebben we een soort windtunnel effect, waar de wind ook vandaan komt. hahaha

 

Daarbij is het verstandig om tijdens een SHTF je eten aan te passen, tuurlijk je moet je vitaminen krijgen, maar het is altijd verstandig om niet teveel kruiden te gebruiken. Veel kruiden betekend meer smaak maar ook een sterkere geur. Ook hebben smaakvolle kruiden het nadeel dat men er dorst van kan krijgen, dat het een ongewenste uitwerking heeft op je darmen en helaas zal ik het toch zeggen: Je ontlasting zal ook meer aroma hebben. Dingen die nadelig kunnen zijn tijdens een SHTF.

@Wafels, mijn gallerij is binnen in het flat dus het is er zodra je 2e verdieping komt al donker als er geen stroom is. Tuurlijk sommige mensen zullen zaklantaarns hebben, maar de meeste mensen hebben die niet of geen batterijen ervoor. De niet voorbereide mensen zullen waarschijnelijk de zaklantaarns veel gebruiken en naar een paar dagen intensief gebruik hebben ze geen stroom meer. Mensen die nog wel verlichting hebben zullen alleen in uiterste gevallen een donkere omgeving opzoeken. De mens heeft uit overlevingsinstinct een afkeer voor het donker, daarom zullen ze alleen het donker opzoeken uit noodzaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...