Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vlees in blik


Jester

Aanbevolen berichten

Ik heb weer een nieuw woord geleerd, want ik moest even goog'len op het woord 'meuk'. Het betekent zowel waardeloos als zacht. Beiden van toepassing op vlees in blik, dat wel. Maar ik vind dat je wel gelijk heb. Ik bewaar die blikken dan ook voor het moment dat 'rauwe bonen zoet smaken' of hoe zei mijn oma dat vroeger ook weer. Als ham of smac verwerkt zit in de nasi of de macaroni en het is verder lekker gekruid, dan vind ik het wel weer meevallen.

 

Verder vind ik ei-poeder een goede eiwitleverancier. Ei-poeder en ham, samen in de nasi, smaakt wel.

 

Hoi @Emmy,

 

Het verheugd mij dat je dankzij mij je vocabulaire hebt weten uit te breiden. Ook ik heb iets geleerd van je post, want de betekenis "zacht" kende ik nog niet. Ik gebruik het woord "meuk" als synoniem van "troep". In dit geval voor vlees uit blik, omdat dat volgens mij behalve voedzaamheid alles ontbeert wat ik waardeer in een vers stukje vlees. Hoe krijgen ze vlees zo slap en smakeloos (behalve zout)? Waarom heeft vlees uit blik geen textuur meer? Waarom zijn er geen karbonades uit blik, maar enkel tot pulp vermalen producten? Natuurlijk die passen makkelijker in een blik, en je kunt er de restjes van een vleesfabriek in stoppen, maar ECHT vlees is het niet meer. Dit zou toch anders moeten kunnen?

 

Smac en dergelijke gooi ik ook wel eens door de macaroni, gewelde gedroogde groenten erbij, uitje en knoflook erbij, wat lekkere kruiden erbij, blikje tomatenprut erbij, even roeren, en voila!: een heuse shtf-maaltijd. Ook ik heb blikjes corned-beef, smac, lunchworst, ed op voorraad, maar ze rouleren bij mij maar zelden, hooguit om er af en toe weer eens mee te experimenteren achter het fornuis.

 

Eipoeder was ik vergeten in mijn post. Dit komt doordat dat bij mij in de buurt niet te koop is, en ik niet aan digitaal betalen doe, waardoor de meeste webwinkels niet aan mij willen leveren. :D Voor zover ik weet, heb ik zelfs nog nooit ei-poeder gegeten (tenzij het ergens in zat) en er ook nog nooit mee gekookt, maar ik ben er al een decennium naar op zoek.

 

Groet,

Dreutel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 193
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ehm, de produkten waar vlees in zit die ik al jaren verzamel zijn die blikken met gehaktballen/gehaktballetjes in tomatensaus. Dus niet currysaus, want daar is de THT lager dan die van tomatensaus.

 

En die kipschnitzellapjes van Kips, als je ze goed krokant bakt in de pan met wat champignons (ook uit blik met lange THT, die van de Limburgse) smaken ze uitermate lekker en heb je toch je vlees binnen.

 

Bovendien vind ik champignons een prima vleesvervanger, mits goed gekruid. Voor de smaakmaker in ieder geval. Lekker op geroosterd oud brood, nadat je het oude brood in de pan op de champignons hebt verzacht, daarna droog opbakken in de pan zonder olie/boter, lekker krokant. Champignons erop, echt een heerlijk tussendoortje.

 

Die Smac/corned beef/ham in blik, hm, de eerste 3 plakjes zijn best smakelijk maar daarna niet meer. Weet niet waarom dat is, maar dan is het gewoon niet lekker meer. Mischien als je het opbakt in de pan dat er weer iets meer smaak bijkomt, heb dat vroeger wel vaak gedaan, maar kan me niet meer herinneren hoe dat ook al weer was. Heb ze ook in voorraad, maar bewaar het liever voor als hondenvoer. De hond is er dol op! :) Maar ja, met SHTF eet je praktisch alles om maar aan wat voedsel te komen.

 

Heb vroeger ook geëxperimenteerd met chips (naturel). Heb de chips fijngestampt met een eitje erdoorheen en dat als een pannenkoek opgebakken. Was best smakelijk! Zout hoefde ik in ieder geval niet meer toe te voegen. :) En twee weken geleden nog, heb ik een experiment gedaan met gewoon pannenkoekmix (die waar je alleen water bij hoeft toe te voegen, heb ik ook veel van ingeslagen) en daar chips doorheen. Was ook best smakelijk! Een totaal andere wereld ging er open in mijn mond, want sja, chips is van aardappelen gemaakt en de hoeveelheid aan kruiden is aanzienlijk.

Bij de Emte, verkopen ze die chips met frikandel speciaal smaak, die fijngestampd, vermengd met wat bloem en wat water, daar van die broodjes van gemaakt. Die broodjes smaakten gewoon naar frikandel speciaal! Creatief met chips!!!! Dus ik gebruik de chips als kruiden/smaakmaker, omdat ze daar in verhouding al naar smaak zijn samengesteld.

 

Een dag niet geëxperimenteerd met voedsel, is een dag minder rijk aan variatie. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ander nadeel van vlees in blik is dat de verpakkingen te groot zijn. Hoewel ik graag een goed stukje vlees op mijn bord zie, ben ik toch maar een bescheiden vleesconsument, Voor een goede pan bami voor 4 personen gebruik ik vaak slechts een paar plakjes ontbijtspek bijvoorbeeld. Of een ons gehakt door de nasi. Als ik mijn shtf-macaroni (recept: zie hierboven) op tafel wil zetten heb ik voor 4 personen genoeg aan een half blikje smac, corned-beef, oid. Nu is dat geen probleem, want wat overblijft gaat gewoon de koelkast in, en daar maak ik de volgende dag weer een maaltijd mee, maar na een shtf doet je koelkast het niet meer, en om nou een half blikje vlees buiten de koelkast te bewaren, dat lijkt mij niet zo slim. Zeker die ham-blikken, zoals uit de bovenstaande post van @popeye, die heb ik ook, maar ze zijn echt te groot. Dat krijgen we hier echt niet in één keer op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er heerlijk uit! ;)

Maar ff serieus....heb je het al geproefd? Ik heb staan twijfelen of ik ze zou kopen, misschien moet ik t maar eens gaan proberen te eten, maar ik vrees t ergste.

 

Grtz,

B0nk

 

Zoals hierboven betoogd, is het net zulke meuk als al het andere vlees in blik. Echt lekker is het niet, en veel te zout, maar je kunt er prima shtf-macaroni mee maken.

 

Van alles wat in blik zit (en wat ik interessant vind) koop ik altijd eerst 1 blik en daar probeer ik er iets lekkers van te maken. Pas als ik daarna denk dat het iets toevoegt aan mijn voorraad koop ik er meer van. Met potjes en pakjes precies hetzelfde. Dit voorkomt dat je iets in huis haalt wat je nooit (behalve in een shtf-situatie) zult gebruiken.

 

:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb blikken varkens vlees uit Polen . Blikken ham gekocht in Spanje . Ook koop ik blikken vlees in Duitsland en in Nederland .

Gewoon weg om dat in Vlaanderen (België) alleen cornbeef te koop is in blik .

Soms zijn er acties in de Lidl of aldi maar dan is het ook Duits

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

lekkers lekkers, op den dag dat het nodig is ga je zo kieskeurig niet meer zijn hoor....ga me ook zo een blik kopen, goed idee

 

Je vergeet dat een bord met echt lekker eten een enorme moraalboost is! Natuurlijk heb ik ook wat meuk-vlees op voorraad, maar ik ben nu het nog kan op zoek naar lekkere en kwalitatief goede ingrediënten

 

:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

geen vlees, wel heeellll lekker.

Ik heb het in de voorraad voor bv een verjaardag of kerst...

 

Confit de Canard gekonfijte eendenboutjes. Konfijten is een methode om vlees te conserveren, waardoor je het lang kan bewaren.

heerlijk met aardappel puree en rode kool.

Als je in een grote super bent in frankrijk of belgie kan je het voor een redelijke prijs krijgen. in NL eigelijk alleen bij de poelier

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

geen vlees, wel heeellll lekker.

Ik heb het in de voorraad voor bv een verjaardag of kerst...

 

Confit de Canard gekonfijte eendenboutjes. Konfijten is een methode om vlees te conserveren, waardoor je het lang kan bewaren.

heerlijk met aardappel puree en rode kool.

Als je in een grote super bent in frankrijk of belgie kan je het voor een redelijke prijs krijgen. in NL eigelijk alleen bij de poelier

 

Het klinkt heerlijk. Zit het in blik of in vacuüm pakjes? Dan kan ik het misschien makkelijker vinden. En in Nederland is het zeker duurder dan in Frankrijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Basement Steve waar en wat koop jij van vlees in blik . Cornebeef buiten beschouwing gelaten .

 

Geert

 

 

voorlopig enkel tv-worsten en hot-dog worsten, ook beef jerkey, maar wil wat meer variatie in mijn eten.

als je nu zo een pot stoofvlees uit blik opentrekt vind in het naar hondevoer ruiken....maar eens je in de shit shit is dit een konings maaltijd :-)

 

ik koop meestal mijn blikken in de aldi..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er heerlijk uit! ;)

Maar ff serieus....heb je het al geproefd? Ik heb staan twijfelen of ik ze zou kopen, misschien moet ik t maar eens gaan proberen te eten, maar ik vrees t ergste.

 

Grtz,

B0nk

 

Ik heb het nog niet geproefd maar zal het binnenkort eens proberen.

Het lijkt mij wel lekker bij spaghetti of macaroni of bij een geklutst ei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf heb een stapel blikken ham van Euro-shopper

 

DSCF4959.jpg.dff95d2fa0238fb509e4749d2b7b9f4a.jpg

 

Superblikken. Handig stapelbaar, 1,49, lang houdbaar.

Ook mijn stapel wordt steeds hoger. Begin aan een 2e stapel.

Maarrrrr.... ik heb m nog niet geproefd.

Als ie een beetje te nassen is, (weer woordenschatvergroting voor sommigen?) lijkt hij me uitstekend

te gebruiken in pasta's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunnen lekker lang op de plank worden bewaard.

Of ze te eten zijn, weet ik niet, maar 'honger maakt rauwe bonen zoet'.

 

 

Leuk, jezelf quoten....

 

Vandaag voor t eerst een blik euroshopper jam geprobeerd: hamblokjes in de champignonsoep.

Tja...... De smaak geef ik een 6.

De structuur was erg zacht. Geen stevigheid, zoals je in een vers hamblokje verwacht: 4 mijn vrouw vond m wel prima te eten.

Het vet moest wel ff weggehaald worden.

 

Maar het is een voedzaam ding. Hoop ham voor weinig:7

Houdbaarheid: 8

 

Eindcijfer dus een 6+. Voor een shtf neem ik daar genoegen mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ander nadeel van vlees in blik is dat de verpakkingen te groot zijn. Hoewel ik graag een goed stukje vlees op mijn bord zie, ben ik toch maar een bescheiden vleesconsument, Voor een goede pan bami voor 4 personen gebruik ik vaak slechts een paar plakjes ontbijtspek bijvoorbeeld. Of een ons gehakt door de nasi. Als ik mijn shtf-macaroni (recept: zie hierboven) op tafel wil zetten heb ik voor 4 personen genoeg aan een half blikje smac, corned-beef, oid. Nu is dat geen probleem, want wat overblijft gaat gewoon de koelkast in, en daar maak ik de volgende dag weer een maaltijd mee, maar na een shtf doet je koelkast het niet meer, en om nou een half blikje vlees buiten de koelkast te bewaren, dat lijkt mij niet zo slim. Zeker die ham-blikken, zoals uit de bovenstaande post van @popeye, die heb ik ook, maar ze zijn echt te groot. Dat krijgen we hier echt niet in één keer op.

 

In de kruipruimte is het koel genoeg hoor, dat soort geopende blikken blijven dan prima dagen lang goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de kruipruimte is het koel genoeg hoor, dat soort geopende blikken blijven dan prima dagen lang goed.

 

Ja, dat is waar. Als je in een eengezinswoning woont, dan is het dus geen probleem. Maar waar vind je een koele plaats in een flat, waar ook de benedenberging op de begane grond zit. Misschien wordt het nu offtopic, maar ik zou wel een willen weten of er koelboxen bestaan op (oplaadbare) batterijen. Eens even goog'len.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...