Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Esbit brander


Canis Majoris

Aanbevolen berichten

Mooi, dan kan je een review doen, want volgens de beschrijving branden ze ook onder water.

 

Geen Natte Bospaden in de fik zetten he? Laat dat maar aan ons over.... :)

 

Lol, niet onder water... iets met gebrek aan zuurstof. Maar ze drijven en blijven branden...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Lol, niet onder water... iets met gebrek aan zuurstof. Maar ze drijven en blijven branden...

 

Hahaha, okee. :D

Ook heel handig.

 

En 1000 posts alweer, hoppa, gefeliciteerd. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gebruiken die esbit vuurtjes ook ( zelfs bij -25 ) en hebben daar een extra schotje voor, zodat je het brandertje uit de wind kan plaatsen. Genereert opmerkelijk meer warmte van een tabletje.

Het extra schotje komt van een aluminium blikje.

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Vorige week heb ik ook mijn E-brander (klinkt erg 2013) uitgeprobeerd met de kids.

Twee van die kleinere tabletjes deden mijn 0,5 liter water niet koken.

Tja, dat werd dus thee van minder dan 100 graden. Gevolg: lekker schuimige thee...

 

Maar goed,

Ik ben erg blij met het formaat en gewicht voor in mijn BOB.

Ik heb ook zo'n Mess Tin gevuld met : Esbit brander, blikopener, koffie, thee, Opkikkkers, zout, lucifers, aansteker, bestek, zakje rijst, bouillonblokjes, zakje vermicelli.

Geweldig.

Esbit Brander neemt ongeveer de helft van de ruimte in.

 

Als ik geen vuurtje kan stoken, is dit wel een hele fijne oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik ben zelf gaan experimenteren met het maken van brandstof omdat ik het rendement van de blokjes te laag vindt. Via Youtube kwam ik op het idee om van watten, vaseline en aluminiumfolie brandstof “blokjes” te maken. Met de juiste verhouding (watten en vaseline erg veel vaseline) branden deze “blokjes” tot wel 45 min. De blokjes moeten wel op een bepaalde manier worden opengesneden. Ik snij in de bovenkant een X vouw het folie een beetje terug en pluk wat watten naar boven om een soort van lont te maken. Het mengsel vaseline met watten walmt net zo erg als de Esbit blokjes.

Ik weet niet of de walm giftig is. Het lijkt mij niet echt gezond om in te ademen. Het stinkt echter nauwelijks.

Verder is een voordeel dat je brander door het gebruik van de "tabletten" mooi schoon blijft omdat de brandstof zich in zijn eigen “bakje” van folie zit. Verder is het mogelijk om de brandstof relatief simpel te doven en het restand nog een keer te gebruiken. Door het van folie gevouwen bakje met wat extra folie weer dicht te vouwen kan het restand weer in de brander opgeborgen worden voor gebruik op een later tijdstip.

De zelfgemaakte brandstof tabletten zijn relatief groot geworden. Ik kon er maar 3 a 4 in de brander vouwen. Het is echter wel mogelijk om ca. 3 a 4 x 45 min te koken of te verwarmen.

 

Ik zal kijken of ik vandaag nog een aantal foto’s kan plaatsen.

 

20130929_123608-kopie.jpg.f91621b8b28de560a411f599e28a5eb8.jpg

 

 

20130929_123452-kopie.jpg.f5812cb17fab12ac98662ef456e0b609.jpg

 

 

20130929_123701-kopie-3-.jpg.f95a4a4baa6e8fdce0e077e2699a7c01.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een minibuddy burner in een theelichtbakje met een samenstelling van 2 delen kaarswas en 1 deel vaseline... dat fikt ook een lange tijd en met een hete vlam en daar passen er 6 van in zo'n brander en die kan je terug uit doen en bijvullen. je kan dan ook kiezen hoeveel je er aansteekt

 

Ik heb mijn esbit-branders een beschermlaagje gegeven met kachelverf (tot 800°) maakt het ook makkelijk schoonmaken. Sommige van m'n alu canteen cups hebben op de bodem dezelfde beschermlaag.

 

 

 

@Omron Ik ben niet zo zeker of het wel zo gezond is, die walmen van verwarmde alufolie.....

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een minibuddy burner in een theelichtbakje met een samenstelling van 2 delen kaarswas en 1 deel vaseline... dat fikt ook een lange tijd en met een hete vlam en daar passen er 6 van in zo'n brander en die kan je terug uit doen en bijvullen. je kan dan ook kiezen hoeveel je er aansteekt

..

 

Bedoel je met een paar laagjes karton? En hoe krijg je 6 theelicht bakjes in de esbit? Of heb ik dan misschien de kleine versie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je met een paar laagjes karton? En hoe krijg je 6 theelicht bakjes in de esbit? Of heb ik dan misschien de kleine versie?

 

ja met zigzagkarton (ribbelkarton) in rondjes leggen maar best is dat de buitenste ringen niet hoger dan de bakjes komen.

 

Heb een grote brander :) of ik heb kleine theelichtbakjes

 

ik merk ook dat ik ze om te passen een beetje in ovale vorm heb moeten pushen.

 

in de kleine militaire stove kan ik er een 5 tal kwijt

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja met zigzagkarton (ribbelkarton) in rondjes leggen maar best is dat de buitenste ringen niet hoger dan de bakjes komen.

 

Heb een grote brander :) of ik heb kleine theelichtbakjes

 

ik merk ook dat ik ze om te passen een beetje in ovale vorm heb moeten pushen.

 

in de kleine militaire stove kan ik er een 5 tal kwijt

Duidelijk! Ik wil liefst niet te afhankelijk zijn van die blokjes. Heb t niet berekend maar voor de opbrengst die je ermee genereert volgens mij prijzig. Op 'jouw' manier zelf te fabriceren van ouwe kaarsen, ken evt ook zonder vaseline. Heb je met én zonder vaseline naast elkaar getest? Ik ben benieuwd of het extra rendement van de vaseline opweegt tegen de extra kosten. Als het ommenabij break even of ietsje duurder uitkomt vindt ik dat wel een goeie tip. Had toch al een pannetje opgeofferd voor een zooi kaarsvet:). Maar euhm... ik moet wel op zoek naar kleinere kaarshoudertjes:cool:.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al eens een test gedaan met golfkarton en kaarsvet. Het brand erg goed. Het walmt echter heel erg, en stinkt ook.

Het karton verbrand en zorgt voor veel zwarte as die in het kaarsvet komt en blijvend stinkt.

Ook getest met een oud t-shirt van katoen, brand beter dan karton. Stinkt ook, maar iets minder dan karton.

Geeft weinig as, brand eigenlijk meer als een kaars. Werkt ook in de wind, blijft branden ook met erg stevige wind.

Ik heb het getest in een appelstroop blik. Makkelijk om af te sluiten de vlam te doven en mee te nemen.

Zoals te verwachten wordt het blik erg warm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk! Ik wil liefst niet te afhankelijk zijn van die blokjes. Heb t niet berekend maar voor de opbrengst die je ermee genereert volgens mij prijzig. Op 'jouw' manier zelf te fabriceren van ouwe kaarsen, ken evt ook zonder vaseline. Heb je met én zonder vaseline naast elkaar getest? Ik ben benieuwd of het extra rendement van de vaseline opweegt tegen de extra kosten. Als het ommenabij break even of ietsje duurder uitkomt vindt ik dat wel een goeie tip. Had toch al een pannetje opgeofferd voor een zooi kaarsvet:). Maar euhm... ik moet wel op zoek naar kleinere kaarshoudertjes:cool:.

 

Ik vind persoonlijk zonder vaseline dat ze minder warm branden en de vlam ook lager is,

 

Een grote pot vaseline bij de action kost bij na niets en daar werkt het super mee.

 

Zie wel dat je niet meer dan 1/3 vaseline gebruikt (1/4de is eigenlijk ideaal) want dat vertraagt het stollingsproces enorm. In het midden steek ik het wiekje van het theelichtje en eventueel een beetje watten. Ik pak ze ook in alu folie, daar kan je dan zo'n doofhoedje van maken...

 

Die theelichtjes vind je bij de action of ikea. een theelichtje in een uitgesneden vlikje kan ook dienen als nood lantaarn en kan je gerust in je tent of onder je tarpshelter zetten (wel op een branddeken of een betonplexplaatje plaatsen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk! Ik wil liefst niet te afhankelijk zijn van die blokjes. Heb t niet berekend maar voor de opbrengst die je ermee genereert volgens mij prijzig. Op 'jouw' manier zelf te fabriceren van ouwe kaarsen, ken evt ook zonder vaseline. Heb je met én zonder vaseline naast elkaar getest? Ik ben benieuwd of het extra rendement van de vaseline opweegt tegen de extra kosten. Als het ommenabij break even of ietsje duurder uitkomt vindt ik dat wel een goeie tip. Had toch al een pannetje opgeofferd voor een zooi kaarsvet:). Maar euhm... ik moet wel op zoek naar kleinere kaarshoudertjes:cool:.

@Jalemari : Om niet afhankelijk te zijn van esbit-blokjes zou je gewoon de (goedkope) brandgel van de action kunnen gebruiken. Deze brandgel in lege waxinecupjes brandt vrij lang en heeft een goede warmteopbrengst. Het esbit-stoofje blijft schoon als de wand van het cupje wordt gekoeld met natte viscose-vlies zoals eerder gepubliceerd in een posting.

De vlam was volkomen kleurloos zoals die van een spiritus-brander. De vlam bleef gedurende de hele brandtijd even hoog en rustig. Het gekoelde brandertje spetterde niet, gaf een volkomen schone verbranding en een wat langere brandduur. De resultaten zijn volkomen vergelijkbaar, ook in brandduur (ca. 10 minuten), met de bekende "alcohol stoves".

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al eens een test gedaan met golfkarton en kaarsvet. Het brand erg goed. Het walmt echter heel erg, en stinkt ook.

Het karton verbrand en zorgt voor veel zwarte as die in het kaarsvet komt en blijvend stinkt.

Ook getest met een oud t-shirt van katoen, brand beter dan karton. Stinkt ook, maar iets minder dan karton.

Geeft weinig as, brand eigenlijk meer als een kaars. Werkt ook in de wind, blijft branden ook met erg stevige wind.

Ik heb het getest in een appelstroop blik. Makkelijk om af te sluiten de vlam te doven en mee te nemen.

Zoals te verwachten wordt het blik erg warm.

 

 

Daarom een toevoeging van vaseline aan dat kaarsvet en ik doe er soms ook een beetje hand-ontsmetter bij (geeft beetje knetterend geluid van een haardvuur)

met het karton moet je ook zien dat je niet hoger gaat dan de helft van de diameter bv max 5cm met een diameter van 10 cm dan ga je karton fikken ipv het karton als wiek te laten werken.

 

Voor een vuurtje in zo'n theelichtblikje moeten is het ideaal dat de strips karton lager zijn dan het blikje en in het midden een ring dat iets hoger is dan de rest van het karton.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...