Ga naar inhoud
GENEGEERD

Overleven - hoe lang?


Aanbevolen berichten

Ik zou alle preppers hier een gewetensvraag willen stellen. Ongeacht in welk stadium van preppen je bent, hoe lang denk je het in jouw situatie uit te houden als er een SHTF komt die lang duurt, dus minimaal maanden en mogelijk jaren? En waar ben je beter af, op het platteland of in de stad? In een stad zullen al gauw bendes naar voedsel op zoek gaan, maar ze zullen ook al snel naar de dorpen gaan. En wie van ons heeft nog de kennis om voedsel te zaaien, op te kweken en te oogsten, als je al het geluk hebt op het platteland te wonen? Klopt de snerende opmerking van niet-preppers dat wij preppers alleen maar het voordeel hebben dat we wat later in de moeilijkheden komen?

 

Om alvast een antwoord te geven op mijn eigen vraag: ik ben alleenstaand; als ik niet beroofd wordt van mijn voorraden dan hou ik het maximaal 6 weken uit, uitgaande van geen enkele bevoorrading van buiten (incl. water).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Op mijn huidige voorraad schat ik dat ik het minimaal 3 maanden kan volhouden in mijn flatje, dan is mijn hondenvoer namelijk op. Ik zou het kunnen rekken tot 4 maanden als ik het voer zou rantsoeneren. Ik zou zo lang mogelijk in de stad blijven als ik maar kan omdat ik dan in een vertrouwde omgeving ben en er meer dingen in de omgeving zijn die ik zou kunnen gebruiken. Maar mocht de situatie onhoudbaar zijn dan pak ik mijn boeltje op en dan ga ik de bossen in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua voedsel voorraad kan ik voor twee personen waarschijnlijk een jaar leven, mits ik ga rantsoeneren.

Ik ben momenteel mijzelf aan het aanleren om groentes te verbouwen door het simpelweg te doen. Bio zaden aanschaffen, evt opkweken in kweekbakken en in de volle grond zaaien. Wat groentes zaden laten schieten zodat ik die ook kan oogsten voor het jaar daarop. Ook heb ik boeken aangeschaft over moestuinen en planten die je uit de natuur kunt eten.

Ik heb het geluk dat ik vrij buitenaf woon en een uitwijklocatie heb waar ik veel kan gaan verbouwen als de SHTF

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is afwachten, is er nog water? Zoniet dan kun je de dagen afstrepen zeg maar 10 dagen voordat de meesten ziek zijn van vervuild water of erger. Dus uitgedroogd.

Voedsel kan men langer zonder, een week of 3 tot 4

De meesten hebben wel een voorraad voor een kleine week dan nog hooguit een maand dan is er echt een SHTF.

Dus als je het langer dan 6 weken uitzingt zonder beroofd te worden kun je daarna voedsel gaan verbouwen en vissen e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel gaat 6 maanden wel lukken bij mij. Maar het is eigenlijk een moeilijke vraag omdat alles afhangt van de omstandigheden. Je kunt wel voor een jaar eten en drinken hebben maar als je niet in je omgeving kunt blijven wonen is dat een probleem. Alleen of met een klein groepje afgezonderd leven kan maar dat houd je ook niet lang vol. Wat als het eten op is? Wat als je continue een andere plek moet zoeken?

Ik vind dat ook lastig. Een goede redelijk grote groep buiten de stad geeft denk ik de beste kansen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit slaat niet op mij, want ik ben al zelfvoorzienend qua voedsel verbouwen (kan in erg basisch

geval wel overleven)..maar nog lang te gaan.

 

Ik heb wel door de ervaring van het zelf verbouwen andere inzichten opgedaan namelijk:

 

1. Hoe meer zelfvoorzienender je wordt, hoe meer je beseft hoe kwetsbaar je wordt, en ga ik niet op

het telen vertrouwen. Ik ga nu naar de situatie toe die ik het veiligst acht, namelijk een rugtas

vol met alles, en met mijn opgebouwde skills de kans dat ik een "wanderer" wordt. De optie

van wegwezen is bij mij nu hoogste prio. Het is een lang verhaal maar als je zoveel tijd en energie

steekt in een zekere oogst ga je steeds meer beseffen van hoeveel variabelen dit afhankelijk is nu al.

Straks met SHTF zie ik me er minder tijd voor hebben, meer met overleven en regelen bezig.

2. Als je al zover bent, dan besef je ook hoe kwetsbaar je stuk grond is, plunderaars, grote groep

om het te bewaken, continu in zicht en opvallen.

 

Als ik de mogelijkheid heb alles te behouden, ie tuin/stuk land, en een buurt/groep om me heen, dan red ik het eeuwig.

Maar dit is een ideaal situatie en die bestaan niet helaas. Er kan teveel misgaan, dat gebeurt nu al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou alle preppers hier een gewetensvraag willen stellen. Ongeacht in welk stadium van preppen je bent, hoe lang denk je het in jouw situatie uit te houden als er een SHTF komt die lang duurt, dus minimaal maanden en mogelijk jaren? En waar ben je beter af, op het platteland of in de stad? In een stad zullen al gauw bendes naar voedsel op zoek gaan, maar ze zullen ook al snel naar de dorpen gaan. En wie van ons heeft nog de kennis om voedsel te zaaien, op te kweken en te oogsten, als je al het geluk hebt op het platteland te wonen? Klopt de snerende opmerking van niet-preppers dat wij preppers alleen maar het voordeel hebben dat we wat later in de moeilijkheden komen?

 

Om alvast een antwoord te geven op mijn eigen vraag: ik ben alleenstaand; als ik niet beroofd wordt van mijn voorraden dan hou ik het maximaal 6 weken uit, uitgaande van geen enkele bevoorrading van buiten (incl. water).

 

Ik verwacht met 5 man zeker 6 tot 9 maanden door te komen.Ook afhankelijk van het weer en of de plantjes lekker groeien .

 

Op de vraag : Klopt de snerende opmerking van niet-preppers dat wij preppers alleen maar het voordeel hebben dat we wat later in de moeilijkheden komen?

Is mijn antwoord : Het voordeel hebben dat we pas later dan de rest in moeilijkheden komen is juist de bedoeling van preppen.. Hoe meer geprept hoe later de moeilijkheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit slaat niet op mij, want ik ben al zelfvoorzienend qua voedsel verbouwen (kan in erg basisch

geval wel overleven)..maar nog lang te gaan.

 

Ik heb wel door de ervaring van het zelf verbouwen andere inzichten opgedaan namelijk:

 

1. Hoe meer zelfvoorzienender je wordt, hoe meer je beseft hoe kwetsbaar je wordt, en ga ik niet op

het telen vertrouwen. Ik ga nu naar de situatie toe die ik het veiligst acht, namelijk een rugtas

vol met alles, en met mijn opgebouwde skills de kans dat ik een "wanderer" wordt. De optie

van wegwezen is bij mij nu hoogste prio. Het is een lang verhaal maar als je zoveel tijd en energie

steekt in een zekere oogst ga je steeds meer beseffen van hoeveel variabelen dit afhankelijk is nu al.

Straks met SHTF zie ik me er minder tijd voor hebben, meer met overleven en regelen bezig.

2. Als je al zover bent, dan besef je ook hoe kwetsbaar je stuk grond is, plunderaars, grote groep

om het te bewaken, continu in zicht en opvallen.

 

Als ik de mogelijkheid heb alles te behouden, ie tuin/stuk land, en een buurt/groep om me heen, dan red ik het eeuwig.

Maar dit is een ideaal situatie en die bestaan niet helaas. Er kan teveel misgaan, dat gebeurt nu al.

 

Precies mijn gedachten. Die rugtas moet er staan, anders slaap ik niet lekker. Zonder plan waarheen, ben je al snel een vluchteling. 'k Zelf kan nog even in 't bos overleven, maar permanent??? Daar ben ik onzeker over, de winters zijn bjina niet te doen. Maar ja, rondtrekken van mogelijkheid, opportunity naar opportunity met een INCH bag op m'n rug... 't is nog steeds de basale terugval mogelijkheid waar ik rekening mee hou.

 

Je tweede punt... Als je met gelijkstemden een plek opricht met woonhuizen, landbouwgrond en strategisch gekozen plekken met uitkijktorens en lege gronden rondom, zit je al snel aan vroeg middeleeuwse burchten te denken. Gisteren zat ik net schema's uit te werken hoe je kunt groeien als dorpje en toch constant de doelen van veiligheid en ruimte kunt waarborgen. :) Leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang je enigzins met de (welke dan ook) situatie kan omgaan, en je ben een prepper en hebt wat voorraad, zul je het wel een tijdje kunnen rekken.

Ik lees hier nog niets over het omgaan met onvoorziene situaties, wat dat met je geest doet.

 

Als je in een situatie al snel mensen rondom je verliest, kan je wel voor een jaar eten hebben, enz., enz. maar heb je dan ook nog de wil tot overleven ?

Wil je dan nog wel wegvluchten ? Als prepper denk je natuurlijk van wel, vooruitlopend op een eventuele SHTF.

 

Maar de werkelijkheid kan zo schokkend zijn, dat je ter plekke de moed verliest, en denkt, het is goed, laat mij maar.

Zolang je mensen rondom je hebt, waarvoor je wilt en kunt zorgen, zal het makkelijker zijn om door te gaan, daarvoor prep je ook.

 

Maar als je alleen over blijft, lijkt me dat toch een stuk moeilijker.

 

Dus, zou ik zo zeggen, prep ook op het leren vertrouwen op andere mensen (liefst preppers :D) rondom je, maak afspraken, en kom die na.

Je kunt natuurlijk niet iedereen vertrouwen, maar je innerlijk gevoel geeft vaak al aan, wie wel en wie niet.

Vertrouwen op instanties en overheden kun je wel uit je hoofd laten, die kennen jou niet, dus zullen ook minder snel willen/kunnen inspringen op een dergelijke situatie.

 

Met meerdere mensen, op welke manier dan ook, sta je gewoon veel sterker, is er meer kennis, meer kracht, en een grotere veiligheid.

Persoonlijk denk ik dat daar de meeste kans op overleving zit, samenwerken met gelijkgestemden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We kunnen het met ons gezin wel een maand of drie uithouden (9 personen). Ettelijke gasflessen, >100 kg rijst/pasta, genoeg brooddeeg voor 250 broden, tientallen kilo's ingeblikt vis, jerrycans vol zonnebloemolie en veel meer. We hebben een bron in de tuin, een rivier voor de deur en een aantal goede waterfilters.

 

Maar eigenlijk zie ik dat alleen als een voorziening voor een tijdelijke situatie en is een bug out scenario waarschijnlijker. De rugzakken met ultra lichtgewicht tenten, slaapzakken, neo-air matrassen, voedsel, communicatie systemen en complete hiking kits liggen altijd klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We kunnen het met ons gezin wel een maand of drie uithouden (9 personen). Ettelijke gasflessen, >100 kg rijst/pasta, genoeg brooddeeg voor 250 broden, tientallen kilo's ingeblikt vis, jerrycans vol zonnebloemolie en veel meer. We hebben een bron in de tuin, een rivier voor de deur en een aantal goede waterfilters.

 

Maar eigenlijk zie ik dat alleen als een voorziening voor een tijdelijke situatie en is een bug out scenario waarschijnlijker. De rugzakken met ultra lichtgewicht tenten, slaapzakken, neo-air matrassen, voedsel, communicatie systemen en complete hiking kits liggen altijd klaar.

 

Wordt het een Bug Out of herorganisatie? Bug Out waarheen? Self Supporting Shelter Caming? SSSC.Lange termijns oplossing?

 

Een prepper is geen prepper?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Iedereen is het er denk ik wel over eens dat groepsvorming belangrijk is. Zijn er al veel groepen gevormd vanuit preppers.nl en loopt dat een beetje? Zou het niet mooi zijn als we vanuit de verschillende provincies een netwerk kunnen maken?

 

Er wordt aan gewerkt Bartje.

Kom je een keer langs?

 

http://preppers.nl/forum/group.php?discussionid=314&do=discuss

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik thuis (in mijn omgeving) kan blijven zal er voor mij niet veel veranderen . Hoelang ik het uithouden ? Oneindig denk ik . En als ik moet vertrekken ? Is afhankelijk van de situatie . Met voertuigen ? Maanden jaren ? Te voet of met de fiets ? Een maand denk ik . En dan ben ik nog de zwakste van de groep waar ik voor prep . Daarom groepen met andere preppers is heel interessant . Daarom ben ik ook hier .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik thuis (in mijn omgeving) kan blijven zal er voor mij niet veel veranderen . Hoelang ik het uithouden ? Oneindig denk ik . En als ik moet vertrekken ? Is afhankelijk van de situatie . Met voertuigen ? Maanden jaren ? Te voet of met de fiets ? Een maand denk ik . En dan ben ik nog de zwakste van de groep waar ik voor prep . Daarom groepen met andere preppers is heel interessant . Daarom ben ik ook hier .

 

Geert

 

Zelf ben ik ook de zwakste van mijn groep. Bil houden we het een maand of twee uit. Moeten we weg dan wordt het lastiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...