Ga naar inhoud
GENEGEERD

Stoppen of doorgaan met preppen?


Cyberbeer

Aanbevolen berichten

Hoelang duurt een SHTF? Twee weken? Een maand? Een jaar of jaren? Afhankelijk van de “Doomsday” die ons kan treffen, bereiden we ons voor. Maar hoeveel water, voedsel, spullen en materialen moeten we opslaan en voor hoelang? Wanneer stop jij met preppen of blijf je voor altijd doorgaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Bedoel je drie kwart jaar of drie a vier jaar. In het geval van het laatste, hoeveel heb je er al van, hoeveel ruimte neemt dat wel niet in. Klinkt als een supermarkt vol. Tenminste wij zijn met vier, misschien voor jou anders. Scheelt een factor vier als je alleen bent natuurlijk

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga uit van 2 fases: acuut en lange termijn. En voor beide tref ik m'n maatregelen.

 

Acuut: Voornamelijk ready to eat eten en drinken.

 

Lange termijn: Hierbij ligt de focus op zelfvoorzienendheid en duurzame oplossingen. Een waterfilter van Katadyn met een capaciteit van 50.000 liter en een grote waterplas op loopafstand (of een volle regenton) betekent voorlopig genoeg water. Maar vooral een vruchtbaar stuk grond, zaden en een waterbron leggen de basis voor een langdurige oplossing. Ook een goeie collectie zilvermunten en goud schaar ik onder de lange termijn oplossing.

 

Maar hoe lang het kan duren? Ik denk dat de Grote Verandering die onze Westerse samenleving nodig heeft zeker wel een jaar of 10 nodig gaat hebben. De eerste 1 a 2 jaar zullen in mijn beeld het meest chaotisch zijn, daarna begint het opbouwen. Wellicht dat we pas 20 jaar later spreken van een stabiel, duurzaam herstelde situatie, waarbij een geheel nieuw fundament is gelegd. Dit is ongeveer wat mijn verwachting is van de komende periode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoelang duurt een SHTF? Twee weken? Een maand? Een jaar of jaren? Afhankelijk van de “Doomsday” die ons kan treffen, bereiden we ons voor. Maar hoeveel water, voedsel, spullen en materialen moeten we opslaan en voor hoelang? Wanneer stop jij met preppen of blijf je voor altijd doorgaan?

 

Ik zou stoppen zodra je je met een rotatie systeem voedsel moet gaan weggooien omdat het bedorven is en je zo onafhankelijk mogelijk bent (eigen water, energie, voedsel etc), op dat punt heb je denk ik de leefstijl die je zou willen leven bij/na een SHTF event en voldoende voorraden om het jaren uit te zingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Voor mij is het toch ook vooral een hobby en je bent nooit uitgeleerd als het om skills gaat, verder vind ik het ook gewoon een fijn gevoel hebben als ik weet dat ik post-SHTF voor een lange tijd veilig ben en natuurlijk is je uieindelijke doel erg succesvol zelfvoorzienend zijn(want het gaat natuurlijk niet alleen om overleven maar ook te leven).

 

Gr. MP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou stoppen zodra je je met een rotatie systeem voedsel moet gaan weggooien omdat het bedorven is en je zo onafhankelijk mogelijk bent (eigen water, energie, voedsel etc), op dat punt heb je denk ik de leefstijl die je zou willen leven bij/na een SHTF event en voldoende voorraden om het jaren uit te zingen.

 

Dit is ook mojn insteek.

Voor de hardware en skills wordt het anders daar lijkt hoe meer hoe beter van toepassing...

Ik probeer het te integreren in het leven.

Optimaal prepen zou voor mij emigreren naar australie betekenen, dat is even niet haalbaar dus sluit je compromieen..

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu even gestopt met preppen omdat ik mijn baan kwijt ben en flink op de centjes moet letten. Maar bezoek nog regelmatig mijn prephol en bekijk de inventaris, herpak mijn rugzakken, controleer alles of alles klaar staat om direct mee te nemen als de nood daar is. Maar soms betrap ik me tijdens het boodschappen doen dat ik stiekem/onbewust toch een paar extra dingetjes heb gekocht voor in mijn inventaris. Dus feitelijk, als je eenmaal aan het preppen geslagen bent, kun je er haast niet meer vanaf komen, het dringt door in je bloed. :)

 

In principe, mocht SHTF uitbreken, iedereen in paniek en "mist" een hoop zaken zoals smsen, communicatie, games, films, internet, etc... Maar we gaan gewoon tientallen jaren terug in de beschaving. In principe zouden we ons kunnen aanpassen, alleen niet per direct. Mensen proberen zich vast te grijpen aan zaken die NU nog normaal is. Dat valt weg, hysteria en paniek rijst op, radeloosheid. Nu zie je nog mensen met hun hond wandelen met een iphone in de hand. Dat zal voor hen een ramp lijken als ze dat niet meer kunnen doen.

Die switch zal net zo geleidelijk gaan als wanneer dat digitale tijdperk onze kant is ingekomen. Alles kost nu eenmaal tijd.

 

SHTF kost tijd.

fase 1 : Het breekt uit

fase 2 : we zitten er midden in

fase 3 : we gaan actie ondernemen

fase 4 : en dan? de sterkste factie doet aan wederopbouw

fase 5 : proberen andere facties erbij te betrekken

fase 6 : De mensheid is weer stabiel, maar tot welke hoogte? Dat is onzeker... Mischien komen we wel in een landbouw tijdperk, technologie is nog steeds ver te zoeken, maar uiteindelijk redden we ons wel. Kijk maar terug naar het verleden, de mensheid past zich wel aan.

&&&&& : Mischien worden wij wel gezien als derde wereld land en komen andere landen ons helpen met wederopbouw, zoals zij het goed achten. Want SHTF is toch wel per land bepaald denk ik. De één wat sneller dan de ander. Sommigen denken dat het een kettingbotsing zal zijn, omdat we economisch met elkaar in verbinding staan.

 

Maar al dit valt in het niets als er een wereldwijde SHTF komt zoals op astronomisch gebied. Dat treft ons allemaal. Dan duren de fases ook langer. Mischien wel voor sommigen een lifetime in een nieuw tijdperk. Maak je borst maar nat! Maar hopen dat dit nooit zal gaan gebeuren, maar ALS het gebeurt, ben je met preppen een paar stapjes verder, biedt enigszins zekerheid voor jezelf...

 

En shit ik moet weer gaan, moet nog 2 maanden uitwerken en dan sta ik officieël als een werkloze bekend.

Vantazzy Out!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voedsel betreft een jaar . Binnen het jaar moet je dan zelfvoorzienend kunnen zijn wat moestuin en neerhof betreft . In die tijd moet je ook ergens gestationeerd zijn waar genoeg wild en gevogelte en vis is om uw vlees en vis voorraad op pijl te houden . Wat gereedschap betreft . Moet je door gaan tot je alles heb wat je denk nodig te hebben na de shtf en ook om het te herstellen . En ik zeg altijd met een schop die in uw hand palm past spit je geen moestuin om waar je een jaar moet van leven met 10 personen .

 

Geert

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik nog maar een maand of 6 met het preppen/survivalen bezig ben moet ik constateren dat ik er eigenlijk 24/7 aan denk.

Bij zo'n beetje elk hoopje afval kijk ik ff vlug of er niet iets bruikbaars tussen zit, in de winkel en tijdens het lezen van reclame-blaadjes let ik op aanbiedingen van producten die ik nog nodig heb, ik bedenk hoe ik mijn skills kan verbeteren zonder dure cursussen te doen, denk na over hoe mijn kids te bereiken, over verdediging van huis en haard, hoelang ik het zou kunnen redden op dit moment, et cetera.

 

Dus voor mij is het al absoluut een "Way of life" , maar dat is volgens mij prima te combineren met een prettig leven. Ik ben geen doemdenker :p

 

Gr. en suc6, Martn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals gezegd, zelfvoorzienend zijn is een belangrijk gedeelte van preppen.

 

Daar heb je altijd wat aan, je hoeft dan immers minder geld uit te geven aan groente/fruit, energie en water.

 

Zo hebben onze zonnepanelen in één jaar tijd ongeveer 1800kWh geproduceerd, dat scheelt aanzienlijk op de energie rekening.

Van de kersenbomen hebben we tot nu toe 13 potten jam gemaakt.

 

Een belangrijk gedeelte van zelfvoorzienendheid is besparen/minder luxe. (frugal leven)

Wat je niet verbruikt hoeft je immers ook niet te produceren/te kopen.

 

Dan zou je misschien 4 dagen per week kunnen gaan werken, of je kan met 60 jaar met pensioen.

(dit is misschien een wensdroom, maar zou toch mogelijk moeten zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...