Ga naar inhoud
GENEGEERD

Troy ounce goudbaren of combi baren?

f150
 Share

Recommended Posts

Ik ben benieuwd naar jullie advies. Is het handig om (naast) troy ounce goudbaren ook een of meer combi bars aan te schaffen? Voordeel van de 50x1 gr bar, bv:

https://www.thesilvermountain.nl/nl/50-1-gram-goudbaar-combi-bars-valcambi

is dat je makkelijk stukjes van 1 gram kunt afbreken om te ruilen voor geld of goederen. De baren of munten van 31 gram zijn natuurlijk per gram wat goedkoper, maar minder courant met inwisselen.

Spreiden jullie de PM reserves over baren/munten en verschillende gewichten?

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wat ik gedaan heb is een hoop troy ounce zilveren munten gekocht en de zilveren 100 gram combi/knikbaar (hoge premium).

Ging me niet om het goedkoopste maar om het handigste.

De gouden knikbaar is dan eigenlijk overbodig omdat de waarde van 1 gram goud meer is dan de waarde van 1 troy ounce zilver.

Verders alleen maar troy ounce goud baren gekocht om het verlies te compenseren. (zeer lage premium van rond de 3%)

Link naar reactie

@f150, zeker gezien de waarde van 1grm goud tov 1grm zilver, zijn die combibars zinvoller. Met name voor het doel dat jij voor ogen hebt. Zoals al genoemd zou ik 1ounce zilver nemen en 50x1grm goud combibars.

@MC Mano heeft dit ongeveer gedaan. Alleen ik zie de toegevoegde waarde van 1gr zilveren knikbaartjes/combibars (nog) niet zo........

Link naar reactie

MC Mano[/MENTION] heeft dit ongeveer gedaan. Alleen ik zie de toegevoegde waarde van 1gr zilveren knikbaartjes/combibars (nog) niet zo........

De toegevoegde waarde van de zilver knikbaar is dat je dan altijd "klein/wisselgeld" hebt voor goedkopere producten.

De waarde verdeling is dan ongeveer: 1 gram zilver= 0,55 euro - 1 troy ounce zilver 18 Euro - 1 troy ounce goud 1067 euro

De 1 gram goud zou dan tussen de troy ounce zilver en troy ounce goud vallen.

Link naar reactie

@prepass zilver is snel zwaar/veel. Vier buizen munten zijn ongeveer bijna net zo duur als 50x1 gr goud. Het laatste doe je in je binnenzak. Met vier buizen moet je al snel 'sjouwen'. Ik heb de eerdere thread doorgelezen - interessante afwegingen maar weinig uniformiteit in meningen..

Link naar reactie

Het zijn moeilijke vragen.

Ik lees alles wat er te vinden is en zelfs de experts zijn het er domweg niet over eens.

Nu zijn we het nooit met zijn allen ergens over eens, zelfs als iets al gebeurt is zijn er mensen die ontkennen en als het niet gebeurt is zijn er mensen die zweren dat het gebeurt is..., dus laat staan wat de meningsverschillen zijn over iets dat nog moet gebeuren..!

Dus Goud kan waardeloos worden en goud kan naar 150.000 euro gaan per ounce volgens de experts.

Zelfs onder diegene die overtuigd zijn van de toekomstige stijging van PM, sommige zweren dat dat onzin is omdat fiat gewoon minderwaard wordt, zijn er weer verschillen.

De een zegt dat goud veel meer zal stijgen omdat zilver door zijn industrieele verbruik niet 'losgelaten' zal worden.

De ander bezweerd dat zilver nog veel harder zal stijgen en zelfs in waarde zal gaan wederijven met goud en dan zijn er nog die zeker weten dat zilver nog een factor meer waard zal worden dan goud.

Dan zijn er nog de mensen die zeker weten dat goud en zilver het allebij niet zullen worden omdat er teveel bij het klootjesvolk zit maar dat, palladium, of weet ik veel wat, het nieuwe monetaire edelmetaal zal worden.

En zo kan ik het langste topic ooit maken met meningen en overtuigingen.

Dus probeer ik maar weer basic te blijven, goud en zilver zijn al 3 tot 5 duizend jaar geld.

Er zijn dus maar een paar dingen die langer als geld dienst doen: eten, sex, en dan houd het snel op.........

Dus naast de twee meest voor de hand liggende zullen de volgende twee op de lijst vast niet zomaar verdwijnen en waarschijnlijk beide ofwel waardevast blijven ofwel, tijdelijk, enorm stijgen,

De verschillen tussen goud en zilver zijn al een paar keer duidelijk beschreven.

Ik denk dat je aan beide geen bult zult vallen mits je aan een paar voorwaarden voldoet:

Eerst je basis prepper spullen en dan pas PM.

Geen geld dat je op korte termijn nodig zult hebben.

Je moet er tegen kunnen als de waarde enorm fluctueerd en je dus ver onder water kunt komen ( waarde minder dan waarvoor je het gekocht hebt)

Je moet er ook vrede mee hebben als het voor je kinderen pas waarde gaat krijgen ( stel dat er geen mometaire crisis komt dan zie ik geen echte reden voor een grote stijging, weet wel zeker dat tot nu toe elke fiat munt gefaald heeft dus de huidige zullen het ooit afleggen tegen deze wet)

Prep ze

(elke prepper zou iets aan PM moeten hebben :rolleyes:)

Er schijnt een workshop over PM te komen ergens:confused: :p

(waar alle bovenstaande scenarios/opmerkingen slechts een klein deel van zijn)

Kans

Link naar reactie

• 3 weeks later...
http://preppers.nl/forum/threads/3686-CombiBar-50-x-1-gram-goud-%28in-detail%29/page7

ik heb zelf nog steeds de knoop niet doorgehakt, ik denk dat ik wacht tot de 50x1 gr combi onder 1800 zakt bij SM, als dat ooit gebeurd.

Heb eindelijk de sprong gewaagd bij de huidige dip (vorige gemist) en een bestelling geplaatst bij SM voor de combi bar. En nu maar hopen dat het op de langere termijn waardevoller wordt :)

Ik durfde niet langer te wachten na maanden twijfel, vind het wel een irritant en zenuwslopend spelletje...

Link naar reactie

Gast gebruikersnaam
De toegevoegde waarde van de zilver knikbaar is dat je dan altijd "klein/wisselgeld" hebt voor goedkopere producten.

De waarde verdeling is dan ongeveer: 1 gram zilver= 0,55 euro - 1 troy ounce zilver 18 Euro - 1 troy ounce goud 1067 euro

De 1 gram goud zou dan tussen de troy ounce zilver en troy ounce goud vallen.

Als de tijd aanbreekt dat je je PM's moet gaan inruilen zal de markt wel bepalen wat je krijgt voor 1gram, ongeacht de huidige (beurs)verhoudingen

Tevens gaan we er gemakshalve ook maar van uit dat de verkopende partij PM wil voor zijn goederen of diensten. Er al eens aan gedacht dat in een SHTF situatie PM wel eens tijdelijk totaal waardeloos zou kunnen worden? Volgens mij is er alweer enige mate van stabiliteit indien PM weer bruikbaar gaat worden.

Link naar reactie

• 3 weeks later...
Er al eens aan gedacht dat in een SHTF situatie PM wel eens tijdelijk totaal waardeloos zou kunnen worden? Volgens mij is er alweer enige mate van stabiliteit indien PM weer bruikbaar gaat worden.
Nee nooit aan gedacht, geef eens een voorbeeld wanneer PM dan waardeloos was?
Link naar reactie

Gast gebruikersnaam
Nee nooit aan gedacht, geef eens een voorbeeld wanneer PM dan waardeloos was?

Ik had het over tijdelijk waardeloos zou kunnen zijn.

Goud kun je namelijk niet eten en als voedsel schaars is, is het maar de vraag of iemand zijn "lifeline" met jou wil ruilen voor iets blinkends dat "in een vorig leven" luxe was. Vergelijk het met het hebben van een tv. Als de stroom uitvalt heb je niets aan dat ding, pas als alles weer in orde is heeft het apparaat weer een functie. En daar ziet het in dit voorbeeld voorlopig niet naar uit. Zou jij dan je handbediende grondwaterpomp ruilen voor een megagroot flatscreen tv met dolbi surround, een mooie dure combinatie waar je echter zeker voorlopig helemaal niets aan hebt?

Link naar reactie

Ik had het over tijdelijk waardeloos zou kunnen zijn.

Goud kun je namelijk niet eten en als voedsel schaars is, is het maar de vraag of iemand zijn "lifeline" met jou wil ruilen voor iets blinkends dat "in een vorig leven" luxe was. Vergelijk het met het hebben van een tv. Als de stroom uitvalt heb je niets aan dat ding, pas als alles weer in orde is heeft het apparaat weer een functie. En daar ziet het in dit voorbeeld voorlopig niet naar uit. Zou jij dan je handbediende grondwaterpomp ruilen voor een megagroot flatscreen tv met dolbi surround, een mooie dure combinatie waar je echter zeker voorlopig helemaal niets aan hebt?

Er zijn mensen die verkopen zelfs hun nier of oog voor een klompje goud. Ook in tijden van schaarste is (vrijwel) alles te koop en is er een marktequilibrium. Alleen de prijs ligt wat hoger. Misschien krijg je met die Maple Leaf zelfs wel meer voor elkaar dan met je laatste €€ spaarcenten.

Link naar reactie

• 2 weeks later...

[ATTACH=CONFIG]4432[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]4433[/ATTACH]@f150

De combi baren goud bestaan nog maar onlangs. Het is een product gericht op de particulier en de 'prepper'. OF het ook de beste keuze is betwijfel ik persoonlijk omdat je een grote premie betaalt. Hoe groter de hoeveelheid die je aankoopt, hoe kleiner de premie. Hou er rekening mee dat de kans bestaat dat je 2x een premie betaalt, namelijk een keer bij aankoop en misschien ook een keer bij verkoop. Goud is vrij zacht en kan in geval van nood wel tot kleinere stukken gereduceerd worden.

Zelf kies ik voor baren die afgeleverd worden als 'London good delivery'. Enkel de grotere smelters krijgen dat certificaat, maar je mag verwachten dat je goud wereldwijd wordt aanvaard zonder dat er dan bijkomende 'tests' nodig zijn, het is een soort kwaliteitscertificaat. Umicore staafjes vind ik best ok. Er zijn ook ander zoals Hermaus, enz.

Wil je kleinere, gemakkelijk inruilbare hoeveelheden goud kopen, dan kan je kiezen voor munten. Je maakt een onderscheid tussen de beleggingsmunten (Kurgerand, Gold Eagle) de Amerikaanse en de Europese munten. Zelf kies ik vaak voor Napoleon of Vrenelis. Deze munten zijn in Europa wijd verspreid. Het voordeel is dat de kans bestaat dat je met munten extra winst maakt omdat de munten dateren van de jaren 1800-1914. Die worden dus niet meer bijgemaakt. Let wel de munten hebben een hoger gewicht dan de nominale goudwaarde. Als de munten schaarser worden, dan krijg je bovenop de goudprijs misschien nog een leuke vergoeding als verzamelitem.

De beleggingsmunten zijn zuiverder van goudpercentage, de Amerikaanse munten zijn verzamelobjecten en hebben een veel grotere premie.

Als je interesse hebt, geef ik je wel een van mijn adresjes waar je in vertrouwen terecht kan én waar je een transparante prijsvorming hebt.

Even terzijde. De goudprijs kan inderdaad sterk fluctueren. Je weet nooit wat het goedkoopste en duurste moment is. Door niet alles in één keer te kopen maar door je aankopen over meerdere jaren te spreiden of door op geregelde tijdstippen wat goud bij te kopen koop je tegen een redelijke gemiddelde koers en niet aan de allerduurste koersen. Zelf heb ik geen vertrouwen meer in pensioenfondsen. Ik ben gestopt met pensioensparen en ik koop geregeld een pakketje PM bij. Een pakketje van 100g goud heeft de omvang van een cote-d'or mignonette.

Link naar reactie

[ATTACH=CONFIG]4432[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]4433[/ATTACH]@f150

De combi baren goud bestaan nog maar onlangs. Het is een product gericht op de particulier en de 'prepper'. OF het ook de beste keuze is betwijfel ik persoonlijk omdat je een grote premie betaalt. Hoe groter de hoeveelheid die je aankoopt, hoe kleiner de premie. Hou er rekening mee dat de kans bestaat dat je 2x een premie betaalt, namelijk een keer bij aankoop en misschien ook een keer bij verkoop. Goud is vrij zacht en kan in geval van nood wel tot kleinere stukken gereduceerd worden.

Zelf kies ik voor baren die afgeleverd worden als 'London good delivery'. Enkel de grotere smelters krijgen dat certificaat, maar je mag verwachten dat je goud wereldwijd wordt aanvaard zonder dat er dan bijkomende 'tests' nodig zijn, het is een soort kwaliteitscertificaat. Umicore staafjes vind ik best ok. Er zijn ook ander zoals Hermaus, enz.

Wil je kleinere, gemakkelijk inruilbare hoeveelheden goud kopen, dan kan je kiezen voor munten. Je maakt een onderscheid tussen de beleggingsmunten (Kurgerand, Gold Eagle) de Amerikaanse en de Europese munten. Zelf kies ik vaak voor Napoleon of Vrenelis. Deze munten zijn in Europa wijd verspreid. Het voordeel is dat de kans bestaat dat je met munten extra winst maakt omdat de munten dateren van de jaren 1800-1914. Die worden dus niet meer bijgemaakt. Let wel de munten hebben een hoger gewicht dan de nominale goudwaarde. Als de munten schaarser worden, dan krijg je bovenop de goudprijs misschien nog een leuke vergoeding als verzamelitem.

De beleggingsmunten zijn zuiverder van goudpercentage, de Amerikaanse munten zijn verzamelobjecten en hebben een veel grotere premie.

Als je interesse hebt, geef ik je wel een van mijn adresjes waar je in vertrouwen terecht kan én waar je een transparante prijsvorming hebt.

Even terzijde. De goudprijs kan inderdaad sterk fluctueren. Je weet nooit wat het goedkoopste en duurste moment is. Door niet alles in één keer te kopen maar door je aankopen over meerdere jaren te spreiden of door op geregelde tijdstippen wat goud bij te kopen koop je tegen een redelijke gemiddelde koers en niet aan de allerduurste koersen. Zelf heb ik geen vertrouwen meer in pensioenfondsen. Ik ben gestopt met pensioensparen en ik koop geregeld een pakketje PM bij. Een pakketje van 100g goud heeft de omvang van een cote-d'or mignonette.

Goed geschreven.

De Nederlander zou nog kunnen denken aan gouden vijfjes en tientjes mocht je muntvorm gaan beleggen.

Greener

Link naar reactie

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...