Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vuur maken: Vergrootglas


Happy

Aanbevolen berichten

Vandaag was een mooie zonnige dag. Uitermate geschikt om de kids vuur te laten maken. Normaal mogen ze dit altijd in de vuurschaal doen met een firestick. Dat kunnen ze ondertussen al goed.

Nu was het vergrootglas aan de beurt.

Watten met enkele kleine droge takjes in de vuurschaal en heel veel geduld….

De uit elkaar geplozen watjes vatte slecht vlam. Enkele droge takjes onder het vergrootglas, dat ging beter. Deze begonnen al snel te roken, de watjes erom heen en even blazen ….. VUUR ….

Daarna hun naam schrijven op een stukje hout met het vergrootglas, ze branden letter voor letter in het hout. Weer een heerlijke middag achter de rug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Belangrijke les:

Watten ontbranden bijzonder snel maar hebben een hete vonk nodig.

Hout heeft meer langdurig warmte nodig en heeft minder aan die enkele vonk en zal dan ook eerst gaan smeulen gloeien.

 

Dus pas je tondel aan aan je vuurbron !

 

De kids zullen het weer naar hun zin hebben gehad :cool:

 

Grt

Kans

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, @Kans precies zoals je schrijft is het gegaan.

 

De watten kregen ze niet direct in brand.

De hele dunne takjes gloeide na enige tijd door de zon erop te richten , daarna blazen tegen de houtjes die lagen te smeulen vlogen de watten snel in de fik. De keuze van tondel is dus erg belangrijk. Door regelmatig te oefenen weet je hoe het moet en het is nog leuk ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Happy leuk om zo je kinderen spelenderwijs dit soort dingen te leren ook een probleem bij watten is dat door de structuur ervan je het brandpunt niet goed scherp krijgt

en dus ook niet de maximale werking , materiaal net als hout ed hebben een vaste structuur dus hierbij krijg je dus wel een heel fijn brandpunt (optimaal)

ook de kleur speelt een rol als je het oppervlak zwart (donker dus ) maakt neemt het veel sneller warmte op en ontbrand het dus ook veel sneller .

ik weet niet hou oud uw kinderen zijn maar als ze wat ouder zijn zou je ze ook nog wat ''out of the box '' kunnen laten denken en ze dingen laten bedenken die ze als

vergrootglas zouden kunnen gebruiken .

Onderstaand flimpje heb ik vorig jaar geprobeerd en het werkte enkel het ging wat moeizaam omdat het brandpunt vinden wat gezoek is (wel zwart gemaakt papier gebruiken )

Het is maar een ideetje hoor ;)

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dit is wel een leuke link, over allerlei voorwerpen die je als prisma kan gebruiken om een vuurtje te maken, alle filmpjes lijken op een balkon gemaakt met voorwerpen die je vooral in je keuken kan vinden, heel informatief en inventief.

 

Wellicht leuk om een keer met de kids te kijken en iets nieuws te leren, altijd leuk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

 

Dit is wel een leuke link, over allerlei voorwerpen die je als prisma kan gebruiken om een vuurtje te maken, alle filmpjes lijken op een balkon gemaakt met voorwerpen die je vooral in je keuken kan vinden, heel informatief en inventief.

 

Wellicht leuk om een keer met de kids te kijken en iets nieuws te leren, altijd leuk

 

Dat is dezelfde link, als de post van @Wafels, boven je. :)

 

Leuk he, @Happy?

Toevallig was ik gisteren ook aan het spelen met een vergrootglas in de zon.

Ik probeerde vuur te maken met dingen die ik vond: gras en takjes. Bijna gelukt. Beter voorbereiden, beter zoeken is de oplossing in mijn geval.

 

Moet je een keer char cloth proberen. Bam, succes in 2 seconden. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dezelfde link, als de post van @Wafels, boven je. :)

 

Leuk he, @Happy?

Toevallig was ik gisteren ook aan het spelen met een vergrootglas in de zon.

Ik probeerde vuur te maken met dingen die ik vond: gras en takjes. Bijna gelukt. Beter voorbereiden, beter zoeken is de oplossing in mijn geval.

 

Moet je een keer char cloth proberen. Bam, succes in 2 seconden. :)

 

Damn, das dom van me dan he, grin, beschouw de link als niet gelinkt en de post als niet gepost in dat geval,fijn dat het even aangeeft iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot

Is een wel beetje vals spelen natuurlijk want charred cloth heeft zo weinig warmte nodig :cool: Hij zou ook vermolmt droog hout kunnen nemen en dat fijn wrijven en met het vergrootglas aansteken

gr wafels

 

Klopt.

Het is gewoon leuk om het verschil in snelheid te zien en te beseffen wat het nut van char is.

Ik probeerde ook, of je ter plekke, met je hotspot van je vergrootglas kon charren. Ergens gebeurt dat ook wel, op de rand van de heetste plek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot dat klopt char is prachtig spul het heeft nagenoeg bijna niets nodig om te aan gloeien (maar die energie moet je er eerst in steken ,je vuur voor het verkolen ;-)

en je hebt aardig wat energie nodig om een stukje stof of ander materiaal te verkolen )

je zou ook een tinder tube ( nederlandse benaming ervan ken ik niet ) kunnen nemen dan heb je altijd een stukje char bij je :cool:

wat je hotspot betreft dat klopt net als bij de '' tinder tube'' maar materiaal als hout of papier heeft een wat groter stukje char nodig . Als je een stuk half verbrand hout zou nemen

en op de rand waar het bijna verbrand is zou dit moeten gaan '' gloeien''

gr wafels

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels: Tinder tube, bedoel zoiets als dit? http://www.britishblades.com/forums/showthread.php?7726-Tinder-tube-forget-charcloth!

 

In 't engels, maar gelukkig met foto. Ik had er nog nooit van gehoord, geweldige tip!

 

'k Moet nog lont bestellen voor de petroleum toestellen in huis, 'k ga meteen een stuk extra dik rond lont meebestellen! :cool: Kuddo!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe sorry Raycoupe ik dacht at iedereen die wel kende , mijn foutje :( ja het is gewoon een buisje van metaal of been of zelfs hout ,

(metaal of been is natuurlijk beter want dat brand niet ) en wat je doet je trekt je katoenen lont door het buisje en steekt die thuis een keer

aan zodat hij gloeit en trekt hem daarna een stukje terug in de buis en sluit het buisje af zodat de lont uitgaat als en je eigenlijk een klein stukje charred cloth aan de lont houd

de volgende keer dat je vuur wilt hebben pak je Flint & steel en je legt je lont op je vuursteen en slaat net als bij een gewoon stukje charred cloth vonken en voila je lont gloeit weer

en je kan je tinder aansteken . Je kan lont bestellen of gewoon een lapje stof van een oude spijkerbroek pakken en dit oprollen (niet al te vast ) ook dat werkt

vuurwerk lont wat je met oud& nieuw koopt werkt ook prima of van zo'n vloermop met van die katoenen draden werkt ook goed of zoals je zegt olielamp pit

spul zat wat werkt .

gr wafels

hier nog eentje om een tindertube te maken (stelt niets voor hoor ;-)

http://www.bladeforums.com/forums/showthread.php/928342-How-to-make-a-basic-Tinder-Tube-Tutorial

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Raycoupe sorry Raycoupe ik dacht at iedereen die wel kende , mijn foutje :( ja het is gewoon een buisje van metaal of been of zelfs hout ,

(metaal of been is natuurlijk beter want dat brand niet ) en wat je doet je trekt je katoenen lont door het buisje en steekt die thuis een keer

aan zodat hij gloeit en trekt hem daarna een stukje terug in de buis en sluit het buisje af zodat de lont uitgaat als en je eigenlijk een klein stukje charred cloth aan de lont houd

de volgende keer dat je vuur wilt hebben pak je Flint & steel en je legt je lont op je vuursteen en slaat net als bij een gewoon stukje charred cloth vonken en voila je lont gloeit weer

en je kan je tinder aansteken . Je kan lont bestellen of gewoon een ;alje stof van een oude spijkerbroek pakken en dit oprollen (niet al te vast ) ook dat werkt

vuurwerk lont wat je met oud& nieuw koopt werkt ook prima of van zo'n vloermop met van die katoenen draden werkt ook goed of zoals je zegt olielamp pit

spul zat wat werkt .

gr wafels

hier nog eentje om een tindertube te maken (stelt niets voor hoor ;-)

http://www.bladeforums.com/forums/showthread.php/928342-How-to-make-a-basic-Tinder-Tube-Tutorial

 

Geniaal! Kon ik ook niet, thanx. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Wafels: Tinder tube, bedoel zoiets als dit? http://www.britishblades.com/forums/showthread.php?7726-Tinder-tube-forget-charcloth!

 

In 't engels, maar gelukkig met foto. Ik had er nog nooit van gehoord, geweldige tip!

 

'k Moet nog lont bestellen voor de petroleum toestellen in huis, 'k ga meteen een stuk extra dik rond lont meebestellen! :cool: Kuddo!

 

Maf, dat we die nog niet konden. Dat ding is ook geniaal, om als aansteek-stokje/lucifer te gebruiken.

Dat moet in de Wiki allemaal! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot deze hieronder verkochten ze vroeger in Spanje als storm aansteker of blijkbaar als herder's aansteker , ik heb er ook nog eens eentje gehad er zat een glazen kraaltje

met een haakje boven aan het lontje dat je als je het lontje terug in het buisje trok kwam het glazen kraaltje op het buisje te zitten en sloot het af . Als je het opnieuw gebruikte trok je gewoon het koord aan het kraaltje er weer uit het vuursteentje was als van een gewone aansteker

gr wafels

 

428970-Shepherd-s-lighter-by-faca.jpg.78db2de4ef12baabd7971f0cd98cce5b.jpg

 

 

StormLighter.jpg.6e506ded7b4b4614458919236f60dafe.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Nooit gezien zoiets, @Wafels. Dank je voor de uitleg en de foto's, erg leuk.

 

Er zit dus gewoon een extra, metalen draad in, met glazen knopje. En die moet je steeds weer op z'n plaats terug trekken, neem ik aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot

Is een wel beetje vals spelen natuurlijk want charred cloth heeft zo weinig warmte nodig :cool: Hij zou ook vermolmt droog hout kunnen nemen en dat fijn wrijven en met het vergrootglas aansteken

gr wafels

 

Die geringe hoeveelheid warmte die je voor charcloth nodig hebt is niet de enige factor. Charcloth is dof-zwart en neemt daardoor de warmte zeer effectief op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Die geringe hoeveelheid warmte die je voor charcloth nodig hebt is niet de enige factor. Charcloth is dof-zwart en neemt daardoor de warmte zeer effectief op.

 

Ja, klopt. Dat wordt ook wel duidelijk, als je op witte dingen de zon zo mooi geconcentreerd projecteerd (mag wel he, zo'n maffe zin? :)).

Dat je dan van die vlekken voor je ogen krijgt.....

 

Hee, volgende keer zwarte watten proberen. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

.......

.......

De volgende keer dat je vuur wilt hebben pak je Flint & steel en je legt je lont op je vuursteen en slaat net als bij een gewoon stukje charred cloth vonken en voila je lont gloeit weer.

en je kan je tinder aansteken .

......

......

@Wafels : Misschien een domme vraag, maar hoe herken ik flint (vuursteen). En, hoe kom ik daaraan? Ik heb wat gespeeld met ons grindpad en met een ferrocerium rod. Maar ik ben toch een leek op dat gebied. Nooit echt in verdiept,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ik vind het zonde om een nieuwe topic te openen voor mijn vraag maar, heeft de hoeveelheid vergroting van het vergrootglas invloed op de hitte en snelheid?

Je heb bv vergrootglazen of loep van 3x maar ook van 20x vergroting

Vooral die kleine horlogemaker loeps lijken me handig

https://www.google.nl/search?q=poel&client=firefox-a&hs=gWE&rls=org.mozilla:nl:official&channel=sb&source=lnms&sa=X&ei=E3X3U92CKOfC7AbppIHAAw&ved=0CAUQ_AUoAA&biw=1920&bih=1089&dpr=1#channel=sb&q=loep%20kopen&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&tbm=shop&tbs=vw%3Al%2Cprice%3A1%2Cppr_min%3A0%2Cppr_max%3A4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is vooral de diameter van belang want die bepaald hoeveel licht je "vangt". De vergroting zegt denk ik meer iets over het focus punt, dus hoe ver of dichtbij je de loep moet houden van je materiaal om al het licht op 1 punt te concentreren. Hoe groter de diameter hoe meer hitte je kunt concentreren. Aan de andere kant, ik heb vuur kunnen maken met een victorinox zakmes loepje die hebben maar een centimeter doorsnede of zoiets.

 

Ik vind het zonde om een nieuwe topic te openen voor mijn vraag maar, heeft de hoeveelheid vergroting van het vergrootglas invloed op de hitte en snelheid?

Je heb bv vergrootglazen of loep van 3x maar ook van 20x vergroting

Vooral die kleine horlogemaker loeps lijken me handig

https://www.google.nl/search?q=poel&client=firefox-a&hs=gWE&rls=org.mozilla:nl:official&channel=sb&source=lnms&sa=X&ei=E3X3U92CKOfC7AbppIHAAw&ved=0CAUQ_AUoAA&biw=1920&bih=1089&dpr=1#channel=sb&q=loep%20kopen&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&tbm=shop&tbs=vw%3Al%2Cprice%3A1%2Cppr_min%3A0%2Cppr_max%3A4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Volgens mij is vooral de diameter van belang want die bepaald hoeveel licht je "vangt". De vergroting zegt denk ik meer iets over het focus punt, dus hoe ver of dichtbij je de loep moet houden van je materiaal om al het licht op 1 punt te concentreren. Hoe groter de diameter hoe meer hitte je kunt concentreren. Aan de andere kant, ik heb vuur kunnen maken met een victorinox zakmes loepje die hebben maar een centimeter doorsnede of zoiets.

 

Ik heb thuis een Fresnel Lens van ongeveer 80 cm x 80 cm. (Nee, niet voor in je BOB :D ).

Op een beetje zonnige dag heb je gelijk een vlam uit een massieve boomstam.

Brandpuntsafstand schat ik op 1 meter.

 

:p

 

Tegenwoordig kan je je grote fresnel-lenzen uit zo'n oude projectie-T.V. slopen. Je weet wel, zo'n bakbeest.

Daar heb ik er ook 1 van, maar nog niet getest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiets dus :)

 

 

Ik heb thuis een Fresnel Lens van ongeveer 80 cm x 80 cm. (Nee, niet voor in je BOB :D ).

Op een beetje zonnige dag heb je gelijk een vlam uit een massieve boomstam.

Brandpuntsafstand schat ik op 1 meter.

 

:p

 

Tegenwoordig kan je je grote fresnel-lenzen uit zo'n oude projectie-T.V. slopen. Je weet wel, zo'n bakbeest.

Daar heb ik er ook 1 van, maar nog niet getest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...