Ga naar inhoud
GENEGEERD

Schuilzolder :-)


Dontor

Aanbevolen berichten

Collega preppers,

 

In mijn huis heb ik momenteel een "kruipzolder" die niet echt in gebruik is (naast wat rommel die er ligt).

Als beginnende prepper vraag ik me af of er daar mogelijkheden mee zijn?

Het is een ruimte van zo'n 7 meter op 3 meter en 1,20 hoog.

Voor mezelf (1m85) is het dus niet mogelijk om recht te staan. Het is momenteel eigenlijk een verloren ruimte in mijn huis.

 

Enige ideeën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Collega preppers,

 

In mijn huis heb ik momenteel een "kruipzolder" die niet echt in gebruik is (naast wat rommel die er ligt).

Als beginnende prepper vraag ik me af of er daar mogelijkheden mee zijn?

Het is een ruimte van zo'n 7 meter op 3 meter en 1,20 hoog.

Voor mezelf (1m85) is het dus niet mogelijk om recht te staan. Het is momenteel eigenlijk een verloren ruimte in mijn huis.

 

Enige ideeën?

 

Ja, een slaapfeestje voor tuinkabouters? Geintje. Ik zou zeggen het is een mooie plaatst om prepspulletjes op te slaan. Heb je een dakraam? En staat je huis onder NAP? Dan kun je er naartoe vluchten bij een overstroming. Zonder dakraam vervalt deze optie uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ja, een slaapfeestje voor tuinkabouters? Geintje. Ik zou zeggen het is een mooie plaatst om prepspulletjes op te slaan. Heb je een dakraam? En staat je huis onder NAP? Dan kun je er naartoe vluchten bij een overstroming. Zonder dakraam vervalt deze optie uiteraard.

 

Goed antwoord, niets op toe te voegen.

Zelfs het kabouterverhaal is gedekt.

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dontor: Spullen opslaan die goed tegen temperatuurschommelingen kunnen. Voedsel en water wordt dan lastig, uitzonderingen daargelaten b.v. zout.

 

Meestal zijn zolders in de zomer bloedheet en 's winters ijskoud, dus daar moet je dan wel rekening mee houden.

 

- Toilletpapier(!)

- Handgereedschap die je b.v. hebt gescoord bij de kringloop

- Kleding en b.v. dekens

- Nuttige boeken

- Petroleum lampen/kachel (zonder de petroleum)

- etc. (Genoeg inspiratie op 't forum. :))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Collega preppers,

 

In mijn huis heb ik momenteel een "kruipzolder" die niet echt in gebruik is (naast wat rommel die er ligt).

Als beginnende prepper vraag ik me af of er daar mogelijkheden mee zijn?

Het is een ruimte van zo'n 7 meter op 3 meter en 1,20 hoog.

Voor mezelf (1m85) is het dus niet mogelijk om recht te staan. Het is momenteel eigenlijk een verloren ruimte in mijn huis.

 

Enige ideeën?

 

Nog 1 vraag: is de vloer sterk genoeg?

 

In oude huizen is het alleen riet met gips, dat is niet bruikbaar om te belasten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
De vloer is geen probleem, deze is idd sterk genoeg.

Een dakraam is er niet aanwezig.

 

Nou, lekker volpreppen dan.

 

Alleen rekening houden, dat je niet meer bij de achterste spullen kunt komen, tenzij je alles leeghaalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals al opgemerkt bij een overstroming kun je hier tijdelijk naar toe. Wel een vereiste om een bijl en zaag te hebben om een gat in het dak te breken.

Dus hakbijl, grote zaag en koevoet. Zoek van te voren een zwakke plek, dus waar geen balken lopen.

Dan dus wel water en blikvoedsel. Water in flessen kun je redelijk lang bewaren, na een half jaar verversen.

 

Als je geld over hebt eventueel een opblaasbare rubberboot neerleggen en een oranje zeil of een SOS zeil.

En blusdeken, een reserve BOB tas, zoadat je bij een inbraak niet alles kwijt bent. (Er vanuit gaande dat de inbrekers niet op een rommelzolder kijken).

De spullen afdekken met een oud kleed of wat zolder rommel een matras of zo. en spullen om bij een overstroming "piraten van je af te houden" :mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook moet ik nog bemerken dat de temperatuurschommelingen al bij al meevallen. De temperatuur blijft relatief stabiel.

Daarom denk ik eraan om er voeding te gaan opslaan.

Aan de ene kant is het qua handigheid iets minder interessant, op een plooitrap naar boven klauteren met de producten, aan de andere kant is het wel een relatief veilige plaats.

Er komt niemand op de zolder en je moet het valluik weten zitten natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorstvrij is het belangrijkst, anders bevriest je voorraad blikvoer. Vis in olie kan wel weer tegen vorst.

 

Je kunt het makkelijk zien, zie je dakpannen dan heb je dus geen isolatie en zal het er snel vriezen

Dan heb ie ook last van condens door de minimale isolatie en zullen je blikken bevriezen en door het condensvocht gaan roesten.

 

Zie je hout of gipsplaten dan kijken of er ook nog isolatie tussen zit, bijvoorbeeld tempex (witte plakken piepschuim of glaswol)

Dan zal het er niet zo snel vriezen. Lopen er ook nog verwarmingsbuizen door? dan eventueel de isolatie er af halen om de warmte vrij te maken voor de zolder ruimte. Maar dan zit je midden in de winter met -10 graden of zoiets.

Als er alleen dakpannen zitten, kunnen de muizen vrij makkelijk een gaatje vinden, met isolatie en platen voor de afwerking kunnen ze er moeilijker door.

 

Er zijn ook vorstbeschermers, soort elek. kachels die het net vorstvrij houden. Bij de bouwmarkt o.a. in de winter te koop

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Smelt vrij bedoel ik mee dat het ook niet te warm mag worden in de zomer . Als je vb zout of suiker opslaat kan het bij te warme temperaturen gaan smelten en dan wordt het een blok . Buiten muizen zijn er ook wespen die graag op zolders vertoeven en lelijk schade kunnen brengen aan niet goed verpakte voorraden waar suikers in zitten .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals al opgemerkt bij een overstroming kun je hier tijdelijk naar toe. Wel een vereiste om een bijl en zaag te hebben om een gat in het dak te breken.

Dus hakbijl, grote zaag en koevoet. Zoek van te voren een zwakke plek, dus waar geen balken lopen.

Dan dus wel water en blikvoedsel. Water in flessen kun je redelijk lang bewaren, na een half jaar verversen.

 

Als je geld over hebt eventueel een opblaasbare rubberboot neerleggen en een oranje zeil of een SOS zeil.

En blusdeken, een reserve BOB tas, zodat je bij een inbraak niet alles kwijt bent. (Er vanuit gaande dat de inbrekers niet op een rommelzolder kijken).

De spullen afdekken met een oud kleed of wat zolder rommel een matras of zo. en spullen om bij een overstroming "piraten van je af te houden" :mad:

 

Is een hakbijl wel handig in zo'n kleine ruimte? Je moet ook kunnen zwaaien. Misschien een beitel en een vuistje (kleine zware hamer)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...