Ga naar inhoud
GENEGEERD

[REVIEW] Survival mes van de Action (o.75ct) (youTube)


Communicator

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot

Heee, Brabantse Prepper, wat een leuk filmpje @Communicator. :)

Je doet weer lekker je best.

Grappig om je een keer te zien ook, dat wordt geen verrassing meer, als je nog eens naar een meeting komt.

 

Zo, dat mes is echt niks. Misschien nog bruikbaar als wegwerp-gordel-doorsnijder, voor extra in de auto. Blik en plastic. :D

Dat weten we dan ook weer, thanx.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator leuk filmpje en zoals u zegt rotzooi dus gewoon niet kopen en niet gebruiken , ( tenzij er helemaal niets anders voorhanden is :rolleyes:)

het merendeel van de messen daar is nagenoeg niets die overlevingsdekens werken zeker wel alhoewel de goudkleurig en aan de andere kant zilverkleurige beter zijn

(maar die zijn ook weer een keer of 4 / 5 zo duur ) maar voor die 70 cent zeker de moeite waard .

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb jaren lang zon iets groter model van deze versie gehad, een namaak delica van spyderco. ook dit merk. weegt helemaal niets, je voelt niet dat jem bij je hebt. kost niets, en is wel effectief op touw snijden, verdediging enz. ik vond het een ideaal ding. heb nu dus een mes als edc uitgekozen die een beetje dezelfde eigenschappen heeft, en het is geworden de coldsteel voyager, ook plat, licht en goed seki japan staal. al jaren tevreden mee.

 

maar voor 0,75 cent.. perfect lijkt mij

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ronin Kogaratsu ook ik heb zo'n replica gehad voor weinig en dat is inderdaad jaren meegegaan maar dit mesje lijkt me toch weinig zinvol om zoiets te kopen

uw schrijft dat u nu de coldsteel voyager hebt met dezelfde eigenschappen ??? maar u bent toch wel met mij eens dat een coldsteel (die ook ietsjes meer kost :) als dit dingetje) niet te vergelijkern is hiermee ??

want er zijn zeker replica's die je voor weinig kunt kopen en zeker goed zijn qua prijs /prestatie maar dit ziet er mij erg blikkerig uit . ik heb daar een poosje terug nog een paar andere mesjes gekocht

dan wel voor een ander doel als te gebruiken als mes maar die waren niet te slijpen (en ik weet hoe ik een mesje moet slijpen hoor ;-) )

gr wafels

(ps ik heb al jaren een spyderco endura 4 en ook al is hij '' ietsjes '' groter als dit mesje hij weegt ook nagenoeg niets :cool: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ronin Kogaratsu ook ik heb zo'n replica gehad voor weinig en dat is inderdaad jaren meegegaan maar dit mesje lijkt me toch weinig zinvol om zoiets te kopen

uw schrijft dat u nu de coldsteel voyager hebt met dezelfde eigenschappen ??? maar u bent toch wel met mij eens dat een coldsteel (die ook ietsjes meer kost :) als dit dingetje) niet te vergelijkern is hiermee ??

want er zijn zeker replica's die je voor weinig kunt kopen en zeker goed zijn qua prijs /prestatie maar dit ziet er mij erg blikkerig uit . ik heb daar een poosje terug nog een paar andere mesjes gekocht

dan wel voor een ander doel als te gebruiken als mes maar die waren niet te slijpen (en ik weet hoe ik een mesje moet slijpen hoor ;-) )

gr wafels

(ps ik heb al jaren een spyderco endura 4 en ook al is hij '' ietsjes '' groter als dit mesje hij weegt ook nagenoeg niets :cool: )

 

ik ben geen kenner van al die staalsoorten, maar liet mij vertellen door een verkoper met veel ervaring met messen, dat soms zon goedkoop prul ding nog beter presteerd dan een commercieel merk ding. omdat die zachte staalsoorten minder snel breken, en taai zijn.

 

ik wil trouwens nog een keer een spyderco kopen als ik meer geld heb. puur omdat die replica mij super goed beviel

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator: bedankt voor het filmpje, rotzooi dus, vooral de speling in het handvat maakt duidelijk wat voor rotzooi dit is. Overigens is karton juist een hele goede manier om het scherp blijven van een mes te testen, papier en karton zijn zeer agressief voor staal.

@Ronin Kogaratsu: het klopt wel dat zachte staalsoorten minder snel breken maar dat zorgt er ook voor dat met een paar keer snijden alle scherpte verdwenen is, niets is gevaarlijker dan een bot mes. Als je een vouwmes op zo'n manier gebruikt dat deze breekt dan gebruik je simpelweg het mes niet op de juiste wijze en ben je met een klus bezig waarvoor je eigenlijk een vast mes nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ronin Kogaratsu

Als je staalsoort te "zacht" is dan zal je snede omvouwen en/of je blijft wetten/slijpen. De meeste staalsoorten die de bekende merken gebruiken zijn meestal gewoon goed. Het gaat vaak niet alleen om de staalsoort. Ook de harding van het materiaal is heel belangrijk. En hier gaat het nog wel eens mis. Een goede staalsoort met een slechte harding werkt niet. En andersom meestal ook niet.

 

Ik ga zo even je filmpje bekijken @Communicator

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ronin Kogaratsu dure messen slijpen inderdaad over het algemeen beter omdat het staal harder en zelfs spyderco heeft een budget lijn de Byrd

( http://www.allesovermessen.nl/reviews/spyderco-byrd-cara-cara-2/ ) en ook een spyderco krijg je bot ;-) waar het bij mij omging in dit filmpje was niet zozeer het mes

maar het asje en het deel van het heft waar dit asje in zat communicator liet duidelijk zien dat deze erg zwak was en bij een beetje zijdelingse kracht gelijk uitweek

en dat kan vervelende gevolgen hebben als je met zoiets snijdt of het breekt gewoon en het is einde verhaal .er zijn genoeg mesjes die niet eens duur zijn en prima snijden

pak het mora mes maar is een prima low budget mes (ik heb er ook twee) en een serrated mes snijdt goed in touwwerk ed is enkel een stuk moeilijker te slijpen

en je kan er minder precies mee snijden vandaar dat veel van dit soort messen maar deels geserrated zijn

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, na een heerlijk dagje buiten te hebben vertoeft, de bbq eindelijk weer uit het vet heb kunnen halen, en inmiddels voldoende alcohol tot mij genomen heb om probleemloos in ijsland te kunnen zwemmen zonder het koud te hebben, ben ik de reacties eens gaan bekijken :D

 

Dank voor de reacties op het filmpje allemaal!

 

Leuk om de verschillende ervaringen te lezen van soortgelijke messen.

 

Ik heb de warmhoud deken niet meer geprobeerd dit weekend. Ik heb voor de buitenwereld ook nog engiszins een reputatie hoog te houden hihihi :p

Maar ik ga dat zeker een keer proberen binnenkort!

 

Voor nu houd ik het bij deze ene reactie en laat mij laveloos op de bank zakken om even bij te komen van een super gezellig weekend :D

Tot morgen ;)

 

Gr,

C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt beter naar de AH gaan voor een keukenmes, diverse soorten, minimale prijzen en tig malen beter dan die van de action. Niet inklapbaar, dus een stuk zachte foam meenemen en dat mes erinsteken zodat ie je niet kan prikken als je in je tas zit te woelen. Maar dat mes van de action zal flink over de toonbank schieten als de schaapjes allemaal massaal naar de action gaan als de SHTF uiteindelijk toch toeslaat. xD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Je kunt beter naar de AH gaan voor een keukenmes, diverse soorten, minimale prijzen en tig malen beter dan die van de action. /QUOTE]

 

Haal gewoon gelijk een Mora. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt beter naar de AH gaan voor een keukenmes, diverse soorten, minimale prijzen en tig malen beter dan die van de action. /QUOTE]

 

Haal gewoon gelijk een Mora. :)

 

Inderdaad, die hebben keuze genoeg, ik heb eerst de companion gekocht 15 euro en daarna de bushcraft black omdat die toch wat meer substantie heeft, die black heb ik voor 35 euro kunnen krijgen en voor het geld kan je je niet beter wensen, vooral niet bij gebruik gewoon in Nederland, geen jungle hier, de rug van het mes is heel scherp, dat vreet gewoon firesteels, en genoeg vonken om een zeer hete ongewenste douche onder te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

 

Inderdaad, die hebben keuze genoeg, ik heb eerst de companion gekocht 15 euro en daarna de bushcraft black omdat die toch wat meer substantie heeft, die black heb ik voor 35 euro kunnen krijgen en voor het geld kan je je niet beter wensen, vooral niet bij gebruik gewoon in Nederland, geen jungle hier, de rug van het mes is heel scherp, dat vreet gewoon firesteels, en genoeg vonken om een zeer hete ongewenste douche onder te nemen.

 

De goedkoopste zijn ook zeer de moeite waard. Die gebruik ik dagelijks en draag ik EDC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt beter naar de AH gaan voor een keukenmes, diverse soorten, minimale prijzen en tig malen beter dan die van de action. /QUOTE]

 

Haal gewoon gelijk een Mora. :)

 

Heb ik al. :) Moet hem alleen nog in mijn BOB plaatsen. Daar zitten al vijf messen in, maar ja, je kunt nooit genoeg messen hebben vind ik zo. Wil mischien ook nog dat zwarte bushcraft mes van mora bij bestellen en dat hakmes, hoewel het hebben van drie van dergelijke hakmessen een beetje overkill is, maar ja nogmaals: je kunt nooit genoeg messen hebben.

 

Maar bedoelde meer in de trant van dat mes van 75 cent als je toch goedkope mesjes zoekt. Die van de AH zijn ook goedkoop, onder de 10 euro maar zijn wel een stuk degelijker, één compleet stuk staal en behoorlijk sterk en gaan vast een stuk langer mee dan die van de action. Daar heb ik er ook een paar van, maar meer om voedsel mee te versnijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

 

Heb ik al. :) Moet hem alleen nog in mijn BOB plaatsen. Daar zitten al vijf messen in, maar ja, je kunt nooit genoeg messen hebben vind ik zo. Wil mischien ook nog dat zwarte bushcraft mes van mora bij bestellen en dat hakmes, hoewel het hebben van drie van dergelijke hakmessen een beetje overkill is, maar ja nogmaals: je kunt nooit genoeg messen hebben.

 

Maar bedoelde meer in de trant van dat mes van 75 cent als je toch goedkope mesjes zoekt. Die van de AH zijn ook goedkoop, onder de 10 euro maar zijn wel een stuk degelijker, één compleet stuk staal en behoorlijk sterk en gaan vast een stuk langer mee dan die van de action. Daar heb ik er ook een paar van, maar meer om voedsel mee te versnijden.

 

O ja, veel messen is goed. :)

 

Als ze zo goedkoop zijn, maar dan eens een breek-test-video in een bankschroef (met handschoenen en veiligheidsbril).\

Of beter: mes met lijmklem aan tafel/werkbank-blad.

Gewichten eraan hangen. Hoeveel kan hij hebben. Zelfde gewicht aan Mora. Wie zou er winnen denk je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

O ja, veel messen is goed. :)

 

Als ze zo goedkoop zijn, maar dan eens een breek-test-video in een bankschroef (met handschoenen en veiligheidsbril).\

Of beter: mes met lijmklem aan tafel/werkbank-blad.

Gewichten eraan hangen. Hoeveel kan hij hebben. Zelfde gewicht aan Mora. Wie zou er winnen denk je?

 

Nou, ik ben nogal een zuinigaard. Als ik iets koop ga ik niet testen hoe snel ie kapot kan gaan. Liefst was ik een Freudel, maar dat zit niet zo in mijn aard maar zit er wel vrij dichtbij... :p

 

Ik zie het wel wanneer ie kapot gaat tijdens normaal gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

 

Nou, ik ben nogal een zuinigaard. Als ik iets koop ga ik niet testen hoe snel ie kapot kan gaan. Liefst was ik een Freudel, maar dat zit niet zo in mijn aard maar zit er wel vrij dichtbij... :p

 

Ik zie het wel wanneer ie kapot gaat tijdens normaal gebruik.

 

Ah, je snapte mijn hint niet. :)

 

Een keukenmes is van ander staal, gemaakt om te snijden en dus keihard getemperd. Breekt snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...