Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe monitor jij de tht-datum?


Zanshin

Aanbevolen berichten

Ik zoek nog een manier om in de gaten te houden wanneer wat in mijn voedselvoorraad over de tht-datum is.

Zelf ben ik onhandig met excel, maar misschien heeft 1 van jullie wel zoiets?

Ik wil een simpele lijst maken met chronologische data.

 

Andere suggesties zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Bij produkten die niet zo snel lopen dan wel die (volgens de THT) niet al te lang houdbaar zijn, een sticker met de eerste verloop datum op de plank.

Van de meeste produkten maak ik me niet druk over de THT; hooguit wat achteruitgang in de smaak, maar verder nog goed te eten

Zoals bv. gedroogde gist; laatst zakjes gebruikt die 5 jaar over de THT waren. Brood en pizza van gebakken. Rees prima en er was totaal geen smaakverandering t.o.v. gist voor de THT datum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit onderwerp tht datum is een leuke

Een drietal maanden geleden heb ik een blikje corned beef met tht datum 2007 geopend, gekeurd en opgegeten.

Aan de geur kleur of smaak mankeerde niets,wat mosterd erbij en een stukje brood en gaan met die banaan.

Mijn vrouw verklaarde mij bijna voor gek aan haar ogen te zien.

Ik heb altijd geleerd als een blik niet bol staat of gedeukt ,het meestal nog lang te gebruiken is.

En ik ben nog steeds kerngezond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is dit 1 grote chaos haha, het ontbreekt mij aan een efficiente bergruimte en discipline om er netjes en geordend mee om te gaan. Steeds als ik wat prepfood koop gooi ik het in een doos (al ben ik laatst ook overgestapt op 45 liter boxen van Ikea, die stapelen iets mooier) en volle dozen zet ik op elkaar. In de hoop dat ze niet doorzakken :) Tot nu toe gaat het goed.

 

Ik probeer het probleem van houdbaarheid te omzeilen door me echt te focussen op eten met echt een lange houdbaarheidsduur. Noodpakketten van Liff, blikvoer (cornedbeef, tonijn, sardine, tomatenpuree, appelmoes, doperwtjes, vruchten op sap), basisvoedsel (rijst, droge pasta, droge peulvruchten, hele tarwe) en dingen als zout, suiker, honing, sterke drank en kauwgom. Sigaretten wil ik ook nog kopen voor de ruilhandel, al worden die na een jaar of 2 denk ik ook wat ranzig. Maar ja, als ex-roker weet ik dat je onder bijzondere omstandigheden ook met dat soort peuken genoegen neemt.

 

Dus ik blijf gewoon doorgaan met kopen, stapelen, kopen, stapelen, kopen, stapelen tot ik tegen de grens van m'n geld of m'n schuur aanloop. Ik denk dat ik pas mijn prepfood ga ordenen als de SHTF werkelijk daar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is dit 1 grote chaos haha, het ontbreekt mij aan een efficiente bergruimte en discipline om er netjes en geordend mee om te gaan. Steeds als ik wat prepfood koop gooi ik het in een doos (al ben ik laatst ook overgestapt op 45 liter boxen van Ikea, die stapelen iets mooier) en volle dozen zet ik op elkaar. In de hoop dat ze niet doorzakken :) Tot nu toe gaat het goed.

 

Je kan ook sorteren op jaar, dat is makkelijk bij te houden (sticker op de box).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
Leuk systeem maar nogal duur voor grote hoeveelheden. (Ik prep in veelvouden van 100. Dus 100 blikken snert, 100 blikken bonen, etc)

 

Mijn systeem voor blikken is erg simpel. Stapelen :cool:

Ik koop alles per tray. Die trays stapel ik. Erg goedkoop omdat ik geen kratten oid koop. Meest efficient met ruimte. Smaak bij smaak. Jaar bij jaar.

Heb je geen tray of is de maat onhanding. Zet een laag blikken weg. Stuk karton met de juiste maat er bovenop leggen. Laag blikken. Karton. Etc

Het roulatiesysteem is simpelweg: Gebruik de producten die het dichtst tegen de THT zitten.

 

Wil je toch een 'rol systeem' dan is het volgende misschien handig voor je. Stel je hebt een schuurtje van 3.00 breed. Zaag een plank van 3.05. Leg die tussen de muren. Een uiteinde op de grond. Het andere uiteinde ligt automatisch wat hoger. Een helling dus.

Volgende planken bevestig* je op steeds 11 cm afstand (voor liter blikken). Klaar :cool:

 

*= Omdat alles klem zit tussen 2 muren is de bevestiging niet veel meer dat een rechtopstaand plankje van 11cm dat je steeds tussen de hellingen zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast armageddon
Leuk systeem maar nogal duur voor grote hoeveelheden. (Ik prep in veelvouden van 100. Dus 100 blikken snert, 100 blikken bonen, etc)

 

 

Wil je toch een 'rol systeem' dan is het volgende misschien handig voor je. Stel je hebt een schuurtje van 3.00 breed. Zaag een plank van 3.05. Leg die tussen de muren. Een uiteinde op de grond. Het andere uiteinde ligt automatisch wat hoger. Een helling dus.

Volgende planken bevestig* je op steeds 11 cm afstand (voor liter blikken). Klaar :cool:

 

*= Omdat alles klem zit tussen 2 muren is de bevestiging niet veel meer dat een rechtopstaand plankje van 11cm dat je steeds tussen de hellingen zet.

 

dat is een goede tip ga eens kijken wat ik daar mee kan doen! thx

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik probeer zoveel mogelijk gedroogd spul te kopen omdat dit in mijn ogen jaren en jaren houdbaar is (mits donker bewaard). zakken gedroogde bruine bonen, doperwten en linzen wikkel ik dan ook in aluminium folie om het donker en koel te houden. de potten die ik heb zet ik inderdaad op volgorde.

rijst, suiker, pasta en kruiden etc zal de eerst komende 10 a 20 jaar nog wel goed blijven gok ik zo... de rest probeer ik te rouleren. vond de a4-tjes op de doos ook wel een erg goed idee! ik geef de dozen nummers en noteer in een soort van draaiboek wat er in zit. daar kan ik inderdaad de tht ook nog wel bijschrijven. Ik probeer mijn dozen ook zo in te richten dat we er een maand mee kunnen doen. dat is gelijk makkelijk om te zien hoeveel maanden je kunt overbruggen... en ik kan eventueel na 12 maanden doos 1 openen en in de actieve voorraad opnemen en een nieuwe doos samenstellen. de volgende maand doos 2 etc. zo blijft je voorraad up to date...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...