Ga naar inhoud
GENEGEERD

Terminator!... we zijn d'r bijna!

Anvil
 Share

Recommended Posts

Met dit soort dingen zeg ik vaak dat't zo'n vaart niet zal lopen... Maar soms zijn de clue's wel heel duidelijk...

VN-gezant wil stop ontwikkeling 'Terminators'

Door Arnoud Wokke, Tweakers, vrijdag 31 mei 2013 09:44, views: 21.628 • Feedback

Een speciaal gezant van de Verenigde Naties roept op om een pauze in te lassen bij de ontwikkeling van zogeheten Terminators. Deze robots kunnen zonder tussenkomst van mensen andere mensen ombrengen. Dat brengt veel vraagstukken met zich mee, aldus de VN-gezant.

Het is onduidelijk welke landen bezig zijn met de ontwikkeling van Terminators, maar VN-gezant Christof Heijns verwijst in zijn rapport naar technologie van de Verenigde Staten en Israël en hij heeft bezoeken gebracht aan faciliteiten in Mexico, Syrië en Turkije. Het gaat om robots die functioneren zonder te worden aangestuurd door mensen en dus autonoom de beslissing nemen om bepaalde mensen om te brengen of niet.

Heijns benadrukt dat dergelijke dodelijke autonome robots nog niet bestaan. "Het is niet te voorspellen hoe dicht we bij het punt zijn waarop dodelijke autonome robots kunnen worden ingezet." Heijns wijst erop dat diverse staten veel geld hebben uitgetrokken voor de ontwikkeling. "Militaire documenten beschrijven robotische wapens in de lucht, op de grond en op zee met diverse stadia van autonomie."

De VN-gezant wijst het gebruik van de Terminators niet bij voorbaat af, maar wil vooral dat er afspraken komen met betrekking tot de software waar de robots gebruik van maken en wie verantwoordelijkheid draagt voor het ombrengen van mensen. "Het lijkt logisch om de menselijke commandanten aan te wijzen, maar hoe kunnen die van te voren weten dat een robot een overtreding begaat?" Daarbij gaat het om bijvoorbeeld burgerslachtoffers, iets dat gezien wordt als oorlogsmisdaad. Bovendien zouden autonome robots de drempel om een oorlog te beginnen kunnen verlagen, omdat er geen of minder slachtoffers vallen bij het leger dat aanvalt.

Het rapport van de VN-gezant zal in behandeling genomen worden door een commissie van de Verenigde Naties die gaat over mensenrechten. De Verenigde Naties kunnen resoluties aannemen, maar die hebben geen kracht van wet. De ethische vragen over de autonomie van robots op het slagveld zijn er al jaren en diverse organisaties wereldwijd roepen op tot terughoudendheid bij de ontwikkeling.

• Niet leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoewel niet volledig automatisch zijn de drones uit het land van de onbeperkte mogelijkheden al een flinke stap in die richting. Je leest weleens dat in landen als afghanistan ongewenste feestgangers een raket in hun achterste krijgen. Ik dacht dat ik pas las dat drones in Engeland al als bewakingscamera's worden ingezet. Nog even en we worden 24 uur per dag gevolgd. Maar terminators is weer een stap verder. Als je als gewone super-elitist daar een voorraadje van hebt maak je wel indruk op je vriendjes. Dan heb je echt hersenloze moordmachines tot je beschikking. "Ach ja een softwarefoutje" is dan een mooi excuus als hele dorpen worden omgelegd. Leve de vooruitgang!

Link naar reactie

Voor de duidelijkheid, dit is nog totale toekomstmuziek, het is iets wat ze graag zouden hebben, maar er helemaal nog niet is.

Een robot ontwerpen die iedereen die hij tegen komt aan gort schiet is poepsimpel, het probleem ligt er in om software te ontwerpen waarbij de robot een zelfstandige keuze kan maken en om dit 100% betrouwbaar te maken (wat mij al bijna onmogelijk lijkt, welke parameters zou je gaan gebruiken^^), zijn we nog heel ver van een eindresultaat...

De drones die ze nu gebruiken zijn grotendeels zelfstandig, maar het mikken en uiteindelijke trekker overhalen, gebeurt nog steeds door een mens (en als je ziet welke lijst blunders die al begaan hebben...)

Link naar reactie

Voor de duidelijkheid, dit is nog totale toekomstmuziek, het is iets wat ze graag zouden hebben, maar er helemaal nog niet is.

Een robot ontwerpen die iedereen die hij tegen komt aan gort schiet is poepsimpel, het probleem ligt er in om software te ontwerpen waarbij de robot een zelfstandige keuze kan maken en om dit 100% betrouwbaar te maken (wat mij al bijna onmogelijk lijkt, welke parameters zou je gaan gebruiken^^), zijn we nog heel ver van een eindresultaat...

De drones die ze nu gebruiken zijn grotendeels zelfstandig, maar het mikken en uiteindelijke trekker overhalen, gebeurt nog steeds door een mens (en als je ziet welke lijst blunders die al begaan hebben...)

toekomst muziek? het is maar hoe je het bekijkt, tijd is relatief hahaha

ik vond dit op you-tube,

ik geloof niet dat robots als de terminator zullen worden gebruikt, maar dit soort voertuigen?? Dat is de toekomst zeg maar.

Link naar reactie

toekomst muziek? het is maar hoe je het bekijkt, tijd is relatief hahaha

ik vond dit op you-tube,

ik geloof niet dat robots als de terminator zullen worden gebruikt, maar dit soort voertuigen?? Dat is de toekomst zeg maar.

Al wie ooit naar 'Future Weapons' heeft gekeken kent deze dingen al een tijdje.

Dit zijn echter transportvoertuigen, ze scannen autonoom het landschap om obstakels te vermijden, maar zijn wel gps gestuurd (uiteraard). Dit heeft echter weinig te maken met autonome vechtrobotten, het geweer dat er op staat wordt trouwens van op afstand bestuurd en is niet autonoom.

Mij ging het specifiek om robots die zelfstandig kunnen kiezen wie neer te schieten en wie niet...

Link naar reactie

Al wie ooit naar 'Future Weapons' heeft gekeken kent deze dingen al een tijdje.

Dit zijn echter transportvoertuigen, ze scannen autonoom het landschap om obstakels te vermijden, maar zijn wel gps gestuurd (uiteraard). Dit heeft echter weinig te maken met autonome vechtrobotten, het geweer dat er op staat wordt trouwens van op afstand bestuurd en is niet autonoom.

Mij ging het specifiek om robots die zelfstandig kunnen kiezen wie neer te schieten en wie niet...

aah oke, dat wist ik niet. Maar je weet het toch die militairen maken van een transport of verkennings voertuig zo een aanvalswapen.

een beetje off topic maar wilde toch iets grappig laten zien wat ik tegen kwam. Lijkt wel op de voorganger van een gundam hahaha

Zou wel cool zijn als zulke dingen in het leger zouden worden gebruikt.... zonder de BB kogeltjes en flesraketten natuurlijk.

Link naar reactie

aah oke, dat wist ik niet. Maar je weet het toch die militairen maken van een transport of verkennings voertuig zo een aanvalswapen.

een beetje off topic maar wilde toch iets grappig laten zien wat ik tegen kwam. Lijkt wel op de voorganger van een gundam hahaha

Zou wel cool zijn als zulke dingen in het leger zouden worden gebruikt.... zonder de BB kogeltjes en flesraketten natuurlijk.

Als je het voor gundam-achtige robots hebt moet je naar 'Pacific Rim' gaan kijken ;)

En als er iemand met zoiets ooit op de markt komt zal het idd wss Japan zijn.

Niet dat de Amerikanen niet zullen proberen...

Link naar reactie

Ik lees jullie reacties en vraag me af hoe ik dit moet zeggen maar die dingen bestaan al lang.. Robots die kunnen rennen, gezichten herkennen en een trekker kunnen overhalen. Robots die zelfstandig een keuze maken op basis van zowel de code als een soort van zelflerende code.. Weten jullie wat de eigenaars van Google zeiden toen ze begonnen met Google en investeerders zeiden dat er al genoeg zoekmachines waren? (bij nee google het even;) Wat denk je dat ze al die tijd hebben gedaan?

Het meest grappige aan deze ontwikkelingen is dat de sexindustrie een leuk handje heeft geholpen bij de realisatie van een zo reëel mogelijke "robot".

Even voor de duidelijkheid als jullie dit willen dan kan je vandaag nog een hologram en of robot laten maken die tot 70% zekerheid precies dezelfde uitingen, karaktertrekken en dergelijke van jouw persoon kan nadoen. Een robot die tot minimaal 70% precies hetzelfde reageert op dingen zoals jij zou doen. Sterker nog als ik zou willen kan ik jullie ip adres natrekken, vervolgens een search uitzetten en alle reacties die jullie via dit ipadres hebben gedaan invoeren in de benodigde programma's. Denk hierbij bijvoorbeeld aan 'That Can Be My Next Tweet' of Hunch. Upload het naar een hologram / robot en voila ik heb een tweede jouw gekopieerd. Voer nog wat extra geweldadige codes toe en voila de evil jouw bestaat. De terminator we zijn er bijna is dan ook fout. De titel is : De terminator bestaat al hoe kan ik voorkomen dat ze mij kopiëren?

Link naar reactie

Als je het voor gundam-achtige robots hebt moet je naar 'Pacific Rim' gaan kijken ;)

En als er iemand met zoiets ooit op de markt komt zal het idd wss Japan zijn.

Niet dat de Amerikanen niet zullen proberen...

ik zag de trailer, ik ga zekers kijken hahaha

Dat ding hebben ze echt gebouwd, koste ongeveer 1 miljoen euro. Echt iets voor japan.

Link naar reactie

Ik lees jullie reacties en vraag me af hoe ik dit moet zeggen maar die dingen bestaan al lang.. Robots die kunnen rennen, gezichten herkennen en een trekker kunnen overhalen. Robots die zelfstandig een keuze maken op basis van zowel de code als een soort van zelflerende code.. Weten jullie wat de eigenaars van Google zeiden toen ze begonnen met Google en investeerders zeiden dat er al genoeg zoekmachines waren? (bij nee google het even;) Wat denk je dat ze al die tijd hebben gedaan?

Het meest grappige aan deze ontwikkelingen is dat de sexindustrie een leuk handje heeft geholpen bij de realisatie van een zo reëel mogelijke "robot".

Even voor de duidelijkheid als jullie dit willen dan kan je vandaag nog een hologram en of robot laten maken die tot 70% zekerheid precies dezelfde uitingen, karaktertrekken en dergelijke van jouw persoon kan nadoen. Een robot die tot minimaal 70% precies hetzelfde reageert op dingen zoals jij zou doen. Sterker nog als ik zou willen kan ik jullie ip adres natrekken, vervolgens een search uitzetten en alle reacties die jullie via dit ipadres hebben gedaan invoeren in de benodigde programma's. Denk hierbij bijvoorbeeld aan 'That Can Be My Next Tweet' of Hunch. Upload het naar een hologram / robot en voila ik heb een tweede jouw gekopieerd. Voer nog wat extra geweldadige codes toe en voila de evil jouw bestaat. De terminator we zijn er bijna is dan ook fout. De titel is : De terminator bestaat al hoe kan ik voorkomen dat ze mij kopiëren?

Hier ga je wel wat kort door de bocht, de dingen die jij noemt bestaan idd allemaal AFZONDERLIJK, maar er is nog geen robot die al die dingen integreert en zeker geen robot die in een gevechtsituatie kan worden ingezet en zelfstandig kan kiezen (zoals het zou moeten in de realiteit) wie hij aanvalt en wie niet.

Die robot die gevoelens kopieer is zoals het er staat, hij kopieert en kan behoorlijk goed de juiste reactie op het juiste moment kiezen, maar dit zijn allemaal prototypes, nog behoorlijk ver van toepassingen in de realiteit. Het gaat dan nog enkel over een gezicht alleen, er hangt geen lichaam aan, alles bij elkaar brengen is met de huidige technologie nog niet echt mogelijk (of mss mogelijk, maar iig veel te duur)

Link naar reactie

@XytraS Je hebt inderdaad gelijk dat ze afzonderlijk bestaan. Ik heb al aardig wat van dit type dingen gezien in Japan en China. En iets soortgelijks in Las vegas bij een stripclub... Ik heb in Afgha robotten gezien voor het opruimen van mijnen en het aanvallen van die fijne tegenpartij. Ik ben zelf bezig met bovenstaande programma's en als ik deze dingen allemaal kan zien en er al mee kan werken dan weet ik honderd procent zeker dat verschillende armys er al wel een draai aan hebben gegeven. Enne nogmaals vergeet Google niet. Hun database is zo enorm dat het waarschijnlijk beter kan inschatten hoe een mens reageert dan dat ik dit kan!

Link naar reactie

@Wolf13 De Jappen zijn idd heel erg met dit soort dingen bezig (Japan heeft altijd al een fascinatie gehad voor robots) en staan eigenlijk op verschillende deelgebieden al behoorlijk ver.

Als je al die dingen eens filosofisch gaat bekijken en probeert te zien waar dit allemaal kan toe leiden, dan blijken zelfs veel moderne science fiction films, (waar men kort geleden nog lachwekkend over deed en enkel de amusementswaarde van de film bekeek en zeker niet met een gevoel van realisme bekeek), al bijna achterhaald en eerlijk gezegd soms wat schrikwekkend ook...

Langs de andere kant is het een heel fascinerend gegeven en vraag ik me af waar ze binnen 20 jaar toe in staat gaan zijn...

Link naar reactie

Ik denk inderdaad dat voordat dit soort informatie (kennis van het bestaan van) het grote publiek bereikt, er al veel meer mogelijk/ontwikkeld/uitgevoerd is dan dat sommige van ons voor mogelijk houden.

Geen complottheorie, maar simpelweg omdat ontwikkelaars en fabrikanten niet met (al hun) informatie te koop lopen.

De grote massa valt nu al over onbemande drones, dus kenbaar maken dat ze ook al wandelende terminators hebben is dan ook waarschijnlijk niet de slimste zet.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...