Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

OBL-Rien

Huis: Huren of Hypotheek

Recommended Posts

@lewieke,

In Nederland krijg je helaas geen zak met geld bij het overstappen om zodoende bij je vorige bank de boete af te betalen.

@FincaInSpanje,

Dat middelen hoor ik de laatste tijd vaker in mijn kennissenkring.

Het is alleen nog niemand gelukt.

Mocht je wel een positieve ervaring hebben of kennen hoor ik deze graag.

Greener

Rentemiddeling gaat feitelijk alleen maar lukken als je meer dan de helft van de afgesproken rentevaste periode voorbij bent. Heb je 10 jaar vastgezet en nog 8 jaar te gaan, dan ben je bijna kansloos. Banken berekenen gewoon hoe ze het meeste aan je kunnen verdienen en dan pas hoe lang ze je vast kunnen houden. Heb je echter bijvoorbeeld 10 jaar vast gezet en nog maar een paar jaar te gaan, dan willen banken nog wel eens meewerken. Daarnaast moet je het hard spelen, dus met scherpe offertes komen van de concurrent. Wanneer banken\personen die voor de bank werken een veel betere offerte zien, worden ze wel bang je kwijt te raken. Jij laat hiermee ook direct zien dat je niet tevreden bent en bereid bent de boete te nemen en als klant te vertrekken. Ze zullen je niet graag zien gaan wanneer je netjes elke maand op tijd betaald.

Daarnaast is het handig goed contact te hebben met je tussenpersoon. In mijn geval mijn neef die al 35 jaar in verzekeringen en hypotheken zit. Zo'n 6-7 jaar geleden kregen mijn ouders een standaard aanbieding, wat ik te hoog vond. Mijn neef gebeld en hij weer zijn contactpersoon bij verschillende hypotheek verstrekkers. Toen kregen we ineens wel een goede aanbieding die toch een kwart procent lager lag dan de eerste. Dit keer zijn we bij de hypotheek verstrekker gebleven omdat ik wel een tiende lager uit zou kunnen komen, maar dat is niet de moeite waard om weer naar de notaris te gaan en de kosten te betalen je huis te laten (her)taxeren.

Last but not least heeft te maken met of je huis onder water staat. Half NL staat ongeveer onder water en dan heb ik het niet over een overstroming.:o Wanneer je huis netjes oplevert wat de bank zou krijgen bij verkoop, dan is het risico van de bank minimaal. Dan werken ze ook graag mee. Als je in de provincie Zuid Holland woont of er tegenaan, dan wil ik je wel in contact brengen met mijn neefs bedrijf. Hij kan de goedkoopste hypotheken van NL leveren.

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Rentemiddeling gaat feitelijk alleen maar lukken als je meer dan de helft van de afgesproken rentevaste periode voorbij bent. Heb je 10 jaar vastgezet en nog 8 jaar te gaan, dan ben je bijna kansloos. Banken berekenen gewoon hoe ze het meeste aan je kunnen verdienen en dan pas hoe lang ze je vast kunnen houden. Heb je echter bijvoorbeeld 10 jaar vast gezet en nog maar een paar jaar te gaan, dan willen banken nog wel eens meewerken. Daarnaast moet je het hard spelen, dus met scherpe offertes komen van de concurrent. Wanneer banken\personen die voor de bank werken een veel betere offerte zien, worden ze wel bang je kwijt te raken. Jij laat hiermee ook direct zien dat je niet tevreden bent en bereid bent de boete te nemen en als klant te vertrekken. Ze zullen je niet graag zien gaan wanneer je netjes elke maand op tijd betaald.

Daarnaast is het handig goed contact te hebben met je tussenpersoon. In mijn geval mijn neef die al 35 jaar in verzekeringen en hypotheken zit. Zo'n 6-7 jaar geleden kregen mijn ouders een standaard aanbieding, wat ik te hoog vond. Mijn neef gebeld en hij weer zijn contactpersoon bij verschillende hypotheek verstrekkers. Toen kregen we ineens wel een goede aanbieding die toch een kwart procent lager lag dan de eerste. Dit keer zijn we bij de hypotheek verstrekker gebleven omdat ik wel een tiende lager uit zou kunnen komen, maar dat is niet de moeite waard om weer naar de notaris te gaan en de kosten te betalen je huis te laten (her)taxeren.

Last but not least heeft te maken met of je huis onder water staat. Half NL staat ongeveer onder water en dan heb ik het niet over een overstroming.:o Wanneer je huis netjes oplevert wat de bank zou krijgen bij verkoop, dan is het risico van de bank minimaal. Dan werken ze ook graag mee. Als je in de provincie Zuid Holland woont of er tegenaan, dan wil ik je wel in contact brengen met mijn neefs bedrijf. Hij kan de goedkoopste hypotheken van NL leveren.

Bedankt voor je uitleg, maakt het voor mij een stuk duidelijker waar de schoen wringt.

Ik sla je aanbod af, ik zit nl goed en met een beetje geluk straks zonder hypotheek.

Greener

Deze post delen

Bedankt voor je uitleg, maakt het voor mij een stuk duidelijker waar de schoen wringt.

Ik sla je aanbod af, ik zit nl goed en met een beetje geluk straks zonder hypotheek.

Greener

Da´s beter geregeld. Ik ook in Spanje, nu nog in NL.;)

Overigens ga je in NL dan wel vermogensbelasting betalen als je huis is afbetaald. Beter is een constructie te verzinnen waarbij je wel een hypotheek hebt, maar dat je deze financiert vanuit bijvoorbeeld je eigen bedrijf. je betaald dan hypotheekrente aan je eigen bedrijf EN de rente is nog steeds aftrekbaar voor de belasting.

Deze post delen

http://www.telegraaf.nl/tv/dft/geld/24643178/__Aflosvrije_hypotheek_is_tijdbom__.html

De zgn aflossingsvrije hypotheek dient wel degelijk afgelost te worden.

3 tot 6 maanden voor de aflooptermijn van 30 jaar krijg je een brief van de bank of je het gehele bedrag ff wilt aftikken.

Bron is Telegraaf, hoop ook zo dat dit propaganda is want als ouwe lul heb ik dit probleem al over 8 jaar.

• Leuk 1

Deze post delen

Gast tom666

Ik heb heel goedkoop geleend voor mijn woning van 220.000 euro.

Ik betaal slechts 1,15 % intrest aan de bank .

Voor de prijs die ik betaal kan ik nooit het huis gaan huren waar ik nu in woon. Groot , heel griefelijk , garage van , mooie oprit , mooie tuin met groot terras , grote living , eetplaats , keuken , 3 slaapkamers , bergruimte , mooie inkom , grote badkamer en volledig kelder onder het huis lekker droog en heel groot.

Zoek maar eens dergelijke woning in het Vlaanderen onder de 950 euro per maand.

Ik betaal liever mijn eigen stenen dan die van een huisbaas en later is het een mooie erfenis voor de kinderen.

Deze post delen

http://www.telegraaf.nl/tv/dft/geld/24643178/__Aflosvrije_hypotheek_is_tijdbom__.html

De zgn aflossingsvrije hypotheek dient wel degelijk afgelost te worden.

3 tot 6 maanden voor de aflooptermijn van 30 jaar krijg je een brief van de bank of je het gehele bedrag ff wilt aftikken.

Bron is Telegraaf, hoop ook zo dat dit propaganda is want als ouwe lul heb ik dit probleem al over 8 jaar.

Het probleem zit hem niet zo zeer in een stukje aflossingsvrij, maar deze bedragen te hoog waren t.o.v. het aflosbare deel. Daarnaast zijn er hypotheken verstrekt die niet in balans waren, waardoor meer dan een miljoen hypotheken onder water staan. Gemiddeld woonden NL-ers 9 jaar in een koophuis voordat deze verkocht wordt en ook op latere leeftijd is het aannemelijk dat je het huis gaat verkopen om bijvoorbeeld van eengezinswoning naar een flatje te gaan op bepaalde leeftijd, dan wel als de kids het huis uit zijn.

Stel ik kocht een huis in 1985 voor 250.000 gulden, laten we zeggen 125.000 euro. Waarvan ik 75.000 euro aflos en 50.000 aflossingsvrij had afgesloten. Dit jaar loopt de hypotheek dus af en blijf ik met een restschuld zitten van 50k. Laten we voor het gemak even zeggen dat de kosten 500 euro in de maand waren. De bank komt dan met een voorstel om dit bedrag af te lossen, maar je hebt dat niet even cash liggen. Dan kun je gewoon een nieuwe afspraak maken met de bank om deze schuld af te betalen, dan wel alleen rente te betalen totdat het huis ooit verkocht wordt. Je was gewend 500 euro per maand te betalen, maar een deel van de hypotheek valt dus weg. De bank vraagt momenteel ongeveer 3% rente over die 50k, die niet meer aftrekbaar is (1500€ per jaar\silly money) maar waar je wel sterk staat met je onderpand want inmiddels is het grootste deel van je huis afgelost. Blijf je 500 euro per maand betalen, dan lost je dus elk jaar zo'n 4500 van de schuld af (eenvoudig gezegd). Geen probleem dus in dit geval.

Heb je een bepaalde leeftijd en zijn de kids het huis uit, worden de trappen te moeilijk of welke reden dan ook. Dan kun je het huis verkopen. Die 125k die je 30 jaar geleden betaald hebt voor het huis is nu dus 250k minimaal waard. Je verkoopt je huis voor 250k en lost 50k direct af en 200k heb je dus in je zak voor je nieuwe kleinere onderkomen of flatje. Ook geen probleem dus.

Daarnaast ben je in NL verplicht een levensverzekering te hebben wanneer je meer dan 75% van de executiewaarde leent. Dat betekent grofweg dat wanneer je partner overlijdt het huis of een groot deel ervan door de verzekering betaald wordt, zodat de ander erin kan blijven wonen. Gaat er niemand dood, dan betaald de levensverzekering een bedrag uit waarmee je bijvoorbeeld een deel van je hypotheek kunt inlossen. Ook geen probleem.

Het wordt vaak pas een probleem als je huis onder water staat, je bent gaan scheiden of je je baan verliest. Dan kun je de hypotheek niet meer betalen. Onder bepaalde waarde kon je wel een hypotheekgarantie afsluiten hiervoor, zodat je altijd gegarandeerd wordt voor een bepaalde waarde van je woning.

Ik kan een praktijk voorbeeld geven van mijn ouders. Die blijven nog met een restschuld zitten na afloop van de hypotheek over 30 jaar. Nu al hebben we afgesproken dat ze over dit aflossingsvrije deel de eerste 5 jaar een vast rentetarief betalen. Ze gaan dan 270€ per maand betalen 5 jaar lang en aflossen mag maar hoeft niet. Uiteraard gaan wij het aflossingsvrije deel zo laag mogelijk houden en eerder aflossen, maar de afspraak is er al en 270€ is natuurlijk niet veel in de maand voor een eengezinswoning die al grotendeels is afgelost.

Tot slot wil ik melden dat een hypotheek een afspraak over 30 jaar is, dus je kunt het meeste al mijlenver zien aankomen. De meeste banken hebben de 10-20% regel al geschrapt en je kunt onbeperkt aflossen. Doe dit dan ook zoveel mogelijk als je onder water staat, dan wel met een restschuld dreigt over te blijven.

Het wordt

Deze post delen

Zit ook wel te denken om mijn huis weg te doen, hypotheek aflossen en gaan huren.

Maar dat is jaren geleden al dichtgetimmerd door de Gemeenten.

De huurhuizen die vrijkomen in je gemeente zijn meestal sociale woningbouw en dan zit je met een inkomen boven de 34000 ongeveer, krijg je het niet.

En omdat mijn vrouw ook werkt voor de hypotheek zit je met 2 personen al snel boven die grens en kom je niet in aanmerking voor een sociale huurwoning en als we nu kiezen voor 1 salaris dus minder loon om onder de 34000 per jaar te komen, kan de hypotheek weer niet betaald worden.

Dus gevangenen van het systeem en dat wordt weer slechter als de pensioenleeftijd wordt bereikt door mij als eerste. dan krijg je AOW 720 euro ongeveer en een pensioentje van een paar honderd euro. Als dan mijn vrouw een paar jaar later ook AOW gaat krijgen we samen een AOW van bijstandsnivo.

Wie in 2016 voor het eerst AOW krijgt en een jongere partner heeft, heeft helemaal geen recht meer op een AOW-partnertoeslag. Dat betekent dat deze persoon dan terugvalt naar een bedrag ter grootte van 50% van het netto minimumloon

http://financieel.infonu.nl/geld/149530-aow-2016-bedragen-en-leeftijd-2016.html

Dan komt er nog bij dat de woningbouw de betere woning niet aanbeveelt en dus niet meewerkt aan mensen met een kleine uitkering.

Dan pensioentje en AOW en maar zien wat het wordt.

Ik maak me meer zorgen over de mensen die nog jong zijn, we hebben kinderen waarvan er 2 geboren zijn tussen 1984 en 1985.

en zij krijgen pas AOW op de leeftijd van 71 jaar, dus tot die leeftijd moet je dus een baan hebben.

http://www.berekenhet.nl/pensioen/aow-leeftijd.html

Bent u na 1988 geboren dan is uw AOW-leeftijd nu nog onbekend. Deze zal waarschijnlijk minimaal 71 jaar en 6 maanden zijn.

Of nog later, dus. Ik heb wel mensen gesproken hierover waaronder sociaal werkers, dus mensen waarvan je verwacht dat ze wel weten wanneer ze met pensioen gaan. Iedereen die ik heb gesproken denkt dat de leeftijd 67 jaar is, maar vergis u niet dat in voor de mensen die nu al 60 zijn.

Dat betekent dat in 2021 de AOW leeftijd al 67 jaar bedraagt:

Maar dus voor mensen onder de 60 wordt het steeds later.

Kijk dus voor je AOW leeftijd op de link wanneer je pensioenleeftijd ingaat. (geboorte datum invullen)

http://www.berekenhet.nl/pensioen/aow-leeftijd.html

Maar het gaat om huren of kopen, maar ik kan niet switchen. Waarvan akte!

Deze post delen

@Tom , er zijn altijd oplossingen mogelijk maar dan moet je af en toe vals spelen richting de overheid. Die timmeren van alles dicht en je raakt gevangen in het systeem. Speel je het eerlijk, dan kun je het wel vergeten tegenwoordig.

Deze post delen

Het is zoals veel,topics een oudere topic maar wel een leuke.

ik heb gehuurd via sociale woningbouw, lang geleden. Goedkoop

vervolgens vrijesector. Vrij duur.

en toen heb ik gekocht en ja dat was medio 2006.

dat had ik never nooit niet moeten doen.

er kwam een gigantische beurscrash aan.

huizenprijzen kelderden gigantisch in elkaar.

en ik had net gekocht zo ongeveer op het hoogtepunt.

de waarde van mij huis kelderde met ruim 30%.

nu ga ik gemakshalve even met fictieve afgeronde bedragen werken.

je koopt een huis van 300k die kelderde naar 190K

dan gaan de prijzen stijgen.

6jaar lang komt er 5% bij.

banken zeggen dan er is in de afgelopen 5 jaar 30% gestegen.

voor de koper betekend het alleen wel dat 30% van 190K dat je huis 247 waard is.

53K verlies dus nog steeds.

zoiets gebeurde mij dus ook maar dan met andere bedragen.

ondertussen zijn we weer een paar jaar verder en de spaarpot overrstijgt god zij dank het verschil dus bij verkoop ga ik geld overhouden.

het is altijd de bedoeling geweest om met een deel vd overwaarde een perceel in Spanje te kopen.

alleen dat bedrag is kleiner dan waar ik vooraf op gerekend had.

het onderhoud wat ik aan mijn huis heb moeten uitvoeren in al die jaren is echt de nodige duizenden euro's

ik heb gewoon pech gehad.

was ik gehuurd blijven zitten en had ik het zelfde bedrag gespaard wat ik nu deed bij mijn hypotheek en het geld van het onderhoud apart gezet zou hebben was de spaarpot een gigantisch stuk voller geweest.

Iemand die 20 jaar eerder gekocht zou hebben is gewoon spekkoper.

je kunt dus niet zeggen kopen of huren is financieel beter.

de randzaken bepalen achteraf of je financieel goed zat of niet.

mbt vrijheid.

nu komt mijn belangrijkste punt.

Ik voel mij al 15 jaar enorm gebonden, 

de verplichting om te werken in ploegendienst maakt het bijzonder lastig, zeker nu de leeftijd begint op te spelen.

nu heb ik nog een functie waarbij ik veel vrijheid heb om te doen wat ik wil waardoor het te doen is.

de hypotheek heeft vele jaren als een strop om de nek gehangen en nu ik eindelijk weet dat deze mij niet meer zal wurgen geeft het wel rust.

oftewel.....

over een jaar of 3 verkopen we deze tent, het geld steken we in de oude sok en gaat de vlag in top.

• Leuk 1

Deze post delen

@Hermanusb, jij hebt gewoon pech gehad met de aankoop van je woning. Door het algemeen genomen zijn de huizenprijzen in NL alleen maar gestegen.

Een volgende crisis loert echter alweer want de huizen zijn momenteel niet te betalen. Dat kan dus niet veel langer meer doorgaan. Dan zullen er weer een groot aantal mensen zijn die achteraf gezien te duur hebben gekocht. Maar zolang je de hypotheek kunt blijven betalen dan heb je een dak boven je hoofd. Huren in NL is momenteel ook niet alles.

Overwaarde gebruiken voor consumptieve doeleinden zou ik nooit doen. Voor een volgend stukje onroerend goed zoals jij aangeeft zeker wel.

Wanneer je iets in Spanje wilt kopen dan gelden momenteel de volgende regels. Je kunt als buitenlander en niet resident een hypotheek krijgen, meestal van 20 Jaar. Echter maar maximaal op 60% van de verkoopprijs/getaxeerde waarde. Daarnaast moet je de kosten koper, notaris, tax, ect ect. ook bij aankoop voldoen. Dat ligt momenteel op 12%. Dus mocht je een hypotheek nodig hebben, dan zijn dit ongeveer de regels.

Zelf heb ik ervoor gekozen bij de Spaanse villa om een stukje Spaanse hypotheek te nemen i.p.v. mijn overwaarde te gebruiken. Zo hou ik alles tussen Spanje en NL beter gescheiden. Bovendien kun je in Spanje heel gemakkelijk eerder aflossen zonder veel boete, wel klein promillage kosten. Je kunt aflossen in tijd,  dan wel aflossen zodat het maandbedrag lager wordt. Santander bank, persoonlijk niet de fijnste vind ik (door grootte), heeft al een hypotheekrente van 0,99%.

Deze post delen

Ik wilde dan ook eerst cash betalen.

maar gezien de prijzen bestaat de mogelijkheid ook dat ik kies voor 50% cash en dan de rest hypotheek in spanje.

ik ben dan wel permanent in Spanje.

dan zou ik ervoor kunnen kiezen om pensioen in Spanje te laten uitbetalen en belasting te betalen.

zeg 40K cash betalen. En 40K hypotheek over max 120 maanden.

dan ben je na 10 jaar helemaal hypotheek vrij.

en ja.

qua aankoop moment heb ik wel wat pech gehad.

• Leuk 1

Deze post delen

@Hermanusb

Uiteraard vind ik het zuur voor je dat je flink hebt moeten inleveren op de waarde van je woning, echter pech wil ik het niet noemen. Mijn mening is misschien wat hard, maar echter bedoeld om goed te blijven kijken hoe patronen zich ontwikkelen en waar mogelijke valkuilen kunnen zitten. De huidige situatie in de woningmarkt is goed vergelijkbaar met de periode rond 2006... ongelooflijk hard gestegen huizenprijzen, de kopers overboden elkaar alsof ze het geld gratis kregen en bomen leken tot in de hemel te groeien. Althans als je een economische roze (huizen)bril op had, dan was dat het beeld. Terwijl je toen al goed kon aanvoelen net als nu dat dit feestje een keer klaar is en dan komt de kater ofwel de zware correctie in de markt. Mensen die nu een doorzonwoning kopen voor pak hem beet €300.000 zitten binnen nu en 5 jaar met een huis onderwater. Hopelijk volgt er dan geen stress of scheiding want dan kan je een groot deel van je leven geld ophoesten voor iets wat je niet meer hebt.

Op DIT moment zou ik nooit een ( kant en klaar) huis kopen in NL ten zij je er de rest van je leven wil blijven wonen en je nu duur aan het huren bent. Nu geef je aan dat je over een paar jaar je huis wilt gaan verkopen, nu denk ik dan dat het zo maar eens heel goed zou kunnen dat je dan weer ‘pech’ zult hebben. Goed mogelijk is, dat er dan ondertussen die grote correctie is gekomen op de huizenmarkt ( economie ) en krijg je je huis bijv. weer niet aan de straatstenen kwijt of voor een prijs die je niks oplevert. Hoe mogelijk ook vervelend voor diegene die je woning koopt, lijkt het juist nu de tijd om je woning voor een goede prijs van de hand te doen. Het zou als je plannen voor emigratie naar Spanje hebt, best vervelend zijn dat dat uitgesteld moet worden omdat je wederom met je huis in je maag zit. Als je nu goed kan verkopen en je geld omzetten naar iets leuks in Spanje en tot daadwerkelijke datum van vertrek iets goedkoops huren in NL zou ik daar zeker nog eens goed over nadenken.

Zelf heb ik eind 2009 een woning gekocht toen de markt onderuit was gegaan. Compleet gestript tot er een casco over was en een jaar verbouwd. Ondanks alle kosten eraan heeft mn huis nooit onderwater gestaan tijdens de crisis jaren. Als ik nu zou verkopen ben ik het met hooguit een paar maanden kwijt voor een goede prijs ( gebaseerd op afgelopen periode in mijn straat/buurt). Maar voorlopig blijf ik lekker zitten voor een appel & ei ( huur zou me 2 tot 3 keer zoveel kosten voor hetzelfde).

• Leuk 1

Deze post delen

@Rataplan, grotendeels wel mee eens hoor zeker in NL maar de crisis van 2008 was een hele gemene. En daar kwam 2010 nog even licht overheen en het duurde en duurde en de spelregels werden veranderd. 😡

Een vriend van mij had flink wat in onroerend goed geïnvesteerd. Jaar op jaar kocht hij appartementen op en horecazaken hier in Spanje. Hij bezat soms halve straten. Bijna al zijn verdiende geld stopte hij in stenen.

Ik verzin de percentages even, maar laten we zeggen dat hij 35% cash betaalde en dan leende de bank hem de rest tegen een bepaalde rente. Dat was geen probleem want hij verhuurde de appartementen en horecapanden en zo werd de rente en aflossing betaalt en kom hij elk jaar wat bijkopen.

Toen kwam de crisis en alles liep terug.

Huurders konden niet meer betalen;

Horecazaken gingen failliet;

Prijzen van het onroerend goed daalden;

Rentes stegen;

Verhuur inkomsten daalden;

Banken in de problemen veranderden de regels;

Etc.

Hij kreeg dus klap op klap te verduren en heeft toen bijna al zijn verliesgevende panden moeten verkopen tegen slechte prijzen ook nog eens.

Wat ik hiermee aan wil geven is dat je zware economische veranderingen nooit helemaal kunt voorspellen.

Banken en zelfs overheden die wisten het niet eens meer dus laat staan de gewone man. Nog steeds liggen er banken aan het infuus en het geld voor deze commerciële  instellingen is niet voor niets gratis.

Er zit weer een bubbel in de lucht maar wanneer die klapt??? Het hele kapitalistische geldsysteem loopt op zijn eind en er is nog niets nieuws verzonnen. 

Aan de andere kant schept economisch inzicht kansen voor anderen. De één zijn dood is de ander zijn brood.

Voorbeelden uit mijn privé sfeer.

We kochten in NL ons huis in 1998 voor laten we zeggen afgerond 200k in euro's. Dat is nu ongeveer 375k waard na dik 20 jaar. Dus kun je ook zeggen dat ik bij verkoop 175k heb verdiend/gespaard. Laat ik aflossing nog even buiten beschouwing. Dit is dus een prima belegging geweest.

Finca kocht ik in 2011/12, dacht ik. Ik betaalde een redelijke prijs maar investeerde er ook nog eens in dus laten we zeggen 100k uitgegeven in totaal. Wanneer ik nu moest verkopen, dan zou het moeilijk worden die 100k terug te krijgen. Qua investering dus niet goed gedaan, maar er zit geen schuld op en ik doe het toch niet weg.

2018 kochten we de Villa aan de kust. Het was een bank inbeslagname en ik deed ze een laag bod. Ik betaalde een deel cash/giraal en kreeg een stukje hypotheek van de bank. Na de aankoop liet ik het onafhankelijk en officieel taxeren en de huidige marktwaarde bleek 85k hoger te liggen dan wat wij betaalden. Na verbouwing en modernisering zou de marktwaarde nog verder kunnen stijgen. Dit is dus weer een goede investering gebleken tot op heden.

Al doen we geen van deze panden weg, behalve als het moet.

Je moet dus niet alleen op de juiste momenten kopen, maar het moet ook niet tegen zitten economisch. Daarnaast goed kijken wat je je kunt veroorloven. 

Deze post delen

@Rataplan

achteraf is alles zo simpel.

ik heb ruim 10 jaar lang elk nieuwbouw project op ingeschreven om een nieuwbouw huis te kunnen kopen.

al die tijd huurde ik. ( en nog wat langer ook )

geen enkele keer was de loting in mijn voordeel.

de onredelijkheid is dat kennissen van mij in die periode zelfs 2 keer werden ingeloot op nieuwbouw huizen.

en op de eerste ruim 40duizend gulden subsidie kreeg ook nog.

beide verkocht hij met een ruime winst.

soms moe je wat mazzel hebben.

dan ga je uiteindlijk toch besluiten om een bestaand huis te kopen.

en dat was vlak voor de grote crisis.

Achteraf is het altijd makkelijk kletsen als het tegen of meevalt.

het is in mijn geval de reden dat ik hier lekker ben blijven zitten want ik wist uiteindelijk pak ik toch wel een deel van mijn geld terug.

Maar achteraf zeggen dat het geen pech is maar ik noem het zelf even onoplettendheid is mij veel te simpel.

mijn directe collega heeft ondertussen ook zijn tweede nieuwbouw huis gescoord.

die zegt net zoiets als jij.

• Leuk 1

Deze post delen

44 minuten geleden, Hermanusb zei:

@Rataplan

achteraf is alles zo simpel.

ik heb ruim 10 jaar lang elk nieuwbouw project op ingeschreven om een nieuwbouw huis te kunnen kopen.

al die tijd huurde ik. ( en nog wat langer ook )

geen enkele keer was de loting in mijn voordeel.

de onredelijkheid is dat kennissen van mij in die periode zelfs 2 keer werden ingeloot op nieuwbouw huizen.

en op de eerste ruim 40duizend gulden subsidie kreeg ook nog.

beide verkocht hij met een ruime winst.

soms moe je wat mazzel hebben.

dan ga je uiteindlijk toch besluiten om een bestaand huis te kopen.

en dat was vlak voor de grote crisis.

Achteraf is het altijd makkelijk kletsen als het tegen of meevalt.

het is in mijn geval de reden dat ik hier lekker ben blijven zitten want ik wist uiteindelijk pak ik toch wel een deel van mijn geld terug.

Maar achteraf zeggen dat het geen pech is maar ik noem het zelf even onoplettendheid is mij veel te simpel.

mijn directe collega heeft ondertussen ook zijn tweede nieuwbouw huis gescoord.

die zegt net zoiets als jij.

Sorrie, maar ik vind dit geen achteraf geklets, mede omdat ik aangeef dat we wederom op een vergelijkbaar keerpunt staan net als toen. Als ik op een forum had gezeten zou ik daar zeker over geschreven hebben, net als dat ik het nu aangeef terwijl er nog geen geluid te vernemen is dat het anders gaat zijn dan nu. Enkel dat de prijzen flink zijn gestegen en dat Amsterdam onbetaalbaar is geworden etc. Zijn voor mij al genoeg rode vlaggen. Ik heb destijds behoorlijk veel woningen bezocht en zelfs geboden, maar de bedragen die werden neergeteld raakte nog kant nog wal als het neerkomt op in verhouding staan tot wat je kon kopen. Nu vind ik dat wederom en voor mij is het een toren van Babylon verhaal. Zoals de huizenmarkt zich nu beweegt kan niet blijven. Ik heb geen glazen bol anders had ik 10 jaar geleden wel 1000€ bitcoins gekocht ;) en pin me er gerust op vast als het gaat om huizenmarkt ontwikkeling. Dan zien we over een aantal jaar wel of ik het bij het rechte eind heb.

Laat ik de vraag stellen; zou je op dit moment een woning aanschaffen in NL? Wat is je gevoel erover?

Ook ben ik benieuwd naar mijn suggestie uit mn vorige stukje,  hoe je er over denkt om juist nu je huis te verkopen ( toptijd) ipv van over een aantal jaar met het risico wat ik schetste?

Deze post delen

Met de wetenschap van nu ( is dus wel achteraf ) zou ik waarschijnlijk geen huis kopen.

Maar ik ben een ouwe zak aan het worden.

stel je bent jong. De meiden bij mij.

de oudste en haar vriend wonen zo te zien over 15 jaar nog bij ons. Geen enkele mogelijkheid om te huren.

En als ze gaan kopen dan zeg jij waarschijnlijk dat het niet slim is met deze hoge prijzen.

maar mensen willen nu eenmaal een huisje boompje beesje opzetten, zeker als ze jong zijn.

en wachten tot de huizenprijzen weer halveren betekend grote kans dat ze als dertigjarigen nog steeds niet op zichzelf kunnen gaan wonen en een gezin stichten.

best lullig denk ik.

MBT de huizenprijzen.

het gros staat niet meer onder water door extra aflossingen en doordat nieuwe hypotheken verplicht moeten aflossen.

de problemen van  2008 zie ik nu niet zo snel meer komen.

in theorie zou ik nu moeten verkopen maar ik verwacht nu nog zeker geen dip. ( is een gok. )

ik ga dus gewoon maximaal 2 jaar wachten.

• Leuk 1

Deze post delen

4 uur geleden, Hermanusb zei:

de oudste en haar vriend wonen zo te zien over 15 jaar nog bij ons. Geen enkele mogelijkheid om te huren.

En als ze gaan kopen dan zeg jij waarschijnlijk dat het niet slim is met deze hoge prijzen.

maar mensen willen nu eenmaal een huisje boompje beesje opzetten, zeker als ze jong zijn.

en wachten tot de huizenprijzen weer halveren betekend grote kans dat ze als dertigjarigen nog steeds niet op zichzelf kunnen gaan wonen en een gezin stichten.

best lullig denk ik.

Dat is de voornaamste reden dat ik de koopwoning in NL altijd aan blijf houden en ook mijn ouders doen dat en wellicht mijn schoonouders ook.

Voor onze kinderen wordt het steeds moeilijker een eigen plek te vinden om verschillende redenen. Mochten ze in de toekomst in NL willen verblijven, dan kunnen ze in één van deze woningen terecht.

Even ervan uitgaande dat onze ouders eerder sterven dan ons en de kinderen ons zullen overleven. Wij erven de woningen dan van onze ouders en onze kinderen weer van ons.

Ook in Spanje houdt ik al rekening met een "groot" familie onderkomen. Daarvoor zal ik nog een aantal verbouwingen moeten doorvoeren. Als mijn plannen klaar zijn hebben we een groot familiehuis met een bijgebouw van twee verdiepingen waar drie a vier zelfstandige appartementen in komen. Dat is ook handig voor bijvoorbeeld "mantelzorg".

• Leuk 2

Deze post delen

17 uur geleden, Hermanusb zei:

Met de wetenschap van nu ( is dus wel achteraf ) zou ik waarschijnlijk geen huis kopen.

Ik bedoelde niet of je met de wetenschap van nu toen een huis zou kopen, maar of je met de huidige ontwikkelingen ( snel hard gestegen prijzen ) nu anno 2020 een kant en klaar huis zou kopen? 

Dat je kinderen ooit een eigen huisje willen begrijp ik, dat zal die van mij mag ik hopen ook willen. Was hij echter nu al zo oud dat hij kon kopen, dan zou ik hem zeker niet adviseren om daar nu aan te beginnen, tenzij die ook een opknap woning wil gaan renoveren.  Zo niet,  zou ik hem adviseren om nog even rustig af te wachten en verder te sparen tot het moment dat kopen weer kan voor prijzen die betaalbaar zijn en dat je niet op de max hoeft te gaan zitten qua lenen, iets wat nu al wel heel veel gebeurd in Nederland. Zelfs stelletjes die een lening aan gaan op basis van twee inkomens. Het percentage van het tweede inkomen is de afgelopen 4 jaar van 50% naar 80% gestegen voor het deel dat mee mag tellen voor de hoogte van het gewenste hypotheekbedrag. Nu is de hoogte van het maximale hypotheekbedrag wel minder dan voorheen en ook is nu best wat eigen geld nodig bij aankoop, toch zo op de max gaan zitten brengt veel risico met zich mee. Voor de kopers, voor de bank, dus voor de markt en als dat niet goed afgedekt is ook voor ons ( belastingbetaler ). Banken moeten wel weer meer buffers aanleggen van de Nederlandse bank en dat zal best het één en ander op kunnen vangen wat betrekking heeft op het onroerend goed zelf. Als het éénmaal begint te kantelen dan gaat het hard ook en dat heeft weer zijn weerslag op de economie, waardoor we weer in een volgende versnelling neerwaarts raken. 

Dat ligt eraan. Qua hoogte van de huizenprijzen momenteel zou ik zeggen; spaar nog een tijdje door, grote kans dat er een correctie komt met een paar jaar en koop dan. Of koop iets kleins of iets in een regio waar de prijzen wat aangenamer zijn, dus niet persé het huis waar je altijd al graag had willen wonen ( als dat betaalbaar zou zijn) en blijf daar een aantal jaar wonen, zodat je intussen wat opbouwt wat je mee kan nemen naar de volgende woning. Of kies voor een woning die opgeknapt moet worden en ik er dan voor nu van uitga dat jullie dat zelf kunnen. En als al het vorige geen wenselijke of mogelijke optie is, koop dan i.i.g. niet een huis wat afhankelijk is van de draagkracht van twee salarissen.

MBT de huizenprijzen.

het gros staat niet meer onder water door extra aflossingen en doordat nieuwe hypotheken verplicht moeten aflossen.

de problemen van  2008 zie ik nu niet zo snel meer komen.

Dat kan zijn, het zegt alleen niks over het aantal ex huizen bezitters die na verplichte verkoop nog met een grote restschuld zitten opgezadeld en nu als ze geluk hebben in een eigen huurhuis wonen. Voor diegene die het net wel konden redden financieel gezien is het een zware tijd geweest. Het onder water staan mag dan niet meer of nog maar minimaal zijn, het verlies is nog maar de vraag. Nu zou dat momenteel wel weer aardig gecompenseerd kunnen zijn door de hard gestegen huizenprijzen. Bovendien is het zo dat als je niks hoeft te doen ( gedwongen verkoop bijv.) en je kan blijven zitten waar je zit,  het verder ook niet uitmaakt of de prijzen stijgen of dalen.

in theorie zou ik nu moeten verkopen maar ik verwacht nu nog zeker geen dip. ( is een gok. )

ik ga dus gewoon maximaal 2 jaar wachten.

De economie draait nog goed dus we kunnen het vast nog een tijdje uitzingen, maar dat de zeepbel barst dat is onvermijdelijk en dan gaat het ineens snel neerwaarts omdat alles zo ontzettend aan elkaar verbonden zit. Ik hoop voor je dat je het leuk van de hand kan doen op het moment dat je wil verkopen. 

Deze post delen

Toen ik 25 jaar jonger was zeiden ze het zelfde tegen mij.

niet kopen, te duur. Geen vaste baan, ( lastig voor een hypotheek)

hooguit nieuwbouw was verstandig.

alleen ruim 10 jaar lang inschrijven op elk project en nooit ingeloot worden ja dan ga je op enig moment toch bestaande bouw kopen.

maar het is geen drama want de prijzen trokken aan dus geen probleem.

En ik koos er achteraf gelukkig voor om veel meer te sparen dan wat de adviseurs me vertelden.

ik zei we doen het dubbele bedrag ipv het geadviseerde bedrag.

en daar ben ik nu dus blij om.

als ik nu 20 zou zijn zou ik nu wel nieuwbouw kopen.

maar dat zeg ik met de ervaring van nu.

toen ik,nl zelf 20'was had ik geen idee en moest ik geloven wat ouderen mij vertelden.

geen internet, enkel krantjes en adviseurs of banken.

Deze post delen

Geplaatst: (aangepast)

Toen ik 16 jaar geleden mijn huis ging kopen werd mij geadviseerd om de hypotheek 30 jaar vast te zetten want de rente was nog nooit zo laag geweest.

Hij stond toen op 4,6%

Gelukkig heb ik niet geluisterd.

aangepast door candyman
  • Leuk 1

Deze post delen

11 uur geleden, candyman zei:

Toen ik 16 jaar geleden mijn huis ging kopen werd mij geadviseerd om de hypotheek 30 jaar vast te zetten want de rente was nog nooit zo laag geweest.

Hij stond toen op 4,6%

Goed gedaan.

ik betaal ook weinig rente daardoor.

Maar als je jong bent, dan ga je vaak uit van wat mensen je vertellen.

opa, vader broers die ouder zijn en wat ervaring.

in de huidige tijd weten we veel meer dan 30 jaar geleden.

toen zou ik waarschijnlijk nu nog niks gehoord hebben over coronavirus ofzo.

misschien een klein bericht in een krant,

tegenwoordig wordt alles breed uitgemeten.

• Leuk 1

Deze post delen

17 uur geleden, candyman zei:

Hij stond toen op 4,6%

Ik heb een variabele rente op basis van de oude Euribor en die staat op -0.45% of zoiets. Daar 0.63% bovenop kom ik op iets van 0.18%.

Dus nog even de rente verder het negatieve in en ik krijg geld voor mijn hypotheek. 😁😁😁

• Leuk 1

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...