Ga naar inhoud
GENEGEERD

Planten worden aangevreten....


Communicator

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Mijn tuintje doet redelijk zijn best om tot volwaardige groentes uit te groeien, en ik hou het allemaal zo goed mogelijk bij.

Nu kwam ik vanmorgen in de tuin en zag tot mijn schrik dat een aantal van mijn groentes aangevreten zijn.

 

2013-05-31-12.55.15.jpg.5317a94b3d9a6ba697798d08de5f7efc.jpg

 

2013-05-31-12.55.20.jpg.00da675142fc2d133892d8fb07e3c52a.jpg

 

Kan iemand mij vertellen welke insecten/dieren dit doen (woonwijk) en hoe ik dit het beste kan bestrijden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast oliestel

een aardbeien net is misschien ook een idee voor als het geen slakken zijn.

ik heb die netten voor 1 euro per meter voorbij zien komen, 1 euro voor 4x1meter.

 

Er schijnen ook agressieve kevers te zijn die ook wel een blaadje lusten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Niet alleen komisch, ik denk dat ik dat eens ga uitproberen. Alleen is mijn raised-bed daarvoor nu niet hoog genoeg. Misschien volgend jaar...

(Al vraag ik me wel af hoe lang een batterij het volhoud in ons natte klimaat)

 

Volgens mij was die batterij een test, met een gewone buitenvoeding, voor tuinlampjes, moet het ook lukken.

Hoe hoog is jouw raised bed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de maker van dat filmpje woont hij ook in een redelijk nat klimaat en heeft die batterij het een heel groei-seizoen volgehouden. (hield 5V over wat voldoende schijnt te zijn om de slakken te weren).

 

Ik ben vannacht laat thuis, dus ik denk dat ik dan inderdaad even met de zaklamp de tuin in duik.

Ik kreeg ook de tip om Afrikaantjes tussen mijn groenten te plaatsen. Is dat een werkend concept?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de maker van dat filmpje woont hij ook in een redelijk nat klimaat en heeft die batterij het een heel groei-seizoen volgehouden. (hield 5V over wat voldoende schijnt te zijn om de slakken te weren).

 

Ik ben vannacht laat thuis, dus ik denk dat ik dan inderdaad even met de zaklamp de tuin in duik.

Ik kreeg ook de tip om Afrikaantjes tussen mijn groenten te plaatsen. Is dat een werkend concept?

 

afrikaantjes werken meer tegen luizen, dus een goede voorbereiding, maar het help niet tegen slakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij was die batterij een test, met een gewone buitenvoeding, voor tuinlampjes, moet het ook lukken.

Hoe hoog is jouw raised bed?

@Heksenboot

bij tuinlampjes kan het ook zijn dat men via een trafo met wisselspanning werkt en ik weet niet of dat bij slakken werkt ? ik weet niet wat er gebeurd als het goed doorregent en het hout en draden goed nat worden ?? ik heb daar zo mijn bedenkingen over ?? en meestal komen de slakken tevoorschijn vooral als het regent of geregend heeft .

naast (gebroken ) schelpen helpen ook dennennaalden best goed tegen slakken .of tussen je planten knoflook planten .

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot

bij tuinlampjes kan het ook zijn dat men via een trafo met wisselspanning werkt en ik weet niet of dat bij slakken werkt ? ik weet niet wat er gebeurd als het goed doorregent en het hout en draden goed nat worden ?? ik heb daar zo mijn bedenkingen over ?? en meestal komen de slakken tevoorschijn vooral als het regent of geregend heeft .

naast (gebroken ) schelpen helpen ook dennennaalden best goed tegen slakken .of tussen je planten knoflook planten .

gr wafels

 

Die wisselspanning vinden ze ook niet lekker hoor, ga daar maar van uit. :)

Met dat nat worden heb je wel een punt, maar dat geeft gewoon een beetje stroomverlies. Kwestie van uitproberen, want met die batterij lukte het ook.

 

Yep, schelpen/dennenaalden/knoflook als extra kan geen kwaad.

 

Check trouwens of er geen eieren in je bak zitten, voordat je begint. Anders helpt het nog niet. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot

 

Die wisselspanning vinden ze ook niet lekker hoor, ga daar maar van uit. :)

Met dat nat worden heb je wel een punt, maar dat geeft gewoon een beetje stroomverlies. Kwestie van uitproberen, want met die batterij lukte het ook.

 

Yep, schelpen/dennenaalden/knoflook als extra kan geen kwaad. en koper band

 

Check trouwens of er geen eieren in je bak zitten, voordat je begint. Anders helpt het nog niet. :D

 

dat laatste is een hele goeie :) en ook dat ze niet langs andere planten kunnen klimmen die ernaast groeien en zelf geen last ervan hebben

(dat laatste is mij overkomen , slakken zijn lang niet zo dom:) )

wat betref die wisselspanning toen ik even nadacht heb je wel gelijk hebt ; als je het hoog genoeg maakt blijft de rest er ook van af :cool: lol

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot

 

 

 

dat laatste is een hele goeie :) en ook dat ze niet langs andere planten kunnen klimmen die ernaast groeien en zelf geen last ervan hebben

(dat laatste is mij overkomen , slakken zijn lang niet zo dom:) )

wat betref die wisselspanning toen ik even nadacht heb je wel gelijk hebt ; als je het hoog genoeg maakt blijft de rest er ook van af :cool: lol

gr wafels

 

Zet er ook een lampje aan. De slakken zorgen voor de disco-show. Mooie indicatie of je beet hebt. En ze zijn gelijk makkelijk te vinden.

 

Ga je ze nog opeten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ca 10-15 cm. En omdat het tussen andere planten staat zullende slakken gewoon via de planten binnenkomen.

Met een beetje geluk (tijd en gelegenheid) maak ik nieuwe hoge (60cm) bedden voor volgend jaar.

 

Ah okee.

 

Zo'n tafelbed heeft ook wel wat he? Niet meer bukken. Zo een wil ik ook nog proberen en dan daaronder gedeeltelijk een koude kas, met een schuin raam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot als je de spanning goed aanpast krijg je vanzelf een lichtshow en nadien kan je geroosterde slak eten (misschien als er wat van overblijft :cool: )

 

Popeye bij een slak zie je altijd het slijmspoor ook al is de slak allang weg dat slijm spoort zie je een poos .rupsen hebben dat niet

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kool en brocolli waren ook flink aangevreten, bij mij in de tuin hadden de duiven dat gedaan. Nu heb ik daar een net overheen gespannen en de planten groeien gelukkig gewoon weer aan, de duiven hadden het hart van de plant heel gelaten.

 

De eerste foto ziet eruit alsof een rups of een kever heeft lopen vreten. Op de tweede foto lijken de daders mij slakken of duiven.

 

Het zelf kweken van groenten is een bijzonder avontuur, ik ben ook al een paar teleurstellingen rijker. Mijn tomaat kon laatst geen 2 graden celsius aan, hij legde het loodje. Ook werd mijn hele bed rucola sla ineens roodbruin, ivp sappig groen en het was toch echt een groene soort. En ook duiven dus, die mijn kool en brocolli wel lusten. Ik ben benieuwd wat ik de komende zomer allemaal nog meer ga tegenkomen.

 

Wat wel goed gaat: de peulen gaan boven verwachting, de spinazie staat er frisgroen bij, de kroppen sla kunnen zelfs al geoogst worden en de aarbeien zitten vol met bloemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Richa

 

Ik heb eerst rustig veel voorgewerkt in het kasje.

Vorige week pas ben ik volop aan het zaaien en uitplanten. Simpelweg omdat de natuur later is.

Dynamisch blijven. Niet enkel van dat zaai adviezen uitgaan, maar ook rekening houden met het veranderende klimaat.

Het is nu eenmaal langer koud geweest.

 

Bij mij gaat de hele moestuin vooralsnog als de bliksem.

 

Mochten er toch nog verrassingen komen met koud weer, dan ga ik afdekken met plastic folie. Ik verwacht dit overigens niet.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijken mij ook slakken.

Er zijn veel middelen tegen slakken. Slakkenkorrels,bio slakkenkorrels of bv een natuurlijke vijand toevoegen. Google eens op nemaslugs.

Nematoden die de slak aanvallen.

Dacht dat 1 behandeling goed is voor enkele maanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...