Ga naar inhoud
GENEGEERD

EDC/GHB in het vliegtuig


Aanbevolen berichten

De vakantie komt er weer aan! Nu is dat natuurlijk al spannend genoeg en wil je dat niet nog spannender maken door met je EDC mes of je GHB-bijl in je handbagage het vliegtuig in te stappen.

Immers wordt een flesje water al als gevaar gezien. Ook kun je er denk ik vanuit gaan dat het douane personeel geen verschil zal zien tussen een multitool met stomp mes en een normale.

 

Ben dus benieuwd naar wat een ieder mee zou nemen als handbagage, zodat in geval van dat je wordt aangewezen op jezelf, in elk geval iets bij je hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mits goed verpakt kun je messen of bijlen over het algemeen wel gewoon meenemen in het ruim. Geen probleem. (Sommige landen zullen op de luchthaven wel wat vragen stellen.) Er zijn zelf vluchten dan kun je wapens vooraf inchecken en dan worden ze door de piloot in de cockpit meegenomen.

 

Maar daar gaat dit topic niet over. Het nadeel van waardevolle spullen is dat je die graag bij je wil hebben. Je EDC wil je niet in een ruim bewaren, met kans op verlies of diefstal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem alles uit mijn edc mee wat mag, en wat niet mag gaat in de koffer of koop ik op locatie.

 

Niet om het één of anders, maar waarom geen mes in een vliegtuig, als je iemand neer wil steken is een potlood net zo effectief. Weetje ik snap het wel, maar je lost het probleem er niet mee op.

 

Je kunt natuurlijk wel een leeg flesje meenemen, en daar vragen of je die kan laten vullen als je eenmaal in het toestel bent. Je mag, voor zover ik weet, een halve liter drinken mee in het vliegtuig, maar die moet dan nog wel dicht zitten.

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem alles uit mijn edc mee wat mag, en wat niet mag gaat in de koffer of koop ik op locatie.

 

Niet om het één of anders, maar waarom geen mes in een vliegtuig, als je iemand neer wil steken is een potlood net zo effectief. Weetje ik snap het wel, maar je lost het probleem er niet mee op.

 

Je kunt natuurlijk wel een leeg flesje meenemen, en daar vragen of je die kan laten vullen als je eenmaal in het toestel bent. Je mag, voor zover ik weet, een halve liter drinken mee in het vliegtuig, maar die moet dan nog wel dicht zitten.

 

Groetjes,

 

Appelflapje

 

ik mocht vorig jaar naar Egypte mn flacon zonnebrand in mn handbagage weggooien bij de douane, van de 250ml zat er nog zo'n 125ml in misschien, erg irritant. (zonnebrand is al zo goedkoop)

 

maar een paar weken terug naar Italie had ik een victorinox Swiss card met mesje (ook zo'n 3cm) in mijn portomonee, deze werd niet opgemerkt, dat vond ik wel grappig.

 

plukte dit even van de schiphol site betreffende vloeistoffen:

 

Vloeistoffen en gels

Wilt u uw eigen shampoo meenemen als handbagage? Of heeft u uw lenzenvloeistof nodig in het vliegtuig? Vloeistoffen en gels kunnen alleen in uw handbagage mee onder de volgende voorwaarden:

 

Vloeistoffen en gels zitten in verpakkingen van maximaal 100 ml

Verpakte vloeistoffen en gels zitten in één doorzichtig en hersluitbaar plastic zakje van maximaal één liter

Elk persoon reist met maximaal één plastic 1-literzakje

Medicijnen en babyvoeding, aantoonbaar nodig tijdens de reis, zijn toegestaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

@SHTF dat is toch jammer, maar ik had het meer over drinken. Wellicht mocht erbij meer omdat ik ook drinken nodig had voor mijn medicatie weg te spoelen...? Het is ook al weer 2 jaar geleden, dus ik kan me het niet zo héél goed meer herinneren :)

 

nevermind, bottomline is dat het sinds 9/11 zwaar overdreven is met die vloeistofregels... je mag alles wegkieperen qua drinken, en na de douane kosten de flesjes water doodleuk € 3,- in het buitenland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar een trip gemaakt in de VS en je kunt prima een multitool / zakmes en dergelijke in je koffer (dus laadruim) meenemen. Het gaat puur om wat je in de cabine bij je hebt.

Vriend van mij heeft zonder problemen een Kukhri vanuit Nepal mee terug genomen naar de VS, niet in de handbagage uiteraard.

 

Anekdote over die rare Amerikanen: Ik had onder andere een Victorinox Trailmaster bij me (de grotere variant tov een standaard Victorinox zakmes) en nadat ik geland was in de VS zat die standaard in mijn daypack. Ik wilde in NYC een veerpont trip maken langs het Vrijheidsbeeld naar Ellis Island (ooit familie van mij in de jaren '20 daar aangekomen) maar na 9/11 gelden voor dat soort veerboten (iedere grote toeristische attractie) dezelfde bagage / personen checks als in luchthavens, wist ik veel, ik was dat mes alweer vergeten. Ik wordt na de bagage scan uit de lijn gehaald en een supervisor wordt erbij gehaald, zeer vriendelijke vent overigens. Al snel was duidelijk dat ik geen terrorist was maar mes ging echt niet mee aan boord. Ik had de keus: of afgeven (vernietiging) of ergens buiten verstoppen! Super toeristisch gebied natuurlijk met ook veel kinderen. Toen ik tegen die meneer zei dat het mes buiten verstoppen nou ook niet echt veilig was haalde hij slechts zijn schouders op, geen mogelijkheid om het af te geven en later op te halen. Wilde het mes toch niet kwijt dus ben naar buiten gelopen, mes in een zakje gedaan en sneaky onder een bosje begraven. Het lag er nog toen ik uren later terug kwam. Ik blijf het wat vreemd en dubbel vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit topic opent een nieuwe voorbereidingsmogelijkheid. Stel je bent in het buitenland, met of zonder edc, en dat land wordt getroffen door een shtf. Of teotwawki komt! Dan zit jij daar en je voorraad hier. Wat dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit topic opent een nieuwe voorbereidingsmogelijkheid. Stel je bent in het buitenland, met of zonder edc, en dat land wordt getroffen door een shtf. Of teotwawki komt! Dan zit jij daar en je voorraad hier. Wat dan?

 

Nou wat jij schetst is een heel ander probleem inderdaad. Zoek eigenlijk meer een soort EDC/GHB om terug naar mijn huis/voorraad te komen. Maar ja, wat voor bruikbare zaken kun je meenemen en bij je dragen.

Het is of ruim bagage of daar ter plaatsen direct aanschaffen. Of helemaal niet op vakantie gaan met het vliegtuig natuurlijk :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Gisteren, op de terugreis met het vliegtuig vanuit Turkije naar Nederland, had ik nog een interessante ervaring bij de security controle. Mijn handbagage (EDC) ging een paar keer heen en weer door de scanner en vervolgens werd mij gevraagd er allerlei voorwerpen uit te halen. Uiteraard had ik mijn mes en multitool er niet in zitten, maar er waren volop vragen over de bit-setjes die bij mijn Leatherman horen (leken op patronen in de scanner, maar mochten uiteindelijk mee), mijn zaklamp (er werd gedacht dat het een apparaat was om elektrische schokken mee uit te delen, maar het is echt een doodgewone Nitecore zaklamp) en kompas (Recta). Geen probleem allemaal, het enige item wat ik moest achterlaten, was 8 meter 6mm klimtouw!

 

Ik vraag me dus af of het verboden is om een stuk touw in je handbagage mee te nemen? Nooit gehoord of gezien dat dit niet zou zijn toegestaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

het enige item wat ik moest achterlaten, was 8 meter 6mm klimtouw!

 

Ik vraag me dus af of het verboden is om een stuk touw in je handbagage mee te nemen? Nooit gehoord of gezien dat dit niet zou zijn toegestaan...

lol, ben al 3x ofzo met paracord armband het vliegtuig in geraakt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou er iemand mee kunnen wurgen. Misschien moest je het daarom achterlaten.

 

Aanvulling: Volgens de IATA is het vervoer van Strike Anywhere Matches STRIKT VERBODEN.

 

In onderstaande pdf staat vermeld wat wel en niet toegestaan is. Doe er je voordeel mee.

 

http://www.airberlin.com/nl/site/affiliate/unternehmen/agb/DGR-en.pdf

 

Nice! Altijd goed om te weten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou er iemand mee kunnen wurgen. Misschien moest je het daarom achterlaten.

 

Aanvulling: Volgens de IATA is het vervoer van Strike Anywhere Matches STRIKT VERBODEN.

 

In onderstaande pdf staat vermeld wat wel en niet toegestaan is. Doe er je voordeel mee.

 

http://www.airberlin.com/nl/site/affiliate/unternehmen/agb/DGR-en.pdf

 

Dank voor deze info!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruiksvoorwerpen die als (slag/stoot/steek) wapen gebruikt kunnen worden mogen niet mee maar dit word per geval bekeken. Denk aan kandelaars en dergelijke.

Ook aan aanstekers zit/zat een maximum van 3, ik weet niet zeker of dat nog steeds is deze regeltjes worden regelmatig veranderd omdat de dienstdoende beveiligingsbedrijven vrij zijn om extra regeltjes in te voeren.

Wat betreft het touw kan je er inderdaad iemand mee wurgen zoals @Peerke al vertelde. Zo is duct-tape ook verboden om mee te nemen.

Dit gaat wel om spullen in je handbagage, dit soort dingen moet je eigelijk altijd inchecken als ruimbagage om gezeik bij de sec-check te voorkomen.

 

Handig weetje: ook een pot pindakaas valt onder Liquids en Gels en mag niet mee in de handbagage :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft willekeurige en grappige regelgeving, alsof je met de hengsels van de gemiddelde handbagage niet iemand kan wurgen.

 

Turkije...ik zal nooit vergeten toen ik begin jaren 90 vanuit Turkije incheckte om weer naar Nederland te vliegen ik plotseling door een douanier uit de rij werd gehaald omdat er een patroon in mijn bagage was gevonden...of ik dat kon verklaren. Na een minuut of zo begint die lul te lachen en bleek het een geintje van hem te zijn, die patroon had hij kennelijk altijd in zijn zak om af en toe een toerist te plagen...ik zweette peentjes en heb niet met hem mee gelachen, klootzak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We kwamen zes jaar geleden terug van vakantie uit Egypte, en hadden veel rommel souveniers gekocht. Veel in onze handbagage gestopt. We hadden helemaal geen rekening gehouden met de handbagage regels. Dus we moesten die kooltjes voor in de shisa inleveren, ik had ook een grote briefopener gekocht, leek net een dolk maar die mocht gewoon mee. Heel bizar,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft willekeurige en grappige regelgeving, alsof je met de hengsels van de gemiddelde handbagage niet iemand kan wurgen.

 

Turkije...ik zal nooit vergeten toen ik begin jaren 90 vanuit Turkije incheckte om weer naar Nederland te vliegen ik plotseling door een douanier uit de rij werd gehaald omdat er een patroon in mijn bagage was gevonden...of ik dat kon verklaren. Na een minuut of zo begint die lul te lachen en bleek het een geintje van hem te zijn, die patroon had hij kennelijk altijd in zijn zak om af en toe een toerist te plagen...ik zweette peentjes en heb niet met hem mee gelachen, klootzak.

 

Shit.... dat is echt vals..

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren, op de terugreis met het vliegtuig vanuit Turkije naar Nederland, ..., het enige item wat ik moest achterlaten, was 8 meter 6mm klimtouw!

 

Ik vraag me dus af of het verboden is om een stuk touw in je handbagage mee te nemen? Nooit gehoord of gezien dat dit niet zou zijn toegestaan...

 

Heb je dat dan niet gevraagd? En welke verklaring hadden ze? Ik heb nog nooit problemen met touw gehad in of aan de handbagage.

als ze iets in beslag nemen moeten ze het wel kunnen aantonen op de verbodsborden die niet voor de controle....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...