Ga naar inhoud
GENEGEERD

Tandpasta in crisistijd


Aanbevolen berichten

Tandpasta in crisistijd

 

Tip: een goedkope en goede tandpasta (slechte bestaan nauwelijks volgens mijn tandarts) is de Ultradent van Kruidvat. Kost nog geen euro en de rode variant bevat geen fluor; dus dat is dubbel voordeel.

 

Als bij ons thuis de voorraad minder wordt, trek ik bij Kruidvat meestal in een keer het schap rode Ultradent leeg. 20 tubes voor nog geen 16 euro - daarvoor heb je nog geen 5 tubes normaal geprijsde tandpasta.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Om bacteriën uit je mond te verwijderen kun je spoelen met salie. Je maakt dan salie thee die je gebruikt als gorgeldrank. Je saliethee ook gebruiken als je keelpijn hebt. Voor een frisse mondgeur kun je spoelen met een of meer van de volgende kruiden: tijm, koriander, peterselie, salie en munt. Vooral peterselie helpt goed tegen een slechte adem; het helpt zelfs als je knoflook hebt gegeten.

 

- Bron: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/81212-mondverzorging-recepten-voor-zelf-mondspoeling-maken.html

 

Daar staat ook - over zout gesproken:

Je mond met zout water spoelen is altijd goed. Je kunt dat dagelijks doen. Als je ontstoken tandvlees hebt, is een zoutspoeling extra goed; het helpt infecties te genezen. Je doet twee theelepels zout in een half glas water. Je spoelt je mond ermee en gorgelt. Bij ontstoken tandvlees kun je twee of driemaal daags spoelen met zout. Wanneer het niet snel over gaat kun je naar de tandarts gaan. Vaak is een aantal dagen met zout spoelen genoeg om het tandvlees te helen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

ik ben helaas veroordeeld om toch de duurdere tandpasta,s met xanthan gum voor gevoelige tanden aan te schaffen.

anders ga ik door een hel als ik door mijn hele gebit kies en tandpijn heb. het werkt goed dus waarom veranderen.

 

vind et niet heel spannend ofzo hoor, 4 euro een tube koop vrijwel iedere maand een stuk of 3-4 ervan

flosdraad vind ik ook belangerijk, ik koop de dikke oral B ultrafloss en de dunnere waxfloss,

afgelopen week nog even wat aangeschaft

2 tubes tandpasta en 500 meter floss draad.

 

normaal koop ik meer maar pijnstillers en wondontsmettingsmiddelen hadden meer prioriteit voor deze maand.

paracetamol,betadineoplossing en sterilon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

kleine correctie: niet met zout, tenzij je je glazuur helemaal de vernieling in wil helpen

 

wel met natriumbicarbonaat; kost 3,95 voor een kilo-bus

en kan voor vele doeleinden gebruikt worden

sterk anti-oxidant, schijnt zelfs kanker te verhelpen zeggen sommigen...

 

Sandokan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natriumbicarbonaat met pepermuntolie, poetst echt perfect. Per lepel bicarbonaat een druppeltje olie erbij. Die olie is puur voor de smaak, anders is het wat zoutig. (went ook wel)

Altijd handig om te hebben, ook tegen maagzuur, maagpijn, opgeblazen gevoel, om mee schoon te maken, om je groenten te wassen en van ongewenste beestjes te ontdoen... En voor die paar euro die een kilo kost, kan je de komende tien jaar je tanden blinkend schoon poetsen.

 

Heb de laatste 13 jaar constant gedoe gehad met m'n gebit en voorheen was het vreselijk pijnlijk maar sinds ik met zuiveringszout kan ik makkelijk met ijskoud water spoelen zonder iets te voelen.... Echt gek, maar het scheelt een flinke duit met de dure tandpasta die ik voorheen gebruikte dus ik blijf erbij :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast oliestel

waar koop je natriumbicarbonaat?

Ik lees op Wikipedia dat men dit vroeger ook gebruikte in plaats van gist bij het brood bakken, en dat is natuurlijk ook erg interessant!!

 

Dit lijkt nog een mooi goedje, alleen nog de vraag, wat is de houdbaarheidsdatum?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

natriumbicarbonaat koop je gewon bij de DA drogist bv - 1kg voor 4,75 geloof ik

NIET die kleine pakjes zuiveringszout bij de apotheek halen; daar zit 50gr in en kost al 4 euro

gewoon die grote bussen nemen!!!

 

succes,

 

Sandokan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Gast Dick Berts

Gewoon zout is inderdaad niet zo goed om mee te poetsen. Gisteren heb ik Keltisch Zeezout gehaald in de natuurwinkel. Beetje duur, maar het poetst onvoorstelbaar goed. Zo goed zelfs, dat ik even overwogen heb om altijd met zeezout te gaan poetsen. Mijn shtf voorraad tandpasta bestaat verder uit Keltisch zeezout. Oneindig houdbaar en veel makkelijker op te slaan dan gewone tandpasta, die na verloop van tijd ook nog eens uitdroogt. Over Keltisch zeezout is veel te vertellen, zie google. Nog even een gebruiksaanwijzing; neem een paar korrels Keltisch zeezout in je mond. Het is onvoorstelbaar hoe weinig je nodig hebt. Laat het zout oplossen in je speeksel. Dat duurt net iets langer dan je denkt. En poetsen maar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Salvadora persica

 

Het wortelhout van deze boom wordt al eeuwen gebruikt als een natuurlijke tandenborstel. De vezelig stukjes wortelhout worden door de Wereld Gezondheids Organisatie aanbevolen als middel voor mondhygiëne. Uit onderzoek zou blijken dat het sabbelen op houtjes tandheelkundig gezien een gunstige werking heeft omdat er schuurmiddelen, antiseptica, fluoride en andere stoffen vrij komen die de mondhygiëne gunstig beïnvloeden.

 

Verkrijgbaar bij turkse winkeltjes en op de bazaar in beverwijk/vleuten.

 

 

 

RedPill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon zout is inderdaad niet zo goed om mee te poetsen. Gisteren heb ik Keltisch Zeezout gehaald in de natuurwinkel. Beetje duur, maar het poetst onvoorstelbaar goed. Zo goed zelfs, dat ik even overwogen heb om altijd met zeezout te gaan poetsen. Mijn shtf voorraad tandpasta bestaat verder uit Keltisch zeezout. Oneindig houdbaar en veel makkelijker op te slaan dan gewone tandpasta, die na verloop van tijd ook nog eens uitdroogt. Over Keltisch zeezout is veel te vertellen, zie google. Nog even een gebruiksaanwijzing; neem een paar korrels Keltisch zeezout in je mond. Het is onvoorstelbaar hoe weinig je nodig hebt. Laat het zout oplossen in je speeksel. Dat duurt net iets langer dan je denkt. En poetsen maar!

 

Tandpasta die uitdroogt? Over hoeveel jaar hebben we het dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon zout is inderdaad niet zo goed om mee te poetsen. Gisteren heb ik Keltisch Zeezout gehaald in de natuurwinkel. Beetje duur, maar het poetst onvoorstelbaar goed. Zo goed zelfs, dat ik even overwogen heb om altijd met zeezout te gaan poetsen.

 

Welke criteria hanteer je voor de conclusie dat het 'onvoorstelbaar goed' poetst? De mate waarin het tegen caries/gaatjes helpt weet je toch pas bij een volgend tandarts bezoek?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dick Berts. Hoe kom jij erbij om zomaar op te schrijven dat zeezout oneindig lang houdbaar is. Ben jij duizend jaar oud of zo?

 

Hahaha LOL ;)

 

(al vind ik duur van houdbaarheid wel een tikkie andere categorie dan zeggen dat een verzorgingsmiddel goed werkt, ik geloof je wel, maar een motivatie erbij vind ik wel zo handig)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poetsen met zeezout doet me denken aan paradontax tandenpasta, echt vies vindt ik!

Ik poets mijn tanden al jaren met de tandenpasta van het kruidvat werkt m.i. prima.

Ben al 32 jaar gaatjes vrij, dus kan niet mee praten over kies/tandpijnen etc.

Ik heb een flinke voorraad tandpasta heb ook nog niet meegemaakt dat deze uitgedroogd is.

 

Tove ik heb je recept opgeschreven, ga het een keer uitproberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

(sodium)-fluoride gebruikte men ook in de concentratiekampen van WW2. Het is een chemisch afvalproduct van de nucleare en aluminium industrie.

 

They: ''had little concern about sodium fluoride's 'supposed' effect on children's teeth; instead, their reason for mass-medicating water with sodium fluoride was to STERILIZE HUMANS and force the people in their concentration camps into calm, bovine, submission. ''

 

Bron: http://www.greaterthings.com/Lexicon/F/Fluoride.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...