Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wormenbak en bokashi voor compost


Kaiya

Aanbevolen berichten

Ik heb ruim een maand een wormenbak in de achtertuin en sinds een paar dagen ookeen bokashi-emmer in een keukenkastje. Dit om zelf compost te maken (of, in geval van de wormen, laten maken)

Volgens de informatie die ik hierover heb kunnen vinden, zou ik, na ongeveer 3 weken, vloeistof uit de wormenbak af moeten kunnen tappen. Deze vloeistof (wormenthee) zou verdunt met water ook al aan de planten gegeven kunnen worden. Maar na ruim een maand nog geen wormenthee. De wormen lijken het best gezellig met elkaar te hebben trouwens.

Bij de bokashi-emmer moet ik iedere dag vloeistof aftappen, maar je raad het al, ook daar nog niets. Nu zijn de wormenthee en het bokashi-fermentaat-vloeistof-spul bijproducten, het gaat mij in eerste instantie om het zelf composteren. Maar dat composteren heeft tijd nodig en ik zou de vloeibare variant in de tussentijd wel graag willen gebruiken.

 

Zijn er mensen hier die ervaring met een wormenbak en/of bokashi-emmer hebben en mij wat tips kunnen geven?

 

Alvast bedankt,

Kaiya

 

PS: ik heb geen klassieke composthoop omdat mijn tuin maar 2 bij 8 meter is;-) en mijn moestuintje 80 bij 160 cm. (plus een paar losse bakken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb wel al een info avond gevolgd over de wormenbak maar van dat emmertje had ik nog niet gehoord.

Je kan in Antwerpen in het eco-huis regelmatig info avonden volgen ivm tuinieren in kleine tuintjes en balkons. moestuinieren in potten en over wormenbakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@SGT1

Als je biologisch tuiniert dan gebruik je iig geen kunstmest

 

Ook ik heb een wormenbak sinds een maand. De wormen hebben het prima naar de zin en vandaag zag ik dat er ook een hoop nieuwe jonge wormen inzaten.

Ik heb begrepen dat het wel iets langer duurt voordat je compost en wormenthee hebt.

Over een maand kijk ik hoe het er voor staat. Wellicht kan ik dan de derde laag vullen. Als ze van de onderste bak naar een bak hoger verplaatsen dan weet je dat de onderste compost is geworden en de wormen nieuw voer zoeken....

Er moet dan iig ook wormenthee zijn.

 

Daarnaast heb ik ook mestwormen in een gewone compostsilo gedaan. Geen wormenthee, maar wel sneller compost.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kaiya , ik heb altijd begrepen dat jij een warme temperatuur nodig had aan het begin , de bakken geven ook warmte af als het goed ga. gezien de temperatuur van de laaste tijd is dat jmischien je problem. plus dingen mislukken zonder dat je weet waroom. geef de beestjes wat meer tijd en je kun ook een tweede starten en kijken of die het beter doe. als ze beide geweldig gaan ,het jij een originel verjaardag cadeau voor iemand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebeurt heel vaak dat er nauwelijks vocht uit de bokashi komt. Het hangt er ook vanaf hoe vochtig de resten zijn die je er in gooit. In de gebruiksaanwijzing (dacht ik) staat ook dat je in de winter bijna geen vocht hebt. Mijn ervaring is dat het niet zoveel uitmaakt voor het resultaat. Je hebt alleen niet alvast meststof langs die weg.

 

Overigens: wat er na een paar weken uit de bokashi komt is nog niet klaar om zo op je planten te gooien. Je moet het ergens begraven of toch nog ergens een composthoopje starten. Het is alleen gefermenteerd, niet gecomposteerd. Mijn composthoop wordt overigens wel heel blij met elke paar weken zo'n emmer prut.

 

Ik loop ook al tijden met het plan voor een wormenbak. Maar toen ik vorige week mijn composthoop omzette, trof ik zo'n enorme kluwen wormen dat ik me eigenlijk afvroeg waarom ik ze ook nog in een hokje zou gaan stoppen. Ze eten en poepen zich ook in die composthoop helemaal ongans - en produceren inmiddels aan de lopende band prachtige compost.

 

Net als @driehart wil ik wel een wormenfamilie verhuizen naar de compostsilo in mijn moestuin. Daar gaat het allemaal niet zo hard met de compost, vooral omdat de input veel eenzijdiger is - daar komt er geen keukenafval bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar begin ik? Eigenlijk mag je je niet concentreren op het neven product de tea. Maar op het welzijn van je pets de wormpjes.

Die hebben tijd nodig om al dat voedsel om te zetten in een waardevol substantie daar gaan maanden over.

De meeste gekochte wormen constructies hebben hun aftap kraantje op , ruw geschat 5 cm van de onderkant van de bak of emmer.

Je kan na een maand of twee geen compost tea verwachten toch is die daar zij het minimaal.

Om je een idee te geven, als alles goed gaat heb je ongeveer 5-6 maand nodig om tea te oogsten of je moet een gaatje boren onderaan je bak of emmer.

Maar laat ze gewoon rustig doen wat ze graag doen, afval omzetten in een waardevol iets.

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond dit allemaal zeer interessant om te lezen... had er nog nooit van gehoord.

Ik heb ook een tuintje (4x5) dus ik denk dat ik ook maar eens het e.e.a. zelf moet gaan produceren.

 

Ik ben blij dat ik jullie heb gevonden, want alleen door hier veel te lezen leer ik veel nieuwe dingen.

Dank jullie allen voor jullie openhartigheid.

 

Gr. en suc6.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Leidseprepper: Ik ben van plan om de emmerprut inderdaad eerst verder te laten composteren in een aparte bak. Maar zo ver ben ik nog niet.

 

@Mrsjones: Ik denk dat je gelijk hebt, de wormen hebben het nog een beetje koud. Ik hoop, samen met de wormen, dat het snel beter weer wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@leidseprpper,

Reden voor een wormenbak is dat je wormenthee kan aftappen en gecontroleerd wormen kan kweken als je dat wilt.

Driehart

 

Ja, maar toen ik die kluit zag krioelen dacht ik ach, het werkt zo blijkbaar ook prima. Meer worm dan compost was t. Dus ik weet waar ik ze kan vinden - in gigantische hoeveelheden. En ik krijg nu al klachten over de nadrukkelijke aanwezigheid van keukenafval, bokashi-emmers etc..

Jammer genoeg hebben mijn pubers geen oog voor de schoonheid van deze kringloop... ;-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Chinaka: Bedankt voor de informatie. Bij de bak waar mijn nieuwe huisdieren in wonen zit het kraantje helemaal onderin. Als ik jouw informatie eerder had geweten, dan had me niet druk gemaakt. In de, bij de wormen bijgeleverde, informatie stond dat het ongeveer 3 weken zou duren en dan zou er wormenthee zijn. Vandaar. Ik ga me er nu verder niet druk meer over maken en laat de wormen hun ding gewoon doen. Ze lijken het verder prima naar hun zin te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Chinaka: Bedankt voor de informatie. Bij de bak waar mijn nieuwe huisdieren in wonen zit het kraantje helemaal onderin. Als ik jouw informatie eerder had geweten, dan had me niet druk gemaakt. In de, bij de wormen bijgeleverde, informatie stond dat het ongeveer 3 weken zou duren en dan zou er wormenthee zijn. Vandaar. Ik ga me er nu verder niet druk meer over maken en laat de wormen hun ding gewoon doen. Ze lijken het verder prima naar hun zin te hebben.
Kaiye zou je daar is een fotoke van kunnen plaatsen a.u.b..

Ik ben veel meer voorstander van een aftapkraantje zo laag mogelijk de reden is dat wanneer je is een week of zo weg moet, moet ( of is het beter ) dat vocht hoe weinig het ook is wel uit je emmer

te verwijderen en bij mijn systeem is dat behoorlijk lastig. Zal ook is een draadje posten met wat ik in het verleden allemaal verkeerd heb gedaan :( Daar zal je pas veel van opsteken haha

En vergeet niet koffie dras en thee dat lusten ze wel, citrus hmmm geen goed idee.

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog wat meer informatie over tijgertjes en de mogelijkheden: Heb je een tuin dan is een wormenbuis of toren weet niet juist hoe ze dat noemen ook iets om over na te denken. Pvc buis diameter ongeveer 20 cm, lengte ongeveer 1.20 m. Aan een zijde ( Wordt de onderkant) over een lengte van 30 cm gaatjes boren van een pink diameter. De buis ingraven tussen je bloemen, groenten etc. een laagje van 10 - 15 cm stro in de buis doen en daarop je wormpjes met hun bedding. Daar bovenop komt je groenten, fruit afval. De buis afsluiten met gaas en bv. een dop of bloempot zodat het geen trekpleister wordt voor insecten. Om de 7 tot 10 dagen een beetje water in de buis gieten. Je wormen zorgen nu voor de bemesting van je tuin en zullen steeds weer terug in de buis gaan om te eten.

Geef de buis of buizen een decoratief tintje en dan passen ze nog mooi in hun omgeving ook.

 

Snel wormen tea maken: Neem een katoenen doek of kaasdoek doe daar 2 - 3 handjes wormen compost in ( Kijk uit dat je geen wormen mee neemt) bind dat toe en hang in een emmer met water of regenwater voor 24 uur en klaar. Twijfel je en denk je dat ziet er nog heel sterk uit. Niet over nadenken en gewoon verdunnen, beter slappe tea dan sterke die je planten verbrand.

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een up-date:

Er komt nog geen wormenthee uit het kraantje, maar uit de bokashi-emmer kan ik al wel vocht aftappen (waarschijnlijk omdat ik heb valsgespeeld en onder het mom van "ook bacterien en andere micro-orgamismen hebben vocht nodig" heb ik een paar keer een glas water in de emmer gegooid) Mij valt op dat de planten in de tuin, die bokashi-vocht met water krijgen het beter doen dan de planten op het balkon, die gewoon water krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...