Ga naar inhoud
GENEGEERD

Alan 42 Multi Porto ombouwen! (400ch. 4W AM/FM)


Communicator

Aanbevolen berichten

Omdat mijn President Lincoln momenteel de geest heeft gegeven, ben ik gaan experimenteren met mijn Alan 42 Multi Porto.

 

Allereerst wil ik jullie uitleggen dat deze porto door middel van een aantal knopjes in te drukken, makkelijk kan worden omgeschakeld naar andere modus'.

 

1. Schakel de Porto uit.

2. Druk de volgende 2 toetsen tegelijk in "A/F-LCR” en “SC”.

3. Zet de porto aan met de knopjes nog steeds in gedrukt.

4. Er staat nu EC in de display

5. Met de kanaal om hoog en omlaag knoppen kun je nu "bladeren" tussen: I, I2, D4, EU, EC, E, F, PL, PX, RU, SW, UK, PC

6. Kies 1 van de mogenlijk heden en bevestig met de A/F-LCR knop.

 

In de I, I2, EU, E, F en RU "land-modes" is de "A/F-LCR” de knop om te kiezen tussen AM en FM

De EU mode is de legale nederlandse mode met 40kanalen 4W FM en AM

In de E en F land-mode heb je 40 kanalen 4W AM/FM

D geeft je 80 kanalen FM 4W en 12 kanalen 1W AM

 

RU geeft je 400 kanalen AM/FM 4W. (25.615 - 30.105 MHz) verdeelt over 10 banden van 40 kanalen

A,B,C,D,E,F,G,H,I,L.

waarbij D de standaard 40 kanalen bevat.

 

Om deze RU instelling werkend te krijgen moet er wel een heel klein soldeer bruggetje gemaakt worden op de print-plaat.

attachment.php?attachmentid=3881&d=1369652146

 

 

Je ziet 4 bruggetjes waarvan de laatste drie al gemaakt zijn. Enkel de eerste is nog gescheiden.

Zorg dat de porto van de stroom en antenne af is en schroef hem open (denk wel aan garantie die op dit moment vervalt!)

 

Nu zie je inderdaad dat die eerste brug nog openligt. Leg hier voorzichtig een druppeltje soldeer op, en let hierbij goed op dat hij geen contact maakt met de andere verbindingen!

Schroef hem weer dicht en voila!

 

Nu kun je de instelling RU kiezen.

 

! Het kan zijn dat je eerst geen geluid hebt ondanks dat de squelch helemaal open staat. Druk hiervoor bijvoorbeeld op de SC of LCR toets (zorg wel dat je weer FM kiest).

Als het goed is, moet je apparaat het nu doen en kun je kiezen uit 400 kanalen :D

 

Frequentie tabel: KLIK

 

Veel plezier ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Communicator,

 

Bedankt voor de tip. Ik heb zo'n porto. Ik heb hem iig al met je eerste omschrijving aangepast naar 80 kanalen. Ik merk dat ik geen activiteiten waarneem op de uitbreiding.

Kun je aangeven wat het voordeel is van zoveel kanalen? De meeste mensen zullen toch de bekende 40 gebruiken. Toch?

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je helemaal gelijk in. De meest gebruikte kanalen zijn de standaard 40 kanalen. Het enige voordeel wat je heb met een uitbreiding is dat je kunt uitwijken naar kanalen buiten deze standaard 40 als je eens een rustig kanaaltje zoekt.

 

Het gebeurt hier meer dan eens dat vrijwel alle 40 kanalen bezet zijn.

Maar het grootste deel van de tijd heb je ruim voldoende aan die 40 kanaaltjes.

 

Ik persoonlijk vindt het fijn om zoveel keus te hebben. Gewoon omdat het kan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik merk in ieder geval wel een groot verschil op mijn power en SWR meter als ik bijvoorbeeld op L17 (29.865Mhz) zit. Dan na de calibratie gaat hij dik het rood in. (1.4).

en A17 (24.015Mhz) tikt hij de 1:2 aan.

 

Maar op D17 (27.165Mhz) komt de naald amper de hoek uit. Dus ik denk wel degelijk dat dit ook effect heeft op je bereik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Bij de Intek 520/512hoef je alleen maar één draadje te te knippen in het batterij compartiment....:D dan krijg je dezelfde extra functies/opties.

@prepass, bedoel je dan ook de beschikking van 400 kanalen? ik heb een Intek512 en weet wel de 80 FM en 4W AM kanalen in te stellen (resp. instelling Duitsland en instelling Polen)

Maar als ook 400 kanalen mogelijk is, kun je deze aanpassing dan iets nader toelichten / uitleggen?

 

alvast bedankt.

Bob

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepass, bedoel je dan ook de beschikking van 400 kanalen? ik heb een Intek512 en weet wel de 80 FM en 4W AM kanalen in te stellen (resp. instelling Duitsland en instelling Polen)

Maar als ook 400 kanalen mogelijk is, kun je deze aanpassing dan iets nader toelichten / uitleggen?

 

alvast bedankt.

Bob

 

Kijk hier maar: http://www.on-radio.de/index.php?option=com_content&view=article&id=147:intek-h-520&catid=49:intek&Itemid=1122

 

Als je 'm dan op RU zet heb je 400ch :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...
8 uur geleden, Ronnywoodhouse zei:

De eu band is 4 watt fm en 1 watt am. Dan kun je beter de e of i setting pakken dan heb je wel 4-4. Hoe kan het trouwens dat hij niet vol vermogen zend behalve als je de antenne aanraakt? Is daar ook een oplossing voor?

Een fijne dag @Ronnywoodhouse een mooie naam trouwens.

Een interessant onderwerp, ik ga het volgen.

Het is misschien een leuk idee om je voor te stellen: https://forum.preppers.nl/forum/9-voorstelronde/

dat geeft met een band en is nog leuker om je te helpen.

Heel mooi dat je de stap heb genomen om je aan te melden, zendapparatuur is zeker een top instrument in tijd van een SHTF, dan kan je in contact met elkaar blijven en overleggen wat de beste aanpak is.

Ik wil ook weer zendapparatuur aan schaffen of bouwen, heb een klein beetje ervaring, maar dat ligt haast vijftig jaar geleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...