Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Flow

Waar zijn mensen toe in staat? milgram

Recommended Posts

Dat de maatschappij in binnen en buitenland aan het verharden is mag duidelijk zijn. De laatste tijd zijn er veel berichten op het forum over normen en waarden, shtf en waartoe mensen in staat kunnen zijn. Waartoe (grote) bedrijven in staat zijn wordt met de dag duidelijker. Ook op het nieuws worden we dagelijks geconfronteerd met de gruwelijkheden die de mensheid elkaar aan doen. Maar wat als het nu gaat over een vader of moeder van 2 kinderen, een oma of liefhebbende partner die in het dagelijks leven geen vlieg kwaad zouden doen.. zijn deze mensen ook tot gruwelijkheden in staat?

Zie hieronder het milgram experiment:

http://www.youtube.com/watch?v=pdb20gcc_Ns

The stanford prison experiment

• Leuk 1

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Gewone mensen verworden tot beestachtige sadisten....mijn nachtmerrie.....spijker op zijn kop @Flow ....het maakt niet uit of ze nou gedwongen worden door een leraar, een overheidsinstantie, de Gestapo of de honger....

Deze post delen

Gewone mensen verworden tot beestachtige sadisten....mijn nachtmerrie.....spijker op zijn kop @Flow ....het maakt niet uit of ze nou gedwongen worden door een leraar, een overheidsinstantie, de Gestapo of de honger....

Je vergeet er eentje Keyser :D : groeps gedrag. Een heel sterke en gevaarlijke kracht....

Deze post delen

Dank voor de link naar het vernieuwde Milgram experiment @Flow. Ik wist niet dat het recent herhaald is in een modern jasje. "Die negen rebellen hebben niks gemeen" (1:06:03). Of toch wel? Ik zie toch wel overeenkomsten, ook met preppers:

- moeite met gezag, non-conformistisch en een tikkeltje anarchistisch; ik ben benieuwd wie van de preppers vandaag de dag een ODD plakkertje zou krijgen; vermoedelijk ver boven landelijk gemiddeld..

- trouw zijn aan jezelf; doen wat je hart je ingeeft en niet tegen je geweten in gaan

- aversie tegen groepsdruk; de meeste preppers zullen groepen mijden. Niet alleen vanwege het verhoogde veiligheidsrisico, maar ook om groepsdruk te voorkomen

Het onderzoek is indrukwekkend en ik wil jullie aanraden om de hele docu van ruim anderhalf uur te kijken. De uitslag is vermoedelijk niet verrassend, maar de weg er naar toe en de achtergronden zijn intrigerend.

ps: overigens zonder de indruk te willen wekken bij die 9 te horen. De kans is 10x groter dat - ook ik - bij die 71 zit.

Deze post delen

Het milgram experiment is een van de experimenten waaraan bij de huidige psychologie propedeuse gelukkig nog aandacht aan wordt geschonken.

Er wordt helaas weer erg veel aandacht gelegd op "nature" terwijl bewustzijn in zaken als peerpressure juist waardevol zijn.

Mensen zijn niet goed of slecht, dat willen we alleen graag geloven omdat dat ons wereldbeeld vereenvoudigd.

Deze post delen

Net zitten kijken. Dieptriest schaapjesvolk en dan die opmerking van die presentratice "achteraf zal hij je dankbaar zijn" Terwijl deze mensen weten dat dit een test is, er wordt niks gewonnen, dus waarom zou iemand dankbaar zijn? Er vanuit gaande dat je ervan overtuigd bent als vraagsteller dat "ze" vast wel weten wat ze doen en niet echt levens in gevaar zullen brengen.

Deze post delen

Onbegrijpelijk dat de toedienders zo ver gaan in het toedienen van zware schokken. Voor het zelfde geld waren ze "kandidaat" geweest :(

Ik had die 300volt natuurlijk wel kunnen verdragen (ahum), maar had toch wel fijn gevonden als ze zouden stoppen als ik dat aan zou geven (lees: het uit schreeuwde van de pijn)

[ATTACH=CONFIG]19794[/ATTACH]

Deze post delen

Ikzelf ben in shochwave therapie geweest in UZ Gent enkele jaren geleden.Ze stelden 3 beurten voor.

Na 2 volledig doorstaan te hebben bedankte ik voor een derde.Per sessie moest ik mijzelf 1000 shocks toedienen.

Na de tweede gestopt omdat ik het mentaal niet meer aankon mijzelf opzettelijk te pijnigen .

Deze post delen

Ikzelf ben in shochwave therapie geweest in UZ Gent enkele jaren geleden.Ze stelden 3 beurten voor.

Na 2 volledig doorstaan te hebben bedankte ik voor een derde.Per sessie moest ik mijzelf 1000 shocks toedienen.

Na de tweede gestopt omdat ik het mentaal niet meer aankon mijzelf opzettelijk te pijnigen .

En die behandeling kreeg je om welk probleem op te lossen?

Deze post delen

@AWOL Na knieoperatie was er weinig herstel.Om een eigen lichamelijk herstel als reactie op het nieuw letsel door shockwave ontstaan opnieuw te uit te lokken.De reactie op het letsel van de shock therapie was echter niet bevredigend ook.

Deze post delen

@AWOL Na knieoperatie was er weinig herstel.Om een eigen lichamelijk herstel als reactie op het nieuw letsel door shockwave ontstaan opnieuw te uit te lokken.De reactie op het letsel van de shock therapie was echter niet bevredigend ook.

Oh ik dacht dat shock wave altijd door een fysiotherapeut werd gedaan en dat de pijn meestal goed verdraagbaar is, maar kennelijk niet.

Deze post delen

@@Awol Ik diende dit uit te voeren en de knop zelf te bedienen zodat ik kon stoppen wanneer ik wou wegens teveel pijn.Een arm met op het uiteinde een soort bol stond op mijn knie gericht.

Deze post delen

Indrukwekkend experiment, heftig. Ik had zeker al gehoord van het originele experiment maar niet van het feit dat ze deze opnieuw hebben gedaan. Wat ik mij wel afvraag is; op een gegeven moment wordt er uitgelegd dat het publiek een "gewoon" publiek is. En dat ze benieuwd zijn hoe deze er op zullen reageren. Jammer dat daar niks meer over werd terug gekoppeld.

Voor de rest vind ik het een ontzettend belangrijk en aangrijpend experiment. En hopelijk brengt dit wat meer bewustzijn bij mensen teweeg over hoedanig wij eigenlijk geïndoctrineerd worden tot ja-knikkers zonder zelf na te denken.

Deze post delen

Indrukwekkend experiment, heftig. Ik had zeker al gehoord van het originele experiment maar niet van het feit dat ze deze opnieuw hebben gedaan. Wat ik mij wel afvraag is; op een gegeven moment wordt er uitgelegd dat het publiek een "gewoon" publiek is. En dat ze benieuwd zijn hoe deze er op zullen reageren. Jammer dat daar niks meer over werd terug gekoppeld.

Voor de rest vind ik het een ontzettend belangrijk en aangrijpend experiment. En hopelijk brengt dit wat meer bewustzijn bij mensen teweeg over hoedanig wij eigenlijk geïndoctrineerd worden tot ja-knikkers zonder zelf na te denken.

Schokkend om te zien dat het publiek gewoon aanmoedigt om door te gaan. Maar goed volgens mij weet het publiek ook niks van de test, maar denken hun echt bij een aflevering te zitten.

Deze post delen

Gast Heksenboot
Schokkend om te zien dat het publiek gewoon aanmoedigt om door te gaan. Maar goed volgens mij weet het publiek ook niks van de test, maar denken hun echt bij een aflevering te zitten.

Het publiek wordt gedirigeerd volgens instructies. Zie begin van het filmpje.

Net als bij alle T.V. programma's.

Deze post delen

Het publiek wordt gedirigeerd volgens instructies. Zie begin van het filmpje.

Net als bij alle T.V. programma's.

maar dat wil niet zeggen dat je verplicht bent om dat te doen. Ik heb dat iig nog nooit meegemaakt.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

Deze post delen

Gast Heksenboot
maar dat wil niet zeggen dat je verplicht bent om dat te doen. Ik heb dat iig nog nooit meegemaakt.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

Toch doen ze het allemaal. Bystander effect. Je wilt erbij horen. Je volgt de instructies op.

Zit je vaak in een T.V. publiek?

Deze post delen

Gast Toef
Toch doen ze het allemaal. Bystander effect. Je wilt erbij horen. Je volgt de instructies op.

...............

applaus.jpg.cd6330532a2de05d4f6636bf268dd592.jpg

Deze post delen

Dat is niet helemaal het bystander effect (is juist niks doen, om niet op te vallen). Dat zijn situaties waarin er, bijvoorbeeld, iemand dreigt te verdrinken aan een drukke Amsterdamse gracht, maar niemand ingrijpt (sterker nog, de eerste filmpjes staan op dumpert/youtube voor een ambulance wordt gebeld). In mijn ogen een 'gevaarlijker' effect dan het beroemde Milgram experiment, aangezien zulke situaties veel vaker voorkomen.

Overigens is het vreemd om te denken dat je zelf anders zou reageren in experimenten als deze (denk aan de concentratiekampen in de tweede wereld oorlog). De mens is een bewerkelijk wezen en niet alleen 'sheeple' vallen aan dit soort dingen ten prooi (om het nog maar niet te hebben over hoe mensen reageren onder stress). Het is goed om over dingen na te denken, maar besef je dat de mensen in deze experimenten, mensen waren zoals jij en ik. Ook gaan de Milgram experimenten over het volgen van gezag, en niet zo zeer over het kwaad dat mensen elkaar zullen aandoen (zo waren de schokken veel minder voorkomend, wanneer dezelfde acteur zonder doktersjas verscheen, of zelf twijfelde in zijn instructies).

Mensen hebben trouwen een grote drang om hun gedachten overeen te laten komen met hun gedrag. Dit werkt beide kanten op, zo gedragen we ons zoals we ons denken te horen gedragen. Maar buigen we ook onze 'eigen regels' om, wanneer ons gedrag afwijkt (interessant hierin is o.a. cognitieve dissonantie van Leon Festinger, sla vooral zijn experiment met een 'Einde van de Wereld' niet over).

Deze post delen

Gast Heksenboot
Dat is niet helemaal het bystander effect (is juist niks doen, om niet op te vallen). Dat zijn situaties waarin er, bijvoorbeeld, iemand dreigt te verdrinken aan een drukke Amsterdamse gracht, maar niemand ingrijpt (sterker nog, de eerste filmpjes staan op dumpert/youtube voor een ambulance wordt gebeld). In mijn ogen een 'gevaarlijker' effect dan het beroemde Milgram experiment, aangezien zulke situaties veel vaker voorkomen.

Overigens is het vreemd om te denken dat je zelf anders zou reageren in experimenten als deze (denk aan de concentratiekampen in de tweede wereld oorlog). De mens is een bewerkelijk wezen en niet alleen 'sheeple' vallen aan dit soort dingen ten prooi (om het nog maar niet te hebben over hoe mensen reageren onder stress). Het is goed om over dingen na te denken, maar besef je dat de mensen in deze experimenten, mensen waren zoals jij en ik. Ook gaan de Milgram experimenten over het volgen van gezag, en niet zo zeer over het kwaad dat mensen elkaar zullen aandoen (zo waren de schokken veel minder voorkomend, wanneer dezelfde acteur zonder doktersjas verscheen, of zelf twijfelde in zijn instructies).

Mensen hebben trouwen een grote drang om hun gedachten overeen te laten komen met hun gedrag. Dit werkt beide kanten op, zo gedragen we ons zoals we ons denken te horen gedragen. Maar buigen we ook onze 'eigen regels' om, wanneer ons gedrag afwijkt (interessant hierin is o.a. cognitieve dissonantie van Leon Festinger, sla vooral zijn experiment met een 'Einde van de Wereld' niet over).

Hele mooie toevoegingen van een echte psychologe, thanx.

Hoe noem je dat "met de massa meedoen" effect dan, als het niet helemaal bystander effect is?

Ik begon zelfs een beetje aan mezelf te twijfelen: hoe zou ik het zelf doen.

Zou wel een goede test zijn. Mijn aversie tegen t.v. helpt natuurlijk wel, maar het zou wel eens grappig zijn om te kijken of ik echt zo'n hardcore punker ben. :D

Het grappige van mensen op cognitieve dissonantie wijzen, is dat ze dan onmiddellijk last krijgen van cognitieve dissonantie.

(Heb er hier al heel vaak op gewezen, maar ze gaan gewoon door. :p )

Deze post delen

Hele mooie toevoegingen van een echte psychologe, thanx.

Hoe noem je dat "met de massa meedoen" effect dan, als het niet helemaal bystander effect is?

Zou wel een goede test zijn. Mijn aversie tegen t.v. helpt natuurlijk wel, maar het zou wel eens grappig zijn om te kijken of ik echt zo'n hardcore punker ben. :D

Het grappige van mensen op cognitieve dissonantie wijzen, is dat ze dan onmiddellijk last krijgen van cognitieve dissonantie.

De grootste cognitieve dissonantie noemen we religie.

Deze post delen

Vaak zou ik niet zeggen. Maar de enkele keren dat ik een TV opname heb meegemaakt, bestond de instructie simpelweg uit het enthousiast begroeten bij binnenkomst. Nou dat vond ik niet zo'n probleem om te doen :) Het verplicht lachen en verplicht klappen verder tussendoor, zoals je dat vaak idd op tv ziet in films bijvoorbeeld enzo, heb ik nog niet echt meegemaakt.

Het is wel goed om hier over na te denken, omdat je je dan iig bewust maakt dat dit bestaat en je er zelf waakzaam op kan zijn. Ik acht mezelf wel in de uitzondering, maar dit heeft wel een reden, want ik denk dat veruit de meeste mensen die naar de docu krijgen van zichzelf willen denken dat ze bij die uitzondering horen.

Het volg de massa - effect (omdat we nog geen naampje hebben), Het bang zijn hoe anderen over ons denken. Ik ben nogal tegendraads van mezelf, dat heb ik inmiddels wel geleerd. Gezag doet daar weinig aan af bij mij.

Paar voorbeelden:

Vroeger werd ik veel gepest, toen ik in een positie kwam dat ik met een klein groepje meiden op een speelplaats was en 1 van die meiden begon een kind aldaar te pesten, in eerste instantie lachte ik mee (dat me doen effect) maar ik werd er spontaan zo misselijk van, omdat ik zo goed wist hoe dat moest voelen, dat ik daarbij ook gelijk stopte en tegen de anderen zei dat ze moesten stoppen. Ik was een buitenbeentje, anders dan de rest, dus ja wat maakt het eigenlijk dan nog uit om mee te doen?

In dat experiment denk ik dat ik nooit zover zou komen om dat contract te tekenen zodra ik weet dat het gaat om iemand pijn doen. Ik zal nooit iemand bewust pijn doen, ben zelfs bang dat ik dat niet kan als mijn leven ervan af zou hangen, maar dat laatste weet ik niet, in zo'n positie heb ik nog nooit gezeten.

Een ander leuk voorbeeld en simpel voorbeeld:

Je krijgt de keuze: Geel of Blauw..............

..............................................................

De meeste mensen kiezen nu Geel of Blauw

...............................................................

en wat was mijn antwoord op deze vraag? ........ Rood? Al was het met enige twijfel, ik ging wel out of de box. Dit was tijdens een soort van psychologisch onderzoek.

Degene die de test bij mij afnam, reageerde nogal verbaasd in eerste instantie en zei dat ik 1 van de weinigen ben die om de gegeven opties heen gaat.

Wat dan wel zo is: was de keus Geel of Rood geweest, had ik waarschijnlijk Rood gekozen. Ik ben niet tegendraads omdat ik tegendraads wil zijn. Maar wel tegendraads als mijn optie er niet tussen zit die ik wel wil kiezen. dus in dat miligram experiment, had ik een keus gehad, doorgaan of doorgaan of zelf nadenken en toch zeggen stoppen.

Ik doe geen dingen omdat anderen dat willen, ik heb een groot gebrek aan het "volg de massa-effect". Als ik iets niet wil, kun je het heen en weer krijgen. Dat was op school al zo en zo'n leraar valt toch onder gezag. Ondanks dat ik juist toen wel er graag wou bij horen qua medeleerlingen dan. Probeerde ik wel eens dingen die niet tegen mijn principes in druiste.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...