Ga naar inhoud
GENEGEERD

Verdediging boerderij


boerbartus

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zoals ik al iemand heb horen aanhalen is de oudste en meest low-key en low-tech methode om je erfascheiding op te trekken uit bijzonder stekelige hagen! Slededoorn, Vuurdoorn e.d. zijn de traditionele haag- en singelbeplantingen hiervoor. Deze worden lekker hoog, zijn echt nasty en vallen in jouw setting niet uit de toon... Ook Berberis soorten en Rosa Rugosa (rosebottel) zijn vervelend om je een weg doorheen te banen, deze laatste is tevens een prima voedselbron bomvol vitamienen!! Deze laatste soorten worden minder hoog en kan je binnen je perimiter gebruiken om obstakels te vormen of routes met veel weerstand en goed schootsveld die aanvallers gedwongen zijn te gebruiken wanneer jij de regulier logistieke banen die je normaal gebruikt baricadeerd...

 

Bijkomende low-tec oplossing is het aanleggen van trip-wires... Dat kan zo simpel als met blikjes voor waarschuwing, maar noodflares die je bij een watersportwinkel kan kopen zijn ook fijn... Gamma bied ook een oplossing voor weinig geld, zolang je batterijen hebt... Een 3-pack van die deurbeveiligings magneet-piepers... Als het magneetje van de pieper gescheiden wordt geeft het herrie... Plaatje bouwen, pieper erop schroeven, magneetje met 1 schroef (zodattie scharniert) en je tripwire aan het andere schroefgat binden... Een 'trip' scharniert het magneetje weg van de pieper en je weet genoeg! Zit zelfs een aan, uitschakelaartje op!

Het anarchisten kookboek bied ook nog wel een paar recepten die op tripwires van toepassing zijn met een aanzienlijk verwoestender effect...

 

Ga voor vroege waarschuwing, veel lagen in je verdediging, obstakels en overzicht, en combineer naar eigen inzicht de andere prima tips in dit topic!

 

 

Goed pad, zonnig spoor!...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dat allemaal zo lees dan lijkt mij het nog niet eens zo'n slecht idee om boerderijen te verdedigen met behulp van een groepje forumleden.

Win-win situatie voor alle deelnemers.

 

Een boerderij geeft heel veel mogelijkheden voor veel mensen als TSHTF. In je eentje ga je het nooit redden, zoals @Keyser Suze ook al zei.

 

Een groep bouwen vereist vertrouwen en kost dus tijd. Daarom zijn er nu al veel initiatieven, zoals dit forum, de meetings en campings, voor het leren kennen van gelijkgestemden, want de meesten van ons kunnen die niet allemaal in eigen kring vinden.

 

Op het platteland hebben de meeste boeren al goede contacten met hun buren en ik denk samenwerking weer cruciaal is. Communicatie is hierbij erg belangrijk, wellicht zijn een stel redelijk betaalbare porto's al voldoende. Je wilt absoluut voorkomen dat bendes boerderijen een voor een overvallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

andere kant is natuurlijk wel, dat je als boer zijnde jezelf wat moet voorbereiden op het feit dat er mensen gaan komen en dat je je melk en of groenten aan ze kunt verkopen. dus ik zie ook wel weer een kans ipv alleen maar agressie, zo ging dat in de oorlog toch ook. je moet er toch met zn allen doorheen en agressie vraagt ook weer om agressie en dat kost uiteindelijk ook je leven. dus voorbereiden niet alleen met honden en allerlei toestanden, maar ook dat je je produkten kan afzetten door bijv, zakken oid voor melk op voorraad te hebben. (lijkt me lastig om nu allerlei kannen en potten te gaan preppen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

andere kant is natuurlijk wel, dat je als boer zijnde jezelf wat moet voorbereiden op het feit dat er mensen gaan komen en dat je je melk en of groenten aan ze kunt verkopen. dus ik zie ook wel weer een kans ipv alleen maar agressie, zo ging dat in de oorlog toch ook. je moet er toch met zn allen doorheen en agressie vraagt ook weer om agressie en dat kost uiteindelijk ook je leven. dus voorbereiden niet alleen met honden en allerlei toestanden, maar ook dat je je produkten kan afzetten door bijv, zakken oid voor melk op voorraad te hebben. (lijkt me lastig om nu allerlei kannen en potten te gaan preppen)

Ruim zeventig jaar geleden was het een heel volk (Nederland) tegen de Nazi's. Als SHTF dan is het ieder voor zich, de vijand is ieder ander, die niet tot jouw kleine clubje behoort....ga jij maar lekker melk ruilen voor goud, horloges, blikken vis terwijl je boer bent en in je eentje bij het hek van het erf staat, als er tweehonderd hongerige mensen uit de stad voor je neus staan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ruim zeventig jaar geleden was het een heel volk (Nederland) tegen de Nazi's. Als SHTF dan is het ieder voor zich, de vijand is ieder ander, die niet tot jouw kleine clubje behoort....ga jij maar lekker melk ruilen voor goud, horloges, blikken vis terwijl je boer bent en in je eentje bij het hek van het erf staat, als er tweehonderd hongerige mensen uit de stad voor je neus staan....

 

Dat lijkt mij een erg onrealistisch scenario. Geef jij eens aan wanneer mensen zo hongerig zijn dat ze wel in staat zijn naar een boerderij te kunnen gaan (om te ruilen of stelen), maar bijvoorbeeld niet gewoon de auto pakken en ergens naartoe reizen waar wel voedsel te koop is?

 

ALS, en dan met hoofdletters A L S, er al iets zou dreigen als een hongersnood, moet je niet gek op staan te kijken dat het leger in actie komt. Zowel om de voedselproductie te beschermen, als het af te pakken (ten behoeve van het collectief) en via centrale punten te distribueren. We moeten niet vergeten dat we in Nederland veel meer produceren dan we zelf op kunnen maken. Een hongersnood zie ik dan hier ook nooit echt gebeuren, want als de nood aan de man is pakken we het gewoon af van de boeren. Niet 200 stedelingen, maar de overheid/leger doet dat wel voor 'ons'.

 

Het is dus sowieso niet gek om als boer (maar dat geldt eigenlijk voor iedereen) wel degelijk voorraden aan te houden (al dan niet van je eigen productie) en achter de hand te hebben en voor de autoriteiten verborgen te houden, mocht bovenstaande scenario werkelijkheid worden.

 

Waar ik nog steeds niet helemaal over uit ben is welke risico's onze boerbartus nu precies loopt en welke hij probeert in te dekken? Een boerderij kun je in principe hetzelfde beveiligen als een normaal woonhuis, plus je hebt vanwege de ruimte of je erf nog wat extra 'opties'. Maar dat alles voorkomt niet dat op het land gelegen achter zijn perceel ondertussen een handige harry een bruggetje heeft gelegd over een sloot en zo wat koeien in een trailer staat te laden (of aardbeien staat te plukken, of een steen door een kas heeft gegooit en komkommers aan het jatten is). Als je praat over een groot stuk land kan dat zomaar een paar honderd meter verderop gebeuren, zonder dat je iets doorhebt noch er iets aan kunt doen.

 

Heel veel van de beveiliging die je dan moet instellen hangt erg af van de situatie ter plaatse. Hoe is de huidige erfafscheiding, hoeveel capaciteit heb je qua mensen, wanneer voer je de intensiviteit van controles op? Etc, etc.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt mij een erg onrealistisch scenario. Geef jij eens aan wanneer mensen zo hongerig zijn dat ze wel in staat zijn naar een boerderij te kunnen gaan (om te ruilen of stelen), maar bijvoorbeeld niet gewoon de auto pakken en ergens naartoe reizen waar wel voedsel te koop is?

 

ALS, en dan met hoofdletters A L S, er al iets zou dreigen als een hongersnood, moet je niet gek op staan te kijken dat het leger in actie komt. Zowel om de voedselproductie te beschermen, als het af te pakken (ten behoeve van het collectief) en via centrale punten te distribueren. We moeten niet vergeten dat we in Nederland veel meer produceren dan we zelf op kunnen maken. Een hongersnood zie ik dan hier ook nooit echt gebeuren, want als de nood aan de man is pakken we het gewoon af van de boeren. Niet 200 stedelingen, maar de overheid/leger doet dat wel voor 'ons'.

 

Het is dus sowieso niet gek om als boer (maar dat geldt eigenlijk voor iedereen) wel degelijk voorraden aan te houden (al dan niet van je eigen productie) en achter de hand te hebben en voor de autoriteiten verborgen te houden, mocht bovenstaande scenario werkelijkheid worden.

 

Waar ik nog steeds niet helemaal over uit ben is welke risico's onze boerbartus nu precies loopt en welke hij probeert in te dekken? Een boerderij kun je in principe hetzelfde beveiligen als een normaal woonhuis, plus je hebt vanwege de ruimte of je erf nog wat extra 'opties'. Maar dat alles voorkomt niet dat op het land gelegen achter zijn perceel ondertussen een handige harry een bruggetje heeft gelegd over een sloot en zo wat koeien in een trailer staat te laden (of aardbeien staat te plukken, of een steen door een kas heeft gegooit en komkommers aan het jatten is). Als je praat over een groot stuk land kan dat zomaar een paar honderd meter verderop gebeuren, zonder dat je iets doorhebt noch er iets aan kunt doen.

 

Heel veel van de beveiliging die je dan moet instellen hangt erg af van de situatie ter plaatse. Hoe is de huidige erfafscheiding, hoeveel capaciteit heb je qua mensen, wanneer voer je de intensiviteit van controles op? Etc, etc.

 

Met de auto ???? Als het al zo erg is ga dan vooral niet in je auto rondrijden, dan ben je zeker t haasje. Waar ga je trouwens de benzine halen ?

In de tweede wereldoorlog fietsten mensen wel 50 km om aan een zakje aardappelen te komen, das 100 km op en neer, en dat waren al uitgehongerde mensen.

Als je wanhopig bent, kun je meer dan je in een normale situatie aan zou kunnen.

 

Dus een boer in de Randstad kan echt wel 200 hongerige mensen verwachten hoor, als het daarbij blijft.

 

Dus je denkt dat "ons" nederlandse leger wel even alles gaat regelen, zodat jij netjes ergens in de rij kan staan, om je eten te ontvangen ?

En dat ten behoeve van het collectief ? Sorry, ik denk dat het iets anders zal verlopen, jammer, maar wel realistischer, mijns inziens.

Wel eens van vastlopende logistiek gehoord ? Denk je echt dat dat de eerste prioriteit zal zijn van ons leger ALS er een hongersnood komt ?

 

De geschiedenis heeft ons helaas andere dingen laten zien, en gezien de huidige overbevolking van Nederland, denk ik echt niet dat er genoeg eten is voor iedereen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt mij een erg onrealistisch scenario. Geef jij eens aan wanneer mensen zo hongerig zijn dat ze wel in staat zijn naar een boerderij te kunnen gaan (om te ruilen of stelen), maar bijvoorbeeld niet gewoon de auto pakken en ergens naartoe reizen waar wel voedsel te koop is?

 

ALS, en dan met hoofdletters A L S, er al iets zou dreigen als een hongersnood, moet je niet gek op staan te kijken dat het leger in actie komt. Zowel om de voedselproductie te beschermen, als het af te pakken (ten behoeve van het collectief) en via centrale punten te distribueren. We moeten niet vergeten dat we in Nederland veel meer produceren dan we zelf op kunnen maken. Een hongersnood zie ik dan hier ook nooit echt gebeuren, want als de nood aan de man is pakken we het gewoon af van de boeren. Niet 200 stedelingen, maar de overheid/leger doet dat wel voor 'ons'.

 

Het is dus sowieso niet gek om als boer (maar dat geldt eigenlijk voor iedereen) wel degelijk voorraden aan te houden (al dan niet van je eigen productie) en achter de hand te hebben en voor de autoriteiten verborgen te houden, mocht bovenstaande scenario werkelijkheid worden.

 

Waar ik nog steeds niet helemaal over uit ben is welke risico's onze boerbartus nu precies loopt en welke hij probeert in te dekken? Een boerderij kun je in principe hetzelfde beveiligen als een normaal woonhuis, plus je hebt vanwege de ruimte of je erf nog wat extra 'opties'. Maar dat alles voorkomt niet dat op het land gelegen achter zijn perceel ondertussen een handige harry een bruggetje heeft gelegd over een sloot en zo wat koeien in een trailer staat te laden (of aardbeien staat te plukken, of een steen door een kas heeft gegooit en komkommers aan het jatten is). Als je praat over een groot stuk land kan dat zomaar een paar honderd meter verderop gebeuren, zonder dat je iets doorhebt noch er iets aan kunt doen.

 

Heel veel van de beveiliging die je dan moet instellen hangt erg af van de situatie ter plaatse. Hoe is de huidige erfafscheiding, hoeveel capaciteit heb je qua mensen, wanneer voer je de intensiviteit van controles op? Etc, etc.

 

Met de auto ???? Als het al zo erg is ga dan vooral niet in je auto rondrijden, dan ben je zeker t haasje. Waar ga je trouwens de benzine halen ?

In de tweede wereldoorlog fietsten mensen wel 50 km om aan een zakje aardappelen te komen, das 100 km op en neer, en dat waren al uitgehongerde mensen.

Als je wanhopig bent, kun je meer dan je in een normale situatie aan zou kunnen.

 

Dus een boer in de Randstad kan echt wel 200 hongerige mensen verwachten hoor, als het daarbij blijft.

 

Dus je denkt dat "ons" nederlandse leger wel even alles gaat regelen, zodat jij netjes ergens in de rij kan staan, om je eten te ontvangen ?

En dat ten behoeve van het collectief ? Sorry, ik denk dat het iets anders zal verlopen, jammer, maar wel realistischer, mijns inziens.

Wel eens van vastlopende logistiek gehoord ? Denk je echt dat dat de eerste prioriteit zal zijn van ons leger ALS er een hongersnood komt ?

 

De geschiedenis heeft ons helaas andere dingen laten zien, en gezien de huidige overbevolking van Nederland, denk ik echt niet dat er genoeg eten is voor iedereen.

 

zeg 3dwin.....op welke planeet woon jij? we hebben het toch niet over SHTF van het kaliber er is een stroomstorinkje die vier dagen duurt? weinig heb ik toe te voegen aan Amazing Dree, behalve dan dat ze realistischer tegen de zaken aankijkt dan jij. en verder wil ik er geen woorden aan vuil maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de auto ???? Als het al zo erg is ga dan vooral niet in je auto rondrijden, dan ben je zeker t haasje. Waar ga je trouwens de benzine halen ?

In de tweede wereldoorlog fietsten mensen wel 50 km om aan een zakje aardappelen te komen, das 100 km op en neer, en dat waren al uitgehongerde mensen.

Als je wanhopig bent, kun je meer dan je in een normale situatie aan zou kunnen.

 

Dus een boer in de Randstad kan echt wel 200 hongerige mensen verwachten hoor, als het daarbij blijft.

 

Dus je denkt dat "ons" nederlandse leger wel even alles gaat regelen, zodat jij netjes ergens in de rij kan staan, om je eten te ontvangen ?

En dat ten behoeve van het collectief ? Sorry, ik denk dat het iets anders zal verlopen, jammer, maar wel realistischer, mijns inziens.

Wel eens van vastlopende logistiek gehoord ? Denk je echt dat dat de eerste prioriteit zal zijn van ons leger ALS er een hongersnood komt ?

 

De geschiedenis heeft ons helaas andere dingen laten zien, en gezien de huidige overbevolking van Nederland, denk ik echt niet dat er genoeg eten is voor iedereen.

 

Maar nu hebben we het telkens over de WO II. Dat was op een moment dat hier een vijandige bezetting was, die ook de controle en de regie in het land overnam. Uiteindelijk bepaalden zij, de toenmalige bezetter, wie welk voedsel kreeg en hoe het gedistribueerd moest worden. Dat scenario, al is het erg onwaarschijnlijk, kan natuurlijk nog altijd opnieuw gebeuren, maar dan is het zoals gezegd 'ons' tegen 'hun' en dan gelden hele andere regels. Mensen krijgen dan meer een saamhorig gevoel en werken beter samen tegen de gezamenlijke vijand. Ook dan kan het zijn dat een groot deel van het geproduceerde voedsel niet voor de eigen markt bestemt is, maar direct naar de vijandige staat gaat.

 

Hoe dan ook was dat 70 jaar terug, en dat is niet te vergelijken met nu. Toen had bijna niemand een auto, tegenwoordig heeft bijna iedereen een auto. Toen waren agrarische bedrijven nog lang niet zo gemoderniseerd en hadden dus ook niet zulke hoge opbrengsten als een modern agrarisch bedrijf dat wel heeft. Toen was de bevolking in zijn algemeen niet erg welvarend (dus zomaar een vliegtuig pakken om weg te wezen konden de meesten niet veroorloven), terwijl dat tegenwoordig niet zo'n probleem meer is voor het overgrote deel van de bevolking. Allemaal factoren waarom die vergelijking met vroeger mank gaat.

 

Overigens is er niet van de één op de andere dag een hongersnood. Vaak is dat gevolg van een bepaalde oorzaak die je makkelijk aan kunt zien komen. Denk aan de Hongerwinter, waarbij behalve door de Nazi's voedseltransporten expres werden tegengehouden, er ook nog een probleem was om bepaalde brandstoffen (uit de Limburgse mijnen) richting het westen te krijgen. Ook hier valt het weer niet meer te rijmen met de huidige situatie. Ten eerste zijn we onder 'normale' omstandigheden niet afhankelijk van voedsel wat uit Duitsland komt, want dat produceren we meer dan genoeg zelf. Daarnaast zijn kolen uit de gratie geraakt en komt al onze benzine uit Rotterdam. Hier kunnen natuurlijk allemaal oorzaken zijn waardoor de aanvoer van olie stopt, of de productie van voedsel, maar gezien de serieuze onafhankelijke en vrije media in dit land zullen dergelijke zaken niet lang onder de pet kunnen worden gehouden (door de regering/autoriteiten) als dat zou zijn. En dan, zolang je nog benzine kunt tanken, kun je je auto volgooien en vertrekken naar een ander oord.

 

Dat een lokale supermarkt niet bevoorraad wordt door wat voor een reden, maakt het niet dat de complete voedselproductie (vanaf de eerste stap) in elkaar stort, het komt slechts niet meer terecht waar het hoort te komen. Ook dat scenario kan natuurlijk gebeuren, maar waarom ga je dan niet naar een provincie verderop waar die kink niet in de kabel zit? Ik kan wel naar een boer gaan en een koe stelen, maar ik zou niet eens weten hoe ik een koe moet slachten (zonder dat ik er zelf ziek van wordt) en waar ik al dat vlees zou moeten laten. Iedereen heeft een plaats in deze maatschappij, zelfs tijdens een SHTF. Wie zegt niet dat mensen juist boeren gaan beschermen om te voorkomen dat ze beroofd worden? Als er langdurig geen stroom is, kan je de boer misschien wel helpen met het melken van koeien, in ruil voor dat je zelf ook wat kunt krijgen, etc.

 

Waarom denkt toch altijd iedereen dat wanneer SHTF iedereen binnen no-time gillend gek wordt en als een stel rovende piraten gaat rondtrekken en iedereen om zich heen iets zal aandoen voor een stuk brood? Bij de tijd dat men 'echt' honger heeft en zich realiseert dat nieuw voedsel ook niet zomaar komt aanwaaien heeft men allang niet meer de energie en kracht om überhaupt de straat op te gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Bartus, kun jij met een man of zes je boerderij verdedigen? Of komen al jouw vrienden met hun gezin naar je toe? Beschikken die over voldoende skills tav beveiliging? Als je het in je eentje moet stellen, met je gezin en wat aanhang, dan wens ik je veel succes....de eerste paar dagen zul je de boefjes nog van je lijf kunnen houden, maar die wachten gewoon een paar dagen en dan is jouw clubje oververmoeid. Dan steken ze je schuur in brand en terwijl jij staat te blussen, is je dochter van 14 ineens een vrouw geworden en ben je je voorraad kwijt alsmede wat vee.

 

Beter plan: maak contact met preppers in jouw regio (VPP!!!) en nodig ze uit om als SHTF naar jou toe te komen. SAMEN sta je sterk.....

 

De gebruikelijke A-team / McGyver trucjes met valkuilen met stalen punten op de bodem, Molotovs, een stel dolle hongerige honden loslaten, prikkeldraad, hoogspanning op het schrikdraad en wat al niet, kun je zelf wel bedenken denk ik.....

 

denk dat dit 1 van de weinige manieren is om die tijd zo veilig mogelijk door te brengen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar nu hebben we het telkens over de WO II. Dat was op een moment dat hier een vijandige bezetting was, die ook de controle en de regie in het land overnam. Uiteindelijk bepaalden zij, de toenmalige bezetter, wie welk voedsel kreeg en hoe het gedistribueerd moest worden. Dat scenario, al is het erg onwaarschijnlijk, kan natuurlijk nog altijd opnieuw gebeuren, maar dan is het zoals gezegd 'ons' tegen 'hun' en dan gelden hele andere regels. Mensen krijgen dan meer een saamhorig gevoel en werken beter samen tegen de gezamenlijke vijand. Ook dan kan het zijn dat een groot deel van het geproduceerde voedsel niet voor de eigen markt bestemt is, maar direct naar de vijandige staat gaat.

 

Hoe dan ook was dat 70 jaar terug, en dat is niet te vergelijken met nu. Toen had bijna niemand een auto, tegenwoordig heeft bijna iedereen een auto. Toen waren agrarische bedrijven nog lang niet zo gemoderniseerd en hadden dus ook niet zulke hoge opbrengsten als een modern agrarisch bedrijf dat wel heeft. Toen was de bevolking in zijn algemeen niet erg welvarend (dus zomaar een vliegtuig pakken om weg te wezen konden de meesten niet veroorloven), terwijl dat tegenwoordig niet zo'n probleem meer is voor het overgrote deel van de bevolking. Allemaal factoren waarom die vergelijking met vroeger mank gaat.

 

Overigens is er niet van de één op de andere dag een hongersnood. Vaak is dat gevolg van een bepaalde oorzaak die je makkelijk aan kunt zien komen. Denk aan de Hongerwinter, waarbij behalve door de Nazi's voedseltransporten expres werden tegengehouden, er ook nog een probleem was om bepaalde brandstoffen (uit de Limburgse mijnen) richting het westen te krijgen. Ook hier valt het weer niet meer te rijmen met de huidige situatie. Ten eerste zijn we onder 'normale' omstandigheden niet afhankelijk van voedsel wat uit Duitsland komt, want dat produceren we meer dan genoeg zelf. Daarnaast zijn kolen uit de gratie geraakt en komt al onze benzine uit Rotterdam. Hier kunnen natuurlijk allemaal oorzaken zijn waardoor de aanvoer van olie stopt, of de productie van voedsel, maar gezien de serieuze onafhankelijke en vrije media in dit land zullen dergelijke zaken niet lang onder de pet kunnen worden gehouden (door de regering/autoriteiten) als dat zou zijn. En dan, zolang je nog benzine kunt tanken, kun je je auto volgooien en vertrekken naar een ander oord.

 

Dat een lokale supermarkt niet bevoorraad wordt door wat voor een reden, maakt het niet dat de complete voedselproductie (vanaf de eerste stap) in elkaar stort, het komt slechts niet meer terecht waar het hoort te komen. Ook dat scenario kan natuurlijk gebeuren, maar waarom ga je dan niet naar een provincie verderop waar die kink niet in de kabel zit? Ik kan wel naar een boer gaan en een koe stelen, maar ik zou niet eens weten hoe ik een koe moet slachten (zonder dat ik er zelf ziek van wordt) en waar ik al dat vlees zou moeten laten. Iedereen heeft een plaats in deze maatschappij, zelfs tijdens een SHTF. Wie zegt niet dat mensen juist boeren gaan beschermen om te voorkomen dat ze beroofd worden? Als er langdurig geen stroom is, kan je de boer misschien wel helpen met het melken van koeien, in ruil voor dat je zelf ook wat kunt krijgen, etc.

 

Waarom denkt toch altijd iedereen dat wanneer SHTF iedereen binnen no-time gillend gek wordt en als een stel rovende piraten gaat rondtrekken en iedereen om zich heen iets zal aandoen voor een stuk brood? Bij de tijd dat men 'echt' honger heeft en zich realiseert dat nieuw voedsel ook niet zomaar komt aanwaaien heeft men allang niet meer de energie en kracht om überhaupt de straat op te gaan!

 

Ja maar lieverd, ik denk dat de meesten hier niet preppen voor de situatie dat 100 of 300 kilometer verderop alles nog functioneert...enne, ik neem toch aan dat je ook wat brandstof voor je auto hebt ingeslagen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@3dwin

 

Kijk gewoon naar oorlogsgebieden van de laatste 20 jaar, vele mensen hebben een auto. Maar als je buurt plat wordt gebombardeerd, kan je wel stellen dat dit een SHTF situatie is. Los van WOII dus; aan de andere kant hebben we ook een dubbele tot 3-voudige bevolking in onze landen tegenover WOII, andere factoren zijn educatie, wapens, militaire evolutie...Wanneer de ventilator al aanslaat gaan mensen beginnen hamsteren, de sfeer wordt grimmiger en bij de mensen die geen voorbereidingen hebben getroffen gaat ook de knop omslaan als het te laat is en dan krijg je situaties nog voor er effectief sprake is van een hongersnood.

 

1 van de grootste noden in een SHTF is drinkbaar water, maar indien daar schaarste door komt door een of andere besmetting of calamiteit met chemische stoffen is het loslaten of het slachten van het vee en invriezen, pekelen, roken,... een van de eerste prioriteiten want veeteelt verbruikt nu eenmaal veel drinkbaar water alsook de consumptie van dierlijke eiwitten vraagt water om te kunnen verteren. Als alles platligt (logistiek, vrachtwagens) duurt niet al te lang alvorens al het veevoeder op is aangezien bijna 80% van de grondstoffen voor de productie van veevoeder geïmporteerd wordt uit de VS en Z Amerika.

 

Als er dan een logische redenering nodig is dan ga je kostbaar drinkwater niet aan je koe geven voor minder melk terug te krijgen en gaat er niet al te veel werk zijn om een boer te helpen met melken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn excuses aan de topicstarter dat dit topic zo snel geëscaleerd is in een welis nietis discussie die, laten we hopen, voor niemand realiteit zal worden.

 

Iedereen zijn visie toch? Wat ik nog steeds niet heb gehoord, en wat volgens mij wel erg van belang is in deze discussie, waartegen de topicstarter zijn boerderij wil verdedigen? Zijn visie over een mogelijk SHTF scenario (en het verloop en de uitkomst daarvan) bepaald immers het beste welke voorzorgsmaatregelen hij kan nemen. Niet hoe jij of ik er over denken.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@3dwin: Er is helemaal niks mis met jouw visie, het voorspellen van welke/wat voor SHTF er komt en hoe dat gaat uitpakken is koffiedik kijken voor ons allemaal. :o

 

Dat is de reden dat ik vaak zeg dat macro economie, politieke ontwikkelingen of maya's van mij part, me allemaal niet zo interesseert. Met welke SHTF ik te maken krijg is namelijk niet te voorspellen, dus bereid ik mij zo flexibel en breed mogelijk voor. Voor signalering wanneer een SHTF gaat uitpakken is het natuurlijk belangrijk om wel op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op deze vlakken (ok, die maya's daar zijn we vanaf ;))

 

Inmiddels is er een apart vergelijkbaar topic over: http://preppers.nl/forum/threads/5861-Hoe-snel-kan-zal-de-boel-escalleren

 

Naar mijn mening is het dus voor de vraag van de topicstarter @boerbartus niet interessant welke SHTF er plaats kan vinden of hoe die precies uitpakt. Hij wil op z'n boerderij blijven en zichzelf, zijn gezin en bedrijf veiligstellen, punt.

 

Back on topic: Naar mijn mening zijn er twee zinnige manieren, want pre-SHTF je erf vol leggen met boobytraps en valkuilen is geen optie, daar krijg je geheid gezeik mee, zeker als een sukkel er in loopt terwijl 112 nog werkt.

 

1: Zoek samenwerking in je omgeving, de boeren om je heen. Al is het maar wat afspraken voor als de stroom uitvalt en de telefoon etc het niet meer doet. Elk begin is een begin.

2: Leer mensen kennen via bv dit forum en wellicht bloeit er iets moois op. Een BOL voor gelijkgestemde stedelingen en mankracht voor boerbartus. Samen sterk.

 

Mocht boerbartus nu de mogelijkheid hebben een greppeltje voor/om z'n boerderij aan te leggen, is dat altijd makkelijk, tegen inrijdende voertuigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gracht of brede sloot (al genoemd) met ophaalbrug en valhek (?)

Honden (al genoemd)

Ganzen (best goede waakdieren die een teringherrie kunnen maken, weet ik nog uit mijn tijd(je) als krantenmeisje) of ergens gelezen pauwen (ook tering herrie)

Boomstammen (al genoemd) of grote keien (echt grote) of van rails obstakels maken in de vorm van drie stukken die in een soort kruisvorm aan elkaar gelast zijn

Waterkanon (geen idee of daaraan te komen is, maar ik denk aan een soort blusinstallatie) Of zo'n ding dat tennisballen (of hockey- of honkballen, zijn harder) afschiet

 

Maar als je veel open ruimte hebt dan kan er van alles op je land landen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben momenteel bezig met het uitgraven van een gracht voor mijn erf. Daarna ben ik van plan een hek te plaatsen op eigen grond met een alarmsysteem. Laat maar weten of jullie willen zien hoe het is geworden via foto's e.d.

 

Misschien is het een idee om een SC bij jou op het bedrijf uit te voeren? En samen te kijken of je een BOL kunt zijn als SHTF? Win-Win situatie....toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het een idee om een SC bij jou op het bedrijf uit te voeren? En samen te kijken of je een BOL kunt zijn als SHTF? Win-Win situatie....toch?

 

Daar kunnen we inderdaad naar kijken ja! Ben nog nieuw op dit forum dus geen idee hoe alles in zijn werking gaat hoor. Anders kom ik een keer naar zo'n meeting toe waar ik wel is wat over heb gelezen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...