Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review-video] Firesteel Action


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Een bekend probleem inderdaad.

 

Heb je een multitool, dan kun je hem ook daarmee vasthouden en het handvat thuis laten.

Ik heb er eentje gehad, die bij gebruik in tweeën brak, dan is het prullenbak tijd.

 

Als backup firesteel blijven ze wel handig. Compact en goedkoop, dus je kunt er overal eentje bij in steken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haai,

 

Ik heb dit nog niet gehad met de mijne. Maaruuh, ik denk dat we ook niet te moeilijk moeten doen voor €1. :D ookal heb je natuurlijk liever dat dit niet gebeurt. Heb je em gepobeert erin te verlijmen?

 

Ik heb het zelf niet meegemaakt, maar ik heb vaak gehoord dat ook bij de duurdere firesteels de handels op gegeef moment los komen..?

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

@appelflapje: Dat het handvat eraf viel, is me inderdaad ook al gebeurt met de bekende zweedse firesteel.

 

Deze zit nu in een klein vuurmaak kitje, want ook zonder handvat of multitool kun je die nog prima vasthouden en is 'ie extra compact. Een voordeel is dat je dan de firesteel in beide richtingen kan gebruiken, waardoor hij wat gelijkmatiger slijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wist niet dat pluisjes uit de droger gebruikt konden worden om iets aan te steken. Zal ze vanaf nu bewaren in een grote zak.

De firesteel van de Action hebben wij toevallig eergisteren gekocht. Hij is ook wat lichter dan die van Bever. Goeie tip dat schuren tegen bakstenen. Mijn dochter is wel even bezig geweest om de coating ervan af te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een fire steel zonder handvat. Wat ik gedaan heb is een stukje duct tape aan het einde waarbij ongeveer een cm over de firesteel gaat en de rest extra grip geeft bij gebruik.

 

Dat is een goeie tip! Nog steeds compact, maar een stuk beter vast te houden.

Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb, toch verdomd handig zo'n forum. Kuddo!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Een druppeltje secondelijm doet mischien ook al veel.

Is er eigenlijk een houdbaarheid aan gebruikte firesteels? ik kan me voorstellen dat ze kunnen oxideren of zo.

 

Kennelijk wel.

 

http://www.bushcraftuk.com/forum/showthread.php?t=57673

 

Dus beschermen met een laagje was, vaseline, lak, o.i.d., als je hem niet vaak gebruikt.

 

Bedankt voor de vraag, nooit bij stilgestaan.

 

 

Edit:

 

Vooral zout water en een stuk (schraap-)staal erbij, doen een fire-steel snel oxideren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de firesteel uit dat rode ding gehaald omdat ik het makkelijker vind dat zo'n dunne firesteel volledig plat ligt bij het aanstrijken, zo voorkom je dat indien je te veel kracht gebruikt dat deze breekt. Voor transport heb ik geprobeerd een klein gaatje te boren in de firesteel om er een touwtje door te kunnen steken maar daarvoor is hij een beetje te dun want hij brak na 3 pogingen telkens af. (het boorsel van de magnesium heb ik bijgehouden en samen met men watjes in een fotocylindertje gestopt.)

 

Ducttape is idd een goede oplossing of je het gaatje van de rode houder verder uitboren en het terug vastlijmen met een druppeltje epoxy.

 

Een andere toepassing is deze als reserve houden voor aan magnesiumblok te lijmen indien deze versleten is aangezien de firesteels op zo'n blok veel sneller slijten dan de magnesiumblok zelf. De coating van de firesteel is ideaal om deze vast te lijmen en indien deze eraf moet, is kort even met een een stukje fijn schuurpapier erover gaan voldoende.

 

Voor aan te strijken gebruik ik meestal de achterkant van mijn zaagje van m'n leatherman maar het werkt naar mijn gevoel nog beter met de achterkant van het zaagblad van een ijzerzaagje, dit plooit een beetje mee dus als je echte teveel kracht zet zal eerder de strijker het begeven dan de firesteel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je toch het handvatje eraan wilt houden dan houd je het steeltje in een vlam van het gasformhuis en warm je het op (niet te lang anders verbrandt het) vervolgens in de opening van het handvatje steken en er verder in smelten.

Daarna zit het muurvast.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

firesteel met een zachte f van fail...

 

ik zeg goedkoop is duurkoop en gooi er €18,- tegenaan voor een army steel van light my fire

 

op je eerste levensbehoeften MAG JE NIET BESPAREN... troep moet het gewoon doen, klaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Die van de action in mijn handen gehad vandaag vind het handvat maar een lomp dik ding . Valt wel op met zijn rode kleur in de natuur

@SHTF

 

Kan wel zijn, die action firesteel heb ik afgelopen maanden zeer veelvuldig gebruikt tot volle tevredenheid (samen met wattenschijfjes met vaseline). Werkt prima met bijgeleverde striker of met mes.

 

Voor de prijs van een van eerder genoemde duurdere steels heb je dan voor iedere auto/ lade/ tas/ enz een firesteel ter beschikking (onder het motto 1=geen ;) ). Ik kan niet beamen dat het bij deze goedkope firesteel om duurkoop gaat, eerder gezegd vind ik het jammer dat mijn eerste firesteel zoń dure was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18,- is te duur.

Een degelijke van 10,- euro is toch wel mogelijk?

 

ik heb 5 tot 7 euro betaald voor firesteels van Fosco industries en deze werken heel goed en het handvatten zit er na 2 jaar nog steeds op.

 

Onlangs enkele negatieve ervaringen over gelezen maar ik heb er een in elk zakje van m'n multitools zitten en nog geen enkele gebroken. Volgens mij ligt het dan meer aan de strijker of/ de techniek van de gebruiker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar zijn er hier ook mensen die met flint & steel werken ( met natuurlijk vuursteen en strijker van een stukje koolstof staal )

je moet er wel een tondel (verkoold materiaal als katoen , pluis van de lisdodde ed of de kogelzwam ) bij gebruiken zo hout of watten aansteken gaat niet ,

daarentegen het gaat wel een mensenleven mee .en het heeft iets nostalgisch

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
maar zijn er hier ook mensen die met flint & steel werken ( met natuurlijk vuursteen en strijker van een stukje koolstof staal )

je moet er wel een tondel (verkoold materiaal als katoen , pluis van de lisdodde ed of de kogelzwam ) bij gebruiken zo hout of watten aansteken gaat niet ,

daarentegen het gaat wel een mensenleven mee .en het heeft iets nostalgisch

gr wafels

 

Ja, sinds ik het probeerde en ontdekte hoe makkelijk het is, ben ik echt verkocht. Kwestie van een blikje meenemen (gaatje in het deksel) om altijd char te kunnen maken. Vuursteen. Misschien heb je al een carbon steel mes. Misschien met de vijl van je Leatherman. Of je neemt een stukje oude vijl (van Riesie geleerd).

Dat pakt echt heel snel vonk.

Ook met mijn creditcard formaat fresnel-lens heb je binnen een paar seconden een gloeiende char cloth. Terwijl het op alle andere media te zwak was.

 

Mijn volgende tondel experiment wordt:

Char cloth in laagje watten.

Dit in vaseline laagje watten.

Afsluiten met kaarsvet.

 

En als je eenmaal vuur hebt, gelijk een voorraadje char maken weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb gewoon een stukje ouderwetse vijl want moderne vijlen zijn geen koolstofstaal ( maar veelal lucht hardend staal met allerlei toevoegingen) (een oude vijl merk molen vijl is prima ervoor)

maar ook een stukje van het goedkoopste ijzerzaag blaadje werkt prima (ook dit is koolstof staal) als striker

Je volgende experiment zal prima werken ;-) ik heb wel ipv watten lisdodde pluis verkoold en in dit in een bedje van lisdodde pluis met kaarsvet gedaan waar er nog wel genoeg pluis zonder kaarsvet

tussen zat zodat dit eerst ontvlamt en daarna de pluis met kaarsvet aansteekt ) het geheel kan je in stukje berkenschors of meer watten /pluis met kaarsvet waterdicht af sluiten op deze manier krijg je

goed waterdichte '' vuurstarter ''

gr wafels

 

lisdpluis01.jpg.22fb663027a5c3f12c6b6e4769dcec7e.jpg

lisadpluis02.jpg.42adf3f6a61165f0dacc0b277f39024c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
ik heb gewoon een stukje ouderwetse vijl want moderne vijlen zijn geen koolstofstaal ( maar veelal lucht hardend staal met allerlei toevoegingen) (een oude vijl merk molen vijl is prima ervoor)

maar ook een stukje van het goedkoopste ijzerzaag blaadje werkt prima (ook dit is koolstof staal) als striker

Je volgende experiment zal prima werken ;-) ik heb wel ipv watten lisdodde pluis verkoold en in dit in een bedje van lisdodde pluis met kaarsvet gedaan waar er nog wel genoeg pluis zonder kaarsvet

tussen zat zodat dit eerst ontvlamt en daarna de pluis met kaarsvet aansteekt ) het geheel kan je in stukje berkenschors of meer watten /pluis met kaarsvet waterdicht af sluiten op deze manier krijg je

goed waterdichte '' vuurstarter ''

gr wafels

 

Hee, met foto's, cool!

Ja, zelfde principe idd, leuk. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...