Ga naar inhoud
GENEGEERD

De perfecte rugzak/tas: INCH/BOB, EDC en GHB


Cyberbeer

Aanbevolen berichten

Even een vraagje aan de mensen met >100 liter rugzakken. Zijn jullie zeer geoefende lopers met zo'n groot backpack?

 

Ik denk dat wanneer je echt moet evacueren, dat zo'n backpack enorm tegen zal vallen.

 

Een rugzak voor bug out is natuurlijk altijd een compromis tussen mobiliteit en zoveel mogelijk meenemen, maar ik vraag me af hoe lang het vol kan houden om rond te zeulen met zo'n grote backpack.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb een hele flinke BOB.

De "trend" de afgelopen maanden is hoe lichter en kleiner hoe beter.

Ik heb BoBs (niet alleen hier) gezien die bevatten een flesje water, een paar reepjes en een stuk touw.

Uiteraard erg licht maar lang zul je het niet uithouden.

 

Vergeet niet dat als je je BOB pakt je waarschijnlijk nooit meer terug gaat.

Dan zit er dus wel wat meer in dan voor een halve dag Efteling ;)

 

Nogmaals, ieder zijn ding maar een BoB van een paar kilo is mij te gek.

Liever teveel en onderweg het overschot dumpen dan te weinig en balen en sterven als een stekker.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan wat voor soort bug-out zit jij te denken dan? In het dichtbevolkte en dichtbebouwde Nederland kom je sowieso weer snel nieuwe resources tegen lijkt me.

 

Ik zit zelf een beetje met dit dillema. Ik heb net een Berghaus vulcan cyclops 2 gekocht. Ik ben hier eens mee gaan lopen, en dit viel me echt enorm tegen. Toegegeven, ik heb geen al te beste conditie, ook een prep waar ik aan moet werken, maar dan nog. Het gaat denk ik overigens niet alleen om gewicht, maar ook om de grootte, het beperkt je enorm. Misschien moet ik meer trainen met het lopen met zp'n grote rugzak, maar ik denk dat ik eerst maar eens op zoek ga naar een wat kleinere rugzak.

 

Greener, hoeveel kilo weegt jouw BOB? (tas inclusief inhoud)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trainen/lopen/testen met je spullen. Dan pas weet je wat voor jou geschikt is. Teveel meenemen zorgt ervoor dat je vroegtijdig kan stranden. Te weinig meenemen kan er ook voor zorgen dat je vroegtijdig strandt.

 

Een mens overschat en soms onderschat zichzelf. Trainen/oefenen = weten wat je kan en mag verwachten vanjezelf. Stem hierop je materiaal/voeding af.

 

Stel je maar eens voor dat je 3 dagen in de regen "mag" lopen. Op dag één ben je tot op het gaatje al nat, ja ook met goede regenkleding kan dat. Want het zal niet simpelweg alleen lopen zijn, ook misschien wel obstakels nemen, waters kruisen en andere hindernissen. Nat zijn is niet zo heel erg, maar kan je ook met de ongemakken hiervan omgaan? Heb je genoeg droge kleding bij? Wat als het ineens gaat vriezen/sneeuwen zoals de afgelopen dagen? Dan is het niet best hoor om met -10C buiten te zijn als je door en door nat bent.... Op dat moment wil je zo 2kg gewicht aan eten ruilen voor 2kg aan droge kleding. Ga gewoon eens een uurtje of 12 met 10-13kg wandelen en kijken hoe je hieruit komt en wat je anders zou doen. Doe er voor de lol ook een overnachting bij in het veld bij.... :)

Ervaring en kennis telt, de rest is ruis....en gelul in de marges

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn BOB is een zeer klein rugtasje van ongeveer 20 ltr met daar in genoeg voor 3 dagen of een paar meer.

Ik denk zelf dat als ik weg moet ik liever niet te veel wil opvallen en er zeker niet te goed voorbereid uit willen zien.

De belangrijkste zaken (mes, fire steel, bijl, water, para koord) gaat aan me riem.

Als me tas gestolen word of als ik hem verlies heb ik de middelen om mezelf te redden.

Ben van mening dat kennis belangrijker is dan vele kilo`s aan uitrusting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb zojuist onze BOBS compleet gemaakt. En voor de gein eens op de weegschaal gezet. die van mij weegt 13Kg, van mijn vrouw 11Kg, en van beide kinderen zitten ze rond de 8-9Kg.

 

We hebben gezamenlijk voldoende voedsel bij voor minimaal 4 dagen. extra kleding, medi-kits, slaapzakken, matrassen, en verdere noodvoorzieningen.

Ik heb de bobs ingericht voor een snelle evacuatie. voornamelijk om alles bij te hebben tijde....

Sh*t ...

 

bedenk me net... Gegevens als ID kaarten zitten er nog niet in ... zucht...

Uitprinten en laten lamineren ...

 

DAN zijn ze echt klaar :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb zojuist onze BOBS compleet gemaakt. En voor de gein eens op de weegschaal gezet. die van mij weegt 13Kg, van mijn vrouw 11Kg, en van beide kinderen zitten ze rond de 8-9Kg.

 

We hebben gezamenlijk voldoende voedsel bij voor minimaal 4 dagen. extra kleding, medi-kits, slaapzakken, matrassen, en verdere noodvoorzieningen.

Ik heb de bobs ingericht voor een snelle evacuatie. voornamelijk om alles bij te hebben tijde....

Sh*t ...

 

bedenk me net... Gegevens als ID kaarten zitten er nog niet in ... zucht...

Uitprinten en laten lamineren ...

 

DAN zijn ze echt klaar :D

 

en heb je ook wc papier bij want dat is ook iets belangrijks

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan wat voor soort bug-out zit jij te denken dan? In het dichtbevolkte en dichtbebouwde Nederland kom je sowieso weer snel nieuwe resources tegen lijkt me.

 

Ik zit zelf een beetje met dit dillema. Ik heb net een Berghaus vulcan cyclops 2 gekocht. Ik ben hier eens mee gaan lopen, en dit viel me echt enorm tegen. Toegegeven, ik heb geen al te beste conditie, ook een prep waar ik aan moet werken, maar dan nog. Het gaat denk ik overigens niet alleen om gewicht, maar ook om de grootte, het beperkt je enorm. Misschien moet ik meer trainen met het lopen met zp'n grote rugzak, maar ik denk dat ik eerst maar eens op zoek ga naar een wat kleinere rugzak.

 

Greener, hoeveel kilo weegt jouw BOB? (tas inclusief inhoud)

 

Nieuwe resources? Wat wil je aanvullen dan? Die dingen in een BOB zijn niet een beetje eten ofzo.

 

Wat betreft het gewicht van de BOB, die weegt een hoop.

Ik kan zijtassen loskoppelen en achterlaten wat teveel is.

(Mochten de omstandigheden zo zijn, anders lekker zwaar in de BOV)

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb zojuist onze BOBS compleet gemaakt. En voor de gein eens op de weegschaal gezet. die van mij weegt 13Kg, van mijn vrouw 11Kg, en van beide kinderen zitten ze rond de 8-9Kg.

 

We hebben gezamenlijk voldoende voedsel bij voor minimaal 4 dagen. extra kleding, medi-kits, slaapzakken, matrassen, en verdere noodvoorzieningen.

Ik heb de bobs ingericht voor een snelle evacuatie. voornamelijk om alles bij te hebben tijde....

Sh*t ...

 

bedenk me net... Gegevens als ID kaarten zitten er nog niet in ... zucht...

Uitprinten en laten lamineren ...

 

DAN zijn ze echt klaar :D

Klinkt goed @Communicator heb je ook aan onderdak gedacht bij slecht weer (regen/sneeuw/wind/vrieskou) ? Denk dan aan een tarp of klein tentje zodat jullie allemaal bij elkaar liggen/zitten en zo warm kunnen blijven. Met slecht weer een BO doen is wat anders dan even een leuke hike doen met goed weer. Ga eens midden in de nacht met slecht weer opstap voor een uurtje of 10 en evalueer dan je BOB nog eens....:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt goed @Communicator heb je ook aan onderdak gedacht bij slecht weer (regen/sneeuw/wind/vrieskou) ? Denk dan aan een tarp of klein tentje zodat jullie allemaal bij elkaar liggen/zitten en zo warm kunnen blijven. Met slecht weer een BO doen is wat anders dan even een leuke hike doen met goed weer. Ga eens midden in de nacht met slecht weer opstap voor een uurtje of 10 en evalueer dan je BOB nog eens....:)

 

Ik weet niet waar je woont, maar België en Nederland zijn echt heel dichtbevolkt hoor. Ga gewoon bij iemand aankloppen om te mogen slapen of bij een boer in de schuur ofzo. Ik heb nog nooit een boer gehad die me dat niet toeliet... Ik snap dat het sensationeel en leuk is om over een 'bug out' na te denken waar je gaat overleven in de bossen, maar komaan mensen... wees realistisch, als je kan kiezen tussen een hooizolder of een tarpje in het bos weet je het toch wel snel denk ik....

 

Ik vind 75 % van het idee van een bob echt bullshit... :)

En dat zijn dan de 75 % spullen die nog in de verpakking steken om te gebruiken om te gaan 'overleven' in de natuur.

 

 

groetjes

 

 

dristal

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dristal

ieder heeft zijn eigen reden voor een BOB.

 

Dat is waar en dat probeer ik te begrijpen, maar ik erger me er dikwijls wel aan ;)

Zeker als je filmpjes ziet van een Amerikaan die aan obesitas lijdt, in een elektrisch karretje zit en die dan een bob maakt om te gaan 'overleven in de natuur'..^^

 

But i'll try to understand ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet waar je woont, maar België en Nederland zijn echt heel dichtbevolkt hoor. Ga gewoon bij iemand aankloppen om te mogen slapen of bij een boer in de schuur ofzo. Ik heb nog nooit een boer gehad die me dat niet toeliet... Ik snap dat het sensationeel en leuk is om over een 'bug out' na te denken waar je gaat overleven in de bossen, maar komaan mensen... wees realistisch, als je kan kiezen tussen een hooizolder of een tarpje in het bos weet je het toch wel snel denk ik....

 

Ik vind 75 % van het idee van een bob echt bullshit... :)

En dat zijn dan de 75 % spullen die nog in de verpakking steken om te gebruiken om te gaan 'overleven' in de natuur.

 

 

groetjes

 

 

dristal

@Dristal,

 

Even bij een boer aankloppen voor een slaapplaats.

Helemaal mee eens in een gewone situatie.

Je BOB pak je niet bij een gewone situatie. In een shtf zijn er miljoenen op pad en zit je halve dorp cq stad ook voor de deur van die boer.

Heb je dan nog succes denk je?

 

En nogmaals, welke resources zou je willen aanvullen die niet in je BOB zitten?

Tent, tarp, firesteel, mes, onderbroeken, verlichting, kookgerei?

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet waar je woont, maar België en Nederland zijn echt heel dichtbevolkt hoor. Ga gewoon bij iemand aankloppen om te mogen slapen of bij een boer in de schuur ofzo. Ik heb nog nooit een boer gehad die me dat niet toeliet... Ik snap dat het sensationeel en leuk is om over een 'bug out' na te denken waar je gaat overleven in de bossen, maar komaan mensen... wees realistisch, als je kan kiezen tussen een hooizolder of een tarpje in het bos weet je het toch wel snel denk ik....

 

Ik vind 75 % van het idee van een bob echt bullshit... :)

En dat zijn dan de 75 % spullen die nog in de verpakking steken om te gebruiken om te gaan 'overleven' in de natuur.

 

 

groetjes

 

 

dristal

 

Hmmm....Misschien voor jou.

Met de verhuftering van de samenleving en en een eventuele serieuze shtf, vraag ik me af of je dan nog zo makkelijk binnen gelaten wordt.

Zeker ook nog omdat het overgrote deel van de boeren overwegend blank is en mijn kop en die van mijn vrouw dan nog wel eens argwanend wordt bekeken....

By the way...spullen nog in plastic verpakt in mijn BOB zijn spullen die ik nu ook al gebruik voor survival/bushcraft. Alleen dan nieuw zodat ze langer meegaan (ik heb dus veel dubbel ;) ) tijdens een shtf.

Beter mee verlegen dan om verlegen ;) !!!

 

Maar met de kleine lettertjes moet ik toegeven dat in mijn geval less is more is en ik dus geen overbodige onzin meeneem (op een bijbel zakpocket na een het boek 'the bounty' want u moet toch wat te lezen hebben eh....).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm....Misschien voor jou.

Met de verhuftering van de samenleving en en een eventuele serieuze shtf, vraag ik me af of je dan nog zo makkelijk binnen gelaten wordt.

Zeker ook nog omdat het overgrote deel van de boeren overwegend blank is en mijn kop en die van mijn vrouw dan nog wel eens argwanend wordt bekeken....

By the way...spullen nog in plastic verpakt in mijn BOB zijn spullen die ik nu ook al gebruik voor survival/bushcraft. Alleen dan nieuw zodat ze langer meegaan (ik heb dus veel dubbel ;) ) tijdens een shtf.

Beter mee verlegen dan om verlegen ;) !!!

 

Maar met de kleine lettertjes moet ik toegeven dat in mijn geval less is more is en ik dus geen overbodige onzin meeneem (op een bijbel zakpocket na een het boek 'the bounty' want u moet toch wat te lezen hebben eh....).

 

Als je zelf soms gaat survivalen en bushcraften moet je toch snappen wat ik bedoel? :) Dat is toch namelijk helemaal niet zo makkelijk en 'leuk' (lees: romantisch) als dat mensen (en vooral preppers) het zich voorstellen? Het is niet even gewoon gaan kamperen en een lekker biertje drinken en knakworstje eten voor het kampvuur. Het is echt gewoon hard werken en er relatief weinig voor terugkrijgen.... Ik durf echt met grote zekerheid te beweren dat 95 % van alle mensen die een bob hebben niet weten waar ze mee bezig zijn. Ja je kan denken dat je veel kent omdat je survival boeken leest, maar ja... daar ben ik simpelweg niet mee akkoord. De eerste keer dat ik een dier heb gestrikt met zelfgemaakte strikken heeft het me letterlijk 23 dagen geduurd eer ik eentje had en dat was pas na hulp van een professionele trapper. Waarom zou je dan een strik meenemen in een 72 uren rugzak als je het nog nooit hebt gedaan? En waarom zou je al survival spullen meenemen als je toch maar van plan bent om na 72 uur terug te keren? Dan neem je toch beter een extra blik bonen mee?

Ok ik snap dat als je onder de zeespiegel woont, je huis er misschien niet meer zal zijn na zware overstromingen, maar als je jezelf prepper noemt is de beste prep in dat geval simpelweg toch gewoon om te verhuizen ipv 'out te buggen'... Of gewoon voordat je ergens gaat wonen even logisch nadenken.

 

Dat zijn enkele van die puntjes waar ik me een klein beetje aan irriteer hier op het forum, maar dat neemt niet weg dat ik altijd wel respect voor mensen hun mening zal hebben.

De enige prep dat je echt nodig hebt als prepper is kennis door ervaring. Met kennis uit boeken alleen zal je in de praktijk namelijk echt hard worden afgestraft. Ik hoop @Jager , dat je een beetje begrijpt wat ik hiermee bedoel.

 

Groeten

 

Dristal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zelf soms gaat survivalen en bushcraften moet je toch snappen wat ik bedoel? :) Dat is toch namelijk helemaal niet zo makkelijk en 'leuk' (lees: romantisch) als dat mensen (en vooral preppers) het zich voorstellen? Het is niet even gewoon gaan kamperen en een lekker biertje drinken en knakworstje eten voor het kampvuur. Het is echt gewoon hard werken en er relatief weinig voor terugkrijgen.... Ik durf echt met grote zekerheid te beweren dat 95 % van alle mensen die een bob hebben niet weten waar ze mee bezig zijn. Ja je kan denken dat je veel kent omdat je survival boeken leest, maar ja... daar ben ik simpelweg niet mee akkoord. De eerste keer dat ik een dier heb gestrikt met zelfgemaakte strikken heeft het me letterlijk 23 dagen geduurd eer ik eentje had en dat was pas na hulp van een professionele trapper. Waarom zou je dan een strik meenemen in een 72 uren rugzak als je het nog nooit hebt gedaan? En waarom zou je al survival spullen meenemen als je toch maar van plan bent om na 72 uur terug te keren? Dan neem je toch beter een extra blik bonen mee?

Ok ik snap dat als je onder de zeespiegel woont, je huis er misschien niet meer zal zijn na zware overstromingen, maar als je jezelf prepper noemt is de beste prep in dat geval simpelweg toch gewoon om te verhuizen ipv 'out te buggen'... Of gewoon voordat je ergens gaat wonen even logisch nadenken.

 

Dat zijn enkele van die puntjes waar ik me een klein beetje aan irriteer hier op het forum, maar dat neemt niet weg dat ik altijd wel respect voor mensen hun mening zal hebben.

De enige prep dat je echt nodig hebt als prepper is kennis door ervaring. Met kennis uit boeken alleen zal je in de praktijk namelijk echt hard worden afgestraft. Ik hoop @Jager , dat je een beetje begrijpt wat ik hiermee bedoel.

 

Groeten

 

Dristal

 

Hey Dristal,

 

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt en geef je zelfs gelijk.

Echt overleven is niks romantisch aan maar gewoon keihard.... Ik zie/lees inderdaad dat veel mensen denken dat het allemaal gezellig zal worden. Voor mij is niks minder waar. Zolang er geen shtf is probeer ik het zo gezellig mogelijk te houden (leven is te kort), maar ik deel je mening dat nog steeds veel mensen niet precies weten wat ze moeten doen als het echt zo ver is.

Ik kwijt dat voornamelijk aan levenservaring... Als je al nog nooit iets serieus hebt meegemaakt in je leven dan is het heel makkelijk om te zeggen dat als het zover is je als Rambo gaat overleven en iedereen neer zult knallen. Boeken en films zijn hierin de motivatie.

Maar als je veel levenservaring hebt en dan ook nog eens de kennis hoe te overleven in de natuur heb je een stapje voor. Dat leer je niet door alleen hier op de site te zitten dat moet je gewoon doen!

Mijn BOB is dan ook geen echte 72 uurs rugzak, maar alles wat ik nodig heb om zo lang mogelijk te overleven. Voor voedsel en water kan ik als ik rantsoeneer een week voorruit. Daarna vertrouw ik op mijn kennis om voedsel uit de natuur te halen. Jagen is idd een hele intensieve bezigheid en vlees zal denk ik pas van toepassing zijn als ik in mijn BOL ben (dit kan enige tijd duren voor ik er ben).

 

 

Hmmm....notitie: Ik ben een geboren en getogen bodem van de zuiderzee bewoner... Al mijn familie en vrienden wonen hier. Alhoewel ik er wel over nagedacht heb te gaan verhuizen zal dit de eerst aankomende twee jaar nog niet mogelijk zijn. Hopen dus dat de shtf voor die tijd niet plaatsvind;)

Heb wel twee opblaasbare bootjes op zolder liggen (en nu maar hopen dat er geen tsunami golf van 30 meter hoog komt) :p

 

Kennis door ervaring! Groot gelijk en goed gezegd ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dristal ik begrijp je ergernis over die overgewicht types wel, met alle hung-ho praat. @Greener en @Jager hebben wel degelijk een punt. Een SHTF situatie is een situatie waarin het zomaar kan zijn dat je nergens kan aankloppen voor onderdak. Je gaat niet voor niets een BO doen....

 

En ja ik heb met grote regelmaat in het bos overnacht, ook zonder tarp in de regen..... En zoals jezelf al aangeeft is dat helemaal niet zo geweldig.

Survival, is 24u per dag bezig zijn met werkzaamheden tbv eten drinken en veiligheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mijn GHB bestond uit een grab-bag, maar aangezien ik toch te weinig ruimte had, ben ik overgestapt naar een Condor Elite Tactical Vest die standaard achter in mn auto ligt ( opgeborgen in een sporttas).. ik heb voor deze optie gekozen omdat ik het prettig vind om alles op de man en binnen handbereik te hebben. En,imho, meer bewegingsvrijheid. Hoef er alleen een M90 slaapzak aan te meubelen ( geen tent of shelter nodig ), en ik kan op weg naar mijn kinderen in geval van SHTF

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter
Dat is waar en dat probeer ik te begrijpen, maar ik erger me er dikwijls wel aan ;)

Zeker als je filmpjes ziet van een Amerikaan die aan obesitas lijdt, in een elektrisch karretje zit en die dan een bob maakt om te gaan 'overleven in de natuur'..^^

 

But i'll try to understand ;)

 

Ik zelf zal er nooit vanuit gaan dat ik met een zware rugzak het bos in ga trekken , dan ben ik binnen een half uur gesloopt door been en rug die het begeven . Maar er zijn andere oplossingen voor . Ik denk de mijne te hebben gevonden in de vorm van 4x4 camper . Het zal niet zo stealth zijn als andere oplossingen , maar het lijkt me beter dan thuis te blijven zitten in een worstkind situatie . En dus is mijn BOB daar op aangepast .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen visser, maar ik zocht wel naar een foudraal en stuitte toen op dit plaatje: http://www.henninkcarp.com/2010/08/31/in-de-media/

Kan niet vinden waar je dit ding kunt kopen, niet geschikt voor een gezin, maar misschien wel handig als BOB en shelter tegelijk voor een persoon alleen? De 'mobile carp shelter'.

Dit is een hengeltrolley/vistrolley, kar en tent en bed ineen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Pffttt, 14 pagina's doorgespit, maar het antwoord niet gevonden. :D

 

Ik zoek een stevige rugzak, 70, 80 liter die betaalbaar is. Prachtige merken hier voorbij zien komen, maar dan blijft er geen budget over voor de rest.

 

Vroeger heb ik een 70l Nomad gehad, die was gemaakt voor het leger. Groene kleur, andere ritsen en meer stiksel dan de blauwe variant. Dat ding heeft heel frankrijk gezien.

 

Nu heb ik een waardeloze PX trek team, die ik met plezier zou gebruiken als brandstof.

 

Dus al er mensen zijn met ervaring met budget rugzakken, tips zijn welkom!

(ga ik weer verder op marktplaats zoeken:p)

 

Op marktplaats zie ik deze: Nomad Cobra http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/kamperen-toebehoren/m586448518-nomad-cobra-70-liter-backpacking-rugzak.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

 

Morgen maar eens gaan passen, dat ding, hij lijkt op mijn vroegere rugzak.

 

of toch deze, een Berghaus Vulcan: http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/bergsport-en-wandelen/m630348377-berghaus-vulcan-rugzak.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe ik zou ondanks alle pagina's die je hebt door gelezen willen adviseren een beproefd merk te kiezen. De Berghaus is goed, evenals Lowe Alpine, Deuter, Vaude, Mammut, Arcteryx. Ik geef liever 1x wat meer €€€ uit dan ergenis en problemen te hebben met een vervelend zittende rugzak...

 

Met name het goed passen en meten is van belang. Tevens moet je ook weten waar je hem hoofdzakelijk voor gaat gebruiken. Met klimmen heb je een iets andere rugzak nodig dan wanneer je een huttentocht gaat maken of meerdere dagen gaat kamperen in het wild..... Dus bepaal vooraf wat je ermee gaat/wilt doen.

 

Succes

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepass: Bij deze twee voorbeelden van marktplaats, is de Berghaus niet zoveel duurder.

 

Alleen 100 liter vind ik wel veel, maar 'k neem aan dat de side-bags eraf kunnen, 'k Heb namelijk niet de illusie dat ik met 25kg nog lekker loop, vroeger was 17,5 kg voor mij prima.

 

De rugzak is bedoeld voor kamperen, paar daagjes alleen het bos in en BOB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...