Ga naar inhoud
GENEGEERD

Supergoedkope huizen in Duitsland. Wat is het addertje onder het gras?


BTF

Aanbevolen berichten

Het valt mij op dat je in Duitsland heel goedkoop huizen kunt kopen, en dan met name in de oostenlijke provincies. Bijvoorbeeld een oude boerderij met behoorlijk wat grond voor minder dan 20.000 euro. :confused:

 

Goed, er moet veel aan opgeknapt worden, maar de basis is er.

 

Er staan echt enorm veel van dit soort huizen/boerderijtjes te koop voor heel weinig geld. Er is hier dus weinig animo voor, terwijl het mij wel goed klinkt. Wat is het addertje onder het gras? Betaal je enorm veel belasting voor het in bezit hebben van zo'n pand misschien? Ik heb google gebruikt maar kon zo snel geen concrete antwoorden vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Geen werk in de buurt meschien zit tegen Polen aan neem ik aan ?

Hoe dichter bij Polen hoe goedkoper is mij altijd verteld

 

Ja, hoge werkeloosheid dus onaantrekkelijk gebied. Geldt eigenlijk voor de hele voormalige DDR. Echter als tweede huis of iets dergelijks lijkt mij dat niet zo veel uit te maken. Nu heb ik zelf niet zo veel geld, maar anders zou ik zoiets serieus overwegen. Het feit dat mensen die wel veel geld hebben dit blijkbaar niet doen, doet mij vermoeden dat er een addertje onder het gras zit.

 

Leuk als vakantiehuis, of eventueel als bol. Niet per se tegen Polen aan. Ook op 350 km van de Nederlandse grens heb je leuke huizen te koop staan. In de Harz bijvoorbeeld, wat ook een erg mooi natuurgebied is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens de vele duitsers die ik op mn werk spreek; omdat daar geen hond wil wonen

geen werk, geen toekomst inderdaad, mooi is het wel maar dat legt geen brood op de plank

huizen zijn zoiezo goedkoper in duitsland

ik heb zat leuke huisjes met een paar hectare grond gezien voor onder de 2 ton

maar in het oosten moet het volk je wel liggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens de vele duitsers die ik op mn werk spreek; omdat daar geen hond wil wonen

geen werk, geen toekomst inderdaad, mooi is het wel maar dat legt geen brood op de plank

huizen zijn zoiezo goedkoper in duitsland

ik heb zat leuke huisjes met een paar hectare grond gezien voor onder de 2 ton

maar in het oosten moet het volk je wel liggen

 

Ik heb het nu even over de context van een vakantiehuis/bol he. Dan is 2ton nog een hele hoop geld, maar 20.000-30.000 valt wel mee, zeker als je zoiets met meerdere mensen ter gelijker tijd zou kunnen kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een dorpje bij winterberg zijn huizen verkocht voor 6000 euro . Het adertje is , het dorp ligt in een dal waar ze een stuwmeer wilden van maken 20 jaar of meer is een maatschappij de oorspronkelijk bewoners beginnen onteigenen en 75%van het dorp stond leeg . Nu is het project uitgesteld en wil de maatschappij een deel van het geld recupereren en verkopen ze opnieuw de huizen . Maar in het verkoop contact staat dat ze ten aller tijden terug onteigend kunnen worden als het stuwdam project alsnog doorgaat .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier vlak over de grens in Duitsland zijn de huizen ook al een stuk goedkoper. 't Is ook geen populair gebied, weinig werk, weinig mensen.

Voor een dikke ton heb je een luxe nieuwbouw huis met 1500 m2 grond. Het hangt er vol mee, bij de makelaars hier in Emmen. Een oud boerderijtje zal wel een stuk voordeliger zijn, maar die zie je uiteraard niet bij de makelaars hier hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nu even over de context van een vakantiehuis/bol he. Dan is 2ton nog een hele hoop geld, maar 20.000-30.000 valt wel mee, zeker als je zoiets met meerdere mensen ter gelijker tijd zou kunnen kopen.

 

dat was een voorbeeld om de prijsverschillen aan te geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het addertje onder het grass zou kunnen zijn dat het nog te veel geld is..

In Noorwegen krijg je bepaalde stukken land gratis als je de grond bijhoud.

Aks je maaid krijg je daarvoor een vergoeding enz enz.

 

Het geeft aan dat er dingen principieel verkeert zitten.

 

Lijkt me een leuke startprijs voor als je helemaal zelfvoorzienend kunt zijn.

Eigen huis verkopen: stel 250.000 euro

 

Huis plus land 20.000 over 230.000

Daar moet je toch een start van kunnenmaken voor een zelfvoorzienende boerderij?

Als je dan twee of drie gezinnen bij elkaar hebt (750.000 euro ?) is dat een mooi groepje voor een prepper gemeenschapje om mee te beginnen?.

 

Hmmmmm..

 

Prep ze,

Kans

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige echter adder onder het gras is, dat je in Duitsland een substantieel deel van de aankoopwaarde zelf in moet brengen. Dat is bij deze bedragen niet zo'n groot probleem, maar wanneer het meer wordt wel. Een hypotheek in nederland aanvragen voor een huisje in Duitsland gaat niet lukken en als Nederlander in Duitsland een hypotheek aanvragen is ook een crime. Verder is het allemaal achtersallig onderhoud wat je treft en natuurlijk de levenstandaard van destijds, vaak achter het ijzeren gordijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige echter adder onder het gras is, dat je in Duitsland een substantieel deel van de aankoopwaarde zelf in moet brengen. Dat is bij deze bedragen niet zo'n groot probleem, maar wanneer het meer wordt wel. Een hypotheek in nederland aanvragen voor een huisje in Duitsland gaat niet lukken en als Nederlander in Duitsland een hypotheek aanvragen is ook een crime. Verder is het allemaal achtersallig onderhoud wat je treft en natuurlijk de levenstandaard van destijds, vaak achter het ijzeren gordijn.

 

Het enige negatieve lijkt me het achterstallige onderhoud.

Maar goed, mat dat budget van ruim twee ton of nog veel meer, zie voorgande post??.

Lijkt me wel handig, er komen toch zonnepanelen op het dak , het moet te verdedigen zijn dus structureel moet je toch wat doen, enz:rolleyes:

 

20.000 ? Met drie gezinne is dat 7.000 euro per gezin, dat moet nog te doen zijn lijkt me....

Met de vakantie in het vooruitzicht heb je meteen een bestemming en een invulling...

 

Prep ze,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige negatieve lijkt me het achterstallige onderhoud.

Maar goed, mat dat budget van ruim twee ton of nog veel meer, zie voorgande post??.

Lijkt me wel handig, er komen toch zonnepanelen op het dak , het moet te verdedigen zijn dus structureel moet je toch wat doen, enz:rolleyes:

 

20.000 ? Met drie gezinne is dat 7.000 euro per gezin, dat moet nog te doen zijn lijkt me....

Met de vakantie in het vooruitzicht heb je meteen een bestemming en een invulling...

 

Prep ze,

Kans

 

Dat leek mij inderdaad ook. Ik vind het ook een leuke vakantiebestemming, maar daar zullen de smaken misschien over verschillen. Ik wist overigens niet dat Zweden nog veel goedkoper was. Duitsland is natuurlijk wel beter te bereiken, en het is een kwestie van kansen spreiden. Als ik geld over had zou ik het wel weten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat we al vele jaren terug wat zochten hebben eerst de maximale afstand bepaald waar we willen wonen. Vervolgens vele streken bezocht: Ardennen Rheinland, Eifel Bourgogne-Ardennes Hartz als een soort verkenningstocht/vakantie. Als je (in het begin) nog vaak in Nederland moet zijn bleek in ons geval 350 km de cirkel. Zo hebben wij uiteindelijk in het mooie Weserbergland een Fernhof op 1 ha land gevonden. Eerst dachten we zoeken afgelegen wonen maar het werd toch iets aan een boeren dorpsweg en pas later constateerden we dat niet alleen de streek, de plek en het aanbod bepalend is voor het resultaat. Maar vooral de dorpsgemeenschapszin en de geografische ligging (wel of geen doorgaande verbindingsweg). We hebben wat dat betreft echt geluk gehad. Een kinderrijk dorp geen leegstand met een zeer actieve dorpsgemeenschap die zelfs een eigen openbare zwembad beheert en het belangrijk vindt als je aansluiting zoekt bij die gemeenschap. Dan is snel duidelijk hoe veel meerwaarde dat geeft in de vorm van snelle acceptatie en vriendelijke hulp je dan er voor terug krijgt.

ps. We overwegen een prepper als pachter er bij te vinden om het zelfvoorzienend zijn een start te geven omdat we er zelf niet altijd kunnen zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hongarije is ook bepaald niet duur. 17k voor een boerderijtje met 1200 vierkante meter land, een vismeertje en zo nog wat dingen. Niet duur, in te richten als BOL, en op langere termijn als permanente verkas locatie.

Wellicht een idee een kolonietje te starten ergens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hongarije is ook bepaald niet duur. 17k voor een boerderijtje met 1200 vierkante meter land, een vismeertje en zo nog wat dingen. Niet duur, in te richten als BOL, en op langere termijn als permanente verkas locatie.

Wellicht een idee een kolonietje te starten ergens?

 

1200m2 klinkt leuk maar stelt geen zak voor

niet lullig bedoelt maar je houd niet veel ruimte over als je het huis en een schuur er van af trekt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel land zou je nodig hebben (per persoon) om genoeg voedsel te kunnen produceren om zelfstandig te zijn.

hangt natuurlijk ook af hoe vruchtbaar de grond is, ik heb wel eens gelezen dat in Egypte aan de Nijl, ze drie keer per jaar kunnen oogsten.

 

Het zou ook fijn zijn als je een bos had dat groot genoeg is dat je elk jaar een paar bomen kan kappen, de aangroei moet het bos dan wel in stand kunnen

houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wish: Daar verschillen de meningen nogal over. Vooral sommige methodes claimen spectaculaire resultaten op weinig oppervlakte.

 

Als je naar meer traditioneel bekende gegevens kijkt, bijvoorbeeld het boek 'Leven van het Land' van John Seymour, dan heb je het over 2,5 hectare voor 6 personen.

Hoeveel overproductie voor ruilhandel er dan overblijft vind ik nog wat onduidelijk, want alleen met kolen, koeien en wat graan ben je er nog niet.

 

Stukkie bos erbij is handig voor het brandhout. Zit nog niet bij die 2,5 hectare.

 

En ben je dan volledig onafhankelijk, welnee, er zijn zo veel spulletjes die je nodig bent naast je dagelijks brood, ruilhandel zal ook belangrijk worden.

 

My 2 cents. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@OBL-Rien

 

2000m2 is volgens mij het aantal meters dat één persoon full time kan behappen om tot optimaal resultaat te komen.

1500m2 heb ik ergens gelezen en ik weet echt niet meer waar. Ik heb toen der tijd zo'n beetje alles over Permacultuur gedownload en veel gelezen.

Als ik nu al zie wat ik binnenhaal op 350 meter en wel op traditionele manier dan kan ik me voorstellen dat ik met 1500 m2 voor mijn gezinnetje van 4 personen een heel eind kom.

De kunst met Permacultuur is toch wel om met combinatieteeld zoveel mogelijk m2 te benutten.

Wel keuzes maken met vee. Met name grote grazers nemen veel m2 in beslag.

Dus met kleinvee en wellicht wat varkens moet het lukken.

Helaas ben ik gedwongen om het nog traditioneel te doen. Ik kan helaas nog niet uit ervaring spreken aangaande Permacultuur. Het is wel een van mijn grootste wensen.

De kennis die ik heb is enkel door heel veel huiswerk te doen. Veel te lezen, kijken en downloaden.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nu aan toe gaan alle berekeningen die ik op dat vlak heb gezien, uit van een normale of zelfs goede oogst.

 

Je moet ook rekening houden met tegenslagen en dan zijn meer vierkante meters een soort verzekering.

 

Vroeger hadden mensen meestal dieren erbij en verbouwden ook voer voor de dieren in de winter. In geval van een misoogst, kon men terugvallen op het veevoer en de dieren.

Goede oogst? Dan kun je bv een gedeelte van het graan of aardappels gebruiken om alcohol te maken, etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1200m2 klinkt leuk maar stelt geen zak voor

niet lullig bedoelt maar je houd niet veel ruimte over als je het huis en een schuur er van af trekt

 

Mjah. Dat merk ik :)

 

De discussie is wel verhelderend, in ieder geval.

Nu nog uitvogelen hoeveel geld we nodig gaan hebben ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

de oorzaak is idd geen werk. veel mensen trekken van het platteland naar de stad voor werk, dorpen lopen leeg, dus je kan goedkoop een huis of oude boerderij kopen. geen probleem. en die zeg 20 000 heb je liggen, voor het gemak. maar dan, als BOL of permanent? dat laatste is ok als je niet hoeft te werken voor inkomsten of bv inde scheepvaart 2 op 2 af werkt ( de mensen zijn daar weg omdat er geen werk is) dan als BOL: zeg 500 km van je woonplaats. dus tank benzine heen en nog een terug. minimaal 1 x per maand voor kontrole en om te zaaien, oogsten, gras maaien, onderhoud, stoken tegen vocht. dus het wordt snel en verplichting: je moet erheen, ook als je eigenlijk geen tijd hebt. dieren kan je niet nemen, die eten ook door de week. als je alarm instaleerd ben je wel 4 tot 5 uur rijden weg als het gaat( in tsjechie hangen ze een tasje met bier of drank aan de deur van het vakantiehuisje, hopend dat dit genoeg is en de boel niet opengebroken wordt, meer schade dan verlies aan spullen) en dan de winter, nederland ligt plat als het 10 cm sneeuwd maar in het oosten is een meter weinig en een gat graven in 2 meter sneeuw voor een parkeerplaats gaat nog , maar die weetik hoeveel meter naar je voordeur............. als je er al komt. en wil je wederhelft dit ook? had een prachtige boerderij gevonden 6000 m2 grond, een supermooie plaats( in de zomer, alles groen) kleine prijs......JE DENKT TOCH NIET DAT IK HIER IN HET MIDDEN VAN NIETS GA WONEN. en dat is de nette vertaling. en at laatste is de adder onder het gras

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ooit de kans hebt om helemaal zelfstandig te kunnen leven, dan zal het in een van deze landen zijn.

Koop inderdaad voor € 20.000 een huisje met schuur en voldoende land. Investeer in zonnepanelen en een waterput met goed filter.

Schoffel de boel om en leg een moestuin aan. Investeer in een goede houtkachel en voldoende gedroogd hout. Voer de noodzakelijke reparaties uit.

Hoeveel kost je dat alles in een land als (oost) Duitsland, Polen, Hongarije & co? Alles bij elkaar geteld € 50.000??

Dan lach je toch iedereen uit die in een gehuurd of (door hypotheek-rente aftek) gesubsidieerd huis woont?

tja, je hebt natuurlijk amper een mogelijkheid op een baan daar (zeker niet als buitenlander), dus je zult je grotendeels van je eigen middelen moeten kunnen staande houden.

Maar als je een paar centen hebt, en je thuisfront staat achter dit besluit, dan kun je daar echt een heel leuk bestaan opbouwen.

 

(Je proeft het al wel denk ik: IK wil wel maar krijg het thuisfront nog niet enthousiast....)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...