Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gasmasker / NBC-Masker (Nuclear, Biological, Chemical)


Aanbevolen berichten

O, dan ben je er zeker nooit geweest. Loop er minimaal twee keer per dag. Drie keer als het mooi weer is tussen de middag.

Onveilig ? Weinig van gemerkt de laatste 30 jaar. Er komen valt wat tegen met alle verbouwingen die de stad uitvoert.

 

Mja, Ik ben er een keertje of drie geweest. Alle drie keer gefouileerd. Ik houd er niet van om niets bij me te kunnen hebben :( Edit, het zit niet zo heel ver van die tattoo shop af waar ik m'n biohazard heb laten zetten. Half uurtje lopen ongeveer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 126
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Nee, maar JIJ vind dan ook de verzendkosten te hoog he.

Dus iemand moet voro minder dan 7 euro wel jouw pakje komen brengen.

 

Eeh, nee. Daarom vraag ik ook of er iemand iets weet waar ik naartoe kan zonder al teveel reiskosten. EDIT Ik bedoel te zeggen dat het ophalen van die locatie meer kost dan 7 euro verzendkosten. Don't bite my head off plz :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja, Ik ben er een keertje of drie geweest. Alle drie keer gefouileerd. Ik houd er niet van om niets bij me te kunnen hebben :( Edit, het zit niet zo heel ver van die tattoo shop af waar ik m'n biohazard heb laten zetten. Half uurtje lopen ongeveer.

 

ah, die links vooraan.

Dat stuk kom ik minder. Ik ga vaak langs de koffieshop en dan achterlangs.

Achter café de witte raaf, AH en waar x jaar de groenteboer zat. amaai zo schrijvende denk ik dat ik die hele buurt heb zien opgroeien...

De watertoren, het slachthuis, tuinpad van ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

ah, die links vooraan.

Dat stuk kom ik minder. Ik ga vaak langs de koffieshop en dan achterlangs.

Achter café de witte raaf, AH en waar x jaar de groenteboer zat. amaai zo schrijvende denk ik dat ik die hele buurt heb zien opgroeien...

De watertoren, het slachthuis, tuinpad van ....

 

Zovaak ben ik er niet geweest. 1 keer om m'n tat te laten zetten en drie/vier keer naar die dump en naar de toko ertussen in. Blijkbaar kom ik verdacht over :p Ze pakken me er elke keer uit als ze me zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hele andere zaak... Ik heb 3 katten en in geval van een gaswolk of whatever zou ik die natuurlijk ook graag kunnen beschermen. Heb al wat ideeen gekregen over een grote plastic container etc... Daar zou dan een luchtpompje op moeten met een filter. Heeft iemand anders daar al eens over nagedacht? Voordat ik het wiel opnieuw uitvind...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hele andere zaak... Ik heb 3 katten en in geval van een gaswolk of whatever zou ik die natuurlijk ook graag kunnen beschermen. Heb al wat ideeen gekregen over een grote plastic container etc... Daar zou dan een luchtpompje op moeten met een filter. Heeft iemand anders daar al eens over nagedacht? Voordat ik het wiel opnieuw uitvind...

 

Iemand heeft daar zelfs al producten voor op de markt gebracht, zie: http://www.proki.org/pet-safe.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me niet gruwelijk moeilijk zelf na te maken. Moet te doen zijn met plastic, wat slangen en een rol ducttape.

Juiste pompje + energievoorziening is wellicht nog het lastigste.

Ik ga wel wat proberen te knutselen. Ben helaas niet zo technisch met alles waar geen toetsenbord en muis aan hangt :p
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga wel wat proberen te knutselen. Ben helaas niet zo technisch met alles waar geen toetsenbord en muis aan hangt :p

 

Ik zat even te denken aan zo'n pompje waarmee je luchtbedden oppompt, maar die maken veel lawaai en hebben veel te veel capaciteit voor een paar katten. Zou een aquarium luchtpompje op 12 volt voldoende debiet hebben om de katten voor zuurstof te voorzien? Deze is nog geen 6 euro, 9- 12 volt, 4 Watt en 500 liter lucht per uur is wel genoeg voor een paar katten. http://nl.aliexpress.com/item/Quality-fish-tank-accessory-Energy-Efficient-Air-Aquarium-Pump-Fish-Tank-Oxygen-AirPump-12v-12V-1/32368524431.html

 

Voor een kortdurende NBC dreiging, is het gesloten houden van ramen en deuren, aftapen van naden en ventilatieroosters natuurlijk ook al een optie. Hou je het ook heel wat uurtjes uit met z'n allen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat even te denken aan zo'n pompje waarmee je luchtbedden oppompt, maar die maken veel lawaai en hebben veel te veel capaciteit voor een paar katten. Zou een aquarium luchtpompje op 12 volt voldoende debiet hebben om de katten voor zuurstof te voorzien? Deze is nog geen 6 euro, 9- 12 volt, 4 Watt en 500 liter lucht per uur is wel genoeg voor een paar katten. http://nl.aliexpress.com/item/Quality-fish-tank-accessory-Energy-Efficient-Air-Aquarium-Pump-Fish-Tank-Oxygen-AirPump-12v-12V-1/32368524431.html

 

Voor een kortdurende NBC dreiging, is het gesloten houden van ramen en deuren, aftapen van naden en ventilatieroosters natuurlijk ook al een optie. Hou je het ook heel wat uurtjes uit met z'n allen.

 

Tuurlijk, daarvoor heb ik die 24 big size rollen duct tape in huis :) Maar mocht ik moeten verplaatsen... Het is niet een hoge prio want ik verwacht dat niet zo snel maar 't wel een projectje om eens over na te denken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een kortdurende NBC dreiging, is het gesloten houden van ramen en deuren, aftapen van naden en ventilatieroosters natuurlijk ook al een optie. Hou je het ook heel wat uurtjes uit met z'n allen.

Ik zou eerst even googlen op het luchtverbruik van een kat/poes. Dan weet je of 500ltr per uur genoeg is. Klinkt altijd als veel maar als ik dan zie voel wat er uit zo'n pompje komt dan heb ik mijn twijfels.

 

Verder is het probleem de tijdsduur. Waarom je heel huis tapen bij een dreiging en niet bv alleen de kelder, badkamer of inloopkast ?

Tapen werkt met name preventief. Ik zou eerder een geschikte ruimte onder druk zetten met pomp en filter. Zeg maar omgekeerde ventilatiesysteem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst even googlen op het luchtverbruik van een kat/poes. Dan weet je of 500ltr per uur genoeg is. Klinkt altijd als veel maar als ik dan zie voel wat er uit zo'n pompje komt dan heb ik mijn twijfels.

 

Zeker controleren idd. 500 liter per uur is al wel behoorlijk wat. Katten verbruiken erg weinig vergeleken met mensen.

 

Voor mannen bedraagt de maximale zuurstofopname ongeveer 3 liter per minuut, en voor vrouwen ongeveer 2.6 liter per minuut.
bron: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/51896-zuurstof-en-zuurstofopname.html

 

Dit is het zuurstof verbruik bij extreme inspanning, niet in rust.

 

500 liter per uur X 0,20 (procent zuurstof) per uur is 1,667 liter zuurstof per minuut. Dat is voor een volwassen vent van 80 kg, die nagenoeg niets hoeft te doen, meer dan voldoende. Een paar katten met een fractie van dat gewicht gaan dan helemaal.

 

Verder is het probleem de tijdsduur. Waarom je heel huis tapen bij een dreiging en niet bv alleen de kelder, badkamer of inloopkast ?

Tapen werkt met name preventief. Ik zou eerder een geschikte ruimte onder druk zetten met pomp en filter. Zeg maar omgekeerde ventilatiesysteem.

 

Uiteraard is het makkelijker één ruimte 'luchtdicht' te maken, maar als de tijd er is, breidt dit gerust uit, meer volume betekent dat je het langer volhoudt zonder luchtfilter installaties. Zelf investeer ik niet in NBC pakken/filters of andere luchtfilter opties. De kosten zijn gigantisch en de kans dat je het nodig bent een stuk kleiner dat vele andere preps. Had ik een dikke bankrekening dan zou ik het wellicht overwegen, helemaal als je ongunstig zit t.o.v. chemische industrie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had ik een dikke bankrekening dan zou ik het wellicht overwegen, helemaal als je ongunstig zit t.o.v. chemische industrie.

 

Beste prep, dikke bankrekening ;-)

Maar goed stel je kan kiezen let er wel op bij een woning.

Een moderne balansventilatie woning moet luchtdicht zijn. Anders werkt de balansventilatie niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik hoop dat iemand me meer kan vertellen over de werking van het volgende,

 

Respirator halfgelaat

 

Een halfgelaatsmasker, om een voorbeeld te noemen: de 3M 6500 met een combinatiefilter (stof en gas), in combinatie met goggles, hebben deze dezelfde werking/effectiviteit tegen Riot Control Agents als een volgelaatsmasker?

Ik zie in beelden van protesten etc. heel soms mensen met deze maskers, afgewisseld met mensen die volgelaat dragen. Maar kan nergens vinden of die combifilters van zo'n halfgelaat ook effectief zijn tegen riot control agents. (ik spreek dus niet over nucleare situaties, eerder het gebruiken van RCA.)

p063347925526-item-8086xf1x0600x0500-m.jpg.b55fb961770d1f19488c9b070f85d75f.jpg

 

Ik heb namelijk het bovengenoemde 3m masker nog hier liggen door een verfproject ooit, en zou dus eventueel een combifilter aan kunnen schaffen met goede goggles ipv voor het genoemde scenario apart nog een volgelaat te hoeven kopen.

Info is welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@LudoSanders, ja hoor kan prima, nadeel is alleen dat je bril perfect moet afsluiten en dat is makkelijker gezegd dan gedaan in combinatie met een half gelaatmasker. Persoonlijk verkies ik altijd een volgelaatsmasker. Ik vind deze veel comfortabeler en zit altijd goed.

 

Thanks!

Ja het vinden van een bril die goed afsluit en past bij het masker word de grootste missie op het moment, ik heb het idee dat een duikbril het meest geschikt is voor de taak.

Echter heeft een halfgelaatmasker voor mij nu het voordeel dat ik hem al heb, en dat het in een geval van een daadwerkelijke rel of whatever, makkelijker is te dragen zoals om de nek wanneer niet gebruikt., en in de tas wanneer er protesten afspelen in de stad waar ik niet omheen kan oid.

 

Ik heb ook een volgelaat masker, maar die bewaar ik liever voor wanneer ik in de home base ben en het luchtalarm gaat af bijvoorbeeld :p.

 

F4T

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is Nederlands zo moeilijk?

goggles: bril, veiligheidsbril, zwembril.

Riot Control Agents: heet in Nederland de M.E.

 

In het Engels betekent "Agent" meer dan alleen dat. Denk maar aan "Agent Orange". Ik gok dat hij meer op die vertaling doelt.

Riot Control Agent = irriterende stoffen die de gemachtigde instanties in kunnen zetten om opstanden uit elkaar te slaan. Zoiets.

 

Wellicht dat de vertaling iets korter kan, maar in drie woorden best lastig. Zie niet in waarom Engels een probleem is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het Engels betekent "Agent" meer dan alleen dat. Denk maar aan "Agent Orange". Ik gok dat hij meer op die vertaling doelt.

Riot Control Agent = irriterende stoffen die de gemachtigde instanties in kunnen zetten om opstanden uit elkaar te slaan. Zoiets.

 

Wellicht dat de vertaling iets korter kan, maar in drie woorden best lastig. Zie niet in waarom Engels een probleem is :)

 

Engels is een "probleem " Precies om de reden zoals jij hierboven uitlegt, dat schept verwarring.

 

Daarbijkomend, wat is er mis met jou eigen Nederlandse taal? Is ook een stukje van onze Preppers identiteit, wij zijn Nederlanders (of Fries in mijn geval).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Engels is een "probleem " Precies om de reden zoals jij hierboven uitlegt, dat schept verwarring.

 

Daarbijkomend, wat is er mis met jou eigen Nederlandse taal? Is ook een stukje van onze Preppers identiteit, wij zijn Nederlanders (of Fries in mijn geval).

Dat ben ik blij dat je Nederlands schrijft hier ipv Fries;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Engels is een "probleem " Precies om de reden zoals jij hierboven uitlegt, dat schept verwarring.

 

Daarbijkomend, wat is er mis met jou eigen Nederlandse taal? Is ook een stukje van onze Preppers identiteit, wij zijn Nederlanders (of Fries in mijn geval).

 

Dit had ook in een PM gekund .. leidt af van het onderwerp. Onnozele interruptie in mijn optiek.

 

terug naar het onderwerp:

 

Met een volgelaatsmasker kun je ook in een keer de werking testen, door de hand op het filter te leggen en in te ademen , zuig je het masker vacuum, dan zit het goed. bij een zwembril is dit niet te controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Engels is een "probleem " Precies om de reden zoals jij hierboven uitlegt, dat schept verwarring.

 

Daarbijkomend, wat is er mis met jou eigen Nederlandse taal? Is ook een stukje van onze Preppers identiteit, wij zijn Nederlanders (of Fries in mijn geval).

 

Wellicht schept het verwarring, maar er bestaat zoiets als Google ;)

Er is niets mis met Nederlands, Engels is vaak alleen een stuk efficiënter naar mijn mening. En of het onderdeel is van onze identiteit is weer een heel ander verhaal. Daar ga ik niet op, teveel offtopic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is Nederlands zo moeilijk?

goggles: bril, veiligheidsbril, zwembril.

Riot Control Agents: heet in Nederland de M.E.

(...)

Engels is een "probleem " Precies om de reden zoals jij hierboven uitlegt, dat schept verwarring.

Daarbijkomend, wat is er mis met jou eigen Nederlandse taal? Is ook een stukje van onze Preppers identiteit, wij zijn Nederlanders (of Fries in mijn geval).

Om antwoord te geven op je vraag, over het algemeen wordt Nederlands als een redelijk moeilijke taal beschouwd ja. (iets met regeltjes)

Dat zie je ook aan het feit dat zelfs de inheemse bevolking er soms moeite mee heeft.

Ik freegje my dan ek af ofst de fraag net better oan dy sels stelle kin.

Het is namelijk Jouw eigen taal en niet jou eigen taal. :p

 

Ik gebruik de term RCA (Riot Control Agents) omdat het een internationaal gegeven verzamelnaam is die voor zover ik weet (nog) geen concrete vertaling in het Nederlands heeft. Het was dus eerder bedoelt als een "oplossing" en niet een "probleem".

 

Het mag vast geen verrassing zijn dat Nederland door de eeuwen heen enorm veel leenwoorden gebruikt uit andere talen en, zonder sarcasme, dat ik in mijn post gebruik maakte van bepaalde jargon (ook een leenwoord uit het frans).

In die zin sprak ik gewoon 'mijn Nederlandse taal'.

Nu, over de Nederlandse (preppers) identiteit. Ik dacht altijd dat de Nederlandse identiteit gelijk stond aan die van de handelaar, en de handelaar is vaak toch wel een man van de taal niet?

 

Dus nee, Nederlands is voor mij niet moeilijk, Engels ook niet, en zelfs in het Spaans, Frans en het Duits mag je een poging bij me wagen, ik doe mijn best.

Frysk kin ik better ferstean dan prate. Mar as ut foar do dan dudliker is, kin ik derfoar ek in besykje dwan.

 

Een leuke anekdote die me hierdoor te binnen schiet, moederlief zei me vroeger wel eens,

"Maak nooit mensen belachelijk omdat ze gebrekkig Nederlands spreken,

Zij kunnen zich namelijk vaak in meerdere talen verstaanbaar maken dan jij"

 

Om die reden heb ik mezelf aangeleerd de verschillende woordkeuzes of evt. taalgebrekken van anderen vaak te negeren of te begrijpen.

Maar bij deze mijn excuses als ik jou of anderen heb verward met het taalgebruik in mijn vorige post. Dat was niet mijn bedoeling.

 

In ieder geval bedankt voor je poging om de termen te vertalen, ik zal ze hier om enige onduidelijkheid weg te nemen ook nog even verduidelijken:

Goggles = beschermende bril

Riot Control Agent (RCA) ~ een verzamelnaam voor middelen die bedoeld zijn om rellen/opstanden te onderdrukken en/of op te breken. (Vaak gassen zoals traangas (CS, CR, CN gas enz.) pepperspray en noem maar op)

Hoop dat ik bij deze een duidelijk antwoord op je vraag/vragen heb kunnen geven maat!

 

---

ONTOPIC

 

@DRD28

Thanks voor de tip, dat is wel een groot punt van overweging inderdaad.

Het laatste wat je wil tijdens je vlucht uit een gaswolk is er dan achter komen dat je bril niet goed afgesloten blijkt te zijn.

Ik merk dat het enige voordeel tot nu toe voor een halfgelaat masker is dat deze wat compacter is dan een volgelaat.

Het idee om een volgelaat masker te kopen zit echter weer in extra uitgaven en dat zal dan moeten wachten tot na de maand van onze goedheilig man.

Ik zal mij verder beraden in mijn dilemma..

 

F4T

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om antwoord te geven op je vraag, over het algemeen wordt Nederlands als een redelijk moeilijke taal beschouwd ja. (iets met regeltjes)

Dat zie je ook aan het feit dat zelfs de inheemse bevolking er soms moeite mee heeft.

Ik freegje my dan ek af ofst de fraag net better oan dy sels stelle kin.

Het is namelijk Jouw eigen taal en niet jou eigen taal. :p

 

Ik gebruik de term RCA (Riot Control Agents) omdat het een internationaal gegeven verzamelnaam is die voor zover ik weet (nog) geen concrete vertaling in het Nederlands heeft. Het was dus eerder bedoelt als een "oplossing" en niet een "probleem".

 

Het mag vast geen verrassing zijn dat Nederland door de eeuwen heen enorm veel leenwoorden gebruikt uit andere talen en, zonder sarcasme, dat ik in mijn post gebruik maakte van bepaalde jargon (ook een leenwoord uit het frans).

In die zin sprak ik gewoon 'mijn Nederlandse taal'.

Nu, over de Nederlandse (preppers) identiteit. Ik dacht altijd dat de Nederlandse identiteit gelijk stond aan die van de handelaar, en de handelaar is vaak toch wel een man van de taal niet?

 

Dus nee, Nederlands is voor mij niet moeilijk, Engels ook niet, en zelfs in het Spaans, Frans en het Duits mag je een poging bij me wagen, ik doe mijn best.

Frysk kin ik better ferstean dan prate. Mar as ut foar do dan dudliker is, kin ik derfoar ek in besykje dwan.

 

Een leuke anekdote die me hierdoor te binnen schiet, moederlief zei me vroeger wel eens,

"Maak nooit mensen belachelijk omdat ze gebrekkig Nederlands spreken,

Zij kunnen zich namelijk vaak in meerdere talen verstaanbaar maken dan jij"

 

Om die reden heb ik mezelf aangeleerd de verschillende woordkeuzes of evt. taalgebrekken van anderen vaak te negeren of te begrijpen.

Maar bij deze mijn excuses als ik jou of anderen heb verward met het taalgebruik in mijn vorige post. Dat was niet mijn bedoeling.

 

In ieder geval bedankt voor je poging om de termen te vertalen, ik zal ze hier om enige onduidelijkheid weg te nemen ook nog even verduidelijken:

Goggles = beschermende bril

Riot Control Agent (RCA) ~ een verzamelnaam voor middelen die bedoeld zijn om rellen/opstanden te onderdrukken en/of op te breken. (Vaak gassen zoals traangas (CS, CR, CN gas enz.) pepperspray en noem maar op)

Hoop dat ik bij deze een duidelijk antwoord op je vraag/vragen heb kunnen geven maat!

 

---

ONTOPIC

 

@DRD28

Thanks voor de tip, dat is wel een groot punt van overweging inderdaad.

Het laatste wat je wil tijdens je vlucht uit een gaswolk is er dan achter komen dat je bril niet goed afgesloten blijkt te zijn.

Ik merk dat het enige voordeel tot nu toe voor een halfgelaat masker is dat deze wat compacter is dan een volgelaat.

Het idee om een volgelaat masker te kopen zit echter weer in extra uitgaven en dat zal dan moeten wachten tot na de maand van onze goedheilig man.

Ik zal mij verder beraden in mijn dilemma..

 

F4T

 

Briljante post!! Ik reageer er verder niet op om het topic niet verder te vervuilen. We hawwe it dêr noch wol ris oer. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...