Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Dit artikel heet 'The Bernanke Agenda - It isn't what you think it is' en gaat in op een waarschijnlijk scenario na de economische crash.

Omdat het internet vol staat met de narigheid die de economische neergang veroorzaakt vond ik dit een uniek artikel die over de grenzen van de huidige malaise heen kijkt en een onderbouwde visie geeft op wat ons mogelijk te wachten staat. Volgens de schrijver iets heel anders dan het einde van de wereld zoals de meeste websites melden.

Voor preppers zeer van belang omdat het een mogelijk (waarschijnlijk?) scenario is dat je stof tot nadenken geeft en je je wel/niet op kunt richten.

Het is een lang artikel maar onderin staat de conclusie van de schrijver. In het kort komt het erop neer dat de FED op een bepaald moment stopt met het ondersteunen van de markten en het domino-effect hiervan de wereld in een recessie stort. Dan wordt er een oplossing geboden waarbij alle munten gedeeltelijk door goud worden gedekt en de schulden weer in historische perspectief plaatst. Daarna zal het vertrouwen weer toenemen en de economie wereldwijd weer aantrekken.

Link: http://seekingalpha.com/article/1437121-the-bernanke-agenda-it-isn-t-what-you-think-it-is

En wat denken jullie ... komt het uiteindelijk allemaal toch nog goed of zetten we het topic meteen in de Complot afdeling? ;)

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Dat is moeilijk.

Het systeem is zo verweven en instabiel dat die nieuwe globale oplossing dan wel in dagen of weken er moet zijn en draaien.

Het kan, maar of het gaat lukken?

Hoe krijgen ze China aan boord die wil ook wel eens proeven hoe het is om de wereldwijde reserve munt te bezitten?

En vertrouwen al die landen die Amerikaans schuldpapier hebben dan nog wel Amerika, waarom genoegen nemen met zo'n afschrijving?

We weten dat de helft krijgen beter is dan niks maar of die rationaliteit nog aanwezig is als de wereld in brand staat?

Leuke theorie, en weer eens een oplossing ipv de standaard doomscenarios.

Zou wel betekenen dat er nu aan gewerkt wordt en dan hebben ze het verdomd goed stil kunnen houden!

Prep ze,

Kans

Deze post delen

@Kans In het artikel staat aangegeven dat het zeer waarschijnlijk is dat Bernanke er al een tijd aan werkt. (Bretton Woods 2)

In een ander artikel http://www.economist.com/node/17414511 staat over de Chinese centrale bank geschreven:

"Zhou Xiaochuan, the governor of China's central bank, caused a stir in March 2009 when he argued that the SDR should become a true global reserve asset to replace the dollar. Mr Sarkozy seems to think similarly, calling for a multilateral approach to the monetary system."

Als deze berichten kloppen lijkt het me waarschijnlijk dat er wel aan oplossingen gewerkt wordt. Het is ook erg onlogisch dat Bernanke cs maar doorgaan met QE (geldschepping) terwijl het nergens toe lijkt te leiden behalve als de complot theorieën kloppen.

Een eventuele Bretton Woods 2 zou wel een game changer zijn. En als de crash komt zal die waarschijnlijk met open armen ontvangen worden. TEOTAWKI kan nog even wachten.

ps. En goud gaat hoger, ook in dit scenario. :cool:

Deze post delen

Dit artikel heet 'The Bernanke Agenda - It isn't what you think it is' en gaat in op een waarschijnlijk scenario na de economische crash.

He Bart, kun je de link nog eens plaatsen, ik kan het artikel niet vinden...:(

Deze post delen

Er zal niet eerder met QA worden gestopt voor de markt op eigen kracht verder kan. Zeker in Amerika niet.

Deze post delen

Er komt geen crash, de enige manier waarop er een crash van de economie kan komen is als de centrale banken de geldmarkt blijvend gaan verkrappen, de kans daarop zie ik als erg klein omdat de bevolking in opstand zou kunnen komen om een financiele revolutie te bewerkstelligen waarmee de centrale bankiers hun macht zouden kunnen verliezen.Persoonlijk denk ik dat ze de bevolking zo arm mogelijk houden, net boven het niveau waarop mensen zouden gaan protesteren.

In de zuidelijke landen zie je nu eigelijk dat de bevolking onder deze welwaarts grens aan het komen is, en ik denk daarom ook dat de ecb geen andere keuze heeft dan de geldmarkt te gaan verruimen.

De enige die dit tegenhouden zijn de duitsers, maar nadat merkel herkozen is in september denk ik dat ook de duitsers overstag zullen gaan en we hier een vergelijkbare monetaire politiek gaan zien als amerika en japan nu al bedrijven, dit zal de economie en de financiele marketen in europa een enorme boost gaan geven, huizen prijzen zullen weer verder stijgen (ook in nederland) en de euro zal omlaag gaan t.o.v de dollar. Goud gerekend in euros zal dan misschien kunnen stijgen, maar in dollars gerekend zelfs nog verder kunnen dalen (zeker als amerika langzaam zijn geldmarkt minder ruim gaat maken) De echt grote winsten zullen denk ik vooral in de aandelen markten te zien zijn.

Dit alles echter alleen als de ecb monetair gaat verruimen, wat mijn verwachting is voor na de duitse verkiezingen (september). Mocht de ecb niet gaan verruimen dan zal de eurozone verder wegzakken en burger opstanden in de zuidelijke landen zijn mijns insziens dan niet onaannemelijk.

Deze post delen

Monetaire verruiming vindt nu al op grote schaal plaats, ook in Europa. Maar als de burger het niet uitgeeft kun je bijdrukken wat je wilt. Het beoogde resultaat heeft het niet.

Deze post delen

Er komt geen crash, de enige manier waarop er een crash van de economie kan komen is als de centrale banken de geldmarkt blijvend gaan verkrappen, de kans daarop zie ik als erg klein omdat de bevolking in opstand zou kunnen komen om een financiele revolutie te bewerkstelligen waarmee de centrale bankiers hun macht zouden kunnen verliezen.Persoonlijk denk ik dat ze de bevolking zo arm mogelijk houden, net boven het niveau waarop mensen zouden gaan protesteren.

De echte grote economische crash is onvermijdelijk omdat het huidige monetaire systeem niet meer werkt. Dat is de strekking van het artikel.

De schrijver van het artikel zegt juist dat de FED op een bepaald moment gaat stoppen met geldverruiming en dit de grote crash veroorzaakt. Dat zal veel beroering veroorzaken wereldwijd en als oplossing bieden ze dan een nieuw monetair systeem aan (Bretton Woods 2) die waarschijnlijk met open armen ontvangen gaat worden.

Wanneer de FED doorgaat men geldverruiming ontstaat verdere geldontwaarding (inflatie) en minder vertrouwen in de munt wanneer andere landen er niet meer in willen handelen. Hierdoor komt Amerika ook in een verdere neerwaartse spiraal die uiteindelijk ook resulteert in een crash. Het is one way or the other.

Wat je zegt over geldverruiming en dat hierdoor de financiele markten (wie zijn dat eigenlijk?) een boost gaan krijgen en de huizenprijzen weer gaan stijgen klopt niet. Je ziet nu in Amerika dat de beurzen hoger staan door toedoen van de FED maar de echte economische bedrijvigheid gaat verder naar beneden. Huizenprijzen stijgen pas als er voldoende werkgelegenheid is, en er vertrouwen is (in het systeem, de toekomst). Amerika heeft massa werkeloosheid, net als Europa. Een stijging van de huizenprijzen kun je wel vergeten.

Deze post delen

Amerika is qua economie vele malen veerkrachtiger dan Europa.

Een dergelijke economie is niet zomaar afgeschreven.

Deze post delen

Amerika heeft een groeiende schuldenberg die nooit meer is terug te betalen. China wisselt haar dollar reserves in voor goud en sommige landen handelen onderling niet meer in dollars. Het vertrouwen in de dollar verdwijnt.

De middenklasse is aan het verdwijnen. Er is massawerkeloosheid. De consumenteneconomie stagneert.

De FED komt met geen andere oplossing dan geldschepping. Wanneer ze hiermee stoppen is het einde verhaal voor Amerika en wereldwijde systeemcrisis.

Deze post delen

Monetaire verruiming vindt nu al op grote schaal plaats, ook in Europa. Maar als de burger het niet uitgeeft kun je bijdrukken wat je wilt. Het beoogde resultaat heeft het niet.

De burgers zijn niet het probleem maar de banken, die potten het op ipv het uit te lenen. Het geld komt helemaal niet bij de burgers en niet bij de bedrijven dus valt er ook niks uit te geven.

Deze post delen

...

En wat denken jullie ... komt het uiteindelijk allemaal toch nog goed of zetten we het topic meteen in de Complot afdeling? ;)

Interresant artikel. Maar wat mij opvalt is dat er geen fundamentele oplossingen geboden worden, enkel een andere manier om tegen de schulden aan te kijken en deze te verdelen.

De fundamentele problemen zijn de imbalansen tussen verschillende regio's op de aarde, en de problemen rondom peak-oil. Geen van deze problemen wordt zelfs maar geraakt door een nieuwe wereldmunt.

Dus, nee, ik verwacht zeker geen happy-ever-after.

Let wel, zelfs al wordt de imbalans opgelost, dan nog betekend dat een hele stap terug in de westerse consumptie. Dus ook dan is er voor het westen geen happy-ever-after.

Deze post delen

Heb nu een aantal berichten van u voorbij zien komen, waar haalt u uw informatie vandaan? Rtl? Teletekst? Nu.nl of de krant?

Deze post delen

Interresant artikel. Maar wat mij opvalt is dat er geen fundamentele oplossingen geboden worden, enkel een andere manier om tegen de schulden aan te kijken en deze te verdelen.

De fundamentele problemen zijn de imbalansen tussen verschillende regio's op de aarde, en de problemen rondom peak-oil. Geen van deze problemen wordt zelfs maar geraakt door een nieuwe wereldmunt.

Dus, nee, ik verwacht zeker geen happy-ever-after.

Let wel, zelfs al wordt de imbalans opgelost, dan nog betekend dat een hele stap terug in de westerse consumptie. Dus ook dan is er voor het westen geen happy-ever-after.

Dat is correct. De schrijver beoogt geen oplossingen aan te dragen maar probeert te voorspellen wat Bernanke (FED) van plan is. Je hebt het bij het recht eind denk ik als je stelt dat er geen fundamentele oplossingen worden geboden.

Volgens de schrijver is het doel om een globale centrale bank te introduceren. Ron Paul heeft in 2008 al gezegd dat hiervoor op de G20 plannen worden gemaakt.

De vrije markt wordt zo wereldwijd aan banden gelegd. Of dit goed of slecht is voor de gemiddelde burger durf ik niet te zeggen maar ik denk dat als er echt een wereldcrash komt iedereen om 'een' oplossing vraagt ook al is het verre van ideaal.

In dit artikel 'The coming collapse of the petrodollar' http://www.zerohedge.com/news/2013-05-20/guest-post-coming-collapse-petrodollar-system staat ook aangegeven dat het systeem van de petrodollar onhoudbaar is en de impact ervan enorm zal zijn. Ik durf aan te nemen dat Bernanke (FED) dit zal meewegen in plannen om de wereld een nieuwe richting te geven.

Voor preppers is het denk ik van belang om dit scenario mee te laten wegen in beslissingen voor het preppen. Hoewel niemand de toekomst kan voorspellen denk ik dat het artikel wel een afgewogen en onderbouwd scenario geeft voor een mogelijke toekomst, en je niet blind als een paard af hoeft te gaan op een echte EOTWAWKI. Maar dat is voor iedereen anders. Mijn conclusie is dat die grote crash er komt en dat men met iets nieuws komt. Hoe lang, wanneer etc is nog onduidelijk.

Deze post delen

Heb nu een aantal berichten van u voorbij zien komen, waar haalt u uw informatie vandaan? Rtl? Teletekst? Nu.nl of de krant?

De juiste kranten, de juiste sites op internet en een stuk ervaring. Maar meen niet de wijsheid in pacht te hebben.

U bent het niet met mij eens. Ik denk velen hier.

Deze post delen

Ohoo noem ze eens, die *juiste* kranten en sites, want we willen natuurlijk allemáál de *juiste* info.

Deze post delen

De juiste kranten, de juiste sites op internet en een stuk ervaring. Maar meen niet de wijsheid in pacht te hebben.

U bent het niet met mij eens. Ik denk velen hier.

Wat zou dan een conclusie kunnen zijn als u zelf zegt niet de wijsheid in pacht te hebben & velen volgens u zelf het "hier" niet met u eens zijn...? misschien verstandig om uw bronnen te vermelden of uw informatie/bronnen opnieuw te onderzoeken... een goede dicussie is nooit weg maar onderbouw hetgeen wat u post.

Deze post delen

Wat een cynisme. Jammer hoor.

Hoewel ik ook niet positief ben over diverse ontwikkelingen ben ik blijkbaar niet negatief genoeg.

Maar goed, in dit soort discussies zijn geen winnaars dus laat ik die voor wat het is.

• Leuk 1

Deze post delen

Wat zou dan een conclusie kunnen zijn als u zelf zegt niet de wijsheid in pacht te hebben & velen volgens u zelf het "hier" niet met u eens zijn...? misschien verstandig om uw bronnen te vermelden of uw informatie/bronnen opnieuw te onderzoeken... een goede dicussie is nooit weg maar onderbouw hetgeen wat u post.

Een conclusie is dat economie geen wetenschap is en niemand weet hoe een/de economie zich ontwikkelt. Hele bekwame mensen zitten er vaak naast. In dat licht gezien is mijn mening net zo juist als de uwe. Wel of geen bronvermelding. Ik respecteer uw mening in de hoop dat u de mijne ook respecteert.

Deze post delen

Wat een cynisme. Jammer hoor.

Hoewel ik ook niet positief ben over diverse ontwikkelingen ben ik blijkbaar niet negatief genoeg.

Maar goed, in dit soort discussies zijn geen winnaars dus laat ik die voor wat het is.

Begrijp me niet verkeerd @Jacob ,ik val u niet af! Als er positieve informatie is zou ik graag weten waar deze te vinden valt. Het is niet zo dat ik een uitermate negatieve houding heb, ik zie graag mijn vragen beantwoord op een zowel positieve situatie als een shtfs.

Deze post delen

Jacob, jij laat hier op de site een tegengeluid horen. Dat is juist goed! Meer leren is altijd goed, een frisse kijk op zaken ook. Maar geef ons dan ook een kijkje in jouw bronnen. Zoals je zelf al zegt het is geen wetenschap. Het gaat hier dus ook niet over gelijk hebben ookal kunnen sommigen hun toekomstvisie soms heel fel verdedigen, niemand heeft gelijk, niemand weet het. Als jij meent dat jouw visie de enige juiste is, prima, join the club, maar onderbouw het dan, en kom met meer.

Deze post delen

Volgens de schrijver is het doel om een globale centrale bank te introduceren. Ron Paul heeft in 2008 al gezegd dat hiervoor op de G20 plannen worden gemaakt.
De vrije markt wordt zo wereldwijd aan banden gelegd. Of dit goed of slecht is voor de gemiddelde burger durf ik niet te zeggen maar ik denk dat als er echt een wereldcrash komt iedereen om 'een' oplossing vraagt ook al is het verre van ideaal.

We hebben nu een defacto wereldmunt. Het heet de USD. :)

Serieus! wat zou een officiele wereldmunt anders zijn dan dat wat de USD nu is?

Ik geloof niet dat een wereldmunt alle huidige munten zou vervangen. Het zou alleen gebruikt worden om als backing voor de lokale munten te dienen. Net zoals de laatste jaren gebeurde met de USD. Het verschil zou natuurlijk zijn dat niet de US deze wereldmunt zou uitgeven, maar een instantie als de IMF of een nieuw op te richten instantie.

De US zou ENORM verliezen door de introductie van een echt onafhankeleijke wereldmunt. Nu kunnen ze onbeperkt geld maken en dit ruilen tegen goederen. Dat zou afgelopen zijn als de dollar niet langer als wereldmunt genomen wordt. IMO zou de US daarin nooit toestemmen. De US zou hooguit toestemmen als ze op de een of andere manier dezelfde voordelen krijgen als nu met de USD. Maar dan is er niets verandert!

In dit artikel 'The coming collapse of the petrodollar' http://www.zerohedge.com/news/2013-05-20/guest-post-coming-collapse-petrodollar-system staat ook aangegeven dat het systeem van de petrodollar onhoudbaar is en de impact ervan enorm zal zijn. Ik durf aan te nemen dat Bernanke (FED) dit zal meewegen in plannen om de wereld een nieuwe richting te geven.

Wel, de petrodollar is op zich niet zo belangrijk imo. Wat belangrijker is is waarin de landen hun reserves houden. Als India en Barzilie elkaars munten gaan gebruiken om handel in te drijven maar ondertussen de overschotten parkeren in USD, dan is er nagenoeg geen impact op de USD. Wel een psychologische, maar geen reële.

Voor preppers is het denk ik van belang om dit scenario mee te laten wegen in beslissingen voor het preppen. Hoewel niemand de toekomst kan voorspellen denk ik dat het artikel wel een afgewogen en onderbouwd scenario geeft voor een mogelijke toekomst, en je niet blind als een paard af hoeft te gaan op een echte EOTWAWKI. Maar dat is voor iedereen anders. Mijn conclusie is dat die grote crash er komt en dat men met iets nieuws komt. Hoe lang, wanneer etc is nog onduidelijk.

Elk systeem waarbij er een betere (of eigen waar er eindelijk een een) balans komt tussen oost en west gaat ten koste van het westen. Wij leven ver boven onze stand en dat is hoe dan ook onhoudbaar. Echter een grote crash waarbij dit in één keer wordt aangepast is zeer onwaarschijnlijk. Ik maak me daar geen zorgen over. Dat wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren, maar dat de kans zo klein is dat ik er niet echt rekening mee houd. Bovendien zou de impact op mijn preps minimaal zijn, die zouden er niet echt anders door worden.

• Leuk 1

Deze post delen

Er komt geen crash

Dat ligt aan je definitie van een crash. Het huidige systeem is gebaseerd op groei, en grondstoffen. Je weet vast dat oneindige groei niet mogelijk is, dus het systeem moet tzt plaats maken voor een ander systeem. Hoe en wanneer dat gebeurd weet niemand, maar die overgang kost vast tijd en veel moeite. Het maakt niet uit wat de ecb, overheid, banken etc gaan doen; uiteindelijk kunnen ze die overgang alleen proberen uit te stellen.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...