Ga naar inhoud
GENEGEERD

Voor de zilver bugs

Kans
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Kans ....Ben van plan om wat te gaan investeren in zilveren munten.

Nu zie ik op bv http://goudvergelijken.nl/kopen/1-troy-ounce-zilver-maple-leaf-munt/prijs-per-tube-(25-stuks)

dat het percentage boven op de spot prijs een stuk hoger is dan op gouden munten.

Is dit normaal /acceptabel of zijn er nog andere webwinkels waar ik dit goedkoper kan krijgen.

Dus waar het beste te bestellen.

Graag advies.

( Ahumm....bij nader inzien vermoed ik dat de hogere percentages de BTW is)

Link naar reactie

BTW is met name hoog op de zilverbaren, niet zozeer de munten.

Onderstaande te vinden op: https://www.thesilvermountain.nl/nl/productkeuze

Zilver

Zilver wordt in gezien als een industrieel goed. Om die reden wordt fysiek zilver in eerste instantie belast met 21% BTW. Voor u als belegger is dat ongunstig, aangezien particulieren BTW niet kunnen terugvorderen. U betaalt dus eigenlijk 21% meer dan de waarde van het zilver. Alle baren zilver zijn om die reden belast met 21% BTW.

Indien u in zilver wilt investeren bent u als particulier beter uit met zilveren munten. Deze munten worden namelijk verhandeld onder de margeregeling waarbij alleen over de winstmarge van de handelaar 21% BTW is berekend. Zo betaalt u aanzienlijk minder BTW, dus u bent goedkoper uit. Ook zijn deze munten beter verhandelbaar omdat u in kleinere coupures kunt aankopen en de marktwaarde van munten ligt hoger dan die van baren.

Link naar reactie

@Kans ....Ben van plan om wat te gaan investeren in zilveren munten.

Nu zie ik op bv http://goudvergelijken.nl/kopen/1-troy-ounce-zilver-maple-leaf-munt/prijs-per-tube-(25-stuks)

dat het percentage boven op de spot prijs een stuk hoger is dan op gouden munten.

Is dit normaal /acceptabel of zijn er nog andere webwinkels waar ik dit goedkoper kan krijgen.

Dus waar het beste te bestellen.

Graag advies.

( Ahumm....bij nader inzien vermoed ik dat de hogere percentages de BTW is)

Even wat basis:

Op zilveren munten zit de marge regeling: op de gemaakte winst moet de verkoper belasting betalen, wat in praktijk domweg heel vaak betekend dat die kosten doodleuk weer direct op de koper worden afgewikkeld.

Op zilver baren zit gewoon BTW dus dan ben je duurder uit tenzij je bv een BV hebt en dat kunt terugvorderen enz.

Op goud zit geen belasting.

Als je dan gaat rekenen valt meteen op dat die btw of merge regeling niet het hele verschil kan zijn wat je ziet tussen goud en zilver.

Op zilver zit gewoon een hogere marge, een vaak gehoord excuus is een groter volatiliteit van zilver, dus extra risico voor de handelaar, die tegenwoordig pas inkoopt, vaak, nadat jij betaald hebt dus hoezo?

Het lijkt me nogal een lu.verhaal maar het is in praktijk gewoon feit dat de marge op zilver hoger is.

Zilver beweegt iets meer dan goud maar nou ook weer niet zo veel, recentelijk.

Volgens de 'experts' zit die potentieele volatiliteit er wel in... Tja?

Verder is het verschil tussen goud en zilver ook wel vrij groot.

De goudmarkt is veel groter.

Verhouding momenteel 60 meer zilver handel dan goud (weet even niet of dit nu volume of waarde is, logica zegt me dat dit prijs moet zijn..)

De goudmarkt is bijna helemaal monetair/ beleggings georienteerd en maar een heel klein deel wordt in de industrie verbruikt.

Zilver heeft zowel in de industrie ( er is dus verbruik) een een grote functie als monetair belegging.

Goud is zo'n factor 40 duurder ( momenteel ooit heel lang maar factor 16) dus een muntje van 31,1 gram of een ounce is nu in zilver 25 euro vs goud 1100 euro, nogal een verschil...

Voor duizend euro heb je dus 31,1 gram goud of ruim een kilo zilver, voor de meeste mensen maakt dat toch iets uit.

Als je 100.000 euro wilt investeren heb je 2,5 kilo goud dat mee kan in je rugzak of een ton zilver waar zelf je auto toch wat van gaat schuin hangen.

Ik koop bij solidor vaak de goedkoopste van nederland, duidsland is nog iets goedkoper.

Het is mischien moeilijk om overheen te stappen maar kopen vind ik belangrijker dan de laagste prijs.

Ik zit momenteel onderwater in zilver, zou dus verlies maken als ik verkoop, maar heel eerlijk doet mij dat niks.

Ja het was slimmer beter geweest als ik al mijn geld nu zou hebben en nu zou inkopen dan had ik wat meer zilver gehad.

Maar met die instelling ben je of een van de beste beleggers ter wereld of heb je mazzel of koop je nooit iets omdat je altijd wacht op de goedkoopste koers.

Ik zie pm als verzekeringspolis en een verzekering kost geld.

Natuurlijk probeer ik laag in te kopen maar daar zit reeel gezien altijd een gok element in.

Met het idee dat als het fout gaat fiat geld waardeloos wordt en de hoop dat dan pm evenredig gaat stijgen of in iedergeval substancieel dan maakt die aankoop prijs eigenlijk heel weinig uit.

Als je maar wat hebt!

Daarom mijn uitspraak zilver is onder de 40 euro in mijn ogen koopwaardig en blijf ik bijkopen als ik geld over heb.

Waarom 40 euro, gewoon een compleet onzin blabla getal waarvan ik vind dat de risicos omlaag tov potentieele koers omhoog voor mij te verantwoorden is.

Dat is namelijk de enige eis die echt van belang is jij moet je er goed bij voelen, zowel als zilver terug zakt naar 4 euro per ounce als dat zilver 150 of meer euro per ounce gaat kosten, idem voor het bedrag dat je wilt gaan gebruiken, en alleen jij kan daar een zinnige afweging in maken, maar dat is het enige advies wat ik je kan geven en waar ik me goed bij voel.

Belangrijkste blijft dat je wat hebt....

Wilde dromen:

Ik vermoed dat pm nog wel verder kan dalen, zilver Nog onder de 18 d/o goud onder 1000 d/o.

Probleem is daarbij, kun je nog fysiek PM krijgen en zo ja wat is dan de premium?

Dus heel waarschijnlijk zla de fysieke markt dan echt los komen van de papier handel die momenteel voor beide de prijs bepaald, al worden nu de premiums hoger....

De pm markt zal naarmate de marketen instabiel worden evenredig instabieler worden met pieken omhoog maar ook omlaag. Zo'n markt is naar mijn mening niet meer voor de gewone man, die is gewoon altijd te laat.

Als je dan nog wilt instappen hoop ik dat je niet snel misselijk wordt.

Het zou me ook niet verbazen als de overheid na je bank saldo, je pensioen pot en extra belastingen ook nog achter je PM zal aangaan.

Succes,

Kans

Link naar reactie

Even wat basis:

Op zilveren munten zit de marge regeling: op de gemaakte winst moet de verkoper belasting betalen, wat in praktijk domweg heel vaak betekend dat die kosten doodleuk weer direct op de koper worden afgewikkeld.

Op zilver baren zit gewoon BTW dus dan ben je duurder uit tenzij je bv een BV hebt en dat kunt terugvorderen enz.

Op goud zit geen belasting.

Als je dan gaat rekenen valt meteen op dat die btw of merge regeling niet het hele verschil kan zijn wat je ziet tussen goud en zilver.

Op zilver zit gewoon een hogere marge, een vaak gehoord excuus is een groter volatiliteit van zilver, dus extra risico voor de handelaar, die tegenwoordig pas inkoopt, vaak, nadat jij betaald hebt dus hoezo?

Het lijkt me nogal een lu.verhaal maar het is in praktijk gewoon feit dat de marge op zilver hoger is.

Zilver beweegt iets meer dan goud maar nou ook weer niet zo veel, recentelijk.

Volgens de 'experts' zit die potentieele volatiliteit er wel in... Tja?

Verder is het verschil tussen goud en zilver ook wel vrij groot.

De goudmarkt is veel groter.

Verhouding momenteel 60 meer zilver handel dan goud (weet even niet of dit nu volume of waarde is, logica zegt me dat dit prijs moet zijn..)

De goumarkt is bijna helemaal monetair/ beleggings georienteerd en maar een heel klein deel wordt in de industrie verbruikt.

Zilver heeft zowel in de industrie ( er is dus verbruik) een een grote functie als monetair belegging.

Goud is zo'n factor 40 duurder ( momenteel ooit heel lang maar factor 16) dus een muntje van 31,1 gram of een ounce is nu in zilver 25 euro vs goud 1100 euro, nogal een verschil...

Voor duizend euro heb je dus 31,1 gram goud of ruim een kilo kilo goud, voor de meeste mensen maakt dat toch iets uit.

Als je 100.000 euro wilt investeren heb je 2,5 kilo goud dat mee kan in je rugzak of een ton zilver waar zelf je auto toch wat van gaat schuin hangen.

Ik koop bij solidor vaak de goedkoopste van nederland, duidsland is nog iets goedkoper.

Het is mischien moeilijk om overheen te stappen maar kopen vind ik belangrijker dan de laagste prijs.

Ik zit momenteel onderwater in zilver, zou dus verlies maken als ik verkoop, maar heel eerlijk doet mij dat niks.

Ja het was slimmer beter geweest als ik al mijn geld nu zou hebben en nu zou inkopen dan had ik wat meer zilver gehad.

Maar met die instelling ben je of een van de beste beleggers ter wereld of heb je mazzel of koop je nooit iets omdat je altijd wacht op de goedkoopste koers.

Ik zie pm als verzekeringspolis en een verzekering kost geld.

Natuurlijk probeer ik laag in te kopen maar daar zit reeel gezien altijd een gok element in.

Met het idee dat als het fout gaat pm waardeloos wordt en de hoop dat dan pm evenredig gaat stijgen of in iedergeval substancieel dan maakt die aankoop prijs eigenlijk heel weinig uit.

Als je maar wat hebt!

Daarom mijn uitspraak zilver is onder de 40 euro in mijn ogen koopwaardig en blijf ik bijkopen als ik geld over heb.

Waarom 40 euro, gewoon een compleet onzin blabla getal waarvan ik vind dat de risicos omlaag tov potentieele koers omhoog voor mij te verantwoorden is.

Dat is namelijk de enige eis die echt van belang is jij moet je er goed bij voelen, zowel als zilver terug zakt naar 4 euro per ounce als dat zilver 150 of meer euro per ounce gaat kosten, idem voor het bedrag dat je wilt gaan gebruiken, en alleen jij kan daar een zinnige afweging in maken, maar dat is het enige advies wat ik je kan geven en waar ik me goed bij voel.

Belangrijkste blijft dat je wat hebt....

Wilde dromen:

Ik vermoed dat pm nog wel verder kan dalen, zilver Nog onder de 18 d/o goud onder 1000 d/o.

Probleem is daarbij, kun je nog fysiek PM krijgen en zo ja wat is dan de premium?

Dus heel waarschijnlijk zla de fysieke markt dan echt los komen van de papier handel die momenteel voor beide de prijs bepaald, al worden nu de premiums hoger....

De pm markt zal naarmate de marketen instabiel worden evenredig instabieler worden met pieken omhoog maar ook omlaag. Zo'n markt is naar mijn mening niet meer voor de gewone man, die is gewoon altijd te laat.

Als je dan nog wilt instappen hoop ik dat je niet snel misselijk wordt.

Het zou me ook niet verbazen als de overheid na je bank saldo, je pensioen pot en extra belastingen ook nog achter je PM zal aangaan.

Succes,

Kans

@Kans ... bedankt voor je heldere uiteenzetting:D

Link naar reactie

Ik kan nu nog een 500 grams baartje kopen voor 345,-.

Heb al teveel gear gekocht maar hier twijfel ik nog een beetje over. (Ti's niet veel maar als de rollercoaster gaat beginnen ben je er wel blij mee)

Dilemma!!

Greener

Te veel gear?

Dat klinkt als "ik ben te gelukkig" .

Of je hebt meer hebbedingetjes gekocht dan gear of je kunt er moeilijk te veel van hebben.

Als je daar PM mee bedoeld dan kun je alleen 'teveel' hebben als het ten koste is gegaan van andere essentieele preps of als je ervoor geleend hebt, nu niet meer kunt eten, je hypotheek betalen enz.

Dus wat is precies je probleem :confused: :cool:

Prep ze,

Kans

Link naar reactie

Te veel gear?

Dat klinkt als "ik ben te gelukkig" .

Of je hebt meer hebbedingetjes gekocht dan gear of je kunt er moeilijk te veel van hebben.

Als je daar PM mee bedoeld dan kun je alleen 'teveel' hebben als het ten koste is gegaan van andere essentieele preps of als je ervoor geleend hebt, nu niet meer kunt eten, je hypotheek betalen enz.

Dus wat is precies je probleem :confused: :cool:

Prep ze,

Kans

Ik heb van de week een Strider binnen gekregen dus vul zelf maar in :o

Greener

Link naar reactie

Haha gaaf @Greener, datt binnenkomen is het probleem niet :p

Maar toe je hem bestelde en moest overmaken dat was het problem:rolleyes:

Vast of vouw :p

Kwijl kwijl

Grt

Kans

Zelfs dat was het probleem niet.

Moeder de vrouw omzeilen was pas problematisch.

En een vaste.

Ik heb een vouw Spydercootje als EDC maar voor shtf vertrouw ik liever op een vast mes.

Greener

Link naar reactie

Zelfs dat was het probleem niet.

Moeder de vrouw omzeilen was pas problematisch.

En een vaste.

Ik heb een vouw Spydercootje als EDC maar voor shtf vertrouw ik liever op een vast mes.

Greener

Ha ha ja die vrouwen...

Een goed vouwmes heeft soms wat voordelen.

Een goed vastmes heeft nauwelijks nadelen. :rolleyes:

Prep ze,

Kans

Link naar reactie

Fantastische post weer @Kans.

Even over die 40 euro...

Ik hanteer lager dan 20 USD/oz als veilig instappunt. Dit omdat de zilvermijnen bij deze prijs meer dan voldoende kunnen leveren om aan de industriële vraag te kunnen voldoen. In tijden waar de industriële vraag inzakt zou dit ook nog wat lager kunnen zijn.

Op dit moment is er een hoge investeringsvraag naar zilver. Dat is leuk voor diegene die op tijd zijn ingestapt, maar bij prijzen boven de 20 USD/oz moet men zich wel realiseren dat je koopt om aan een grotere gek te verkopen. De kans dat die grotere gek er wel komt is zeer hoog imo, maar zeker weten doe je dat niet. Bovendien is er ook nog de kwestie "dishoarding", dwz wanneer de investeerders massaal uit zilver stappen dan komt er veel meer zilver beschikbaar dan dat de industriële gebruikers nodig hebben. Dit zal de prijzen dan tot ver beneden de 20 USD/oz drijven.

Het argument om toch in zilver te investeren is om voor de grote golf uit te zijn. Ik verwacht deze golf omdat ik denk dat cash ongeliefd gaat worden (hyperinflatie). Ik heb geen idee wanneer dit zou gebeuren, en vooralsnog lijkt het er op dat deflatie het grotere probleem is, maar deflatie is als het terugtrekken van de waterlijn voor een tsunamie... (deze vergelijking heb ik gejat van Jesse)

En dan is er nog iets: piek olie.

Ik ben zeker van piek olie. Schalie of niet. De wereld verbruikt meer van dit spul dan ze kunnen produceren. Dit drijft de prijzen van afgeleide producten (i.e. ALLES!!) op.

Zilver en goud zijn enorm olie-intensief. Daarom kun je zowel zilver als goud ook beschouwen als "bevroren energie". Deze energie gaat in reële termen veel duurder worden. Of er nu deflatie of inflatie komt is daarbij onbelangrijk. Als je goud of zilver kunt sparen (i.e. je wordt niet gedwongen om ze te verkopen) dan is het de beste opslag van rijkdom die je je kunt voorstellen.

En het laatste dat ik wil noemen: de grote egalisatie.

Als we er van uitgaan dat alles hunky-dory blijft dan zal de welvaart in de wereld beter verdeelt gaan worden tussen oost en west, noord en zuid. Dat betekend dat wij enorm gaan inleveren. Ook hier maakt het niet uit of dit via inflatie of deflatie gebeurd. Als je goud of zilver kunt sparen (i.e. je wordt niet gedwongen om ze te verkopen) dan is dit de beste methode om je welvaart van het huidige paradigma over te hevelen naar het volgende.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...