Ga naar inhoud
GENEGEERD

[REVIEW] Woodgas stove: opvouwbare houtgasbrander


Gast

Aanbevolen berichten

Waarom was ik niet op de Shelter Camping? Omdat ik in dat weekend met vrienden en pubers ergens anders in NL aan het kamperen was. Een prima gelegenheid voor een tweede test van mijn houtgasbrandertje!

 

Het principe: door de dubbele wand is er niet alleen trek aan de onderkant, maar wordt er ook lucht in geblazen aan de bovenkant. Daardoor brandt hij enorm efficient.

 

Hij is in allerlei webshops te koop, onder andere in de Scoutshop.

Niet goedkoop, wel superlicht en een heel klein pakketje, dat makkelijk in een campingpan past. Dat was voor mij een belangrijke reden om m toe te voegen aan de kampeeruitrusting.

 

Je kunt er ook eentje zelf maken van lege blikken, IKEA bestekbakjes etc, zoals in het draadje van Prepper053. Dat kost bijna niks maar is minder handig mee te nemen.

 

Ook Ghost heeft in een review al eens aandacht aan besteed aan dit zelfde ding. Ik maak even een frisse start in een nieuw draadje, kan m altijd nog even samenvoegen. #mod..

 

Oke, eerst even een beeld geven. Voor de vergelijking zo'n blauw campinggas ding er naast gezet.

Achtereenvolgens: in het zakje, uitgepakt, de losse onderdelen, (nu volgt wat slim puzzelwerk, maar dat is snel duidelijk) en klaar voor gebruik.

 

2013-05-17-meenemen.jpg.9de301cf0e242888d0273706029d2017.jpg 2013-05-17-vergelijking.jpg.8c85aedfba48143fc2beaf15543c95ea.jpg 2013-05-17-onderdelen.jpg.5837f73cd1f822ab118a2c4ab664222f.jpg 2013-05-17-klaar-voor-gebruik.jpg.a49df604b4bd4d7ea1efdc97f5883794.jpg

 

Eerste test was zeer succesvol. In het vroege voorjaar, beetje zon, maar koud en vooral heel veel wind. Ook de mede-prepper, zo'n geroutineerd outdoortype, was erg enthousiast. Belangrijkste leerpunt: zorg voor een veilige ondergrond, want er vallen brandende stukjes door de bodem. Dus in een kurkdroog bos... nou ja, da's wel duidelijk.

 

Nu dus de tweede test. Oke, alle Shelter Camping gasten (en de jaloerse thuisblijvers) weten wat voor weer het vorige week was. Guur, nat en koud. 's Ochtends in eerste instantie gewoon water opgezet op het blauwe Campinggas-pitje. Vers blikje er in, maar hemeltjelief, het was duidelijk dat het geen zomer was. Duurde bijna een half uur om 2 l water bijna aan de kook te krijgen - grote bellen waren er nog lang niet. Het ding daarna beschut in de tent gezet - maar daar werd het proces amper sneller van. Kortom, tijd voor serieuze maatregelen..

 

Woodgas stove in het natte gras gezet. Voordeel: plekje uit de wind zoeken is niet nodig, geeft juist lekker veel trek door de brander. Handjevol min of meer droge takjes tussen de struiken uit gevist. Letterlijk een handjevol, heb ze niet geteld (want was nog niet van plan om review te maken) - maar ik denk iets van 10-15 takjes van 8 cm lang en 0,5-1 cm doorsnee, met de hand in kleine stukjes te breken.

 

Plukje drogerpluis en lucifers erbij. Dat was wel erg karig, dus hoppekee, ook nog een klein klontje roomboter. Dat was voldoende voor een partij vlammen die aan alle kanten om de pan sloegen.

 

En: praktisch geen rookontwikkeling. Erg handig, want het was 's ochtends half 9 op een propvol tentenveld. Dan maak je geen vrienden als je een potje voor je tent hebt staan walmen en stinken.

 

Jammer genoeg, sorry, heb ik geen actiefoto's. Vuurtje stoken is sowieso al veel te leuk en zo'n turbo-fikkie als dit vraagt helemaal even alle aandacht (en ik was nog steeds die review niet van plan).

 

Deze keer maar 1 liter water opgezet, maar het resultaat mocht er wezen: in 5 minuten heftig aan de kook. Toen waren ook de 15 takjes schoon weggebrand en was het vuur min of meer uit. Binnen een paar minuten was ie genoeg afgekoeld om weer in te pakken. Resteerde alleen een klein rondje zwartgeblakerd gras..

 

Samenvattend: in turbotijd onze thee klaar, nauwelijks brandstof nodig, superleuk om even zo'n mini-vuurtje te stoken, de buren hebben amper gemerkt dat het open vuur was, en in het natte gras veilig genoeg.

 

In ons huishouden heeft hij overtuigend zijn vaste plek veroverd. En als het even kan, laat ik dat gasding voortaan gewoon thuis. Vandaag maar eens een rol wattenschijfjes in een restje kaarsvet gemikt. Kan ik de roomboter volgende keer gewoon opeten.

 

Aanrader dus, dat ding!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Fik steken op een natte ondergrond, komt me bekend voor.... :)

 

Alleen waren jullie onderhand zelf nogal brandbaar toch? ;-)

Ik zat lekker broodjenuchter fris blakend naast mn tentje in de vroege ochtendregen, hahaha.

(Voordeel: je ziet gewoon maar één vuur)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Alleen waren jullie onderhand zelf nogal brandbaar toch? ;-)

Ik zat lekker broodjenuchter fris blakend naast mn tentje in de vroege ochtendregen, hahaha.

(Voordeel: je ziet gewoon maar één vuur)

 

:) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...