Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kompas


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Fijn dit topic, ik moet er ook nodig een. Heb er wel een op zo'n noodfluit zitten maar wil nog wel een goeie.

Btw Rien wat versta jij onder een gedetailleerde kaart? Ik kijk wel steeds naar allerlei kaarten maar heb geen idee wat nu handig is; voor als je een Bug Out doet (lopend of op de fiets). :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dit topic, ik moet er ook nodig een. Heb er wel een op zo'n noodfluit zitten maar wil nog wel een goeie.

Btw Rien wat versta jij onder een gedetailleerde kaart? Ik kijk wel steeds naar allerlei kaarten maar heb geen idee wat nu handig is; voor als je een Bug Out doet (lopend of op de fiets). :)

 

Een goed kompas is zeker een must maar ook al heb je dr eentje ..laat die kleine noodkompas die op bv je fluitje zit of zo,n button kompasje nooit uit je BOB want t is altijd handig om er 2 te hebben zodat je altijd zeker van je zaak bent..niks is zo baalen als tweifelen aan je kompas in noodsituatie.(dit zeg ik omdat ik er al aardig wat heb zien sneuvelen onderweg.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een paar tientjes meer uitgeven en een Recta DP6(g) aanschaffen, deze heeft een paar belangrijke voordelen tov kaartkompassen:

1. Je kunt de declinatie instellen, handig als je het kompas in een ander werelddeel wil gebruiken (of als het magnetisch noorden veranderd..).

2. Niet gevoelig voor inclinatie dmv de naald constructie (alle DP modellen geloof ik, wellicht heeft Silva iets vergelijkbaars).

3. Mbv de spiegel kun je nauwkeuriger je route bepalen, over lange afstanden of bij het omzeilen van een groot obstakel (meer, berg, stad) maakt een paar graden afwijking van je originele route nogal wat kilometers uit.

 

Silva heeft prima kaart kompassen voor een goede prijs, maar Recta's DP modellen zijn de extra kosten (mijns inziens) absoluut waard. De DP6g heb je voor rond de €70

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een paar tientjes meer uitgeven en een Recta DP6(g) aanschaffen, deze heeft een paar belangrijke voordelen tov kaartkompassen:

1. Je kunt de declinatie instellen, handig als je het kompas in een ander werelddeel wil gebruiken (of als het magnetisch noorden veranderd..).

2. Niet gevoelig voor inclinatie dmv de naald constructie (alle DP modellen geloof ik, wellicht heeft Silva iets vergelijkbaars).

3. Mbv de spiegel kun je nauwkeuriger je route bepalen, over lange afstanden of bij het omzeilen van een groot obstakel (meer, berg, stad) maakt een paar graden afwijking van je originele route nogal wat kilometers uit.

 

Silva heeft prima kaart kompassen voor een goede prijs, maar Recta's DP modellen zijn de extra kosten (mijns inziens) absoluut waard. De DP6g heb je voor rond de €70

 

Recta is de extra kosten zeker waard al was t alleen maar om die bescherming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb 3 goedkope versies.

 

1 no-name knoopkomaps

1 Gelert kaartkompas a 6 Euro

1 kaartkompas uit de grabbelbak bij de kampeerwinkel

 

Daarmee kun je alle kanten op, ze wijzen namelijk allemaal een andere NOORD aan, je hebt dus keuze hoe je wilt verdwalen..... :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Hier een hele simpele uitleg over een kompas:

 

Hier een goede uitgebreide uitleg over kompassen:

http://www.icarussolutions.nl/downloads/kompascursus.pdf

 

En ook Wilco van den Akker i.o.v. Daan Schneider heeft een hele duidelijke complete uitleg over de RACR Methode:

 

ik gebruik zelf een kompas als deze:

 

m1cykrvwtgu1.jpg

 

Met dat spiegeltje aan de recta dp modellen kun je tegelijk richten en de roos aflezen, volgens mij werkt dat bij bovenstaand model minder nauwkeurig omdat je niet op ooghoogte kan richten en tegelijk aflezen. Of is daar een goed truc voor zonder je hand te hoeven bewegen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ook Wilco van den Akker i.o.v. Daan Schneider heeft een hele duidelijke complete uitleg over de RACR Methode:

 

Ik kende de RACR methode niet dus heb deze video bekeken; richting, afstand, controlepunten en reliëf: duidelijk. Als afsluiter wordt als pluspunt meegegeven: 'met deze methode is het niet nodig om voortdurend op kaart & kompas te kijken'. Die snap ik niet, hopelijk kun jij dit toelichten.

 

In mijn hoofd zit geen kompas, stappenteller of hoogtemeter. Controlepunten kan ik wel onthouden, dus ik loop van herkenningspunt naar herkenningspunt maar ik wil toch regelmatig verifiëren of ik wel op de juiste route ben in onbekend terrein dus pak kaart&kompas erbij om te bepalen waar ik ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Voor mij maar 1 kompas eigenlijk en dat is van Suunto. Dit is vanaf het eerste moment dat ik met duiken actief was (1979) de absolute nr 1.

Wat mij betreft vertrouw ik nog steeds op hun kwaliteit. Niet goedkoop, maar wel zeer degelijk en acuraat.

Inmiddels ook een digitaal kompas op mijn horloge en telefoon natuurlijk.

Om declinatie (corrigeren van aangegeven schijnnoorden door plaatselijke en continue veranderende magnetische stromingen naar werkelijke magnetische noorden) kan op deze site.

http://www.ngdc.noaa.gov/geomag-web/

 

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij maar 1 kompas eigenlijk en dat is van Suunto. Dit is vanaf het eerste moment dat ik met duiken actief was (1979) de absolute nr 1.

Wat mij betreft vertrouw ik nog steeds op hun kwaliteit. Niet goedkoop, maar wel zeer degelijk en acuraat.

Inmiddels ook een digitaal kompas op mijn horloge en telefoon natuurlijk.

Om declinatie (corrigeren van aangegeven schijnnoorden door plaatselijke en continue veranderende magnetische stromingen naar werkelijke magnetische noorden) kan op deze site.

http://www.ngdc.noaa.gov/geomag-web/

 

 

Driehart

 

Keigoeie keus! Ik wilde even protesteren door te beweren dat Recta minstens zo goed is maar dat hoeft niet meer. Recta is in 1996 overgenomen door Suunto https://www.suunto.com/fr-CH/About-Suunto/Company-info/Recta-AG/ en volgens mij zijn er niet echt verschillen tussen het ene of het andere merk, althans als het gaat om kwaliteit. En volgens mij is er écht geen enkel verschil tussen de Recta DP-6 http://www.recta.ch/en/dp-6 en de Suunto MB-6 http://www.suunto.com/Products/Compasses/Suunto-MB-6/.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik een kompasje wat ik zo'n 35 jaar geleden voor mijn verjaardag kreeg en wat ik gebruikte voor de scouting. Vergelijkbaar type wat @Communicator poste.

Ding werkt prima, doet wat het moet doen.

Gebruikte hem nog wel eens bij lange boswandelingen om de auto terug te kunnen vinden, maar nu met een gps-je op zak is toch een stukkie makkelijker. :cool:

Heb het kompasje wel in mijn bob zitten voor als de GPS niet meer werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje off topic:

Met een simpel en goedkoop plaatkompasje met verdraaibare roos kom je al een heel eind in het vlakke NL. Uiteraard zijn zaken als nauwkeurigheid, degelijkheid en toepasbaarheid van belang. Nauwkeurig peilen zal met een vizier/spiegelkompas wel beter gaan dan met een simpel plaatkompas. Veel belangrijker is dat je ermee om weet te gaan. Icm met een fatsoenlijke kaart. Een driehoekje erbij (geo-driehoekje voldoet al) is ook wel handig, en een lineaal en kaartpasser erbij is helemaal ideaal.

Als je echter niet weet hoe een koersje in de kaart te zetten, of andersom een koers uit de kaart te halen, een kruispeiling te doen en in de kaart te zetten, dan heb je weinig aan een kompas. Het heeft immers weinig zin om precies naar b.v. het ZZW te gaan als je niet weet waarvandaan je vertrekt. Oefenen dus, misschien zelfs ook met gegist bestek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

Ik geef de voorkeur aan het spiegelkompas zodat je de spiegel kan gebruiken voor signalisatie, hygiëne of bv om teken te zoeken op onbereikbare plaatsen. Ook is er meestal een loep aanwezig dat je weer kan gebruiken om vuur te maken. Ik kan de Suntoo Mc 2 aanraden. Het touwtje kan je vervangen met een paracord waarbij je een 'Pace Count' van kan maken, een systeem om je passen te tellen om in het donker niet voorbij je punt te wandelen. 

 

Multifunctionaliteit zoals in EDC (Every Day Carry) is een fundament voor preppers.

 

Ik vind onderstaand filmpje interessant om basis kaartlezen en kompas te leren. 

 

 

Veel succes ermee !

 

 

 

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...