Ga naar inhoud
GENEGEERD

Paracord handles


Ruben

Aanbevolen berichten

Volgens mij is er nog geen thread over paracord wraps voor mes hanvaten, dus bij deze.

 

Wat vind jij een goed handvat gemaakt van paracord, en waarom?

 

mes.jpg.f75c17a938fd416849ca39188504eb08.jpg

(dit is een zelf gesmeed carbon staal mes)

 

Het handvat is gemaakt met een cobra weave een kwartslag gedraaid (daar maken ze bijna altijd die "survival bracelets" van

 

Het zorgt voor een goede verdikking van het handvat en komt echt niet los bij normaal gebruik (in tegenstelling tot de meeste andere wraps)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Het zorgt voor een goede verdikking van het handvat en komt echt niet los bij normaal gebruik (in tegenstelling tot de meeste andere wraps)

En dat is zowat de kern van het verhaal bij paracord wraps.

Ik heb één van m'n tomahawks een paracord wrap gegeven (even een methode opgezocht via inet en direct geprobeerd).

Ik wou geen gaten boren dus heb iets gezocht dat zichzelf wat 'vast zette' met gebruik van een lus', maar wat op het zicht mooi lijkt, blijkt in de praktijk, zoals meestal, niet echt gebruiksvriendelijk. Door de beweging die je hand maakt wanneer je kapt, zet je wat druk naar achter op de steel, dit geeft als gevolg dat mijn 'strakke wrap' begint uit elkaar te schuiven, wat een zeer 'mooshie' gevoel geeft en voor mij niet echt ok is.

Nu ken ik gasten die een beetje epoxy of iets gelijkaardigs over hun wrap smeren, maar ik wil de wrap er wel nog kunnen afhalen zonder de afwerking van het hout te schaden...

Dus voor mij is een goede wrap eentje die blijft vast zitten en niet lijkt alsof datgene wat je vast hebt aan het smelten is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat is zowat de kern van het verhaal bij paracord wraps.

Ik heb één van m'n tomahawks een paracord wrap gegeven (even een methode opgezocht via inet en direct geprobeerd).

Ik wou geen gaten boren dus heb iets gezocht dat zichzelf wat 'vast zette' met gebruik van een lus', maar wat op het zicht mooi lijkt, blijkt in de praktijk, zoals meestal, niet echt gebruiksvriendelijk. Door de beweging die je hand maakt wanneer je kapt, zet je wat druk naar achter op de steel, dit geeft als gevolg dat mijn 'strakke wrap' begint uit elkaar te schuiven, wat een zeer 'mooshie' gevoel geeft en voor mij niet echt ok is.

Nu ken ik gasten die een beetje epoxy of iets gelijkaardigs over hun wrap smeren, maar ik wil de wrap er wel nog kunnen afhalen zonder de afwerking van het hout te schaden...

Dus voor mij is een goede wrap eentje die blijft vast zitten en niet lijkt alsof datgene wat je vast hebt aan het smelten is :)

 

Probeer het een keer op mijn manier :)

 

Precies hetzelfde zoals het hier is gedaan, alleen de 2 groene stukken paracord is het mes, en dan zorg je ervoor dat de "knopen" aan de zijkant zitten (dit zal niet comfortabel zijn met ronde handvatten )

http://www.instructables.com/id/Survival-Bracelet/step3/The-Cobra-Weave/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Volgens mij is er nog geen thread over paracord wraps voor mes hanvaten, dus bij deze.

 

Wat vind jij een goed handvat gemaakt van paracord, en waarom?

 

mes.jpg.f75c17a938fd416849ca39188504eb08.jpg

(dit is een zelf gesmeed carbon staal mes)

 

Het handvat is gemaakt met een cobra weave een kwartslag gedraaid (daar maken ze bijna altijd die "survival bracelets" van

 

Het zorgt voor een goede verdikking van het handvat en komt echt niet los bij normaal gebruik (in tegenstelling tot de meeste andere wraps)

 

Mooie wrap, mooi mes.

Door de vorm van je handvat, blijft de knoop op z'n plaats.

 

Behandel je het handvat nog? Want nu is het natuurlijk vocht-gevoelig, daaronder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie wrap, mooi mes.

Door de vorm van je handvat, blijft de knoop op z'n plaats.

 

Behandel je het handvat nog? Want nu is het natuurlijk vocht-gevoelig, daaronder.

Thanks :)

Ik heb het niet behandeld, maar als het handvat vochtig is, haal ik de wrap eraf, even schoonmaken en gaat er een nieuwe op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Thanks :)

Ik heb het niet behandeld, maar als het handvat vochtig is, haal ik de wrap eraf, even schoonmaken en gaat er een nieuwe op.

 

Wat dacht je van verven met hamerslag? Anders blijf je bezig.

Zou vaseline werken, of is dat te glad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik gewoon 1 lang stuk paracord en doe daar simpele omwentelingen mee, met langs beide zijden een onderlopende dubbele lijn voor een beetje dikte aan het handvat te bekomen en zodat je deze aan de uiteinden kan instoppen en vast trekken.

Ik gebruik wel gaten in het handvat. zodoende kan je tussen die gaten nog ander materiaal inweven. Aan het begin en het einde maak ik in het mes zelf wel groeven zodat het touw niet naar achter schuift het is ook belangrijk dat de achterkant van het handvat van het mes iets breder is want anders haalt dit niet veel uit. (Merk je vanzelf bij het batonnen)

 

 

Het voordeel van deze grip is dat het een serieus stuk paracord biedt indien je het voor iets anders nodig hebt. Indien er een handguard en lanyard bij komt, nog eens een meter bij.. Over de paracord komt een laag fietsband en eventueel nog enkele fietsbandringen om een bepaald profiel te bekomen, daarover nog eens een overgrip van een tennisracket. Dit geeft voor mij het meeste comfort en minste kans op blaren itt tot een cobraweave of een tsuka -maki (samoerai-wrap)

 

Het ziet er niet zo afgewerkt uit maar voelt veel comfortabeler.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik gewoon 1 lang stuk paracord en doe daar simpele omwentelingen mee, met langs beide zijden een onderlopende dubbele lijn voor een beetje dikte aan het handvat te bekomen en zodat je deze aan de uiteinden kan instoppen en vast trekken.

Ik gebruik wel gaten in het handvat. zodoende kan je tussen die gaten nog ander materiaal inweven. Aan het begin en het einde maak ik in het mes zelf wel groeven zodat het touw niet naar achter schuift het is ook belangrijk dat de achterkant van het handvat van het mes iets breder is want anders haalt dit niet veel uit. (Merk je vanzelf bij het batonnen)

 

 

Het voordeel van deze grip is dat het een serieus stuk paracord biedt indien je het voor iets anders nodig hebt. Indien er een handguard en lanyard bij komt, nog eens een meter bij.. Over de paracord komt een laag fietsband en eventueel nog enkele fietsbandringen om een bepaald profiel te bekomen, daarover nog eens een overgrip van een tennisracket. Dit geeft voor mij het meeste comfort en minste kans op blaren itt tot een cobratwist of een tsuka -maki (samoerai-wrap)

 

Het ziet er niet zo afgewerkt uit maar voelt veel comfortabeler.

 

Met een cobra weave heb ik nog nooit blaren gehad, ook niet met hakken.

Nadeel van 1 stuk omwentelen is dat het erg makkelijk los raakt zonder het vast te lijmen-smelten etc, en het is een stuk gladder.

 

En een cobra weave gebruikt meer paracord dan alleen omwentelingen (maar iets van 15 cm per meter),

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik gebruik gewoon 1 lang stuk paracord en doe daar simpele omwentelingen mee, met langs beide zijden een onderlopende dubbele lijn voor een beetje dikte aan het handvat te bekomen en zodat je deze aan de uiteinden kan instoppen en vast trekken.

Ik gebruik wel gaten in het handvat. zodoende kan je tussen die gaten nog ander materiaal inweven. Aan het begin en het einde maak ik in het mes zelf wel groeven zodat het touw niet naar achter schuift het is ook belangrijk dat de achterkant van het handvat van het mes iets breder is want anders haalt dit niet veel uit. (Merk je vanzelf bij het batonnen)

 

 

Het voordeel van deze grip is dat het een serieus stuk paracord biedt indien je het voor iets anders nodig hebt. Indien er een handguard en lanyard bij komt, nog eens een meter bij.. Over de paracord komt een laag fietsband en eventueel nog enkele fietsbandringen om een bepaald profiel te bekomen, daarover nog eens een overgrip van een tennisracket. Dit geeft voor mij het meeste comfort en minste kans op blaren itt tot een cobratwist of een tsuka -maki (samoerai-wrap)

 

Het ziet er niet zo afgewerkt uit maar voelt veel comfortabeler.

 

En wat doe je tegen roest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een cobra weave heb ik nog nooit blaren gehad, ook niet met hakken.

Nadeel van 1 stuk omwentelen is dat het erg makkelijk los raakt zonder het vast te lijmen-smelten etc, en het is een stuk gladder.

 

En een cobra weave gebruikt meer paracord dan alleen omwentelingen (maar iets van 15 cm per meter),

 

Ieder z'n eigen ervaring dan, Ik heb ooit 2 dagen aan een stuk hout zitten splijten samen met iemand met een cobra-weave aan z'n machete en z'n handen zagen er niet uit op het einde van dag 2. Ik vind een cobraweave als handvat op een mes eerder decoratief dan nuttig.

 

Ik heb graag een beetje een mushy/sponzige greep, daarom dat ik ook werk met verschillende lagen die elk nog voor een andere functie kunnen dienen. Daardoor komt het touw ook niet los en moet het niet vastgelijmd worden. Als het touw echt vast moet zitten kan je tegen de roest eerst een coating aanbrengen en je touwen nat maken voor je deze knoopt of omwikkelt --> dan rekt deze en wanneer deze droogt zet het touw zichzelf strak - tevens de truc om een vlot te sjorren met minimale kans dat je vlot uiteen valt in het water.

 

Door de onderlopende dubbele lijn heb je nog eens 4 keer de lengte van het handvat. Bij de handguard komt er nog eens 2 keer lengte van het handvat bij en indien een lanyard, nog eens 4 lengtes van het handvat erbij... en als je wil kan je nog een langer stuk mooi wegknopen.

Indien ik het touw zeer snel nodig heb snij ik bovenaan de omwikkeling door (verlies van 5 cm) en heb binnen de 20 seconden minstens 2,5 meter touw. Mijn ratio van touw is groter dan die meter per 15 cm die je aangaf... bij een cobraweave heb je kleine stukjes die het metaal niet helemaal bedekken...dus die stelling durf ik in twijfel trekken.

 

En met de dubbele lus-techniek komt dit handvat niet los hoor. :cool:

 

 

Foto zonder de rubbers en de overgrip.

 

handle-w-guard.JPG.7bb4fe5d14e29923a2a94d1fb0faead4.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanx voor de info. :)

Hee, wat is dat voor coating?

 

Is een soort verf geschikt om kachels en voor motorblokken op te leuken, gekocht in zo'n militaire dumbstore. (beetje vergelijkbaar met hammerslagverf)

Verkrijgbaar in spuitbussen, heb het ook gebruikt om m'n ikea/action-stove een beschermlaagje te geven en helpt ook om het makkelijker schoon te maken.

 

Maar doorzichtige primer voor metaal en een paar lagen blanke lak (elke laag lang genoeg laten drogen) op je handvat zal ook al z'n werk doen hoor :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieder z'n eigen ervaring dan, Ik heb ooit 2 dagen aan een stuk hout zitten splijten samen met iemand met een cobratwist aan z'n machete en z'n handen zagen er niet uit op het einde van dag 2. Ik vind een cobratwist als handvat op een mes eerder decoratief dan nuttig.

 

Ik heb graag een beetje een mushy/sponzige greep, daarom dat ik ook werk met verschillende lagen die elk nog voor een andere functie kunnen dienen. Daardoor komt het touw ook niet los en moet het niet vastgelijmd worden. Als het touw echt vast moet zitten kan je tegen de roest eerst een coating aanbrengen en je touwen nat maken voor je deze knoopt of omwikkelt --> dan rekt deze en wanneer deze droogt zet het touw zichzelf strak - tevens de truc om een vlot te sjorren met minimale kans dat je vlot uiteen valt in het water.

 

Door de onderlopende dubbele lijn heb je nog eens 4 keer de lengte van het handvat. Bij de handguard komt er nog eens 2 keer lengte van het handvat bij en indien een lanyard, nog eens 4 lengtes van het handvat erbij... en als je wil kan je nog een langer stuk mooi wegknopen.

Indien ik het touw zeer snel nodig heb snij ik bovenaan de omwikkeling door (verlies van 5 cm) en heb binnen de 20 seconden minstens 2,5 meter touw. Mijn ratio van touw is groter dan die meter per 15 cm die je aangaf... bij een cobratwist heb je kleine stukjes die het metaal niet helemaal bedekken...dus die stelling durf ik in twijfel trekken.

 

En met de dubbele lus-techniek komt dit handvat niet los hoor. :cool:

 

 

Foto zonder de rubbers en de overgrip.

 

handle-w-guard.JPG.7bb4fe5d14e29923a2a94d1fb0faead4.jpg

 

Het is niet een twist maar een weave he :) heel anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Is een soort verf geschikt om kachels en voor motorblokken op te leuken, gekocht in zo'n militaire dumbstore. (beetje vergelijkbaar met hammerslagverf)

Verkrijgbaar in spuitbussen, heb het ook gebruikt om m'n ikea/action-stove een beschermlaagje te geven en helpt ook om het makkelijker schoon te maken.

 

Maar doorzichtige primer voor metaal en een paar lagen blanke lak (elke laag lang genoeg laten drogen) op je handvat zal ook al z'n werk doen hoor :o

 

Okee, hamerslag, dacht ik ook al.

Waarom hittebestendig? Een mes maak je toch nooit meer heet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, hamerslag, dacht ik ook al.

Waarom hittebestendig? Een mes maak je toch nooit meer heet?

 

Ik vertrok vanuit het idee om met wat je allemaal kan doen enkel met een mes en wat er aan bevestigd is...

 

Indien er niet genoeg materiaal voor handen is en/of je geen verbrande houtsmaak in je eten wil, kan je het te grillen eten via je mes boven het vuur houden.

Die coating zorgt er dan voor dat het touw niet zo snel smelt aan het handvat en kan je gebruiken indien je geen handschoenen bij zou hebben.

 

 

Maar indien handschoenen beschikbaar lijkt het me dan toch het beste om het mes te strippen of iets anders te gebruiken. ;)

(heb 6 inox tent stakes in BOB en auto liggen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vertrok vanuit het idee om met wat je allemaal kan doen enkel met een mes en wat er aan bevestigd is...

 

Indien er niet genoeg materiaal voor handen is en/of je geen verbrande houtsmaak in je eten wil, kan je het te grillen eten via je mes boven het vuur houden.

Die coating zorgt er dan voor dat het touw niet zo snel smelt aan het handvat en kan je gebruiken indien je geen handschoenen bij zou hebben.

 

 

Maar indien handschoenen beschikbaar lijkt het me dan toch het beste om het mes te strippen of iets anders te gebruiken. ;)

(heb 6 inox tent stakes in BOB en auto liggen)

 

Je mes nooit boven een vuurtje houden, haal je de harding eruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ruben & @Heksenboot

 

 

Heb ik met mijn rvs nooit problemen mee gehad hoor, echt rechtreeks boven het vuur moet je een mes nooit houden (mijn fout in beschrijving alweer --> vermoeiende dag geweest vandaag)

 

Het is enkel de punt dat je bij het vuur legt om iets op te leggen zodat je eventuele vetten nog kan ophangen.

 

Betreft dat hout bekijk ik het in een situatie waar je niets anders kan. Als er totaal geen geschikt hout voor handen is of je moet koken langs de vlam van een buddy burner. is 5 - 10 cm van een vlam met een mes is beter dan honger hebben :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Ruben & @Heksenboot

 

 

Heb ik met mijn rvs nooit problemen mee gehad hoor, echt rechtreeks boven het vuur moet je een mes nooit houden (mijn fout in beschrijving alweer --> vermoeiende dag geweest vandaag)

 

Het is enkel de punt dat je bij het vuur legt om iets op te leggen zodat je eventuele vetten nog kan ophangen.

 

Betreft dat hout bekijk ik het in een situatie waar je niets anders kan. Als er totaal geen geschikt hout voor handen is of je moet koken langs de vlam van een buddy burner. is 5 - 10 cm van een vlam met een mes is beter dan honger hebben :-)

 

Zolang je maar oplet, dat je mes echt niet verhit wordt. Je mes is een essentieel stuk gereedschap. Daar moet je zuinig op zijn.

Een beetje ijzerdraad meenemen is ook niet moeilijk. B.v. om/in het handvat van je mes, als extra.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit noem ik een twist KOTW-Strider-TAD-Gear-DUK-Paracord-Wrapping-Main.jpg.12d012d76bdb302f0ed724ab68f5ee67.jpg

 

Bij mij is het geknoopt.

 

Die twist is idd niet geknoopt en met een extra twist per crossing bekom je een tsuka maki patroon... maar dat is niet wat ik bedoelde met die cobra twist.

 

Het ging om de knooptechniek zoals bij de bracelets (patroon van m'n lanyard).

 

Met omwenteling bekom je veel sneller het touw als je het nodig acht, tegenover knopen te hoeven losprutsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...