Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke off-grid zonnepanelen kopen voor in de tropen?


Aanbevolen berichten

@Mrsjones

 

Denk dat de adviezen een beetje rommelig zijn, maar de oplossing staat er wel degelijk in.

 

 

-Resumerend de eerste 2 postings van @OBL-Rien geven de benodigde apparatuur al aan, met berekeningen.

 

-Als je de berekeningen weg denkt blijft alleen de apparatuur over die je nodig hebt

 

@Kans geeft ook al aan dat hij een berekening gaat doorvoeren en hier vermeldt.

 

-dan de posting van Mijzelf, (tom) geeft de site aan die de kant en klare systemen verkopen waar @OBL-Rien ook al melding van maakt, dan als losse componenten.

 

- @Kans heeft de zaak in behandeling

 

-de site die de kant klare (plug en play) systemen levert is deze

http://www.ikwilzonneenergie.nl/epages/61494231.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61494231/Categories/%22Zonnepanelen-sets%20voor%20boot%2C%20camper%20en%20tuinhuis.%22

 

(misschien niet zo duidelijk in mijn posting vermeld).

 

Voor zover ik kan inschatten is deze installatie het meest geschikt

http://www.ikwilzonneenergie.nl/epages/61494231.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61494231/Products/%221020Wp%20zonne-energie%20set%20met%20Victron%20accus%20voor%2024Volt%22

 

Dan is er nog nodig een omvormer 220V en of en omvormer 110Volt

Deze 220V omvormer;

http://www.ikwilzonneenergie.nl/epages/61494231.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61494231/Products/%22Victron%20Phoenix%20omvormer%20C%2024V/1200Watt%22

 

De 110Volt omvormer kan ik niet zo snel vinden

 

Zit je nog onder het budget, je kunt ook contact opnemen met deze leverancier en als prepper misschien korting krijgen als je zegt dat er nog al wat mensen meelezen:) (en natuurlijk deskundig advies inwinnen en de levering is een kwestie van dagen, dus moet nog wel lukken)

 

Nu nog wachten op de adviezen van @Kans en mooier kunnen we het niet maken (ook niet makkelijker):cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Bedankt voor de tip :D.de panelen die verwerkt worden, zijn de Sunrise panelen van solartech. Er zit 12 jaar garantie op. Daarnaast zijn ze via een verzekeringsmaatschappij ook nog eens verzekerd, mocht de fabrikant failliet gaan. Tja, hoeveel risico is er dan he? Ik durf er wel op te vertrouwen denk ik.

 

Wat houdt de garantie in. Garantie op defect of afnemen in vermogen... lees dit even over die panelen. Het is maar een forum, maar de rest wat ik kan vinden(1 zoek opdracht op mobiel) is wij van wc eend...

 

http://forums.whirlpool.net.au/archive/1659444

 

Wat ik geleerd heb in mijn zoektocht is dat er in deze sector veel mis is. Van fabrikanten die defecte panelen met minderen vermogen op der markt brengen tot installateurs die hier vanaf weten maar het toch installeert om goedkoper te zijn. Pas aub op dat is alles wat ik je wel meegeven. Het is een investering, maar laat het geen strop zijn.

 

In de praktijk is het als leek namelijk heel lastig te bewijzen dat het niet naar behoren functioneert. Nee dat ligt aan de bewolking of aan het jaargetijde etc etc, maar het paneel is perfect meneer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou daar gaan we dan.

 

Ik heb wat kunnen opzoeken en uitgewerkt.

 

Maar ik heb besloten het zo op te schrijven dat iedereen mijn gedachtegang kan volgen, althans dat is de bedoeling....

Als je mijn uitwerking snapt kun je zelf elke installatie berekenen en zelf de keuzes maken.

 

Dus deel 1) De benodigde theorie, even terug naar de schoolbanken mensen, sorrie.

 

Basis van een electrische installatie is een voeding, een voeding levert een spanning, de eenheid van spanning is volt afgekort V of U.

De spanning is verglijkbaar met de waterdruk die op een leiding staat.

De netspanning in nederland, de spanning op je stopcontact , is 220 volt wisselspanning.

 

Een wisselspanning is een spanning die niet constant is, een accu of bv batterij heeft wel constante spanning en dat noemen we gelijkspanning, maar afwisselend positief en negatief wordt.

Het aantal keren dat de spanning per seconde wisselt noemen we de frequentie en die is in nederland 50hz, dus de spanning wisselt 50 keer per seconde van plus maar min.

 

De oorzaak van de wisselspanning is te vinden in hoe hij gemaakt wordt, magneten worden om een spoel van koperdraad gedraaid, of de spoel wordt om stilstaande magneten gedraaid, en de verandering van het magnetischveld door die draaing veroorzaakt een spannings verschil in de spoel.

 

Een magneet heeft een zuid en noordpool en afhankelijk van welke pool langs de spoel draaid wordt een positieve of negatieve spanning opgewekt. Omdat het magneetveld van nul maar maximaal gaat en dan weer naar nul om vervolgens dezelfde cyclus alleen met de tegenovergestelde pool, en dus tegenovergestelde spanning, te doorlopen ziet de spanning er in tijd uit als een oneindige sinus, zolang de boel in beweging blijft:)

De simpelste vorm hiervan is een fiets dynamo.

 

Zo dit was het moeilijkste stuk van de theorie dus ik hoop dat iedereen me nog kan volgen en niet heeft opgegeven.

Als je de uitleg niet snapt wil ik het nog wel anders uitlegen, maar je kunt ook best verder als je het hoe en wat van wisselspanning gewoon even laat liggen.

Er zal ook best wel een mooie uitleg op wikipedia met mooie plaatjes staan..:p

 

Alleen spanning en er gebeurt niks, denk aan de waterdruk op de leiding.

Als je echter een verbruiker op deze spanning aansluit, bv een lamp, dan gaat er een stroom lopen, de lamp gaat licht geven, de kraan wordt opengedraaid.

 

Nou vooruit, dan ook maar even uitleggen wat er in dat draadje van die lamp gebeurt:

Het dunne draadje van het lampje heeft een weerstand, de stroom gaat er met moeite doorheen.

Door dit effect van weerstand, denk bv aan wrijving wordt er energie omgezet, en wel zoveel dat het draadje warm wordt.

Zo warm dat hij witheet wordt en licht uitstraalt.

 

De stroom wordt uitgedrukt in ampere of I.

De weerstand, R, wordt uitgedrukt in ohm oftewel een teken dat ik niet op mijn ipad heb Ω en dus even moest kopieeren...

 

Deze drie vormen altijd de volgende relatie U= I*R

Oftwel de spanning (aantal volts) is de stroom ( aantal ampere) maal de weerstand ( aantal ohm)

 

Het vermogen wordt uitgedrukt in watt.

Je kent het stiekum wel, een klein lampje van 25 watt geeft minder licht dan die van 100 watt.

Het vermogen is spanning maal de stroom, P = U*I

 

Dus als we een lamp van 100 watt hebben en we weten dat de spanning 220 volt is dan kunnen we de stroom die er loopt en de weestand van de lamp berekenen:

P = 100 watt, U = 220 volt dus I is 100/220 = 0,4545 ampere.

De weerstand is dan dus 220/0,4545 = 484 ohm

 

Als je aan het einde van de maand je energie rekening betaald dan betaal je voor het verbruikte vermogen.

Dat wordt uitgedrukt in KW/h en is het aantal kilowatt per uur dat je verbruikt hebt, oftewel hoeveel uur je 1000watt verbruikt hebt.

 

Als je de lamp van 100 watt 10 uur laat branden heb je precies 1000watt/uur verbruikt en dus 1KW/h.

Dit is hetzelfde als een bouwlamp van 1000watt 1 uur laat branden enz.

 

Dit is de basis electroleer die je moet beheersen om wat te kunnen rekenen aan electrische installaties en dus ook een zonneinstallatie in de volgende voorbeelden.

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo de theorie zit vers in het hoofd en ik hoop dat het geen pijn doet :o

 

En nu ga ik ook nog even zeveren over een zonne installatie.

De ene is de andere niet.

 

In nederland hebben de meeste mensen een aansluiting op het electriciteitsnet.

Als je dan een zonne installatieplaatst, zonnepanelen op je dak, dan wordt in 99% van de gevallen de opgewekte energie terug geleverd aan dat energienet.

Dit is lekker makkelijk:

Als je energie nodig hebt is het er, ook als de zon niet schijnt.

 

Is er weinig zon en verbruik je veel energie dan kun je nog steeds alle apparaten gebruiken en neem je naast de energie die je zonnepanelen leveren ook nog energie van het net af.

 

Is er veel zon dan zullen de zonnepanelen genoeg energie kunnen leveren om je verbruik af te dekken.

 

Gebruik je op een zonnige dag weinig energie dan kunnen je zonne panelen energie aan het net terug leveren, je electriciteitsmeter loopt echt achteruit.

 

Dus dit is lekker makkelijk je hebt altijd energie, ook snachts of als het bewolkt is, en als je zonne panelen meer produceren dan je verbruikt kan dit aan het net gelevert worden.

 

De zonne panelen leveren echter een gelijkspanning, terwijl de spanning bij je thuis 220 volt wisselspanning is, zie eerste deel met de theorie.

Dus is er een kastje nodig die de gelijkspanning van je zonne panelen omzet in de benodigde wisselspanning om aan het net terug te leveren.

Dit kastje is de inverter of omvormer.

 

De zo ontstane standaard installatie, nogmaals dit betreft bijna alle installaties, heeft naast alle voordelen ook een nadeel.

Als de netspanning uitvalt zal de omvormer ook niks meer doen en liggen je zonnepanelen nutteloos op het dak.

Gelukkig komt netuitval niet vaak voor.

 

De installatie waar wij het nu over gaan hebben heeft geen net en ziet er dus anders uit.

 

De eerste wijziging is de omvormer, die moet autonoom kunnen werken en niet afhankelijk zijn van een netspanning.

Je hebt dan een simpele automome zonne installatie, een zonnepaneel en een inverter die 220 wisselspanning maakt.

In sommige delen van de wereld wordt niet 220 maar 110 volt gebruikt. De gebruikte apparaten zijn dus iets anders, werken op een andere spanning, en daar zul je dus ook een bijpassende omvormer, 110 volt, bij moeten hebben.

Natuurlijk zal het vermogen van je verbruikers in verhouding met het aantal zonnepanelen en het vermogen van je omvormer moeten zijn.

 

Zolang er dan voldoende zon schijnt werken je apparaten.

Dus als het donker wordt houd het op, en als het bewolkt is kun je niet alle apparaten tegelijk gebruiken.

 

Een iets andere oplossing, de simpelste zonne installatie, gebruikt geen omvormer, je verbruikers zullen dan de spanning van de zonne panelen moeten kunnen gebruiken. Aangezien zonne panelen een gelijkspanning leveren zullen ook je verbruikers gelijkspannings apparaten moeten zijn.

Ook dan zal het beschikbare vermogen afhankelijk zijn van de hoeveelheid zon en aantal zonnepanelen.

 

Deze simpele installaties hebben nogal wat nadelen.

Je bent afhankelijk van de hoeveelheid zon, de zwaarste verbruikers zullen alleen gebruikt kunnen worden als de zon op zijn hoogst staat, maar snachts heb je dan bv helemaal geen stroom.

 

Dus dit soort installaties zie je niet zo veel, denk aan een waterpomp die een water voorraad vult enz.

Als er een periode van heel veel bewolking is zul je gewoon minder water tot je beschikking hebben.....

 

Als je deze nadelen wilt vermijden zul je dus met opslag van energie moeten werken, en de meest gebruikte vorm is dan de accu.

 

Overdag wordt het overschot aan energie in accus opgeslagen en die kun je dan snachts of in een periode van veel schaduw, gebruiken.

Je snapt wel dat deze installatie op de hoeveelheid verbruikers moet worden afgestemd.

Daarnaast moet je rekening houden met bv een winter periode waarbij de opbrengst veel minder is dan in de zomer.

 

In nederland waar de seizoensverschillen zo groot zijn moet je keuzes maken.

Of je hebt een dure installatie, veel zonnepanelen en accus om in de winter al je verbuikers van stroom te kunnen voorzien.

En dat heeft automatisch tot gevolg dat je in de zomer een overschot aan energie hebt ( we hebben net over een autonome installatie dus terug leveren aan het niet is er niet bij)

Of je moet in de winter minderen in electrisch verbruik....

 

Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een accu oplossing als je een netaansluiting hebt, dan kun je het overschot aan het net terug leveren en ben je ook beschermt tegen een netuitval. Dan wordt je als het net uitvalt losgekoppeld van het net om te voorkomen dat je de hele buurt van energie gaat voorzien met je paar accus.....

Dit wordt eigenlijk nauwelijks gedaan omdat onze stroom voorziening betrouwbaar is, een enkele prepper daar gelaten die er wel het geld voor over heeft...

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ja, jullie hebben zo een haast :rolleyes:

 

Deel drie staat op papier deel vier is in the making.

 

Zal wel morgen worden....

Of weten jullie meer dan ik en moet ik nu acteren en is het anders te laat:confused:

 

Grt,

Kans

nee kans ,het is niet te laat en ik ben jouw dankbaar, alleen begrip ik jij basis theorie niet. als jij mij vertel waar, wat en warom ik iets moet kopen ,ben ik helemaal blij.heb jij gezien een us side over de monarch een soort zonnenblom van zonnepannellen die mee draieen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ja ja, jullie hebben zo een haast :rolleyes:

 

Deel drie staat op papier deel vier is in the making.

 

Zal wel morgen worden....

Of weten jullie meer dan ik en moet ik nu acteren en is het anders te laat:confused:

 

Grt,

Kans

 

Wow, jij maakt er altijd werk van, thanx. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@OBL-Rien

 

Tijdens dit topic ben ik me echt gaan interesseren voor zonnestroom, echter met de panelen op het dak heb je tijdens een SHTF wel een aandachtpunt voor je omgeving.

Nu kwam ik een proefopstelling tegen van zonnepanelen achter glas dus in je huis. Dan ben je min of meer beschermt doordat je geen zichtbare panelen hebt.

Wat denkje is dit mogelijk? Het voorbeeld in het filmpje meet wel spanning maar is er genoeg vermogen omde accu's op te laden?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn boek over zonnestroom voor thuis is bijna af.

Op de bijbehoordende website http://www.zonnestroomvoorthuis.nl (deze wordt nog dagelijks verandert!!!!!) is het gratis gedeelte van het boek inmiddels gepubliceerd. Misschien vind je hoofdstuk 2, 3, en 5 wel interresant ;-)

 

(Installaties, Elektriciteitsleer en Zonnepanelen)

 

Het boek zal waarschijnlijk ergens in de eerste twee weken van juni te koop zijn.

 

PS: Kommentaren en verbeteringsvoorstellen zijn natuurlijk van harte welkom.....

 

Effe gekeken, erg mooi en duidelijk.

Zal denk ik wel met het boekje zelf een zonnepaneel set kunnen installeren. (Speel wel een beetje vals, ben elektromonteur geweest maar is lang geleden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Mijn boek over zonnestroom voor thuis is bijna af.

Op de bijbehoordende website http://www.zonnestroomvoorthuis.nl (deze wordt nog dagelijks verandert!!!!!) is het gratis gedeelte van het boek inmiddels gepubliceerd. Misschien vind je hoofdstuk 2, 3, en 5 wel interresant ;-)

 

(Installaties, Elektriciteitsleer en Zonnepanelen)

 

Het boek zal waarschijnlijk ergens in de eerste twee weken van juni te koop zijn.

 

PS: Kommentaren en verbeteringsvoorstellen zijn natuurlijk van harte welkom.....

 

Mooi werk, respect!

 

Verbeteringsvoorstel:

 

Een extra hoofdstuk waarin alles simpel wordt uitgelegd. Doe die, doe dat, koop zus, koop zo, klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo de theorie zit erin en de basis vormen van een zonne installatie zijn aan bod gekomen.

Tijd om een concreet voorbeeld te nemen en de opties uit te werken.

 

We willen een vrieskist op een autonome installatie aansluiten..

 

Ik heb een lekkere moderne en dus energie zuinige vrieskist op het net opgezocht.

Het merk maakt niet uit, ik ben op Liebherr gekomen model GTP 2356-22.

Een 200 liter grote vrieskist.

Deze verbruikt volgens opgave 120kw/h per jaar.

Verbruikt 0,8 ampere ( opgenome vermogen 180 watt)

En heeft een autonomie van maar liefts 110 uur.

Die autonomie is de tijd die de vriezer uit kan staan en waarbij de temperatuur van de inhoud van -18 graden celsius naar -9 loopt.

Je spullen zijn dan dus nog lang niet ondooid naar wel iets warmer geworden dan de optimale temperatuur van -18.

Deze vrieskist kan dus ruim 5 dagen zonder stroom en dan is de inhoud nog -9 graden.

 

Ik moet natuurlijk wel vermelden dat dit op een gemiddelde nederlandse omgeving is gemeten en dat zal in de tropen minder goed uitpakken.

Laat ik niet te optimistisch zijn ik verdubbel het gebruik en zal de autonomie halveren dat lijkt me ruim aan de veilige kant voor tropische omstandigheden.

 

Dus diepvries, 200 liter inhoud, verbruik per jaar 240 Kw/h en autonomie 50 uur.

Als rekenvoorbeeld zal ik het niet te moeilijk maken 240Kw/h per jaar is 240/365 = 0,66 kw/h per dag dus 660W/h.

Onze zonne installatie moet dus 660w/h per dag kunnen genereren om de diepvries koud te houden!

 

En meteen moeten we alweer keuzes gaan maken.

 

Keuze 1)

In dit voorbeeld kun je ervoor kiezen om de diepvries enkel tijdens de zonuren aan te hebben staan en tussen de zonperiodes te vertrouwen op de autonomie.

Dit is de goedkoopste oplossing omdat je dan geen accus nodig hebt.

 

Het uitgangspunt bij een zonne installatie is altijd het benodigde vermogen van de aangesloten apperatuur.

In dit geval een diepvrieskist (dvk) die per dag 660w/h nodig heeft.

Omdat de dvk een opgenomen vermogen heeft van 180 watt zal de diepvrieskist nooit meer opnemen en heeft het geen nut om te veel zonnepanelen op je dak te leggen.

 

HOEVEEL ZONNEPANELEN NODIG:

En hier komt weer een basis probleem om de hoek.

In de zomer rond twaalf uur geven je zonnepanelen hun opgegeven maximale vermogen af uitgedrukt in wattpiek.

Hoe groter en/of efficienter je zonnepaneel hoe meer vermogen die afgeeft.

Standaard is tegenwoordig tussen de 80 en 250 wattpiek per paneel.

Helaas zal in de winter of als het bewolkt is of als je zonnepaneel niet recht naar de zon wijst dit iets tot veel minder kunnen zijn.

 

In nederland zakt het afgegeven vermogen van een paneel in de winter al snel naar 5 tot 10 % van het piek vermogen!

en op een compleet bewolkte regendag in de winter kan het zelfs nog wat lager zijn......

Als je dan je dvk toch wilt laten werken zul je dus veel panelen moeten installeren die vervolgens in de zomer allemaal liggen liggen te niksen omdat er veel te veel vermogen beschikbaar is en je dvk toch maar 180 watt kan opnemen als hij aanstaat.

 

Gelukkig komt deze installatie in de tropen, en helaas weet ik weinig van die omgeving, en ik vermoed dat zelfs in de winter veel zon zal zijn.

Stel dat we zelfs in de winter nog 25% van het zonlicht hebben..

Dan moeten we in de winter 4* 180 = 780 wattpiek aan zonnepanelen leggen.

Dit zijn dus ongeveer 3 panelen van 250 w/p of 10 panelen van 80 w/p.

 

Dit zal aangepast moeten worden aan de echte omstandigheden die ik niet ken.

 

Bij deze installatie is dan ook nog een converter nodig die de benodigde spanning kan leveren (deel 2).

En ook dit is weer een heel verhaal.

 

DE OMVORMER.

Zoals in deel 2 beschrevn moet je van de zonnepaneel gelijkspanning naar de 220 wisselspanning met een omvormer.

De simpelste uitvoering maakt jiet echt een sinus maar een trapeziumspanning.

Voor veel apparaten maakt dat niet uit maar voor veel electroninca is dit funest.

Eigenlijk zou je aan de fabrikant van de , en alle andere apparatuur die je wilt gebruiken, moeten vragen of deze met een gemodificeerde sinus spanning, de trapezium spanning, kan omgaan.

 

Alternatief is een sinus omvormer kopen, die helaas veel duurder is.

Vb een 220v inverter van 1000watt met een gemodificeerde sinus kost vanaf 200 euro, een echte sinus omvormer van hetzelfde vermogen kost al snel 500 tot 1000 euro.

 

Ook dit zijn keuzes die ik niet echt kan maken en je zelf zult moeten doen.

 

Een heel ander verhaal is welk vermogen de omvormer moet kunnen leveren.

De dvk verbruikt maar 180 watt maar zal nooit werken op een omvormer van 180 watt en waarschijlijk zelfs niet op een van 400watt.

Fijn he die niet logische zaken.

 

Dit heeft te maken met de hoge aanloop stromen die een dvk heeft.

Deze heeft een compressor en die heeft veel meer vermogen nodig dan die 180 watt om te starten en dat kan makkelijk 5 tot 10 maal hoger liggen dan het verbruik a,s de motor loopt.

Dat dit aanlopen nog geen second lang duurd zal de omvormer een zorg zijn die kan dat ook zo kort niet leveren.

 

En dus moet je bv een omvormer van 1000 watt nominaal kopen die kortstondig zelfs 2000watt kan leveren.

 

Als je lampen of een radio enz gebruikt heb je geen last van een hoge aanloopstroom en mag je dit verhaal weer vergeten.

 

En om eea nog wat complexer te maken hier moet je dus ook rekening mee houden in de installatie zonder accus en alleen zonnepanelen!

Als de zonnepanelen deze aanloopstroom niet kan leveren, bewolkt winter enz. dan is er wel genoeg vermogen om de dvk te laten lopen maar niet om te starten.

En dus zul je nog iets meer panelen moeten installeren dan hierboven uitgerekend en helaas al snel een factor twee.

En zul je weer de afweging moeten maken die ik niet voor je kan doen.

Veel panelen die je in 90% van de tijd niet nodig hebt en onnodig op je dak liggen.

Of vertrouw je op je dvk autonomie om die dagen op te vangen, of zijn er op je locatie zelfs weken achter elkaar dit soort dagen te verwachten zoals in nederland.

Of gebruik je voor die dagen een aggregaat?

Of toch een accu installeren :cool: zie volgende installatie bij keuze 2.

 

Een laatse kosten post is de kabel tussen je zonnepaneel en omvormer.

DE KABEL KOSTEN.

 

Hahaha ? Nou lees maar even door.

 

Regel een hou die afstand kort.

 

Afhankelijk van de grote van de installatie en de gelijkspanning die je kiest, ja weer een keuze ja daar kom ik ook op terug, kunnen de stromen groot worden, moeten de kabels dik worden, en wordt de prijs duur.

1000 watt is bij 12 volt is 80 ampere zie deel 1.

Voor 80 ampere heb je een kabel nog van ~ 25 mm2 van al snel 10 euro de meter en je moet heen en terug!

 

De meeste autonome installaties hebben een gelijkspanning van 12 of 24 volt, dit heeft te maken mat de accuspanning die meestal een veelvoud is van 12 volt. Vandaar de 12 of 24 volt, een of twee accus in serie..

Echt grote of klant specifieke installaties kunnen en zullen hier weer vaak van afwijken en een nog hogere spanning gebruiken.

 

Hoe groter het vermogen hoe vaker 24 volt wordt gekozen omdat dan de stroom halveert tov de 12 volt en de kabels dan dunner worden en dus goedkoper...

 

Pfff ik stop er weer even mee.

Als je me tot hier hebt kunne volgen heb je mazzel hat zal vanaf nu simpeler worden qua theorie, maar er zullen nog wel en boel keuzes gemaakt moeten worden :(

Snappen we in iedergeval wel waarom een zonne installatie verzinnen op de meest economische manier even wat werk is en een basis advies wel eens verkeerd kan uitpakken!

 

Prep ze ,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans, wij hebben geen winter,er is een grote en een kleine regen tijd. er is dan 2 of 3 uur per dag regen . voor de rest ,zon,zon,zon.harde zon.

 

Dan zou je alle overhead aan vermogen kunnen weg laten en zijn 4-5 panelen van 250 w/p voldoende.

Maar nu ga ik vooruit lopen op de aanbevolen concrete oplossing en die heeft nog wat meer suspence nodig :cool:

 

Wat een mazzel klinkt als de omgeving voor een zonne installatie!

 

Ik las dat je met de theorie moeite hebt, jammer.

Kom je een keer naar een meeting?

Ik ben overtuigd dat ik vrijwel iedereen die basis kan uitleggen!

En dat je daar veel profijt van zult hebben, als je dat snapt snap je straks ook je installatie, kun je samen met een handige Harrie de boel installeren, en onderhouden en igv problemen veel zelf oplossen enz!

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja he :) ... iedereen kan zelf wiki berichten aanmaken he! Daar is het voor bedoelt, dat dit niet allemaal door 1 persoon hoeft te gebeuren. Ik zou zeggen, meldt je aan, copy/paste de goede delen van deze post, en maak er een pareltje van een wiki pagina van!

 

Als deze er eenmaal staat is het voor de 'gevorderden' makkelijker om het bericht aan te passen en/of eventueel te verbeteren ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou je alle overhead aan vermogen kunnen weg laten en zijn 4-5 panelen van 250 w/p voldoende.

Maar nu ga ik vooruit lopen op de aanbevolen concrete oplossing en die heeft nog wat meer suspence nodig :cool:

 

Wat een mazzel klinkt als de omgeving voor een zonne installatie!

 

Ik las dat je met de theorie moeite hebt, jammer.

Kom je een keer naar een meeting?

Ik ben overtuigd dat ik vrijwel iedereen die basis kan uitleggen!

En dat je daar veel profijt van zult hebben, als je dat snapt snap je straks ook je installatie, kun je samen met een handige Harrie de boel installeren, en onderhouden en igv problemen veel zelf oplossen enz!

 

Grt

Kans

 

nou kans , dan kom jij toch langs om voor mij te installeren. en de theorie in jip en janneke taal aan mij uit de leren. als mankinds only hope ,heb jij wat extra veranwoordelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou kans , dan kom jij toch langs om voor mij te installeren. en de theorie in jip en janneke taal aan mij uit de leren. als mankinds only hope ,heb jij wat extra veranwoordelijk.

 

Als dat in nederland was had ik daar niet zo moeilijk over gedaan.

Maar om nu de halve wereld af te vliegen om een zonneinstallatie aan te leggen...

Lijkt me best leuk, maar zo goedkoop is vliegen nou ook weer niet...

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Off-grid zonder accu's is kansloos. Gel of AGM accu's zijn nu voor klein gebruik het beste. De accu's zijn er juist voor om de periodes tussen het opladen te overbruggen.

Er bestaan ook netinverters (engels: grid-tie inverter) die je vanaf de accu kan gebruiken, zo in het stopcontact.

Voor eigen apparaten stand-alone heb je een omvormer (engels: inverter) nodig. Sommige apparaten hebben genoeg aan een goedkopere, sommige apparaten moeten een pure sinus hebben, zoals geschakelde voedingen. Let heel goed op piekvermogen, en continue vermogen i.v.m. aanloopstromen etc.

Kijk eens goed rond op de markt, met name USA/China als je voor 110V gaat.

 

Zoals ik in ander topic al aanhaalde, lees jezelf echt heel goed in als je met wind/zonnepanelen gaat beginnen.

Er zijn veel meer dingen mogelijk dan je hier leest.

Het aantal panelen, aantal panelen per string, type omvormers, accu's etc. Al wel eens op zonne-panelen forums geweest?

 

Ik wil ook off-grid. Ik zit te denken aan 2 x 200Wp campingset van metdezon, met 2 accu's. Daaraan wil ik net-inverters die vanaf de accu kunnen werken, dus met 10-15V ingangsspanning, en met inverters direct aan bepaalde apparaten, zoals kookplaat i.v.m. vermogen, en voedingen die direct van de accu werken, zoals pc en router/modem/12Vscherm en andere 12V apparaten. Zo kan ik bestaande 220V infrastructuur gebruiken, eventueel terugleveren als ik zelf niet gebruik en de accu's vol zijn, en toch voldoende back-up hebben. (Die inverters en voedingen bestel ik niet via NL winkels, maar internet zoals ebay/amazon etc.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...