Ga naar inhoud
GENEGEERD

Verstopping van de darmen


Aanbevolen berichten

Mijn vriendin heeft vaak last van 'niet naar de wc kunnen gaan'.

Ik maak altijd een theetje met sennapeulen. Deze werken pas na een uur of 6, maar garantie dat ze daarna naar de wc kan gaan.

Een echte opstopping kan gevaarlijk zijn, en leiden tot koorts etc.. Gebruik dit echter niet als je chronisch verstopt bent, want dan gaan je darmen enkel wachten op de stof in sennapeulen om hun werk te doen.

Het is goedkoop en een theetje van 5a 6 peulen met wat gember en het is klaar ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dat structurele probleem is bekend, begin de dag eens elke dag met een groene smoothie, ik ken veel mensen die daarna als bij toverslag geen verstopping of kramp of dia meer hadden :)

 

Wat gooi je daar in?

Banaan, appel, sinaasappel, spinazie bijvoorbeeld. (Een hele hoop fruit en een handvol spinazie)

En dan een flinke kan maken, samen 1,5 liter wegtikken en je kan energized en met goed geactiveerde darmen de dag beginnen! De vezels in het fruit zijn erg goed.

Als je wil kan je er meer groente in doen.

Maar geen wortel (dat wordt te vezelig) en tomaat wordt ook erg smerig (vind ik).

Er staan ook ladingen filmpjes over op youtube, als je meer wil weten post ik de beste filmpjes even voor je.

 

Waar haal je die sennapeulen trouwens? Klinkt wel handig!:)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.gekruid.be/senne.html

 

alsjeblieft, met uitleg erbij ;)

 

@venom

Sennepeulen zijn best wel heftig, zij zijn sterk laxerend met evt buikkrampen en bij veel gebruik kan het je darmslijmvlies beschadigen.

Zorg ervoor dat je goed eet en dat je je darmen niet lui maakt met zulke stoffen.

Uiterste nood oke maar anders naar je eet en leef gewoontes kijken

Bewegen, het niet oppotten van emoties(vasthouden ervan) kruidentheeen met slijmstoffen( w.o venkel, kamille, heermoes/madeliefje, rozemarijn, lijnzaad) , fruitsap en onstspanning zoeken met evt voetreflex massage en buikademhaling waardoor je je darmen licht masseerd.

Ik werk veel met kruiden maar deze gebruik ik niet, vind ik zelf dat ze meer schade kunnen aanrichten dan andere kruiden.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@venom

Sennepeulen zijn best wel heftig, zij zijn sterk laxerend met evt buikkrampen en bij veel gebruik kan het je darmslijmvlies beschadigen.

Zorg ervoor dat je goed eet en dat je je darmen niet lui maakt met zulke stoffen.

Uiterste nood oke maar anders naar je eet en leef gewoontes kijken

Bewegen, het niet oppotten van emoties(vasthouden ervan) kruidentheeen met slijmstoffen( w.o venkel, kamille, heermoes/madeliefje, rozemarijn, lijnzaad) , fruitsap en onstspanning zoeken met evt voetreflex massage en buikademhaling waardoor je je darmen licht masseerd.

Ik werk veel met kruiden maar deze gebruik ik niet, vind ik zelf dat ze meer schade kunnen aanrichten dan andere kruiden.

 

Okee @venom. Geloof mij maar, calimero weet waar ze het over heeft. Heel veel ervaring met kruiden en je ziet het: goede tips.

Misschien kunnen @Richa en @Miss Jade ook nog even toelichting geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Genoeg vezels eten dus absoluut geen witbrood en standaardpasta's, maar alles volkoren ('meergranen' is niet volkoren). Eventueel regelmatig wat lijnzaad eten, of doe het door het ontbijt of toetje. Drink daarbij door de dag genoeg water, en beter elk uur een klein glas water dan enkele keren twee longdrinkglazen.

Sporten, en dat hoeft helemaal niet veel te zijn, elke dag een kwartiertje yoga bijvoorbeeld houdt de ingewanden al actief.

In acute gevallen kan een warm bad helpen, of een overdosisje magnesiumcitraat (wat je toch geprept hebt, of zoek even hier op het forum)

Link naar reactie
Delen op andere sites

en als je geen sennapeulen meer hebt, een stukje zeep in de bips, dat wil ook nog wel eens helpen. En altijd veel drinken en veel groenten eten en nootjes natuurlijk.

 

Alweer een nuttig gebruik voor de zeep van @Amazing Dree! ;)

 

De gedroogde en gemalen wortels van de ridderzuring/brede zuring (Rumex obtusifolius). 1 Gram per dag nuttigen op nuchtere maag, of voor het slapen gaan.

Opmerking: Vanwege het hoge oxaalzuur gehalte niet geschikt voor mensen met reuma of erg zwakke maag.

 

Ook een aftreksel van gedroogde vlierbessen (10 gram op 100ml water, zachtjes laten koken) helpt.

 

(Bron: Verzamel Vier Seizoenen van Saskia Goosens)

 

Zuringwortelpoeder had ik vroeger standaard in de huisapotheek. Goed te gebruiken tijdens en na een griepje en in 't voorjaar. Bloedzuiverend, aansterkend en eetlustopwekkend.

Veldzuring (Rumex acetosa) is lekker fris door de sla. Ik loop regelmatig te kauwen op de stengels hiervan, fris/zurig en 't helpt tegen de dorst.

 

Andere soorten zuring zijn niet giftig, maar wel bitter. (eventueel te koken met scheutje azijn tegen de bitterheid)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alweer een nuttig gebruik voor de zeep van @Amazing Dree! ;)

 

De gedroogde en gemalen wortels van de ridderzuring/brede zuring (Rumex obtusifolius). 1 Gram per dag nuttigen op nuchtere maag, of voor het slapen gaan.

Opmerking: Vanwege het hoge oxaalzuur gehalte niet geschikt voor mensen met reuma of erg zwakke maag.

 

Ook een aftreksel van gedroogde vlierbessen (10 gram op 100ml water, zachtjes laten koken) helpt.

 

(Bron: Verzamel Vier Seizoenen van Saskia Goosens)

 

Zuringwortelpoeder had ik vroeger standaard in de huisapotheek. Goed te gebruiken tijdens en na een griepje en in 't voorjaar. Bloedzuiverend, aansterkend en eetlustopwekkend.

Veldzuring (Rumex acetosa) is lekker fris door de sla. Ik loop regelmatig te kauwen op de stengels hiervan, fris/zurig en 't helpt tegen de dorst.

 

Andere soorten zuring zijn niet giftig, maar wel bitter. (eventueel te koken met scheutje azijn tegen de bitterheid)

 

@Raycoupe

 

Toch op letten met teveel zuring eten het bevat veel oxaalzuur (wat je al benoemde) wat niet tengunste komt van je botstruktuur ed

Dus het is voor niemand goed als je dat veel gebruikt, en het liefst een keer proberen VOOR dat er SHTF is uitgebroken.

Het valt me op deze site dat er veel op boeken"wijsheid" word vertrouwd, uitproberen, opleiding volgen en opletten want zoals ik al een keer zei je pakt maar 1 keer de goede verkeerde en daarna nooit meer!

Je moet kruiden leren aanvoelen en zeker weten wat je doet.

 

Tis maar een raad hoor, het hoeft niet!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Raycoupe

 

Toch op letten met teveel zuring eten het bevat veel oxaalzuur (wat je al benoemde) wat niet tengunste komt van je botstruktuur ed

Dus het is voor niemand goed als je dat veel gebruikt, en het liefst een keer proberen VOOR dat er SHTF is uitgebroken.

Het valt me op deze site dat er veel op boeken"wijsheid" word vertrouwd, uitproberen, opleiding volgen en opletten want zoals ik al een keer zei je pakt maar 1 keer de goede verkeerde en daarna nooit meer!

Je moet kruiden leren aanvoelen en zeker weten wat je doet.

 

Tis maar een raad hoor, het hoeft niet!

 

Een goede raad! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot

 

Heej Heksenboot

Is er buiten al dat gezellige gebeuren op hetSC nog wat nuttige info ge/besproken?

Of was iedereen te beneveld. :o

 

Beneveld valt wel mee hoor, ik kon alleen m'n telefoon niet vinden, terwijl hij overging in mijn zak. :o

 

We hebben vooral elkaar leren kennen, heel belangrijk.

Veel info vernomen, tussen neus en lippen.

Goede workshops van @Kans @Keyser Suze @Geert (brood maken).

Gezellig oefenen met boog, buks, fire-steel, bijlen, messen, slijpen, Dutch Oven, kachel-lamp improviseren, Teek Away Olie van @Amazing Dree smeren (lekker en helpt), BOBs EDCs, voertuigen en kleding bewonderen.

 

Nut zat he? :D

 

Je had erbij moeten zijn (zouden @Flow en @Bolo zeggen). ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

 

Toch op letten met teveel zuring eten het bevat veel oxaalzuur (wat je al benoemde) wat niet tengunste komt van je botstruktuur ed

Dus het is voor niemand goed als je dat veel gebruikt, en het liefst een keer proberen VOOR dat er SHTF is uitgebroken.

Het valt me op deze site dat er veel op boeken"wijsheid" word vertrouwd, uitproberen, opleiding volgen en opletten want zoals ik al een keer zei je pakt maar 1 keer de goede verkeerde en daarna nooit meer!

Je moet kruiden leren aanvoelen en zeker weten wat je doet.

 

Tis maar een raad hoor, het hoeft niet!

 

Toch eet ik liever wat zuring dan dat ik een glas cola drink. 'k Vind het spul gewoon lekker, maar zal me inhouden. :)

 

Van het boekje: 'Verzamel Vier Seizoenen' heb ik het meeste wel uitgeprobeerd. 'k Heb het dan ook al meer dan 30 jaar. Voor mensen met weinig ervaring is het altijd verstandig je te houden aan 'veilige' planten. Dus planten zonder extreem sterke stoffen of giftige dubbelgangers. En natuurlijk nooit overdrijven, want zelfs brandnetelthee kan vervelende bijwerkingen hebben.

 

PS,

Welke hoeveelheid zuring is te veel? Ben wel benieuwd hoeveel stengels ik per dag mag opkauwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch eet ik liever wat zuring dan dat ik een glas cola drink. 'k Vind het spul gewoon lekker, maar zal me inhouden. :)

 

Van het boekje: 'Verzamel Vier Seizoenen' heb ik het meeste wel uitgeprobeerd. 'k Heb het dan ook al meer dan 30 jaar. Voor mensen met weinig ervaring is het altijd verstandig je te houden aan 'veilige' planten. Dus planten zonder extreem sterke stoffen of giftige dubbelgangers. En natuurlijk nooit overdrijven, want zelfs brandnetelthee kan vervelende bijwerkingen hebben.

 

PS,

Welke hoeveelheid zuring is te veel? Ben wel benieuwd hoeveel stengels ik per dag mag opkauwen.

 

@Raycoupe

 

Hoeveel stengels, geen idee elk jaar en elke plant met oxaalzuur moet je mee opletten (ook zo met rabarber)

Want elk jaar kan het oxaal zuur verschillen ook zo met de inhoudsstoffen van ALLE planten, het is niet zo als chemische pillen en drankjes die zijn altijd met dezelfde inhoudsstoffen maar een plant is een levend wezen net zoals wij allemaal.

Dus per jaar verschillen inhoudsstoffen en dat kan overal aan liggen.

En dat kan verschil maken waarom de een heel veel van iets, zijn of haar hele leven kan eten en drinken en de ander niet!

Als je al zo lang bezig bent Raycoupe weet jezelf of je het nodig hebt of niet.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je lichaam moet ontzuren dat je vandaar zo'n hang naar deze plant hebt.

Ik hou nl ook van zuur :) dus ik kan me wel wat voorstellen, ik knabbel ook wel eens op die blaadjes.

En cola drink ik al helemaal niet dan maar liever een kruiden likeurtje :o

Mij gaat het erom dat mensen van deze site wat willen leren en dat is oke maar planten moet je wel mee opletten, te veel werkt averechts.

Ik hoop dat ik zo je vraag hebt beantwoord!

Link naar reactie
Delen op andere sites

oppotten van emoties??? uitleg graag @calimero. ben erg nieuwsgierig! :)

 

@Angela

 

Bijna elke klacht die de mens heeft, zit een natuurgeneeskundige achtergrond achter.

En voor dat iedereen over mij heen valt, natuurlijk niet bij elke klacht.

Maar wel bij heel veel, en het is dan de bedoeling om samen met de betrefende persoon te kijken of die klacht voor hem of haar van toepassing is.

Want er kan ook een andere oorzaak zijn bij het niet vertrouwen van moeten ze toch naar de huisarts!

bv darmklachten opstipatie, het vasthouden van emoties het niet willen of kunnen loslaten van bv boosheid oid, dat en samen kijken wat ze er zelf aan kunnen doen dmv ontspanning, bewegen, en voeding en wat ik boven al heb gezegd in een van mijn vorige posts.

Zorgt er meestal voor dat de klachten vanzelf overgaan en dat heeft natuurlijk wel tijd nodig, want voor je ergens last van krijgt heb je al een lange weg afgelegd.

En om het maar zo te zeggen; het is niet in een poep en een zucht over :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@calimero: 'k Snap heel goed dat een antwoord op die vraag lastig is, want idd het gehalte aan werkzame stoffen (of oxaalzuur) kan flink variëren, afhankelijk van seizoen, bodemgesteldheid, leeftijd van de plant en zelfs onder welke weersomstandigheden je hem oogst.

 

Voor het medisch gebruik van planten kun je dan ook beter aan de veilige kant blijven. Een brandnetelthee is vrij onschuldig, tenzij je er tien koppen per dag van drinkt, maar sommige andere kruiden zijn zeer krachtig en vergen nauwkeurige dosering (en dus bakken met ervaring). Die laatste categorie laat ik vaak links liggen, tenzij ik er echt meer van weet (bv bereklauwwortel).

 

Bij eetbare planten is het aan te raden om vooral veel te variëren om te voorkomen dat je teveel van het een of ander binnen krijgt. Een bak vol met uitsluitend zuringblad als salade is niet handig, ook heb ik weleens mensen gehad die verdacht veel op de WC zaten na het eten van een simpele brandnetel stamppot. ;) De spijsvertering is vaak zo'n ander dieet helemaal niet gewend!

 

In mijn zoektochten in de natuur en in boeken probeer ik mij te concentreren of relatief veilige planten, zonder giftige dubbelgangers of zeer sterke werkzame stoffen. Dit zijn voor ons preppers ook de meeste nuttige planten die veel mensen kunnen leren herkennen en gebruiken. Daarom vind ik het boekje "Verzamel Vier Seizoenen" zo goed voor beginners.

 

Wellicht is een workshop van jou @calimero een goed plan op volgende meetings/Shelter Campings!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Angela

 

Bijna elke klacht die de mens heeft, zit een natuurgeneeskundige achtergrond achter.

En voor dat iedereen over mij heen valt, natuurlijk niet bij elke klacht.

Maar wel bij heel veel, en het is dan de bedoeling om samen met de betrefende persoon te kijken of die klacht voor hem of haar van toepassing is.

Want er kan ook een andere oorzaak zijn bij het niet vertrouwen van moeten ze toch naar de huisarts!

bv darmklachten opstipatie, het vasthouden van emoties het niet willen of kunnen loslaten van bv boosheid oid, dat en samen kijken wat ze er zelf aan kunnen doen dmv ontspanning, bewegen, en voeding en wat ik boven al heb gezegd in een van mijn vorige posts.

Zorgt er meestal voor dat de klachten vanzelf overgaan en dat heeft natuurlijk wel tijd nodig, want voor je ergens last van krijgt heb je al een lange weg afgelegd.

En om het maar zo te zeggen; het is niet in een poep en een zucht over :)

 

@Angela

 

Het moet natuurgeneeskundige geestelijke achtergond zijn ipv natuurgeneeskundige achtergrond!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@calimero: 'k Snap heel goed dat een antwoord op die vraag lastig is, want idd het gehalte aan werkzame stoffen (of oxaalzuur) kan flink variëren, afhankelijk van seizoen, bodemgesteldheid, leeftijd van de plant en zelfs onder welke weersomstandigheden je hem oogst.

 

Voor het medisch gebruik van planten kun je dan ook beter aan de veilige kant blijven. Een brandnetelthee is vrij onschuldig, tenzij je er tien koppen per dag van drinkt, maar sommige andere kruiden zijn zeer krachtig en vergen nauwkeurige dosering (en dus bakken met ervaring). Die laatste categorie laat ik vaak links liggen, tenzij ik er echt meer van weet (bv bereklauwwortel).

 

Bij eetbare planten is het aan te raden om vooral veel te variëren om te voorkomen dat je teveel van het een of ander binnen krijgt. Een bak vol met uitsluitend zuringblad als salade is niet handig, ook heb ik weleens mensen gehad die verdacht veel op de WC zaten na het eten van een simpele brandnetel stamppot. ;) De spijsvertering is vaak zo'n ander dieet helemaal niet gewend!

 

In mijn zoektochten in de natuur en in boeken probeer ik mij te concentreren of relatief veilige planten, zonder giftige dubbelgangers of zeer sterke werkzame stoffen. Dit zijn voor ons preppers ook de meeste nuttige planten die veel mensen kunnen leren herkennen en gebruiken. Daarom vind ik het boekje "Verzamel Vier Seizoenen" zo goed voor beginners.

 

Wellicht is een workshop van jou @calimero een goed plan op volgende meetings/Shelter Campings!

 

@Raycoupe

 

Mischien wel, is wel ingewikkeld want ik maak meestal dingen om de winter goed door te komen bv theeen of siropen, zalven ed

En die zijn niet even vlug klaar.

Ik kijk wel! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@calimero: Bij voorbaat concentreren op veel voorkomende planten, zonder giftige dubbelgangers en bijvoorbeeld concentreren op eten. Veel preppers kunnen zo makkelijk hun geprepte dieet aanvullen met verse vitamines en mineralen.

 

Medisch gebruik is niet een twee drie met een workshopje te leren.

 

Ik denk hierbij aan bv paardenbloem, vogelmuur, berkenblad, herderstasje, brede weegbree, etc voor gebruik als salade. Dennenaalden thee voor vit. C in de winter. Brem voor vezels voor touw. Lisdodde wortels, brandnetels, jonge beukeblad, etc.

 

Het soort gebruik wat niet snel leidt tot problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...