Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Jester

Vertrek Griekenland uit de Euro

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik sluit me in deze ook bij Charlie aan, de toplaag van de macht in de wereld heeft naar mijn mening weinig met politiek te maken. Het zijn vooral de families als de Rothchilds, Rockefeller, Warburg en ook Bush met diepgewortelde belangen in banken, energie, wapensindustrie etc boven (of naast) de politiek staan. Wij kunnen overigens eenvoudig ontsnappen uit hun "Matrix" door juist in kleinschalige communities (dorp, wijk, straat) te opereren, en zo veel mogelijk zelfvoorzienend te zijn. The fokking problem is alleen dat we dat zo erg verleerd zijn :(

Maar stapje voor stapje probeer ik het in ieder geval me weer wat eigen te maken en probeer ook zo de mensen in mijn directe omgeving er ook wat mee te beinvloeden :)

Enfin, terug on-topic: Ook op Nu.nl nu bericht over de bankenrun in Griekenland:

'Grieken halen massaal geld weg bij banken'

AMSTERDAM – Grieken halen massaal geld weg bij de banken nu de politieke situatie in het land onzeker is.

Foto: ANP

Dit melden Reuters en Wall Street Journal woensdag op basis van officiële documenten van de op dinsdag mislukte formatiebesprekingen.

Tijdens de besprekingen zou het hoofd van de Griekse centrale bank, George Provopoulus hebben gewaarschuwd dat spaarders op maandag minstens 700 miljoen euro bij de banken hebben weggehaald.

Volgens twee bronnen binnen de bank zou op dinsdag eenzelfde bedrag bij de banken zijn weggehaald, zo meldt Reuters.

Wat mij nu verbaasd: Welke Griek durfde tot nu toe uberhaupt zijn geld nog op een Griekse bank te laten staan?? Dacht dat iedereen zijn rekening allang had leeggetrokken ...

Deze post delen

Ik link even naar deze draad, daar heb ik in meer detail geschreven hoe ik hier over denk:

http://preppers.nl/forum/threads/380-Kunduz-coalitie-verhoogt-lasten-burgers-met-500-euro-per-jaar?p=4886#post4886

Okay Rien, ik begrijp wat je bedoelt. Maar ik blijf het grotere verband zien.

Het zijn ook niet de Nederlandse bankiers zoals Hommen, Groenink en Scheringa die de macht hebben/hadden. Ook zij zijn slechts marionetten. Wel met meer macht dan jij en ik, maar niet buitengewoon.

Nee, het zijn de anonieme aandeelhouders van de Fed, IMF en de Bank of England, zij die nooit in het voetlicht treden, zij die exorbitant rijk zijn.

Ondanks wat jij zegt wel waar is, is er geen politicus die het in zijn hoofd haalt het monetaire systeem aan de kaak te stellen. Hoe kan dat?

Een vent als Emile Roemer zou toch zeker voorstander moeten zijn van een geldsysteem dat niet op schulden gebaseerd is?

Ik zal hun partij program nog eens nakijken. Groenlinks heeft haar ziel ook verkocht met het Kunduz Akk.. ik bedoel Lente Akkoord.

Deze post delen

Nee, het zijn de anonieme aandeelhouders van de Fed, IMF en de Bank of England, zij die nooit in het voetlicht treden, zij die exorbitant rijk zijn.

Ik zie de wereld en de mensheid daarop meer als een systeem. Dwz dat memes de grootste invloed hebben, alles andere is daaraan ondergeschikt. Dit is ook de reden om ideeën als het NAP te pushen. Als het NAP meme zich door zou kunnen zetten dan vallen alle andere factoren in het niet.

Ondanks wat jij zegt wel waar is, is er geen politicus die het in zijn hoofd haalt het monetaire systeem aan de kaak te stellen. Hoe kan dat?

Dat klopt niet helemaal, maar het treft wel toe op de politici die op dit moment actief zijn in NL.

Een vent als Emile Roemer zou toch zeker voorstander moeten zijn van een geldsysteem dat niet op schulden gebaseerd is?

Wie is dat? laat maar, het is een politicus, en daarmee oninteressant.

Ik houdt me totaal niet bezig met politiek, een zinloze bezigheid imo. Ik ben overtuigd dat oplossingen nooit uit de politiek zullen komen.

Deze post delen

Non Agression Principle

Ja Rien, ik denk dat ik toch eens wat meer op jouw site moet gaan lezen. Maar in eerste instantie denk ik niet dat het zo werkt. Wel voor een deel van een bevolking met een zekere mate van intelligentie, maar niet voor het gros. Agressiviteit zit in de mens, behoort tot zijn pakket overlevings-genen. Richard Dawkins beschrijft dat mooi in zijn boek de Zelfzuchtige Genen. Hij gebruikt de metafoor duiven vs haviken in 1 populatie. De duiven staan dan voor de pacifisten, de haviken voor de agressors. In zo'n populatie komt er een evenwicht waarin (ik meen) maximaal 30% puur havik kan zijn, evenals 30% puur duif en rest schommelt tussen duif en havik.

Interessante kost allemaal, maar of zo'n concept de wereld zal veranderen? Hoe sta jij tegenover initiatieven als de Blije Bank en z'n Zweedse evenknie (ben de naam even kwijt). Ideeën van het ronde tafel beleid, die 100% erfbelasting voorstaan om het geld in de economie te houden en meritocratie?

Deze post delen

De Guardian schrijft vandaag prominent op de voorpagina dat de kosten voor een Griekse "disordely exit" uit de Euro neerkomt op $ 1.000.000.000.000 oftewel 1 Biljoen dollar:

the-guardian-front-page.jpg

Bron: http://www.guardian.co.uk/global/2012/may/16/cost-greek-exit-euro-emerges

The British government is making urgent preparations to cope with the fallout of a possible Greek exit from the single currency, after the governor of the Bank of England, Sir Mervyn King, warned that Europe was "tearing itself apart".

Reports from Athens that massive sums of money were being spirited out of the country intensified concern in London about the impact of a splintering of the eurozone on a UK economy that is stuck in double-dip recession. One estimate put the cost to the eurozone of Greece making a disorderly exit from the currency at $1tn, 5% of output.

Officials in the United States are also nervously watching the growing crisis: Barack Obama on Wednesday described it as a "headwind" that could threaten the fragile American recovery.

In a speech in Manchester before flying to the United States for a summit of G8 leaders, the British prime minister, David Cameron, will say the eurozone "either has to make up or it is looking at a potential breakup", adding that the choice for Europe's leaders cannot be long delayed. [...]

"Whichever path is chosen, I am prepared to do whatever is necessary to protect this country and secure our economy and financial system."

Officials from the Bank, the Treasury and the Financial Services Authority are drawing up plans in the expectation that a Greek departure from monetary union – increasingly seen as inevitable by financial markets – could be as damaging to the global economy as the collapse of Lehman Brothers in September 2008.

With a second election in Greece called for 17 June, King dropped a strong hint that the Bank would take fresh steps to stimulate growth if policymakers in Europe failed to deal with the sovereign debt crisis.

[...]

Doug McWilliams, of the Centre for Economic and Business Research, said a planned breakup of the single currency would cost 2% of eurozone GDP ($300bn) but a disorderly collapse would result in a 5% drop in output, a $1tn loss. "The end of the euro in its current form is a certainty," he added.

Alistair Darling, who was Chancellor of the Exchequer under the former Labour administration, said: "This has the seeds of something disastrous. It is madness. If it spreads to bigger countries, this could be really disastrous for Europe. It could consign us to years of stagnation."

Capital flight from Greece has increased since it became clear that a coalition government could not be formed after the election earlier this month. The Greek president, Karolos Papoulias, said citizens were withdrawing their money amid "great fear that could develop into panic" at the risk of a debt default and exit from the euro area, according to minutes of their meetings posted on the presidency's website. In little more than a week following the election on 6 May, €3bn was withdrawn from bank accounts. The central bank reported that €800m was taken out in a single day earlier this week.

[...]

The Spanish prime minister, Mariano Rajoy, told parliament that his country faced trouble financing itself as borrowing costs shoot up to "astronomic" levels. The Irish finance minister, Michael Noonan, said Dublin's plan to return to capital markets in late 2013 might not be achievable because of the uncertainty.

Deze post delen

Maar wat gaat het kosten als we Griekenland binnenboord houden en vervolgens Spanje, Italie en Portugal overeind moeten houden. Als je die cijfers naast elkaar zet, kun je een keuze maken. (voor wat die cijfers waard zijn).

Deze post delen

Ik vraag me af hoe het zit met de houdbaarheidsdatum van de Euro, want hij begint een onaangename geur te verspreiden.

Deze post delen

Ik vraag me af hoe het zit met de houdbaarheidsdatum van de Euro, want hij begint een onaangename geur te verspreiden.

Haha, ze zeggen toch altijd "Geld stinkt niet" maar misschien was dat nog van voor de Euro ... :)

Deze post delen

Non Agression Principle

Ja Rien, ik denk dat ik toch eens wat meer op jouw site moet gaan lezen.

Zo heel veel heb ik daar niet staan over het NAP. Ik verwijs altijd graag naar http://anarchiel.com/downloads/On_Truth_The_Tyranny_Of_Illusion_FINAL_Dutch_Version_1_02_Novel_Size.pdf als begin lectuur.

Maar in eerste instantie denk ik niet dat het zo werkt. Wel voor een deel van een bevolking met een zekere mate van intelligentie, maar niet voor het gros. Agressiviteit zit in de mens, behoort tot zijn pakket overlevings-genen. Richard Dawkins beschrijft dat mooi in zijn boek de Zelfzuchtige Genen. Hij gebruikt de metafoor duiven vs haviken in 1 populatie. De duiven staan dan voor de pacifisten, de haviken voor de agressors. In zo'n populatie komt er een evenwicht waarin (ik meen) maximaal 30% puur havik kan zijn, evenals 30% puur duif en rest schommelt tussen duif en havik.

De meegemaakte fout die gemaakt wordt door mensen die voor het eerst in contact komen met het NAP is te veronderstellen dat NAP een soort pacifisme is. Niets is verder van de waarheid.

Een Nap samenleving ken weliswaar geen "overheid", maar wel ordehandhaving. Politie en leger zouden er (waarschijnlijk) ook zijn. Het grote verschil met de wereld van vandaag zou zijn dat er geen overheid is. Maar de taken die de overheid zich toegeëigend heeft zouden door de privé sector worden overgenomen op commerciële basis.

Hoe sta jij tegenover initiatieven als de Blije Bank en z'n Zweedse evenknie (ben de naam even kwijt). Ideeën van het ronde tafel beleid, die 100% erfbelasting voorstaan om het geld in de economie te houden en meritocratie?

De blije bank lijkt een lovenswaardig initiatief. Ik vraag me bij dit soort initiatieven altijd wel af of er niet te veel gestuurd wordt. De samenleving is een complex en chaotisch geheel en is principieel niet bestuurbaar. Maar een initiatief als dit lijkt een goed voorbeeld van het NAP principe aan het werk.

De ronde tafel lijkt me op het eerste gezicht een afsplitsing van het zeitgeist principe te zijn. Men wil het failliet van de gestuurde samenleving vervangen door nog meer sturing. Dat gaat niet lukken. Dit soort initiatieven mode altijd uit in een dictatuur.

Overigens is de roep naar dit soort "verlichte dictaturen" heel normaal voor het type tijdperk waarin we nu zijn aangekomen. De bekende roep naar de sterke man. Maar nu vervangt men de sterke man door algoritmes of een clubje "wijze" mannen. (Die natuurlijk geheel onbaatzuchtig zullen handelen - NIET)

Deze post delen

Wat doen jullie met jullie eigen euro's, wetende dat Griekenland uit de euro gaat, de kosten die dat met zich mee bent en het effect op de waarde van de euro? Goud/ zilver kopen? Inruilen voor engelse ponden? Of iets anders?

Deze post delen

Nou Vlinder, de aandelen Facebook laat ik in ieder geval aan me voorbij gaan...

Momenteel ben ik aan het kijken om een gedeelte van de spaarcenten om te zetten in goud en zilver. Niet de beste tijd, ik weet, en daarom slechts een gedeelte. Daarnaast hebben we geld verspreidt over meerdere (ook buitenlandse, nee, geen Griekse of IJslandse) banken. Het is altijd handig om wat verschillende valuta in huis te hebben (Britse Ponden, Dollars). Als die niks meer waard zijn is het eveneens geweldig toiletpapier!

Sleutelwoord lijkt me hier: Risicospreiding! Niet al je geld op één bank zetten, niet al je geld omzetten in edelmetaal en niet al je geld op de bank laten staan.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Deze post delen

Wat doen jullie met jullie eigen euro's, wetende dat Griekenland uit de euro gaat, de kosten die dat met zich mee bent en het effect op de waarde van de euro? Goud/ zilver kopen? Inruilen voor engelse ponden? Of iets anders?

Nou Vlinder, als de Euro valt, valt de US dollar. En aangezien er een valuta oorlog begonnen is, is de kans erg groot dat er binnen niet al te lange tijd geen ene munt nog echt waarde heeft. In dat geval kan enig goud en zilver bezitten handig zijn. Tenminste

Deze post delen

Johnny, geen aandelen facebook? Haha!

Preppie, in dat geval is zilver dus het meest 'veilig'. Maar dat is geen risico spreiding zoals Johnny zei...

Ben benieuwd naar nog andere reacties!

Deze post delen

Er is niets mis met cash.

Goud en zilver horen er altijd bij, maar als griekenland uit de euro stapt dan is er in eerste instantie een tekort aan cash.

Als je dan bedenkt dat je op de bankrekening zo wie zo haast geen rente krijgt dan vraag ik me af waarom de mensen al die cash daar laten.

Deze post delen

OBL Rien, heb jij geen geld 'op de bank'? Heb jij dan euro's thuis? Of heb je alles in goud en zilver omgezet?

Deze post delen

Wat bedoeld Dallara (hieronder) met "de wereldeconomie ernstige schade toe kunnen brengen"

Een economische collaps of gewoon ernstige schade?

'Exit Griekenland gevaar voor wereldeconomie'

ROME - Als Griekenland de eurozone verlaat, zou dat de wereldeconomie ernstige schade toe kunnen brengen.

Dat zegt het hoofd van de internationale vereniging van banken Institute of International Finance (IIF), Charles Dallara, vrijdag in een interview met de Italiaanse krant Il Sole 24 Ore.

Volgens Dallara zal een exit grote gevolgen hebben voor banken in andere Europese landen en voor de Europese Centrale Bank (ECB). ''Het zal zelfs de hele wereldeconomie destabiliseren'', aldus de IIF-voorzitter.

De onzekerheid die op dit moment over het lot van Griekenland heerst, heeft het vertrouwen in veel banken in andere landen ondermijnd, met name in Spanje en Portugal.

Dallara pleit onder meer voor het snel opzetten van een Europees garantiesysteem voor banktegoeden.

http://www.nu.nl/economie/2819435/exit-griekenland-gevaar-wereldeconomie.html

Deze post delen

Wat bedoeld Dallara (hieronder) met "de wereldeconomie ernstige schade toe kunnen brengen"

Een economische collaps of gewoon ernstige schade?

Een domino effect zie ik als een logisch gevolg, dus collapse. Ben benieuwd of/wanneer een nieuwe regering gevormd wordt daar, en wat de gevolgen op korte termijn zijn of dat men daar ook van die kunduz praktijken er op na gaat houden...

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...