Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waarom goud en silver geen drol waard is in een echte shtf

Gast ancestral-viking
 Share

Recommended Posts

Gast ancestral-viking

ik heb net een waargebeurd verhaal gelezen over de oorlog/onrust/shtf in de balkan. die vertelde over het hebben van goud en silver en dat je er niks mee kan als je stad van de buiten wereld is afgesloten , de waarde is gewoon veel te groot en wil jij je blikje spercie bonen betalen met een gouden munt ter warde van??? alleenals je connectie,s hebt met de zwarte markt en makkelijk de stad in en uit kunt komen heeft goud waarde maar als je alleen bent of in een kleine groep dan is het hebben van veel goud het zelfde als een groot rood bullseye op je hoofd schilderen en een vlag omhoog houden met de tekst:ik heb goud come and shoot me !!!!........

dit is juist de reden waarom ik niks met goud en silver te maken wil hebben ...en ik mijn geld liever stop in ruilbare goederen zoals batterijen,aanstekers etc etc...alcohol is een goede optie ......voor iedereen die het verhaal niet heeft gelezen :http://shtfschool.com/page/3/

even zoeken naar de juiste pagina.....

groetjes and keep on prepping :confused:

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Of ik heb het over een heel ander shtf balkan verhaal ,of 1 van ons heeft niet alles gelezen....volgens my heeft degene waar het verhaal van is al zijn goud in huis geruild voor eten en munitie.

Lees ook eens het verhaal over de shtf in argentinie,gouden schakels van kettingen waren het ideale betaalmiddel op de zwarte markt.

Wel helemaal mee eens dat je toch beter voor een echte shtf, spullen en eten kunt hebben zoals : aanstekers,batterijen,blikvoer,machette,en veel water/waterfilter.

Als je dan van alles voorzien bent en nog spaargeld hebt,kun je nog altijd pm's kopen,zodat je na een shtf nog iets van waarde hebt om een nieuw bestaan op te bouwen.

Denk ook eens aan de mensen die in de 2e wereldoorlog en in de vietnamoorlog zichzelf en hun gezin in veiligheid hebben gekocht met goud.

Dit was het enige betaalmiddel om mensen een land uit te smokkelen.

Klein genoeg om mee te nemen en om elders weer een bestaan op te bouwen....

prep ze!

Link naar reactie

Nou vooruit voor de , pff weet het eigenlijk niet..., zoveelste keer:

Goud zilver zijn een onderdeel van je secundaire prepspullen.

Primair zijn je drinken, eten en onderdak (skills en instelling).

Ik laat zuurstof/lucht achterwegen maar hoor er ook bij ( en als ik wat langer ervoor ga zitten zal ik nog wel meer verzinnen denk).

Deze tweedeling is natuurlijk veel te grof maar geeft aan dat er dus gewoon verschil is.

Als je aan een domme infectie ligt dood te gaan zal de antibiotica even je enige zorg worden enz.

Maar het is niet zo basis als de primaire zaken.

Naast de antibiotica kan goud of zilver ook heel handig zijn.

Om het dan maar met een simpel voorbeeld af te doen als iets dat nooit de moeite waard is is net zo dom als dat ik jou probeer te overtuigen dat je geen voedsel hoeft te preppen omdat als je onder water vast zit je niks aan voedsel hebt en je alles zou weggeven voor mijn ademautomaat en persluchtfles.

Preppers wedden niet op paarden, prepper proberen zich voor te bereiden.

En omdat we in detail niet weten wat de toekomst brengt is het verstandig zo breed mogelijk te preppen, en zo veel mogelijk scenarios af te dekken.

Daar zijn de primaire zaken je eerste zorg, en daarna komt er een oneindige rij met zeer handige en nuttige zaken.

Geld heeft heel snel een functie kijk maar in de geschiedenis.

Als het fiat systeem instort, zal iets dat fiat vervangen en heel waarschijnlijk zal goud en zilver die functie overnemen. Ruilhandel werkt altijd maar al heel snel zal er ook weer geld gebruikt gaan worden.

Alleen in de meest extreme situatie zal gedurende een korte tijd geen geld gebruikt worden.

Als het zo extreem wordt dat we de eerste jaren of decenia alleen met overleven bezig zijn dan is er een kans dat je kinderen het pas weer zullen kunnen gebruiken.

Je zilver kun je bv nog gebruiken om een colloidaal oplossing te maken.

Voor goud zijn heel weinig toepassingen (die ik zo weet..)

Prep ze,

Kans

Link naar reactie

Even mijn gedacht erover:

Goud zal alleen maar iets waard zijn NA een shtf, wanneer de toestand (welke toestand het ook moge zijn) wat genormaliseerd is.

Waarom zeg ik dit, omdat tijdens of net na een shtf er wss een ongelooflijk tekort aan voeding zal zijn. In die mate dat mensen die wel voeding hebben, deze zullen moeten houden tot er weer zelf wat geproduceerd kan worden. En beste mensen, zoals iedereen wel weet, goud kan je niet eten.

Dus indien jij een bepaalde tijd kan overleven, in een tijd waarin niets of zeer weinig te krijgen zal zijn (en vele mensen zullen sterven, goud of geen goud), tot je een beetje zelfvoorzienend kan worden, dan heb je mss wat aan je goud.

Als je alleen goud hebt, ben je mss wel de rijkste overlever, maar wss ook de kortste...

Link naar reactie

ik heb net een waargebeurd verhaal gelezen over de oorlog/onrust/shtf in de balkan. die vertelde over het hebben van goud en silver en dat je er niks mee kan als je stad van de buiten wereld is afgesloten , de waarde is gewoon veel te groot en wil jij je blikje spercie bonen betalen met een gouden munt ter warde van??? alleenals je connectie,s hebt met de zwarte markt en makkelijk de stad in en uit kunt komen heeft goud waarde maar als je alleen bent of in een kleine groep dan is het hebben van veel goud het zelfde als een groot rood bullseye op je hoofd schilderen en een vlag omhoog houden met de tekst:ik heb goud come and shoot me !!!!........

dit is juist de reden waarom ik niks met goud en silver te maken wil hebben ...en ik mijn geld liever stop in ruilbare goederen zoals batterijen,aanstekers etc etc...alcohol is een goede optie ......voor iedereen die het verhaal niet heeft gelezen :http://shtfschool.com/page/3/

even zoeken naar de juiste pagina.....

groetjes and keep on prepping :confused:

Heerlijk zo'n post tikken na één verhaaltje op het internet te hebben gelezen...

Er is al genoeg gereageerd dus ik hou me stil.

Greener

Link naar reactie

Heerlijk zo'n post tikken na één verhaaltje op het internet te hebben gelezen...

Er is al genoeg gereageerd dus ik hou me stil.

Greener

vreemde manier van stilhouden.. haha toch even reageren..

Er worden veel zaken op het forum dubbel beschreven. maar is dat nu zo erg? de mening van toen is nu misschien bijgesteld.

+ ik probeer via de zoekfunctie te kijken of het onderwerp al voorkomt, dan zie je super veel hits. maar misschien niet precies hetgene waar je op dat moment een antwoord voor zoekt.

Link naar reactie

Goud zal alleen maar iets waard zijn NA een shtf, wanneer de toestand (welke toestand het ook moge zijn) wat genormaliseerd is.

Zeker, goud en zilver zullen zeker een rol gaan spelen wanneer er een nieuwe munt wordt ingevoerd. Als de Euro in elkaar valt dan is het mogelijk dat we terugvallen op de gulden of een nieuwe EURO variant. Er wordt ook beweerd dat er een nieuwe wereldmunt kan worden ingevoerd? In dat geval kun je het goud en je zilver inwisselen voor deze nieuwe munt en meteen toeslaan om goederen te kopen. Bovendien, volgens een aantal klokkenluiders binnen de World Bank is het goed mogelijk dat we verschillende Reserve Currencies gaan krijgen waaronder de Chinese Yuan die ondersteund gaat worden door een goud standaard. In dat geval is het goud veel nieuw geld waard. De prijs van goud zal enorm de lucht in vliegen. Toch er zijn redenen volgens dit artikel over waarom zilver kopen? dat het slimmer is om een voorraad zilver aan te leggen. Wat denken jullie hierover?
Link naar reactie

Ik denk dat dat goud/zilver verhaal vooral een luxe probleem is,als je een ton spaargeld hebt ,is het misschien wat overdreven daar een pakhuis vol met blikken boontjes en een paar pallets Jhonny Walker voor te kopen bovendien ben je niet echt mobiel meer dan.

De voorstanders hebben wel een verhaal als ze beweren dat dat een betere optie is als papier geld natuurlijk,de geschiedenis leert dat dat niet echt handig is bij een shtf.

Dus goud etc is misschien niet ideaal maar waarschijnlijk wel een van de beste opties als je (veel) geld over hebt.

Gelukkig is dit een probleem waar ik me geen zorgen over hoef te maken,m'n spaargeld is al in mijn Bol geïnvesteerd,en mocht het daar mis lopen;pech gehad,gegokt en verloren,maar wel een aantal heel mooie en bijzondere jaren daar gehad en het is maar de vraag of die klompen goud in je kluis die zelfde voldoening gaven en/of geven.

Link naar reactie

• Admin

Als er een SHTF is wil dat niet zeggen dat het wereldwijd hoeft te zijn en ik mijn zilveren munten ook wel kwijt kan in Thailand ;-)

Bescherming kan kapitaal kan in meerdere vornen maar edelmetaal is in mijn ogen een must in alle scenario's om aan te houden. Dat de waarde in euro's of dollars enorm kan fluctureren is absoluut waar en je dient hier ook voorzichtig mee om te gaan en eerst de focus op andere zaken te hebben

Link naar reactie

Ha @zilverstier dat is een leuk, lees dat ik denk dat zoiets realistisch is, scenario,

Als de ene fiat munt munt omvalt zal die vervangen worden door een andere vorm van geld, dat kan zaden, graan, een munt van een buurland, PM, enz worden.

Geschiedenis leert ons dat dit zelden zonder nogal wat ellende gebeurt, lopende van hyperinflatie tot een oorlog.

De huidige dollar heeft een wat bijzondere functie, hij dient als wereld reserve munt, en wordt dus wereldwijd gebruikt als munt om in af te rekenen.

Als er iets met deze dollar gebeurt heeft dat dus impact op de hele wereld....

Zoals er nu dollars wordt bijgedrukt snappen de meeste landen wel dat dit niet zonder gevolgen kan blijven, vertrouwen verminderd enz.

Er zijn dus ook al steeds meer landen die de dollar omzeilen om handel te bedrijven.

Helaas is het gevolg dat de dollar dan dus onder druk komt te staan, er zijn er nogal wat in omloop fysiek en in de computers, en als de vraag afneemt....

Dit is nu langzaam aan het gebeuren, en als dit doorzet komt die stroom aan dollars terug naar Amerika, de dollar als reservemunt is zijn waarde en geloofwaardigheid aan het verliezen.

Het spannnende aan dit hele verhaal is dat we als maatschappij nog nooit zo'n fiat reservemunt hebben gehad !

En wat er dus staat te gebeuren is gokken.

Gaat de chineese munt de nieuwe wereld reservemunt dienst doen?

Zal dat zonder slag of stoot gebeuren of zal Amerika als een kat in het nauw een rare sprong maken?

Komen er meerdere reservemunten?

Wordt die nieuwe reservemunt(en) weer aan een PM standaard gehangen of wordt die weer fiat?

Gaan we tijdelijk terug naar ruilhandel, handel gebaseerd op PM?

Ik ben overtuigt dat PM in al deze scenarios weer zijn oude functie, deels, zal terug krijgen.

Mensen vallen meestal op oude gewoontes terug als er risico afgebouwd moet worden.

En als de fiat droom uiteen zal spatten zal heel veel fiat geld PM opzoeken.

Dit is nu nog maar mondjesmaat aan het gebeuren en kijk naar de fysieke markt die nu al redelijk gespannen is..

Als daar de grote berg geld en derivaten naar toe gaan zijn de huidige koerschommelingen gewoon rimpeltjes.

Worden nu mensen al zenuwachtig als PM 10-20% op een paar dagen in waarde varieerd wat moet er dan gebeuren als dat nog veel erger wordt?

We zijn verwend, alles is redelijk stabiel en constant, we hoeven ons nauwelijks druk te maken over iets, de meeste van ons tenminste:

Alles is verzekerd (denken we)

Er zijn ziekenhuizen, zorg

We krijgen ons salaris zelfs als we ziek worden of erger (uitkering verzekering)

Er is eten in overvloed

Er komt schoon drinkbaar water als we de kraan open draaien

Enz enz.

Het probleem is dat we er compleet op zijn gaan vertrouwen maar het systeem is instabiel geworden.

We zijn enorm afhankelijk van zaken zoals olie, electriciteit, enz.

En als die basis systemen langer dan een paar dagen uitvallen zijn mensen al hulpeloos.

Als dat een paar weken wordt is het systeem waarschijnlijk zo ver aan het omvallen dat het vallen niet meer te stoppen is.

En juist dat besef is waarom we preppenzijn geworden ( althans waarom ik prep).

En om dan weer even ontopic en onpost van zilverstier te gaan, ja daarom heb ik oa ook wat zilver.

Prep ze,

Kans

Link naar reactie

Dat klopt @zwellever,

Maar zijn we het eens wat luxe is?

Als jij een infectie hebt en je bent toevallig in mijn buurt en ik hoor daar ook nog van, zou ik kunnen overwegen om een van mijn anibioticakuren in jou te investeren.

Mijn afwegingen:

Ik prep voor mijn groep, jij maakt daar geen deel van uit.

Ik heb nog redelijk wat kuren op voorraat maar ik besef dat er de komende jaren geen nieuwe zullen bijkomen.

Ik kijk naar mijn dochter en besef dat zij de komende jaren nogal wat risico lopen, mijn oudste heeft zich vorige week tijdens het villen van het varken nog lelijk gesneden, het lijkt niet ontstoken te zijn.

Wat heb jij te ruil of te bieden voor mijn kostbare antibioticakuur?

Voedsel ben ik in voorzien, ik prep.

De meeste prepper spullen hebben we, ik prep.

Maar wat zou ik nou wel eens willen ruilen......... Als het de juiste hoeveelheid zou zijn, iets wat waardevast is, wat iedereen herkend , waarvan ik weet dat ik het morgen, of over tien jaar heel waarschijnlijk kan ruilen tegen iets waar ik net enorm behoefte aan heb?

Prep ze,

Kans

Link naar reactie

Ok.ik snap het wel,maar is het in dat geval niet handiger om nu al verschillende anti biotica kuren te preppen voor een tientje ipv bij een shtf er een gouden munt van misschien wel 500 eurie er aan uit te geven?

Nogmaals,niks tegen preppen van goud etc maar als het op het echte preppen aan komt,denk ik dat je beter kunt beginnen met je eigen voorzieningen op peil te brengen en als er nog iets over is,of als reserve of als ruil middel, goud aan te houden.

Link naar reactie

Natuurlijk is dat waar, als je alles hebt waarom zou je dan pm nodig hebben?

Nou ja je kunt er arbeid mee betalen bv..?

En dat is denk een van de problemen, je weet gewoon niet wat je straks nodig zult hebben, materialistisch of aan hulp?

En je weet niet goed wat de ander igv ruilen zou willen hebben..

En daarom is er dus nu geld en straks kan dan PM handig zijn, voor net dat ene ding dat je vergeten bent, niet kunt krijgen nu!, maar toch nodig hebt, en die ander wil nu net alleen PM hebben...

En wie weet heb je mazzel en heb je het niet nodig, wil je het risico nemen?

Prep ze,

Kans

Link naar reactie

Goud en zilver zijn nutteloos voor als je wil vluchten.

Zie dit bericht bijvoorbeeeld maar:

http://www.swissinfo.ch/eng/swiss_news/Border_checks_strike_gold.html?cid=35384346

http://www.youtube.com/watch?v=T7hphsL_Frg

Een Italiaanse man probeerde 4,5 miljoen euro aan goud in zijn auto naar Zwitserland te smokkelen. Hij werd gepakt aan de grens. Resultaat: goud weg, auto weg en in de plaats daarvoor krijgt hij een gevangenisstraf en een boete.

Je mag slechts iets van 10,000 euro meenemen naar het buitenland en dat moet je ook nog eens aangeven en er douanerechten over betalen. In sommige landen ligt dit bedrag nog lager, in Belgie dacht ik iets van 5.000 euro en in Cyprus zelfs maar 1.000 euro.

Wil je een groter bedrag naar het buitenland brengen dan moet dat via de bank.

Of je gebruikt Bitcoin natuurlijk. ;)

Link naar reactie

Goud en zilver zijn nutteloos voor als je wil vluchten.

Zie dit bericht bijvoorbeeeld maar:

http://www.swissinfo.ch/eng/swiss_news/Border_checks_strike_gold.html?cid=35384346

http://www.youtube.com/watch?v=T7hphsL_Frg

Een Italiaanse man probeerde 4,5 miljoen euro aan goud in zijn auto naar Zwitserland te smokkelen. Hij werd gepakt aan de grens. Resultaat: goud weg, auto weg en in de plaats daarvoor krijgt hij een gevangenisstraf en een boete.

Je mag slechts iets van 10,000 euro meenemen naar het buitenland en dat moet je ook nog eens aangeven en er douanerechten over betalen. In sommige landen ligt dit bedrag nog lager, in Belgie dacht ik iets van 5.000 euro en in Cyprus zelfs maar 1.000 euro.

Wil je een groter bedrag naar het buitenland brengen dan moet dat via de bank.

Of je gebruikt Bitcoin natuurlijk. ;)

Ohhh wat zal die vent zuur zijn.

Link naar reactie

• Admin

Je mag meer dan 10.000e ($) meenemen en dan geef je het gewoon van te voren aan. Als het geld of edelmetalen gewoon uit een wit circuit kom is er niks aan het handje. Echter in een SHTF situatie zou ik het ook niet graag willen aangeven en om nou 2 kilo zilver in te slikken ;-)

Link naar reactie

Volgens mij is hier al een draadje over. Maar goed toch even het volgende :

Goud zilver bederft niet, dus wellicht hebben je kids er wat aan.

Goud en zilver is populair als materiaal voor sieraden. Neem maar van mij aan dat het wel een tijdje minder zal zijn na SHTF maar daarna gaat dat echt wel weer komen.

Zilver doodt bacteriën, het was niet voor niets dat mensen die tijdens veldtochten uit zilveren bekers dronken minder ziek werden.

Goud is te gebruiken ipv chirurgisch staal wat veel moeilijker te bewerken is met simpele gereedschappen.

Goud en zilver is in kleine hoeveelheden prima te verruilen, Je moet niet aan komen zetten met een baar goud of zilver. Maar kleine muntjes, plaatjes werken prima.

Goud en zilver zijn erg elastisch dus je kunt ze erg goed bewerken om er schalen en andere gebruiksvoorwerpen van te maken die in contact komen met eten.

Goud met name is zo elastisch dat je het ongelofelijk dun kunt walsen waarmee je de hoeveelheid die je nodig hebt kunt verkleinen en toch de eigenschappen behoud.

Link naar reactie

Je mag meer dan 10.000e ($) meenemen en dan geef je het gewoon van te voren aan. Als het geld of edelmetalen gewoon uit een wit circuit kom is er niks aan het handje. Echter in een SHTF situatie zou ik het ook niet graag willen aangeven en om nou 2 kilo zilver in te slikken ;-)

Mr. Gold, dank je wel eindelijk een excuus voor mijn postuur, bij mij maakt twee kilo niet zo veel uit :o

Wel hopen dat ik niemand met metaal detector tegenkom, of die het protese verhaal gaat geloven :confused:

Prep ze,

Kans

Link naar reactie

Waarom kan ik wel zonder beperkingen geld opnemen van de bank vanuit het buitenland maar zijn er aan die grens die 10K `beperkingen`? (ze ontkennen maar bedoelen het heus wel zo)

Weer on-topic: goud enzo moet je alleen als verzekering zien. Het houdt waarde over langere termijn.

Link naar reactie

Waarom kan ik wel zonder beperkingen geld opnemen van de bank vanuit het buitenland maar zijn er aan die grens die 10K `beperkingen`? (ze ontkennen maar bedoelen het heus wel zo)

Weer on-topic: goud enzo moet je alleen als verzekering zien. Het houdt waarde over langere termijn.

Alles van waarde moet traceerbaar blijven, dan weet de overheid wat waar te halen is.

Als jij dan me het verhaal komt naar buitenland (geschonken, bla ba) dan krijg je naast de vordering/confiscatie ook nog een leuke boete...

Prep ze,

Kans

Link naar reactie

Alles van waarde moet traceerbaar blijven, dan weet de overheid wat waar te halen is.

Als jij dan me het verhaal komt naar buitenland (geschonken, bla ba) dan krijg je naast de vordering/confiscatie ook nog een leuke boete...

Waarom denk je dat ik alle facturen bewaar?

Daarmee wordt 'in de loop der tijd gekocht' iets aannemelijker.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...