Ga naar inhoud
GENEGEERD

Drinkwater opslaan & waterfilters


Rico

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Je kunt al gewoon kraanwater (bv 1 L) lang en fris bewaren, zelfs zónder desinfectie met dunne bleek (3 druppels/L) door hieraan een mespuntje vast citroenzuur ter grootte van 2 erwten toe te voegen. Citroenzuur werkt op 2 manieren:

 

  • Het verlaagt de pH van het water. Dit vinden bacterieën niet fijn en hun groei wordt geremd.
  • Citroenzuur bindt calcium in hard water. Calcium speelt een rol in het metabolisme van bacterieën. De medisch onderlegde personen hier die met bloed werken weten dat calcium wordt gebonden door citroenzuur (het z.g. "gecitreerd bloed").

Citroenzuur geeft bovendien een frisse smaak aan het water.

 

Kijk dit was nou het antwoord wat ik zoch toen ik vroeg naar een optie ZONDER chloor tabletten ivm allergie van mijn vriend. En nu heb ik dus meteen enkele vragen weer :) Dus ik ben heel erg blij met het openen van dit topic, daar waar ik dit antwoord destijds ook nergens heb kunnen vinden en ik lees echt hele topics door.

 

- Je hebt het over vast citroenzuur, wat is vast citroenzuur? Hoe stel ik me dat voor, hoe kom ik daaraan (ik denk dan, men neme een citroen en doen daar een mespuntje van bij het water)

 

- Wat is lang? De 8 jaar waar hier over gesproken wordt? Of toch nog elke jaar verversen? en dan een nieuw mespuntje van dat citroenzuur?

 

- Hier hebben we zacht water. Betekend dit automatisch dat het water dus langer "houdbaar" is.

 

- Waarom geen doorzichtige kan/fles? Wat is het verschil met een niet doorzichtige? Ik wou hier flessen hervullen met kraanwater, en deze zijn doorzichtig, dus nu lees ik dat ik ze dan wel donker moet wegbergen? Ik neem aan dat een afgesloten donkere kast dan hetzelfde effect heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het fout gaat, ben je te laat.

 

Ja, ik weet het. Er zal iets moeten gebeuren om ze te overtuigen.

Na een paar keer geen gas (en dus geen verwarming) elders in het land hebben ze al wel het licht gezien qua verwarming. Een aantal Zibro's zijn vanuit mijn BOL naar huis verplaatst.

 

Maar water is nog een hekel punt. Als ik de ruimte had op mijn kamer dan zette ik het daar wel neer.

Ik heb er echter een hoekje in de voorraadkast voor nodig... en daar staat nu voorlopig troep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Waarom geen bronnen van water in de buurt opzoeken?

Ik zit op 14 bronnen waar constant jaar rond water te vinden is op fatsoenlijke Loop afstand.

Ook kan ik er minstens 3 putten bij op tellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik weet het. Er zal iets moeten gebeuren om ze te overtuigen.

 

Bij mij in de stad is in korte tijd 2x een storing met de waterleiding geweest. Niet dat ik er last van had gehad (anderen wel), maar het maakt me wel dingen duidelijk.

Ik heb in mijn klein appartementje dus een watervoorraad. Kraanwater en bronwater.

 

En, ruim die kast op. Ruim de zooi op en maak plaats voor wat nuttigs !

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ghostwhiper, daar ben ik zachtjes aan mee bezig. Ik heb al rondgelopen op zoek naar veilig water. Maar het zijn allemaal vieze afwater sloten hier. Bij mijn BOL heb ik een waterput (in ongebruik) maar hier in het dorp in de Randstad zijn er naar mijn weten geen waterputten.

 

 

En die kast op ruimen @Peerke? Dat is allemaal spul wat 'nog eens van pas kan komen' ofwel, de rest van je leven in de kast ligt. Maar dat is wel een stukje 'vastgoed' in huis waar ik mijn oog op heb. Vroeg of laat staat daar 100l water.

Of ik moet het huis uit gaan natuurlijk. Dan is het geen probleem. Dan heb ik alle ruimte voor m'n prepper gear.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk dit was nou het antwoord wat ik zoch toen ik vroeg naar een optie ZONDER chloor tabletten ivm allergie van mijn vriend. En nu heb ik dus meteen enkele vragen weer :) Dus ik ben heel erg blij met het openen van dit topic, daar waar ik dit antwoord destijds ook nergens heb kunnen vinden en ik lees echt hele topics door.

 

- Je hebt het over vast citroenzuur, wat is vast citroenzuur? Hoe stel ik me dat voor, hoe kom ik daaraan (ik denk dan, men neme een citroen en doen daar een mespuntje van bij het water)

 

- Wat is lang? De 8 jaar waar hier over gesproken wordt? Of toch nog elke jaar verversen? en dan een nieuw mespuntje van dat citroenzuur?

 

- Hier hebben we zacht water. Betekend dit automatisch dat het water dus langer "houdbaar" is.

 

- Waarom geen doorzichtige kan/fles? Wat is het verschil met een niet doorzichtige? Ik wou hier flessen hervullen met kraanwater, en deze zijn doorzichtig, dus nu lees ik dat ik ze dan wel donker moet wegbergen? Ik neem aan dat een afgesloten donkere kast dan hetzelfde effect heeft?

 

Hier de antwoorden:

 

Vraag 1:

Puur citroenzuur is een vaste stof bestaande uit kristalletjes zoals suiker. Je kunt het in Toko's en bij de Tuinen kopen. Het is niet duur. Je kunt het ook kopen bij bv. de Hekserij.nl. Als je bij de Hekserij.nl kun je tevens de in deze post ook andere preppers-chemicaliën kopen.

 

Vraag 2.

Zeker 4 tot 8 jaar. De flessen moeten dan wel tot bijna aan de dop zijn gevuld zodat er weinig lucht boven het water staat. En liefsft in het donker.

 

Vraag 3

Nee. Ook zacht water bevat nog altijd genoeg calcium voor leven, dus bacteriegroei.

 

Vraag 4.

Flessen, bv lege wijnflessen met schroefdop zijn ideaal. Gewoon op een donkere plaats opbergen. Uit de felle zon houden. In een doorzichtige fles kun je trouwens goed de conditie van het water regelmatig controleren. Deze moet helder zijn en er mag geen troebelheid of snotterigheid (bacteriegroei) op de bodem en op het oppervlak ontstaan.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

lol quote: De Hekserij verkoopt géén producten die bedoeld zijn voor gebruik in levensmiddelen of voor ander inwendig gebruik. Dit product is GEEN uitzondering. Zie ook: Levensmiddelen

 

Dat is een juridische clausule van de Hekserij.nl. Ze willen geen problemen hiermee. Hun producten voldoen in ieder geval aan de cosmetische toelatings eisen en die zijn al erg zwaar. Het is trouwens een DIY cosmetica site. Trouwens, als je problemen hiermee hebt koop je toch bij de Toko? Als chemicus heb ik het grootste vertrouwen in de producten van de Hekserij en ik meen te weten dat ze de spullen gewoon in het groot inkopen vij de chemicaliën-boer. Analytisch zuiver!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Kan iemand mij adviseren in de aankoop van een waterfilter.... ik heb verschillende merken bekeken zoals de katadyn en sawyer maar de ene filtert tot 0.2 micron en heeft wel een koolstof filter de ander filtert tot 0.1 micron en kan ik geen koolstoffilter bij vinden.... protozoa zijn zo klein als 0.1micron dus daarom wil ik zo klein en bepaalde chemicaliën en andere rommel haal je er weer met koolstoffilter uit... nou kun je van alles gaan samenvoegen maar heb het liefst eentje die alles doet. Ook de virussen moeten natuurlijk verwijdert worden. Hartelijk dank voor de info

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan iemand mij adviseren in de aankoop van een waterfilter.... ik heb verschillende merken bekeken zoals de katadyn en sawyer maar de ene filtert tot 0.2 micron en heeft wel een koolstof filter de ander filtert tot 0.1 micron en kan ik geen koolstoffilter bij vinden.... protozoa zijn zo klein als 0.1micron dus daarom wil ik zo klein en bepaalde chemicaliën en andere rommel haal je er weer met koolstoffilter uit... nou kun je van alles gaan samenvoegen maar heb het liefst eentje die alles doet. Ook de virussen moeten natuurlijk verwijdert worden. Hartelijk dank voor de info

 

Kijk hier is naar. http://www.lifesaversystems.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
@zwellever..t is rico zn eerste berichtje...moet de zoekfunctie nog vinden...dat hadden jij en ik ook waarschijnlijk bij de eerste keer.

 

Grt easy

 

Welkom RICO,

 

Kijk een toffe reactie, zo kan het ook, heel humaan je krijgt van mij een 10+ easy, zo kunnen we ook met elkaar omgaan.

 

Groet,

J.J

Link naar reactie
Delen op andere sites

@zwellever..t is rico zn eerste berichtje...moet de zoekfunctie nog vinden...dat hadden jij en ik ook waarschijnlijk bij de eerste keer.

 

Grt easy

 

voor zoveel mensen/gebruikers zou ik water opslaan in IBC's 1000 liter vaten dus ;)

 

Als tussen station aansluiten misschien de combinatie met de spoelbak van de wc á10Lx5=50Lx4=250 per dag, wel de berichten in de gaten houden met het oog op verontreiniging in de drinkwater voorziening.

 

De IBC's 1000 liter vaten uiteraard wel hoog genoeg plaatsen, hoeft niet meters hoog.

 

Als het wat voor je is kan de installatie nog verder uitgekiend worden.

 

Je kan er ook nog combineren met een hemelwater zuivering installatie, met overloop.

Ook is het misschien goed om in de regenwater voorziening vat(ten) zelf ook nog een 12v circulatie "Katadyn filter" pomp te maken, aan gedreven door een lichtpaneel (met accu) die levert ook stroom als de zon niet direct door de wolken heen komt.

 

Als je circulatie "Katadyn filter" pomp kunnen buiten de vat zet kan je een kleine cilinder ombouw met reflectie aan de binnen kant maken met een uv lamp er in, rondom in de cilinder een doorzichtige waterslang als een veer rondom monteren dan kan de uv lamp mooi zijn werk doen.

 

Een luchtpompje met beluchting/luchtstenen om het water met zuurstof te verrijken.

http://www.aquastorexl.nl/aquarium/beluchting/luchtstenen/

 

Nu is het ook goed dit water te gebruiken als dagelijks drinkwater en voedselbereiding.

 

Groet,

J.J

Ps, er zijn klachten dat mijn berichten niet prettig te lezen zijn ik probeer er aan te werken,

het is als een heel stuk beter geworden dan wat jaren geleden,

de één is hier goed in de ander weer in iets anders, de intentie is wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Naar mijn idee is het maken van een vijver van ongeveer 10m3 een ideaal begin voor een water voorraad. Prop hem vol met planten welke eetbaar zijn(zijn er verbazingwekkend heel veel) en koop een filter van bijvoorbeel lifestraw en in de meeste gevallen kun je hiermee wel een poosje vooruit

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...