Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waar in Nederland kun je het beste wonen?


Wolf13

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gast Heksenboot
De dichtste bij, in zuid limburg is Tihange en BR 3 in Belgie, die Duitsland zijn ver weg en zullen tzt verdwijnen want die stappen over op duurzame energie, dat wordt daar nu ook zwaar gesubsidieerd.

 

 

Dan zit je in Drenthe toch beter, want de Duitse vervallen inderdaad. @Castaway.

Wind is een killer, maar er bovenop zitten is nog minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dichtste bij, in zuid limburg is Tihange en BR 3 in Belgie, die Duitsland zijn ver weg en zullen tzt verdwijnen want die stappen over op duurzame energie, dat wordt daar nu ook zwaar gesubsidieerd.

 

Vergeet Jülich niet. Aldaar had je een onderzoeksreactor a la Petten. Weliswaar niet in gebruik, maar wel (door het onderzoek) zwaar vervuild en nu nog onmogelijk om te ontmantelen. Sterker nog, het heeft het meest vervuilde reactorvat ter hele wereld, en hij staat op zeg 30km vanaf Heerlen. Ik wil niet weten wat er gebeurt als daar, per ongeluk of niet, een bom zou afgaan.

 

En vergeet ook de brandstofvoorraad niet. Stel, en dan praat ik bijna over een dystopie, waar wij geen of heel beperkt brandstoffen kunnen krijgen, is het niet geheel ondenkbaar dat we Zuid-Limburg verklaren tot één groot mijngebied. Net als de Duitsers (weer niet ver van de grens vandaan) complete dorpen met de grond platwalsen voor het bruinkool, zou zoiets -wanneer het echt niet anders meer kan- ook in Nederland kunnen gebeuren (voor bruin- en steelkool). Dat lijkt me eerder kunnen gebeuren, dan dat we weer massaal midden Nederland opgraven voor het turf.

 

 

Dan zit je in Drenthe toch beter, want de Duitse vervallen inderdaad. @Castaway.

Wind is een killer, maar er bovenop zitten is nog minder.

 

Ook niet ver van Drenthe vandaan heb je een kerncentrale. Vlak daarbij is ook een tijdelijke opslag van de oude brandstofcellen, totdat deze vervoert kunnen worden naar een definitieve opslag. En wat dacht je van de raffinaderij aan de noordzijde? Goed, die laatste twee liggen wel redelijk uit elkaar, dus een kettingreactie hoef je niet zo snel te verwachten, maar helemaal zeker zeggen kun je het niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

 

 

Ook niet ver van Drenthe vandaan heb je het kernkraftwerk Emsland. Vlak daarbij is ook een tijdelijke opslag van de oude brandstofcellen, totdat deze vervoert kunnen worden naar een definitieve opslag. En wat dacht je van de Erdöl raffinaderij? Goed, die laatste twee liggen wel redelijk uit elkaar, dus een kettingreactie hoef je niet zo snel te verwachten, maar helemaal zeker zeggen kun je het niet...

 

Goeie punten, maar we hadden het over kern-energie. Duitsland gaat afbouwen, dus dat scheelt. Tijdelijke opslag gaat dus ook weg.

Verder een hoop shit overal inderdaad, maar kern-shit slaat alles.

 

In de tussentijd zit de Randstad in een constante wolk van uitlaatgassen, 1 van de smerigste plekken er wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Ook niet ver van Drenthe vandaan heb je een kerncentrale. Vlak daarbij is ook een tijdelijke opslag van de oude brandstofcellen, totdat deze vervoert kunnen worden naar een definitieve opslag. En wat dacht je van de raffinaderij aan de noordzijde? Goed, die laatste twee liggen wel redelijk uit elkaar, dus een kettingreactie hoef je niet zo snel te verwachten, maar helemaal zeker zeggen kun je het niet...

 

In geval van terroristische aanslagen, kunnen ze waterzuivering's installaties aanvallen met virussen en zo de drinkwatervoorziening via grond en oppervlakte water te laten stoppen, ze kunnen zorgen voor meltdowns, Ik was een paar jaar geleden werkzaam op een subsidie bureau in de Grond, weg en waterbouw sector en toen ben ik een keer meegegaan met een rondleiding op een waterzuivering installatie en het viel me op dat dit helemaal niet goed beveilig is. Is allemaal low budget te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook niet onbelangrijk, en in geval van Nederland minder belangrijk want zo groot zijn we niet, zijn: vruchtbaarheid land, bos en turf, en de dichtheid van bevolking, in het laatse geval, zie je dat je in heel Europa moeite heb je te "verstoppen". Noorwegen is rustig maar ook koud :)

.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3f/Peopleearth94_usda_big.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie punten, maar we hadden het over kern-energie. Duitsland gaat afbouwen, dus dat scheelt. Tijdelijke opslag gaat dus ook weg.

Verder een hoop shit overal inderdaad, maar kern-shit slaat alles.

 

In de tussentijd zit de Randstad in een constante wolk van uitlaatgassen, 1 van de smerigste plekken er wereld.

 

In het kader van waar je het beste kunt wonen is kernenergie (alhoewel ik daar zelf niet zo bang voor ben) moet je nog veel meer soorten van industrie meerekenen denk ik. Ook moet je niet vergeten dat kernenergie(opwekking) onder zware controles staat van rechtswege, terwijl bijvoorbeeld bij een chemicaliën overslag tent (Moerdijk) een zware brand kan ontstaan door slechte controles en aan laag veiligheidsbewustzijn vanuit de leiding van het bedrijf. Dat zal ongetwijfeld bij een kerncentrale toch iets meer een onderwerp van aandacht zijn.

 

Wat betreft luchtvervuiling kan ik alleen maar zeggen dat ik een groot verschil merk tussen realiteit en gevoel. Realiteit is inderdaad dat de randstad het niet bepaald lekker in de stikstofdioxine metingen doet, echter zijn dat dan wel de metingen in de atmosfeer. Op de grond valt het allemaal wel mee, alleen in de botlek is het daar iets slechter (maar de Botlek is natuurlijk niet heel de Randstad). En natuurlijk, als je richting de Europoort rijdt beginnen je neusharen vanzelf te prikkelen van de rare en vreemde luchtjes, waarvan ze zeker niet allemaal goed zullen zijn voor de mens.

 

Echter als ik lekker op de fiets door het Drenthsche landschap heen ga, en er komt een onverlaat met z'n 20 jaar oude 2-takt brommer mij voorbij ruik ik een kilometer verder nog steeds die gore uitlaatgassen. Dat is veel schadelijker (en irritanter) dan dat er een modern Euro5 gekeurde benzinebak door de straat komt rijden.

 

Overigens is een fris regenbuitje de meest voorkomende veroorzaker van Ozon, dat is wat je ruikt als het regent, meestal in de zomermaanden iets duidelijker aanwezig.

 

Dat bedoel ik dus met gevoelsmatig. Zuid Frankrijk mag dan wel niet zoveel stikstofdioxine in de lucht hebben, ik vind de gemiddelde Franse stad in de zomer veel 'smeriger' om doorheen te lopen dan bijvoorbeeld een stad in Nederland (waar autoverkeer in de binnensteden sowieso ontmoedigd wordt om die reden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het kader van waar je het beste kunt wonen is kernenergie (alhoewel ik daar zelf niet zo bang voor ben) moet je nog veel meer soorten van industrie meerekenen denk ik. Ook moet je niet vergeten dat kernenergie(opwekking) onder zware controles staat van rechtswege, terwijl bijvoorbeeld bij een chemicaliën overslag tent (Moerdijk) een zware brand kan ontstaan door slechte controles en aan laag veiligheidsbewustzijn vanuit de leiding van het bedrijf. Dat zal ongetwijfeld bij een kerncentrale toch iets meer een onderwerp van aandacht zijn.

 

Wat betreft luchtvervuiling kan ik alleen maar zeggen dat ik een groot verschil merk tussen realiteit en gevoel. Realiteit is inderdaad dat de randstad het niet bepaald lekker in de stikstofdioxine metingen doet, echter zijn dat dan wel de metingen in de atmosfeer. Op de grond valt het allemaal wel mee, alleen in de botlek is het daar iets slechter (maar de Botlek is natuurlijk niet heel de Randstad). En natuurlijk, als je richting de Europoort rijdt beginnen je neusharen vanzelf te prikkelen van de rare en vreemde luchtjes, waarvan ze zeker niet allemaal goed zullen zijn voor de mens.

 

Echter als ik lekker op de fiets door het Drenthsche landschap heen ga, en er komt een onverlaat met z'n 20 jaar oude 2-takt brommer mij voorbij ruik ik een kilometer verder nog steeds die gore uitlaatgassen. Dat is veel schadelijker (en irritanter) dan dat er een modern Euro5 gekeurde benzinebak door de straat komt rijden.

 

Overigens is een fris regenbuitje de meest voorkomende veroorzaker van Ozon, dat is wat je ruikt als het regent, meestal in de zomermaanden iets duidelijker aanwezig.

 

Dat bedoel ik dus met gevoelsmatig. Zuid Frankrijk mag dan wel niet zoveel stikstofdioxine in de lucht hebben, ik vind de gemiddelde Franse stad in de zomer veel 'smeriger' om doorheen te lopen dan bijvoorbeeld een stad in Nederland (waar autoverkeer in de binnensteden sowieso ontmoedigd wordt om die reden).

 

Snuif de lucht eens lekker op en probeer dan hetzelfde ver van de randstad vandaan... Ja, dat verschilt nogal..

Pech als je er woont en werkt, maar he, daar is tenminste nog wat werk! Maar vergeet nooit de prijs die je betaalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee @3dwin, dus 1 brommertje in Drenthe vind je erger dan de Randstad.

Daar heb ik dan niets meer op te zeggen.

 

Je trekt het verband uit mijn woorden. Ik snap niet helemaal waarom je dat doet, maar mogelijk ligt het aan mij en was ik niet duidelijk genoeg.

 

Ik woon een groot deel van mijn leven in de Randstad, dat is mijn referentiepunt. Als ik nu naar Drenthe ga, dan krijg ik nu niet direct het gevoel dat de lucht daar zoveel schoner of beter is. Al ga ik naar de Alpen, dan nog heb ik niet echt het idee daar schonere lucht in te ademen, alhoewel dat feitelijk ongetwijfeld wel het geval is. Ik ben er dan ook niet echt van overtuigd dat de kwaliteit van de lucht op een hoger niveau in onze atmosfeer (de 'enge' rode plaatjes) heel veel invloed heeft op de algemene gezondheid van de mensen die daar 'onder' wonen. (Sterker, ik denk dat die vuile lucht hoger in de atmosfeer juist goed is voor ons, omdat het dan de kans krijgt om 'weg te waaien'). Vroeger had je nog wel dat zure regen gebeuren, maar volgens mij is dat al een tijd niet meer aan de orde. Ook de ozonlaag is weer dicht, dus ook daar zitten we weer safe.

 

Wat ik bedoelde aan te geven is dat luchtkwaliteit die je direct kunt opmerken als mens (denk aan rook, geur van chemische processen, uitlaatgassen, smog, stof of zand in de lucht, etc) overal plaats kan hebben, zowel hier als in Drenthe. Die 2-takt brommer is hier even hinderlijk als in Drenthe. En omdat die uitwerking hetzelfde is, zie ik dan ook niet helemaal in waarom je dan beter daar dan hier kunt wonen. Begrijp me niet verkeerd, dit is geen aanval richting jou of Drenthe, maar puur mijn redenatie uit mijn eigen ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Je trekt het verband uit mijn woorden. Ik snap niet helemaal waarom je dat doet, maar mogelijk ligt het aan mij en was ik niet duidelijk genoeg.

 

Ik woon een groot deel van mijn leven in de Randstad, dat is mijn referentiepunt. Als ik nu naar Drenthe ga, dan krijg ik nu niet direct het gevoel dat de lucht daar zoveel schoner of beter is. Al ga ik naar de Alpen, dan nog heb ik niet echt het idee daar schonere lucht in te ademen, alhoewel dat feitelijk ongetwijfeld wel het geval is. Ik ben er dan ook niet echt van overtuigd dat de kwaliteit van de lucht op een hoger niveau in onze atmosfeer (de 'enge' rode plaatjes) heel veel invloed heeft op de algemene gezondheid van de mensen die daar 'onder' wonen. (Sterker, ik denk dat die vuile lucht hoger in de atmosfeer juist goed is voor ons, omdat het dan de kans krijgt om 'weg te waaien'). Vroeger had je nog wel dat zure regen gebeuren, maar volgens mij is dat al een tijd niet meer aan de orde. Ook de ozonlaag is weer dicht, dus ook daar zitten we weer safe.

 

Wat ik bedoelde aan te geven is dat luchtkwaliteit die je direct kunt opmerken als mens (denk aan rook, geur van chemische processen, uitlaatgassen, smog, stof of zand in de lucht, etc) overal plaats kan hebben, zowel hier als in Drenthe. Die 2-takt brommer is hier even hinderlijk als in Drenthe. En omdat die uitwerking hetzelfde is, zie ik dan ook niet helemaal in waarom je dan beter daar dan hier kunt wonen. Begrijp me niet verkeerd, dit is geen aanval richting jou of Drenthe, maar puur mijn redenatie uit mijn eigen ervaring.

 

Man doe toch niet zo ingewikkeld.

 

Randstad = veel verkeer = veel luchtvervuiling.

 

Punt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je trekt het verband uit mijn woorden. Ik snap niet helemaal waarom je dat doet, maar mogelijk ligt het aan mij en was ik niet duidelijk genoeg.

 

Ik woon een groot deel van mijn leven in de Randstad, dat is mijn referentiepunt. Als ik nu naar Drenthe ga, dan krijg ik nu niet direct het gevoel dat de lucht daar zoveel schoner of beter is. Al ga ik naar de Alpen, dan nog heb ik niet echt het idee daar schonere lucht in te ademen, alhoewel dat feitelijk ongetwijfeld wel het geval is. Ik ben er dan ook niet echt van overtuigd dat de kwaliteit van de lucht op een hoger niveau in onze atmosfeer (de 'enge' rode plaatjes) heel veel invloed heeft op de algemene gezondheid van de mensen die daar 'onder' wonen. (Sterker, ik denk dat die vuile lucht hoger in de atmosfeer juist goed is voor ons, omdat het dan de kans krijgt om 'weg te waaien'). Vroeger had je nog wel dat zure regen gebeuren, maar volgens mij is dat al een tijd niet meer aan de orde. Ook de ozonlaag is weer dicht, dus ook daar zitten we weer safe.

 

Wat ik bedoelde aan te geven is dat luchtkwaliteit die je direct kunt opmerken als mens (denk aan rook, geur van chemische processen, uitlaatgassen, smog, stof of zand in de lucht, etc) overal plaats kan hebben, zowel hier als in Drenthe. Die 2-takt brommer is hier even hinderlijk als in Drenthe. En omdat die uitwerking hetzelfde is, zie ik dan ook niet helemaal in waarom je dan beter daar dan hier kunt wonen. Begrijp me niet verkeerd, dit is geen aanval richting jou of Drenthe, maar puur mijn redenatie uit mijn eigen ervaring.

 

Joh, het klopt helemaal dat tweetakt brommer hier net zo irritant zijn. Als dat alleen je punt was, geen enkel discussie mogelijk.

 

Maar als jij niet het verschil ruikt tussen de lucht in Rotterdam en de Veluwe, Drenthe of weet ik het waar geen duizenden uitstoten van industrie, huizen, auto's, etc voorkomt, dan ben je te lang daar gebleven, je reukzin is doof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Man doe toch niet zo ingewikkeld.

 

Randstad = veel verkeer = veel luchtvervuiling.

 

Punt.

 

Is natuurlijk slechts een fractie van de luchtvervuilers. Je hebt ook nog zoiets als fabrieken, energiecentrales, lucht- en waterverkeer, etc. Daarnaast durf ik te wedden dat men in verhouding in de Randstad de schoonste auto's heeft. Veelal kleine auto's (met kleinere motoren) ivm parkeerproblematiek en eenpersoonshuishoudens. Daarnaast per saldo veel leaseauto bezitters die én nieuwere (dus schonere auto's rijden) en veelal hun auto's kiezen op basis van de bijtelling (kleine motor, is zuiniger, geeft lagere uitstoot en dus lagere bijtelling).

 

Maar goed, dit gaat niet alleen over auto's en brommers. We hebben het nu over luchtvervuiling, O3, NO2, PM10. Als je dan eens de gegevens pakt van http://www.lml.rivm.nl/ dan krijg je een beter beeld.

 

Normaliter zie je over de loop van de dag namelijk dat er helemaal niet zulke verschillen zijn tussen de verschillende provincies. Overigens wel grappig dat er aankomende nacht/morgen ochtend een flinke laag ozon over Drenthe heen komt die langs de Randstad scheert.

 

Kijk je naar de statistische gegevens met betrekking overschrijding PM10 (fijnstof) van dit jaar (als voorbeeld), dan zie je uit alle stations waar de waarde echt flink te hoog is dat dit vrijwel allemaal het geval is in het zuiden van Nederland (Zeeland, Brabant, Limburg). Niks Randstad dus. Of de gegevens van 2010 en 2011, op meetstation 929 Valthermond waarin meer dagen zijn gemeten met een hoge fijnstofwaarde in de lucht, dan bijvoorbeeld midden in Amsterdam op de Overtoom of in Hilversum op een drukke doorgaande weg in datzelfde jaar.

 

Of iets fris ruikt (natuur, bossen, bloemtjes en plantjes, regenbuitje) en of er ook veel van is, staat dus niet echt in verhouding met de luchtkwaliteit ter plaatse.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...