Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eeuwig lente uitjes oogsten van dezelfde uitjes.


samurai

Aanbevolen berichten

Hier een echte preppers tip voor de mensen die graag lente uitjes eten, wie niet eigenlijk.

Heb je wel eens dat je lente uitjes zaait, en vanwege het kleine formaat ze altijd snel op zijn?

 

Voor het geval er SHTF is, of je wilt van de lente tot de herfst altijd lente uitjes eten, doe je het volgende:

 

1. Je zaait een eerste lading lente uitjes, of je koopt ze gewoon bij de supermarkt als je geen zin hebt in opkweken.

2. Je oogst ze zoals je altijd doet, alleen na het oogsten doe je het volgende..

3. Je snijdt vanaf de onderkant waar de worteltjes zitten die je normaal eraf snijdt en weggooit, een halve

centimeter boven de worteltjes de lente uitje recht doormidden. Dan hou je een klein stompje over

met de wortels eraan.

4. Stop dit stompje een dag of wat in water om te rehydrateren of stop ze direkt in de grond.

5. Er groeit een nieuw lente uitje compleet uit dit stompje.

6. Nadat hij volgroeid is, zie 2 begin weer opnieuw.

 

Dit zou je met gemak 8 keer kunnen doen of meer..

Zo kan je het hele tuinseizoen van lente uitjes genieten, zonder ooit tekort te komen.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

In mijn ervaring schiet het niet op met de AH uitjes, maar die van de Lidl doen het erg goed.

(Niet voor niets scoort Lidl regelmatig "beste groente" ofzoiets)

 

Meer op dit gebied hier http://www.17apart.com/2012/02/growing-celery-indoors-never-buy-celery.html

en hier https://www.facebook.com/photo.php?fbid=342544409154898&set=a.289445977798075.66910.284822361593770&type=1

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had er in het preppers dagboek ook over geschreven ( soortgelijk idee maar dan de afgesneden lente ui in een glaasje water op de vensterbank zetten) voor de mensen die geen moestuin hebben

heb het getest met lente ui van de ah, werkt prima

alleen groeit het niet megasnel aan, dus je moet het meer zien als een leuke aanvulling

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had er in het preppers dagboek ook over geschreven ( soortgelijk idee maar dan de afgesneden lente ui in een glaasje water op de vensterbank zetten) voor de mensen die geen moestuin hebben

heb het getest met lente ui van de ah, werkt prima

alleen groeit het niet megasnel aan, dus je moet het meer zien als een leuke aanvulling

Kan ook in de bloempot naast de Sanseveria :) De truc is, op ongeveer 5 cm afsnijden. Kan meerdere keren herhaalt worden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan dit met veel groenten en zelfs fruit. adovocado, ananas, prei, enz.

Of plant gewoon oerprei. Je snijd de bladeren eraf die je nodig hebt en laat de rest staan. het groeit gewoon terug. Het zelfde met Egyptische ui.

 

Ik wilde ook niet vemelden dat er meer groenten zijn die je meerdere malen kan oogsten, had wel bedacht dat we hier slim

genoeg zijn dit zelf met andere groenten te proberen, zijn preppers toch slimmer dan mensen denken en geen wereldvreemde gekken :p

 

Nog zo een leuke, peen met een groen toefje eraan, je oogst ze en denkt na perfect bewaard te hebben, ach kan wel wat

zaden gebruiken, gewoon terugstoppen in de grond, groeit ie weer gewoon door.

 

Ik ga dit nog eens met veel meer groenten proberen, wat mensen vaak vergeten is dat in plaats van 5 kruidenplanten

kopen je er gewoon 1 koopt, en nadat hij flink gegroeid is gewoon een kwart plant gewoon afsteken of stekken,

dan heb je er zoveel je wilt. Hoe vaak mensen, en zelfs ik betrap me zelf erop bij het opkweken, dit vergeten..

 

Ik ben wel nooit oud genoeg om te leren, dat is een eeuwigdurend proces, dus zal preppen NOOIT ophouden, net als

het onderhoud aan een tuin..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest wel lachen toen ik jouw reaktie zag, want dat was wat ik ook dacht, ik ga echt alles, waarvan ik maar denk dat groeit uitproberen.

Je weet maar nooit, heb nog meer gekke dingen gezien, hoe krachtig de natuur is met planten, als ze maar kunnen groeien doen ze het..

Wel wat verstandiger als : Halve sinaasappel, hop de grond in, halve pruim hop de grond in..:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

In lijn van dit gebeuren ook nog het volgende.

Stel je hebt een aardappel die al aan het spuiten is. Dan kun je de aardappel in stukjes snijden met in elk stukje een uitloper.

Vervolgens in de grond en je hebt een aardappelplant met uiteindelijk aardappelen.

 

Als je steeds aanaardt dat wil zeggen steeds meer aarde opbrengen rond de plant dan kan je makkelijk een meter hoog (d.m.v. autobanden te stapelen enorm veel aardappelen per plant oogsten op weinig m2.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

In lijn van dit gebeuren ook nog het volgende.

Stel je hebt een aardappel die al aan het spuiten is. Dan kun je de aardappel in stukjes snijden met in elk stukje een uitloper.

Vervolgens in de grond en je hebt een aardappelplant met uiteindelijk aardappelen.

 

Als je steeds aanaardt dat wil zeggen steeds meer aarde opbrengen rond de plant dan kan je makkelijk een meter hoog (d.m.v. autobanden te stapelen enorm veel aardappelen per plant oogsten op weinig m2.

 

Driehart

 

Wat ook werkt is de aardappel gewoon schillen en opeten.

En dan de schillen planten ! Daar groeien dan weer nieuwe aardappelplantjes uit.

Alleen weet nog niet precies wanneer wel en niet want het is niet zo dat uit elke schil een plantje groeit, weet alleen dat ik die schillen een keer rondgestrooid hebt en toen merkte dat er hier en daar plantjes begonnen te groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hippo,

 

Klopt. Ik heb na het oogsten van de gewassen de strook waar de aardappels instonden gefreesd. Je weet niet wat je ziet. Overal komen aardappel planten tevoorschijn groeiend uit fragmenten.

Ik ben hier erg blij mee omdat de rode biologische aardappelen uitverkocht waren en heb ze nu alsnog;)

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet biologische aardappels hebben, de 'gewone' zijn bespoten om spruiten te voorkomen.

 

Ok. En moet je de schillen dan in de grond stoppen of gewoon er bovenop leggen?

Ik had ze gewoon weggegooid buiten en daar kwamen plantjes uit waar verder weinig mee gebeurde omdat ik het eerst niet doorhad dus niet goed verzorgd heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Als je bij het koken bijv een bosje bosui of prei gebruikt kan je het opnieuw opkweken.

Je snijd de groentje af ongeveer 2,5 cm boven de worteltjes en zet die dan simpelweg in water en zet ze in je raamkozijn, ongeveer 2 a 3weken later is het aardig opweg om weer opnieuw te gebruiken

 

ik zou zeggen probeer het eens je zal normaal zit gedeelte toch weg gooien:D

ben zelf nog aan het expirimenteren met wat het nog meer kan en zal het op de topic plaatsen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eeuwig lente uitjes oogsten van dezelfde uitjes.

Gestart door samurai, 09-05-13 00:23

 

@GuywithAplan

Kijk hier eens, daar staat ook al een en ander over bosuitjes en prei steeds weer gebruiken.

 

Bosuitjes stukje met worteltjes gewoon buiten in de grond zetten en groeit gewoon verder ( niet in de winter!) en lekker gebruiken doen we zelf al geruime tijd, simpel!

In de winter gebruik je andere groenten zoals kool, pastinaken en deze groenten heeft de mens nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...