Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Ik vond het moeilijk om een goede titel te verzinnen dus dit is het geworden.

Het is niet een poging een definitie te maken, al zal het daar wel wat van weg hebben, maar meer om te polsen wat de ideeen hierover zijn.

(Nee ook dit is niet allemaal zelf verzonnen).

Als we zoiets complex als economie en politiek beschrijven raken we enorm verzeild in complexiteit.

Dus ik probeer die complexiteit te verminderen door naar een basis te gaan, neem zoveel mogelijk mensen weg en je komt uit bij jezelf.

Ok stel je voor jij op een planeet.

De basis: er zal niet veel zijn dat komt aanwaaien, voor niks gaat de zon op en daar stopt het.

Dat betekent als je wilt eten moet je actie ondernemen.

Na drinken, eten en onderdak zijn arbeid en tijd de enige economische waarden.

Alle productieve actie zal tussen je oren beginnen.

Bij meer mensen komt er pas politiek om de hoek.

Ik denk dat de volgende basis, die iedereen (her)kent, wel algemeen geaccepteerd is:

Iedereen heeft recht op leven, vrijheid, en mag geluk nastreven.

Een vrijwillige uitwisseling moet door beide personen geaccepteerd worden (in praktijk zal dit betekenen dat beide personen het gevoel hebben er een voordeel bij te hebben)

De waardering van succesvol ondernemen zal eigennaarsschap zijn.

Niemand kan 'recht' hebben op iets dat ontstaan is door iemand anders zijn arbeid ( dus alleen door vrijwillige uitwisseling).

Deze basis is redelijk compact en dus bruikbaar, volgens mij bij 2 tot 2 miljard mensen...?

Een wat moeilijkere stelling is de volgende:

Elk conflict heeft als basis een gebrek.

Een gebrek aan vrijheid om te kiezen en te acteren, het gebrek aan eigendom of grond, of het gebrek aan een stabiele betrouwbare geldeenheid ( of afwijken van bovenstaande uitgangspunten).

Als de gebreken van de mens verder buiten beschouwing worden gelaten, geloof ik dat dit het zo ongeveer zou moeten zijn?

Ook leuk om over te filosoferen is de stelling 'heersen of overheerst worden'.

De definitie van democratie is de meerderheid beslist, de meerderheid heerst.

Zou de enige vorm van 'heersen' niet die van ouders moeten zijn over hun kinderen en zou dat niet moeten worden afgebouwd naar nul als ze hun volwassenheid bereiken?

Dat pleit dus voor een samenleving met een minimale regelgeving/overheid.....

Nou hier laat ik het even bij.

Grt,

Kans

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Moeilijk. Waarschijnlijk ken je het verhaal wel van Kain en Abel, daar sloeg de een de ander zijn hersens in. Ik hoor vaak dat de mens van nature goed is.......nou, daar zet ik wel mijn vraagtekens bij. Al zet je maar drie mensen bij elkaar, wanneer er eentje wat groter is dan de anderen, zal die proberen om de anderen te overheersen. De hele materie is uitermate fascinerend, maar ook wel heel moeilijk, zet maar eens twee psychiaters bij elkaar, bijna zeker dat ze elkaar voor gek verklaren..

Maar wel een leuke topic.

Deze post delen

Als we zoiets complex als economie en politiek beschrijven raken we enorm verzeild in complexiteit.

Dus ik probeer die complexiteit te verminderen door naar een basis te gaan, neem zoveel mogelijk mensen weg en je komt uit bij jezelf.

De mensheid heeft economie en politiek ingewikkeld gemaakt door verschil te maken in eigen belang en belang van de ander. Daardoor is er altijd conflict.

Als je bij jezelf uitkomt ontkom je dan ook niet aan de vraag wie of wat je bent en of er een verschil is met "de anderen",

Wanneer ingezien wordt dat individualiteit slechts bestaat uit gedachten die komen en gaan in "je" waarneming/besef/bewustzijn is er geen verschil meer tussen het zgn. individu en de rest van de wereld. Het conflict is opgelost.

Deze post delen

Zou de enige vorm van 'heersen' niet die van ouders moeten zijn over hun kinderen en zou dat niet moeten worden afgebouwd naar nul als ze hun volwassenheid bereiken?

Kinderen die overheerst worden, leren daarmee alleen maar dat ze, als ze groot zijn, óf zelf zullen moeten gaan heersen óf altijd overheerst zullen worden. Zie daar het ontstaan van een kudde makke schapen waarop hier zo graag gefoeterd wordt..

Kinderen moeten met liefde en aandacht begeleid worden, nooit overheerst.

Deze post delen

Moeilijk. Waarschijnlijk ken je het verhaal wel van Kain en Abel, daar sloeg de een de ander zijn hersens in. Ik hoor vaak dat de mens van nature goed is.......nou, daar zet ik wel mijn vraagtekens bij. Al zet je maar drie mensen bij elkaar, wanneer er eentje wat groter is dan de anderen, zal die proberen om de anderen te overheersen. De hele materie is uitermate fascinerend, maar ook wel heel moeilijk, zet maar eens twee psychiaters bij elkaar, bijna zeker dat ze elkaar voor gek verklaren..

Maar wel een leuke topic.

Dat is pure biologie, de rol van de grootste aap bovenop de rots. Om dat te ontstijgen moeten we ons losmaken van hormonen, rolpatronen, ego en ongelijkheid man-vrouw. Om nog maar te zwijgen over de indoctrinatie van religie.

Deze post delen

Leuk stukje @Kans

Momenteel speelt er ook een veel groter (dan de politici denken) gebrek aan vertrouwen mee.

Wanneer mensen geen vertrouwen meer hebben in een situatie of in een ander mens/mensen, dan is dat niet zomaar gerepareerd.

In mijn opinie worden daar ontzettend veel denkfouten gemaakt, of geeft de heersende orde daar gewoon geen moer om.

Velen doen uitermate veel moeite om maar bij die heersende orde te komen, te horen, of te kunnen blijven.

Daarvoor gaan ze heel ver, en vertrouwen beschadigen van anderen, is dan echt wel de "ver van hun bed show".

Zelf trek ik altijd nationale, globale situaties terug naar een huishouden in het nu, of zelfs in de pre-historie.

Dan word voor mij (misschien ben ik wel heeeeeeel simpel :o) veel sneller duidelijk, wat er niet goed gaat zijn in de besluitvorming momenteel.

Klein voorbeeldje: ga jij voor de zoveelste keer geld lenen aan je buren (bv Griekenland), als ze nog steeds hun eigen zaakjes niet op orde hebben ?

Gezien vanuit de pre-historie, denk ik dat gewoon het recht van de sterkste blijft gelden, met het grote verschil, dat er toen veel minder ruis was.

Veel minder ruis over wat je wel kan geloven, moet doen, mag en kan ondernemen.

Waardoor je, denk ik, sneller en duidelijker kan bedenken in welke situatie je terecht bent gekomen.

Zolang het vertrouwen van mensen in de huidige situatie wegblijft (en volgens mij is dat vertrouwen onherstelbaar beschadigt), zal het niet goed komen.

Je kunt slechts op jezelf vertrouwen, wil je kunnen overleven, en op de mensen rondom je.

Dat is wel het meest economisch haalbare, de rest is/word in mijn ogen fictie.

Deze post delen

Mooie post ad,

Ik hoopte altijd dat we sinds die prehistorie wat wijzer zijn geworden, kennis hebben we wel meer maar wijsheid?

En daar gaat het dus ook mis, als we ons aan basis regels konden houden zou het niet fout hoeven gaan.

Maar ja dat blijkt dus niet mee te vallen, en dan is het hek van de dam, als iemand een appel van iemand anders zijn boom plukt is dat zo erg?

En zo begint de elende, uiteindelijk stelen we miljoenen van elkaar en hoe voorkom je dan dat iemand anders denkt wat maakt die ene euro nog uit etc. Basis vraag blijft is de mens wel klaar/goed genoeg voor de kennis die we hebben of zouden we beter af zijn met veel minder vernuft/verstand enz? Naast een paar goede zaken, lijkt het erop dat de meeste tijd en energie is gaan zitten in minder mooie zaken en uiteindelijk macht geld en andere niet echt terdoende zaken de bovenhand voeren.

Prep ze,

Kans

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...