Ga naar inhoud
GENEGEERD

Piroska aangekomen in BOL


Piroska

Aanbevolen berichten

Nou dan nu even een update-je na lange tijd niets van mij te hebben laten horen.

 

Zoals sommigen al weten hebben mijn man en ik 7 jaar terug een boerderijtje gekocht in Hongarije, hebben we 7 jaar in de vakanties opgeknapt en flink geprept op van alles en nog wat en zijn we 3 weken geleden verhuisd.

 

De verhuizing liep zoals vele verhuizingen lopen: chaotisch en druk, maar we zijn veilig aangekomen met een krot van een caravan (diende als vervoer voor alle zaailingen voor de moestuin tobe, hoewel de helft van de planten uit hun bakjes is gehotseflotst op de geweldige Hongaarse wegen)

 

Verder namen we mee onze 3 katten en 2 honden en 8 Brahma-kippen. deze laatsten moesten ook een paar dagen bijkomen met hoofdpijn van alle kuilen in de weg en de deksel van hun vervoersbox, maar nu gaat het goed met ze.

 

Het huis is nog lang niet af maar wel bewoonbaar. Momenteel is het allerbelangrijkst de moestuin, daar zullen we deze zomer en winter van moeten eten. Dus ik werk er dagelijks enkele uren aan.

 

Ik heb vrij snel na aankomst een zaden en stekken-ruildag georganiseerd hier in de buurt zodat mijn planten voorraad behoorlijk gegroeid is, ook heb ik meteen een deal gemaakt met vrienden uit een volgend dorp dat we moestuinplanten die teveel gezaaid zijn met elkaar uitwisselen en elke week elkaar helpen met klussen die gedaan moeten worden, dus wieden ,oogsten, slachten, wecken. bomen zagen etc dit doen we allemaal samen, als in vele handen maken licht werk, en je hoeft niet alles dubbel te doen: zij broeden nu parelhoenders uit ,met mijn machine, zo hebben we allemaal hoenders, met maar 1x broeden, dit alles op basis van ruilen, zonder geld, werkt tot nog toe uitstekend!

 

Bij het uitpakken van de dozen kwam ik er toch achter dat ik hier en daar een tikkie veel geprept had, 20 dekbedden is best veul, en 300 weckpotten ook best wel. De 15 emmers daarentegen lijken weer wel allemaal goed van pas te komen: voor stekken, onkruid wieden, gisten van fruit, water voor de kippen, honden. In de badkamer gaat de afvoer van de wasmachine naar een groot vat, hier staat weer een emmer naast en hier spoelen we de wc mee door. Ruikt lekker naar wasmiddel :-) (niet te lang laten staan natuurlijk, dan ruikt het naar iets anders)

 

We moeten nog werken aan onze warmwatervoorziening, we hebben nu een houtboiler, 3 blokjes hout, 1 uurtje zacht stoken en er is 5 uur warm water, maar met de hoge temperaturen en de vele zonuren moet het nog beter kunnen natuurlijk. Genoeg plannen maar nu nog de uitvoering.

 

We doen 1x per maand wat boodschappen, de rest komt uit voorraden (gedroogde paddenstoelen van vorig jaar, bonen, rijst etc) Onze drank maken we zelf: tot nog toe niet veel, het is het begin van het seizoen , brandnetelbier, paardenbloembier en paardenbloemwijn, de laatste moet nog een jaar staan, maar na een jaar wijn maken van van alles stroomt de kelder vanzelf vol. Nu nog 2 weken wachten op de bloeiende vlier dan wordt er siroop, champagne en wijn gemaakt. Het stookvat is bijna klaar dus de sterke drank kan ook gemaakt.

 

Mest voor de moestuin maak ik zelf met smeerwortel en brandnetel, de laatste werkt ook anti-luis. De katten zorgen dat het huis en de tuin muis en mollenvrij is, de honden houden indringers buiten de deur en beschermen de kippen.

 

Koken doen we buiten op valhout uit het bos en (onbehandeld) afval hout, hiervoor hebben we een lemen oven (pizza, brood en schotels) een rookton, waar we vorige week vis, worst en kaas mee gerookt hebben, een 3-poot met hangketel, een buitenkachel en een afrikaanse kookhoek met 3 grote keien. Afhankelijk van de omstandigheden (hoeveelheid voedsel, windrichting, regen etc) kiezen we welk "fornuis" we gebruiken.

 

Als het licht wordt (half 6 momenteel) staan we op en niet lang nadat het donker wordt gaan we naar bed, zodoende gebruiken we nauwelijks elektra voor verlichting, die overigens uitsluitend uit led-en spaarlampen bestaat.

 

Problemen die we tegenkomen, nahja problemen...

 

vliegen, teken, muggen en mieren. Met dieren en buitenleven komen al snel heul veel vliegen aan, niet erg maar wel hinderlijk.

Het stikt hier van de teken, dus iedere dag controleren, weinig kleren aan zodat je ze voelt kriebelen en ziet en meteen eraf plukken, gaat goed, maar niet bij de dieren, die plukken ze er niet af :-) we geven ze nu veel knoflook en dat lijkt wel wat te helpen.

 

Het is hier erg nat geweest, sneeuw en regen in maart/april, dus het stikt van de agressieve muggen, we gebruiken geen middelen hier tegen, maar als het echt niet vol te houden is doen we wat zaagsel op een vuurtje, door de rook blijven ze wel weg.

 

De mieren hebben onze kaasvoorraad (4 wielen) gevonden, we moeten deze nu elke dag verplaatsen, een soort verstoppertje spelen voor de mieren dus.

 

Onze poezen, 2 ervan speciaal geselecteerd op "wild gedrag" vangen alles wat beweegt, mbt muizen erg fijn, maar er zijn al 3 zwaluwen opgegeten, das wat minder, voordeel is wel dat ze ze echt met huid en haar opeten dus dat scheelt kattenvoer..

 

De moestuin: om een beetje het jaar rond te kunnen eten moet je best een flink lapje aanleggen, het is hier heel erg vruchtbaar en groen dus alles groeit 2x zo snel als in Nederland, dus in 3 weken tijd al 3x gras moeten maaien en iedere dag staat het onkruid 3 cm hoog, maaien is op 5000 m best veel werk, en de moestuin wieden ook, dus hier gaan UREN per dag in zitten. Voordeel is dat we veel gras/hooi hebben voor mulchen, vulling hondenhok, hooikist, kippen, en het schaap van vrienden waar wij aan het einde van het jaar weer een lekker boutje voor terugkrijgen!

 

internet is interNOT, hier is nauwelijks bereik, soms wel, soms niet, contact met de buitenwereld is summier.

 

Vies: We zijn de hele dag smerig, dat gewroet in de tuin, eten en kruiden verzamelen, eten roken in de rookton, de leemoven gebruiken, vuurtjes maken, je wordt er niet frisser op. Meestal zet ik op het gebruikte vuurtje buiten nog een ketel water om ons te wassen voor het slapen gaan, maar dan moet je wel naar binnen rennen na het wassen en niet meer bewegen anders ben je weer zwart :-)

 

Water: Er is nu nog voldoende water in de put door veel water in maart en begin april, maar als het weer een droge zomer wordt (afgelopen 3 weken viel er 2mm regen) raakt hij uitgeput dus er moet ergens een goedwerkende nieuwe geslagen of gespoten.

 

Nah al met al, lekker veel werk, Piroska is lekker bezig! Ik verheug mij op de workshop hier in september, mensen die zich aangemeld hebben, laten jullie nog weten of je definitief komt?

 

Jammer dat ik de shelter-camping mis, ik wens ieder die daar heen gaat erg veel prep-plezier!

 

Wil je weten hoe het hier verder gaat dan is dat te volgen via: http://piroskainpaprikaland.blogspot.hu/ waar ik zo nu en dan wat op schrijf.

 

Als internet meewerkt zal ik ook echt echt wat vaker hier op het forum aanwezig zijn!

  • Leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 89
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Gast Heksenboot

Hee ouwe paprikavreter, goed te horen dat je er veilig en wel bent.

Mooi stuk hee!

Later een uitgebreidere reactie, want ik moet nog even een ochtendje werken en dan naar Kamperen met Preppers!

 

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
thanks @Henksenboot, ik heb alleen geen geraniums hier :-( maar ik zal de buuv even lief aankijken, dan ga ik aan de maak!

 

Ah, je bent niet voor niets Kruidenhenk (:p), je verzint wel wat. Je hebt nu een idee welke kant het op moet.

 

Als er nog iemand zaden van het een of ander moet opsturen, geef je maar een gil. (Aaaah).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig!

Eindelijk het leven waar je zo lang naar uit gekeken hebt,ik neem aan dat je ook die echte Hongaarse paprika's in je tuin hebt gezet,een smaak die hier in NL nauwelijks bekend is en daar net zo belangrijk als hier aardappels.

Een tip,waar je misschien zelf ook al aan gedacht had;zorg voor je winter voorraad hout,als die nu al bij elkaar is kan die mooi de hele zomer nog goed drogen als je er in het najaar mee begint is het niet goed droog in de winter en scheelt je veel ellende.Trouwens,die voorraad kan nooit groot genoeg zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsonge, wordt er stil van een echte prepster en zo vroeg, is dit de echte nederlandse tijd of is dit typewerk al klaar gezet :o

 

Ben nog niet in dit stadium van preppen, sterker nog als er niets gebeurd zal ik dit denk ik ook nooit halen

 

Ga zo in mijn vette bak naat Appie Hein om proviand in te slaan uiit pure gemakzucht een kip in braadzak die ik dan morgen in de magnetron/oven in programeer om exact 13:00 uur gaar te zijn, zonder braadlucht (door de zak)

Zucht....., wat ben ik toch een prepper van de kouwe grond.

 

Kan wel weer binnen enkele minuten met mijn BOB en mijn snelle BOV binnen enkele uren op de BOL zijn 600 km verderop.

Zit dan op 1000 meter hoogte. Misschien dan ook herten en zwijnen vangen, die zitten daar namelijk genoeg :cool:

 

Weet trouwens iemand hoe je een wild zwijn of hert vangt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska Geweldig zoals je e.e.a beschrijft. Enerzijds mooi, anderzijds voor iedereen wel een eye-opener, dat het allemaal heel romantisch lijkt, maar verdomd hard werken is. Het is dus echt niet je baan hier opgeven en rustiger aan doen ;)

Oprecht respect voor hoe jullie alles georganiseerd hebben, maar ik begrijp dat daar jaren voorbereiding ingezeten hebben.

Leuk om af en toe eens te lezen hoe het gaat daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska,

 

Hee, wat een leuk nieuws allemaal, je begint al een beetje te settelen, fijn !

Net op je blog gekeken, en wat zien het er allemaal leuk uit.

Nu nog in t echie komen kijken, wat jij en je man allemaal voor elkaar boxen daar, geweldig.

Hoe ging dat met je katten, waren die snel gewend, of heb je die weken binnen gehouden ?

 

Veel groetjes van Charlie en mij, en zo gauw we het kunnen inplannen kunnen we wat gaan afspreken :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk om te horen hoe het allemaal met jullie gaat daar. Het klinkt goed, maar ook fijn dat je de wat lastiger dingen opnoemt.

Het is dus niet allemaal rozegeur en maneschijn :-)

Heel veel plezier en ik hoop meer van jullie te mogen lezen.

Groetjes,

Richa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

ik ben trots op piroska ik heb zelf ook deze plannen mijn eind locatie zal finland worden ...ik heb een stappen plan gemaakt en ben aan het Bol hoppen om zo maar te noemen.

 

veel succes in hongarije piroska :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah wat lees ik vieze beessies bah, hoe ik niet van. Dat wordt nog wat als wij 1 juni aankomen. Is er niet een natuurlijk middel tegen teken weten jullie wat ?Wel lekker dat je er zit, je mag een emmer voor mij bewaren, we moeten er nog een voor de put hebben :D Ik ben echt benieuwd , en kijk uit naar het moment dat we er zijn. Nog ff en we kunnen een comunne openen lol. Veel plezier veel succes en tot ziens meid !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig!

Eindelijk het leven waar je zo lang naar uit gekeken hebt,ik neem aan dat je ook die echte Hongaarse paprika's in je tuin hebt gezet,een smaak die hier in NL nauwelijks bekend is en daar net zo belangrijk als hier aardappels.

Een tip,waar je misschien zelf ook al aan gedacht had;zorg voor je winter voorraad hout,als die nu al bij elkaar is kan die mooi de hele zomer nog goed drogen als je er in het najaar mee begint is het niet goed droog in de winter en scheelt je veel ellende.Trouwens,die voorraad kan nooit groot genoeg zijn.

 

 

Je hebt helemaal gelijk met betrekking tot het hout, dat heb je goed gezien! We hebben vorige winter wat bomen gekapt, maar dat is niet genoeg. Het droogt hier heel snel, het ligt op het zuiden in de zon, na 1 jaar is het wel stookbaar Hier in de gemeente kan je een hectare bos vrijmaken van dood hout, hierdoor heb je weer plm 5 kuub voor de winter en de boswachter is ook weer blij met een stukje schoon bos, een goeie deal!

 

en ja we hebben natuurlijk ook hongaarse paprika! :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsonge, wordt er stil van een echte prepster en zo vroeg, is dit de echte nederlandse tijd of is dit typewerk al klaar gezet :o

 

Ben nog niet in dit stadium van preppen, sterker nog als er niets gebeurd zal ik dit denk ik ook nooit halen

 

Ga zo in mijn vette bak naat Appie Hein om proviand in te slaan uiit pure gemakzucht een kip in braadzak die ik dan morgen in de magnetron/oven in programeer om exact 13:00 uur gaar te zijn, zonder braadlucht (door de zak)

Zucht....., wat ben ik toch een prepper van de kouwe grond.

 

Kan wel weer binnen enkele minuten met mijn BOB en mijn snelle BOV binnen enkele uren op de BOL zijn 600 km verderop.

Zit dan op 1000 meter hoogte. Misschien dan ook herten en zwijnen vangen, die zitten daar namelijk genoeg :cool:

 

Weet trouwens iemand hoe je een wild zwijn of hert vangt?

 

Jaja nee nee, ik was echt al heel vroeg op, als de zon op komt word k wakker. niks geen voorgeschreven stukjes. Hmz, nu nog niet maar er zal best een tijd komen dat ik jaloers ben op je magnetron en albert heyn.

 

Wil je een zwijn of een hert vangen? kom dan op mijn workshop :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska Geweldig zoals je e.e.a beschrijft. Enerzijds mooi, anderzijds voor iedereen wel een eye-opener, dat het allemaal heel romantisch lijkt, maar verdomd hard werken is. Het is dus echt niet je baan hier opgeven en rustiger aan doen ;)

Oprecht respect voor hoe jullie alles georganiseerd hebben, maar ik begrijp dat daar jaren voorbereiding ingezeten hebben.

Leuk om af en toe eens te lezen hoe het gaat daar.

 

ja het valt niet de hele tijd mee frank, maar leuk is het wel! op mijn blogje kan je lezen hoe het ons vergaat verder..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...