Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en je opgegeven geboortedatum en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Ik heb een bescheiden bedrag op een internet spaarrekening staan van voormalige Bank of Scotland en sinds kort Lloyds bank.

Het verzoek is wel legitiem want hetzelfde bericht als hieronder staat ook in mij beveiligde inbox onder mijn rekening maar ik ben benieuwd of jullie het zouden doen, is toch ook weer een document dat je uit handen geeft? Ik overweeg al enige tijd het spaargeld weer naar mijn gewone spaarrekening te halen (maar ik wilde spreiding) en misschien doe ik dat nu wel zonder een kopie te sturen. Wat zijn jullie ideeën hierover? Ik ben slecht op de hoogte over alle ins and outs van het bankwezen en heb geen idee over de solvabiliteit van Lloyds (valt wel gewoon onder het bankgarantie systeem). Sommige van jullie hebben veel meer inzicht dan ik dus benieuwd naar jullie adviezen (los van het advies sowieso al mijn geld van de bank te halen).

 

E-mail:

 

Verzoek kopie identiteitsbewijs

Als u vragen heeft over de echtheid of achtergrond van dit bericht, kunt u kijken op http://www.lloydsbank.nl of contact opnemen met de Spaar Service Desk (020 200 83 88, maandag – vrijdag van 09.00 tot 18.00 uur)

 

Geachte heer XXXXXXX,

 

U heeft een Internet Spaarrekening bij Lloyds Bank (voorheen Bank of Scotland). Toen u deze rekening opende, hebben wij uw identiteit gecontroleerd aan de hand van uw persoonsgegevens die vermeld stonden op de eerste storting vanaf uw betaalrekening. Vanwege aangescherpte regels rondom terrorismebestrijding en anti-witwasbeleid moeten wij u nu ook vragen om een kopie van uw paspoort of identiteitskaart.

 

Wij vragen u vriendelijk ons voor 17 juni 2013 een kopie van uw geldige paspoort of identiteitskaart toe te sturen. Als u een identiteitskaart heeft, denkt u er dan aan dat u een kopie van zowel de voor- als achterzijde stuurt. Een kopie van uw rijbewijs is helaas niet geschikt.

 

U kunt de gescande kopie sturen naar identificatie@lloydsbank.nl.

 

Als u de voorkeur geeft aan een papieren kopie, dan kunt u deze sturen naar:

 

Lloyds Bank

Antwoordnummer 39115

1090 WC Amsterdam

 

Een postzegel en een begeleidend schrijven zijn niet nodig.

 

Hartelijk dank voor uw medewerking.

 

Met vriendelijke groet,

T.B. Starink

Hoofd Marketing & Sales Lloyds Bank

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is maar een verzoek, wie weet zijn ze volgende week door een ander overgenomen,

hahaha, weer een nieuw verzoek om een kopie, :confused:

Share this post


Link to post
Share on other sites

het kleine kind in mij vraagt zich dan af; wat ga je er aan doen?

als jij niet meewerkt wat dan? ik zou inderdaad ook uit principe moeilijk doen

maar dan heb je de oorspronkelijke rekening denk ik al jaren? want ik moest voor 10 jaar terug bij de abn en rabo al een paspoort of iets laten zien

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, doodnormaal voor een bank (helaas), dus je hebt eigenlijk maar 2 opties:

 

- De gevraagde kopie aanleveren

- Je rekening daar sluiten

 

Vervelend? Ja, maar het is de wet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als je weigert? Wat gaat de bank doen?

 

Heel simpel; dan trekken ze gewoon je toegang tot de rekening in, totdat je alsnog dat document opstuurt, liggen ze geen seconde wakker van :p

Share this post


Link to post
Share on other sites
het kleine kind in mij vraagt zich dan af; wat ga je er aan doen?

als jij niet meewerkt wat dan? ik zou inderdaad ook uit principe moeilijk doen

maar dan heb je de oorspronkelijke rekening denk ik al jaren? want ik moest voor 10 jaar terug bij de abn en rabo al een paspoort of iets laten zien

 

Ik heb de rekening sinds een paar jaar, alleen maar omdat toen de rente aardig was maar ondertussen is dat ook al niet meer zo. Het is natuurlijk wel zo dat als ik een andere rekening zou zoeken met een betere rente ik ook een kopie zal moeten sturen. Inderdaad dus eigenlijk lood om oud ijzer. Denk dat ik het dan maar gewoon doe, niets te verbergen en de rekening is sowieso bij de belastingdienst bekend.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tja, doodnormaal voor een bank (helaas), dus je hebt eigenlijk maar 2 opties:

 

- De gevraagde kopie aanleveren

- Je rekening daar sluiten

 

Vervelend? Ja, maar het is de wet...

 

Ik zou eigenlijk ook niet zo wakker liggen van het feit dat ze een kopie identiteitsbewijs vragen, is inderdaad de wet. Kan natuurlijk ook geen kwaad om de bank vast te laten leggen wie degene is die toegang tot die rekening heeft.

Ik denk dat confiscatie van spaartegoeden een veel reeelere zorg is. Dit risico is dan weer te beperken door te bankieren buiten gevarenzones (heel europa en USA dus op het moment), en te verdelen, niet alle eieren in hetzelfde mandje.

Bankier je buiten europa heb je gelijk veel meer mogelijkheden om vermogen buiten het zicht van de belasting te houden (vermogensrendementsheffing).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit heeft waarschijnlijk te doen met de europese wetgeving.

In engeland was (is?) het heel gebruikelijk om bij de opening van een rekening om een bewijs van residentie te vragen. Dwz je laat bijvoorbeeld een rekening van het gasbedrijf zien. Daarmee is bewezen dat je woont waar je zegt te wonen, en daarmee kun je een rekening open.

Nu is het kennelijk zo ver dat ze dit (ten minste voor de niet-UKers) niet langer mogen.

 

Dat gezegd hebbende: get your money out.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel vreemd dat ze daar nu pas mee komen, Nederlandse banken hebben daar zoals gezegd zo'n 10 jaar geleden al om gevraagd. Ook vreemd dat je dat niet weet, want bij welke bank heb je dan je gewone betaalrekening? Heb je die misschien een paar jaar terug geopend met vertoon van paspoort zonder erbij stil te staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heel vreemd dat ze daar nu pas mee komen, Nederlandse banken hebben daar zoals gezegd zo'n 10 jaar geleden al om gevraagd. Ook vreemd dat je dat niet weet, want bij welke bank heb je dan je gewone betaalrekening? Heb je die misschien een paar jaar terug geopend met vertoon van paspoort zonder erbij stil te staan?

 

Mijn nederlandse betaalrekening (ABN) heb ik al ik weet niet hoe lang en ik vond het ook vreemd dat dit verzoek nu pas komt omdat, zoals zij zelf ook al aangeven, mijn identiteit al was bevestigd door de tegenrekening waarbij ik mij al geïdentificeerd heb. Misschien maak ik er een te big deal van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Greener: bedankt voor de link maar daar lees ik:

 

Mag een bank, notaris of casino een kopie van mijn identiteitsbewijs maken?

 

Ja, dat mag. Banken, notarissen en casino’s zijn namelijk wettelijk verplicht de identiteit van hun klanten vast te stellen. Om te kunnen bewijzen dat ze aan deze plicht hebben voldaan, mogen zij een kopie of scan van uw identiteitsbewijs maken, zoals uw paspoort of identiteitskaart.

 

Daarin wordt dus gesteld dat de bank verplicht is mijn identiteit vast te stellen. Echter wordt ook de term "mogen zij een kopie of scan van uw identiteitsbewijs maken" gebruikt. Onduidelijkheid die dan voor mij blijft is of het ook nodig is, zij hebben immers al mijn identiteit vastgesteld via de tegenrekening.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begreep dat je dat ooit bij het openen van een rekening reeds gedaan hebt.

Daarmee vervalt dus de noodzaak om dit een tweede maal te doen.

 

Greener

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geld weghalen daar. BoS was lastig met hun telefoongedoe en geen andere optie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En qua kopie maken: je sofinummer (omgekat tot BSN) hebben ze niet nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga inderdaad mijn geld weghalen daar. Alleen ontkom ik er denk ik niet aan om de kopie te sturen realiseerde ik mij net. Opgebouwde rente wordt pas eind van het jaar uitgekeerd en je zal zien dat als ik geen kopie stuur zij de rekening en dus het rente bedrag blokkeren tot zij de kopie wel hebben...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe is dat geld daar dan gekomen?

Je gaat niet akkoord met hun voorwaarden dus vervalt al het geld aan jou. NU.

Gewoon even bellen en vragen om storing naar de tegenrekening.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik loop op niets af te blaten zonder de FAQ van Lloyds bank te lezen, waarvoor excuus.

Zij geven inderdaad aan: "We schrijven de rente op 31 december bij op uw rekening. Als u uw Internet Spaarrekening sluit, krijgt u de rente op de datum van sluiting."

Bedankt voor de reacties.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Greener: bedankt voor de link maar daar lees ik:

 

Mag een bank, notaris of casino een kopie van mijn identiteitsbewijs maken?

 

Ja, dat mag. Banken, notarissen en casino’s zijn namelijk wettelijk verplicht de identiteit van hun klanten vast te stellen. Om te kunnen bewijzen dat ze aan deze plicht hebben voldaan, mogen zij een kopie of scan van uw identiteitsbewijs maken, zoals uw paspoort of identiteitskaart..

 

Pas vanwege risico op identiteitsfraude hiermee wel op! Streep je BSN nummer door en schrijf op de kopie datum en het doel waarvoor de kopie alleen gebruikt mag worden, bijv. Deze kopie mag alleen gebruikt worden door de firma...voor administratieve doeleinden vanwege de aanschaf van.. /of aanvraag van...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mijn spaargeld al overgeboekt naar de tegenrekening en zodra ik dat heb ontvangen zeg ik de rekening op. Ik ga er van uit dat ik dan dus het helemaal niet hoef te overleggen.

Alleen heb ik nu weer de issue dat alles bij 1 bank staat en ik het niet (volledig) cash in huis wil hebben. Een eventuele andere spaarrekening zal ook om een kopie vragen.

Bedankt mensen voor de tips om in dergelijke gevallen het BSN nummer door te strepen en aan te geven waarvoor de kopie dient.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pas vanwege risico op identiteitsfraude hiermee wel op! Streep je BSN nummer door en schrijf op de kopie datum en het doel waarvoor de kopie alleen gebruikt mag worden, bijv. Deze kopie mag alleen gebruikt worden door de firma...voor administratieve doeleinden vanwege de aanschaf van.. /of aanvraag van...

 

Helemaal mee eens, pas op.

Verder kwam ik deze site tegen: Mensen worden er in de KopieID app op gewezen hun BSN door te strepen op de kopie en er kan een watermerk overheen gezet worden met datum en doel van de kopie.

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/11/04/kopieid-app-maakt-misbruik-met-kopie-identiteitsbewijs-moeilijker.html

  • Leuk 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik zou die rekening gewoon leeg laten bestaan. laat ze maar kosten maken met briefen sturen
Neem van mij aan dat zij aan het langste eind gaan trekken eenmaal dat de kosten hoog genoeg zijn opgelopen... tenzij je officieel failliet bent en niets hebt van inkomsten... EN DAN NOG.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

×
×
  • Nieuwe aanmaken...