Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wie prept met een huis onder N.A.P.?


Aapje

Aanbevolen berichten

was benieuwd wie er preppen met hun huisje onder het N.A.P.

Wat zijn je speciale voorbereidingen voor je huis en gezin? Wat doe je als er een overstroming komt? Ga je weg naar een ander gebied?

 

Groetjes van dit aapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik woonde eerst in een huis onder NAP, sterker nog, op 5 minuten fietsen van de zee, ergens in zuid-holland. Ik heb nooit begrepen waarom mensen daar zouden willen blijven wonen en heb voor mezelf dus al vrij snel de keuze gemaakt dat ik daar weg moest. Woon nu in Zweden, zo'n 125 meter boven de zeespiegel. Tegen overstromingen hoef ik niet meer te preppen; de rivier die op een kilometer afstand langskomt, kan niet zo hoog stijgen dat ik er last van krijg.

 

De ultieme prep, verhuizen naar een gebied waar je veel minder kans hebt om last te hebben van natuurrampen! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb in de jaren negentig een aantal jaar 6 meter beneden NAP gewoond, met vier kleine kinderen in zo'n vinex wijk. Op zolder lag lag standaard:

- 3 rubber boten met peddels

- regenkleding

- dekens voor iedereen

- een aantal matrassen

- voedsel voor ca. 1 week

Ik had toen nog niet de plakker 'prepper' maar ben er wel zodra ik de financiele middelen had voor verhuisd en heb 8 BOB's liggen met eten/drinken/slaapzak/neo-air matrassen/4 lichtgewicht tenten en een tipi. Het water is m.i. threat nr.1 in Nederland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heey Aapje,

 

Ik woon nu in een rijtjeshuis. Mijn voorbereiding bestaat nu vooral uit het genoeg tassen op mn kamer hebben zodat ik daar alles snel ik kan gooien zodra er water doorbreekt. Om daarna naar de zolder te gaan. Met het vooruitzicht dat als hier een dijk breekt, dat er minimaal 220cm water staat. Maar ik verwacht een metertje of vier.

 

Ik woon op minder dan een kilometer van de zee. Het ding wat ik mij afvraag is, als het water opnieuw hoog komt, en er is lang geen redding op komst wat dan de beste woonvorm, of woning soort is.

 

Ik ben de laatste tijd aan het denken wat in mijn huidige gebied een goede woonvorm zou zijn. Gezien mijn spierziekte ben ik maar een deel van de dag mobiel, dus het is handig om te weten wat ik wel en niet kan met de kracht die ik heb, en waar ik wel dan wel niet heen kan. Mijn plan, tot nu toe, is om hoe groot ik het gevaar van overstroming ook vind, toch in mijn huidige omgeving te blijven.

 

Zoals ik zei leef ik zelf in een rijtjes huis. Dit heeft grote voor- en nadelen. Je hebt uiteraard veel ruimte (meerdere verdiepingen), en bij ons zit er ook nog best een stuk voor en achtertuin aan. Hier kun je dan weer prima je kippen, konijnen, groente of what ever op houden. Echter staat er bij een overstroming vrijwel direct water in je huis. Hier stond in 53' het water voor zover ik weet 220cm hoog. Wat betekend dat je je begaande grond en je tuin als verloren kan beschouwen. Ook heb je geen goede mogelijkheid je stroom of water nog uit te zetten beneden in je meter kast als het je in de nacht verrast. Buiten water gevaar om is een rijtjes huis ook relatief makkelijk binnen te gaan zowel op de begaande grond als op de eerste verdieping.

 

Een appartement is ook een optie, echter heb je daar minder ruimte, ook al zijn hier vele oplossingen voor. Maar je heb wel de mogelijkheid een stuk hoger te wonen. Waardoor het directe gevaar van water door overstroming >in

 

Ik heb lang niet alles meegenomen waar ik aan denk, want typen begint lastig te worden...*zucht*

 

Ik zou zelf zodra ik mijn eigen plek ga zoeken denk ik in een flat gaan wonen. Tot dan is het mijn preps zo snel mogelijk naar de zolder slepen.

 

Groetjes,

 

appelflapje ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heey Aapje,

 

Ik woon nu in een rijtjeshuis. Mijn voorbereiding bestaat nu vooral uit het genoeg tassen op mn kamer hebben zodat ik daar alles snel ik kan gooien zodra er water doorbreekt. Om daarna naar de zolder te gaan. Met het vooruitzicht dat als hier een dijk breekt, dat er minimaal 220cm water staat. Maar ik verwacht een metertje of vier.

 

Ik woon op minder dan een kilometer van de zee. Het ding wat ik mij afvraag is, als het water opnieuw hoog komt, en er is lang geen redding op komst wat dan de beste woonvorm, of woning soort is.

 

Ik ben de laatste tijd aan het denken wat in mijn huidige gebied een goede woonvorm zou zijn. Gezien mijn spierziekte ben ik maar een deel van de dag mobiel, dus het is handig om te weten wat ik wel en niet kan met de kracht die ik heb, en waar ik wel dan wel niet heen kan. Mijn plan, tot nu toe, is om hoe groot ik het gevaar van overstroming ook vind, toch in mijn huidige omgeving te blijven.

 

Zoals ik zei leef ik zelf in een rijtjes huis. Dit heeft grote voor- en nadelen. Je hebt uiteraard veel ruimte (meerdere verdiepingen), en bij ons zit er ook nog best een stuk voor en achtertuin aan. Hier kun je dan weer prima je kippen, konijnen, groente of what ever op houden. Echter staat er bij een overstroming vrijwel direct water in je huis. Hier stond in 53' het water voor zover ik weet 220cm hoog. Wat betekend dat je je begaande grond en je tuin als verloren kan beschouwen. Ook heb je geen goede mogelijkheid je stroom of water nog uit te zetten beneden in je meter kast als het je in de nacht verrast. Buiten water gevaar om is een rijtjes huis ook relatief makkelijk binnen te gaan zowel op de begaande grond als op de eerste verdieping.

 

Een appartement is ook een optie, echter heb je daar minder ruimte, ook al zijn hier vele oplossingen voor. Maar je heb wel de mogelijkheid een stuk hoger te wonen. Waardoor het directe gevaar van water door overstroming >in

 

Ik heb lang niet alles meegenomen waar ik aan denk, want typen begint lastig te worden...*zucht*

 

Ik zou zelf zodra ik mijn eigen plek ga zoeken denk ik in een flat gaan wonen. Tot dan is het mijn preps zo snel mogelijk naar de zolder slepen.

 

Groetjes,

 

appelflapje ;)

 

Je hebt toch een aardig stuk geschreven vind ik hoor!

Je vraagt wat de beste woonsoort is bij een overstroming.. In mijn ogen is dat een woonboot(ark) omdat deze zoals je ongetwijfeld weet mee stijgt met het nivo van het water..

Nu weet ik natuurlijk niet hoeveel preps je hebt maar zou het misschien niet verstandig zijn om alvast een gedeelte van je preps naar de zolder te brengen zodat je als er een overstroming is eigenlijk maar 2 of 3 keer heen en weer hoeft en dan nog net iets meer tijd overhoud om nog net even iemand te waarschuwen ofzo..

 

Mvg Dakhaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heey @Dakhaas,

 

Mwa, het valt mee hoor. Alles bij elkaar zijn het 3 kastplanken. Prima heen en weer te slepen. De zolder is al een pakhuis. We vragen ons af en toe af wanneer het plafond een keer gaat zakken hahaha. Maar toe nu toe gaat dat goed.

 

Een woonboot...helemaal niet aan gedacht :D. Dat is ook een goede! Uiteraard wel goed verankeren wanneer er water op komt. (niet zodat je de boot naar beneden trekt, maar zodat je niet helemaal weg drijft) Het gevaar is uiteraard wel dat iets wat meegesleurd word in de stroming de woonboot ramt en daardoor je woonboot verloren gaat. Of zwaar beschadigd raakt. Verbeter me als ik het mis heb, maar meegaan met de stroom lijkt mij het laatste wat je wilt. Aangezien je dan ook niet kan sturen.

 

Nu het typen weer beter gaat kan ik mijn overwegingen nog wel even op een rij zetten. (wellicht wat herhaling) Ik probeer hier een rijtjes huis en een appartement te vergelijken door ook de positieve punten te noemen voordat er water staat. Want dat is natuurlijk niet altijd:

rijtjeshuis:

voordelen

veel ruimte (meerdere verdiepingen)

(veel) tuin ruimte

schuur

plek voor zonnepanelen en wellicht een zonneboiler

nadelen

brandgevaar van naastgelegen huizen

begaande grond en eerste verdieping makkelijk bereikbaar met een ladder door ramen

voor en achter deur

niet alleen te beveiligen

zeer kwetsbaar tijdens een overstroming

(persoonlijk) de trap, deze kan ik lang niet altijd op en af

 

appartement:

voordelen

(persoonlijk) gelijkvloers

één in en uitgang via een deur. (Uiteraard kan je zelf met een touwladder meerdere uitgangen creëren in geval van nood)

moeilijker binnen te dringen.

goed overzicht over de omgeving

minder vatbaar voor overstromingen (zolang je flat niet instort en je hoog genoeg zit :p)

Nadelen

Vuur van onderaf

water van bovenaf

minder opslag ruimte (ookal is dit makkelijk op te lossen, ik ben dat gewend :D)

minder tuin oppervlakte. balkon is te gebruiken met bakken op de balkon randen en rijen hangend van het balkon als dit is toegestaan.

Problemen die beide woonvormen hebben tijdens overstromingen:

Waterleiding valt weg

Riolering werkt niet

 

Met betrekking op de riolering, ik las ergens op het forum een tijdje terug. Dat als de riolering in een flat weg valt, als je bovenburen doortrekken, jij het door jouw pot je badkamer in geslingerd krijgt. Is dit daadwerkelijk zo? Of is verschilt dit met de bouw? Ook werd daar gesproken over afsluit stukken voor tussen de pvc leiding.

 

Met bijvoorbeeld 3 weken hoog water en er is geen redding onderweg, want half NLD heeft inmiddels natte voeten. Denk ik dat een flat de betere optie. Je hebt, zolang je hoog genoeg zit, geen natte voeten. Al je spullen zijn nog goed. Geen of weinig water schade. In tegenstelling tot alles wat je in een rijtjeshuis op de begaande grond had staan. Je bent (ookal is je zolder ook bekende omgeving) in een bekende omgeving. Je weet waar alles is. En je kan slapen en eten maken op dezelfde plek waar je dat normaal ook doet. Je hoeft jezelf minder te behelpen met spullen die je wellicht niet hebt op de zolder omdat deze beneden zijn vergeten. Water zal je of moeten reinigen of van te voren moeten hebben opgeslagen. De uitwerpselen zul je moeten opslaan of verbranden denk ik. Het in het water gooien lijkt mij onverstandiger. Vanwege ziektes.

 

*oke ik dwaal even af, please let me!*

 

Het is erg lastig. De drie dingen waar ik mij op (probeer) voorbereid is, 1. chemische ramp, 2.WROL, 3. overstroming. Uiteraard overweeg ik een flat niet alleen op het punt water. Ook bij een WROL ben ik, denk ik, beter af in een flat dan in een normaal huis. Stel, je kijkt naar een flat en een huis. Een huis heeft rondom, bij mij, 12 ramen en 2 deuren op de begaande grond en de eerste verdieping. Bij een flat beperkt dit zich tot 1 of 2 ramen en een deur bij een galerij of bij een binnen ingang alleen de deur. (uiteraard meer ramen rondom het gebouw, maar dat is slecht bereikbaar) Hoe moeilijker je het een inbreker maakt, hoe sneller deze besluit een andere plek te kiezen. Keep in mind dat het voor mij vrijwel geen optie is om een bug out te doen. Daarbij is auto rijden niet mogelijk. Dus ja, bug in lijkt mij de enige optie. Mijn conditie is wel redelijk goed. 8 Kilometer op een goede avond is goed te doen. En een goede dag is niet echt realistisch. Ik ben bijvoorbeeld nu aan het veranderen met medicatie, en heb de laatste 8 dagen, 12 uur moeten wachten voordat ik in staat was te staan. Om de situatie een beetje te schetsen zeg maar. Nou ben ik blij met wat ik heb. Weetje, het is niet leuk en het zit mij af en toe goed dwars. Maar ik ben blij dát ik kan lopen, en dat er van buiten niets aan mij te zien is. Overal het positieve van in zien en genieten van de kleine dingen :cool:. Gelukkig is het niet elke dag dat het 12 uur duurt, maar het geeft aan dat zelf met verschillende zware medicatie het nog slecht kan gaan.

 

Back on topic: Het appartement. Alles meegewogen denk ik dat dit de beste optie is. Minder waterschade met een overstroming, minder ingangen voor aanvallers of inbrekers. En als ze binnenkomen is het makkelijker je er tegen te verdedigen omdat ze niet overal vandaag kunnen komen. Op het balkon kun je koken, dus zelf als het onder water staat breng je je zelf of je gezin niet in gevaar door binnen te koken met gevaar voor brand enz., en je tuin(tje) blijft behouden.

 

Nou...dat is het wel denk ik. Even alles opgeschreven wat ik mijn hoofd zat.

 

Wellicht iets wat warrig, maar ik vind het soms zo lastig veel gedachtes overzichtelijk op te schrijven. Dat is een gesprek zo veel makkelijker he :D

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik kan vrij goed in je redenatie meekomen appelflapje. Zelf woon ik ook in een appartement, en vind dat over het algemeen toch een prettiger gevoel wanneer het aankomt op de situaties die jij noemt. Wat ik wel een groot nadeel vind, zijn de beperkte mogelijkheden om weg te komen in geval van nood en dan specifiek brand. Nu woon ik dan wel in een modern complex met twee onafhankelijke trappenhuizen (en sowieso met moderne brandwerende coatings, nette meterkasten, etc) toch zou een brand zo heftig kunnen zijn dat ik niet eens de voordeur uit zou kunnen. Als de hulp netjes op tijd komt is dat niet zo'n ramp, want dan kan je immers vanaf een balkon gered worden. Maar ik weet niet zeker of ik daar wel op wil wachten. Een noodladder is geen optie, want die zijn voor de hoogte waarop ik woon onbetaalbaar. Ik zit er dus sterk over na te denken om iets van een rappel touw en apparaat in huis te hebben in het geval dat. Uiteraard niet zonder dat eerst vele malen geoefend te hebben.

 

Ook heb ik de beschikking over een afgesloten parkeerplaats. Ook hier zie ik het risico dat bij stroomuitval het toegangshek gesloten blijft en je dus niet met de auto weg kunt komen. Binnenkort moet ik maar eens gaan uitvogelen hoe dat hek is te bedienen zonder stroom.

 

Wat ook een nadeel is is dat je geen eigen tuin hebt (behalve het balkon). Daarmee ben je ook direct beperkt in eventuele kweek van eigen groenten en fruit of bijvoorbeeld een de plaatsing zonnepaneel (als je niet 'op het zuiden' uitkijkt). Je kunt er natuurlijk wel een volkstuin op nahouden, maar dat is in sommige gevallen niet handig (niet nabij) of veilig (overstroming, kans op dieven). Overigens bij een overstroming hebben alle preppers met wel een tuin aan hun huis natuurlijk een evengroot probleem.

 

Over dat gebeuren met het riool, daar kan wel eens een kern van waarheid in zitten. Maar volgens mij kan dat alleen wanneer er een opeenstapeling is van problemen. Dus zowel veel regenval als hoge rivieren (zodat de overstort niet werkt) plus de stroom uitvalt en de noodstroom (voor de pompen) ook niet werken. Dan krijg je dus letterlijk poep aan de ventilator (zal daar de uitdrukking vandaan komen?) want als het riool vol zit kan er gewoon niet meer bij. Hoe dan ook, ik denk dat de mensen op de lager gelegen verdiepingen daar een groter probleem hebben dan de mensen die hoog wonen. Maar het kan natuurlijk geen kwaad (als daarvoor gewaarschuwd wordt) het één en ander dicht te maken/plakken. In heb wel eens creatieve dingen gelezen als het oppompen van een fietsband in een afvoerleiding en dat soort dingen. Of het ook effectief is weet ik niet, maar laten we hopen dat nooit in de praktijk te hoeven ondervinden. Het is nooit onaardig om even de sifons in je afvoeren schoon te maken, en dan zou je meteen eens kunnen nadenken over de mogelijkheden die je hebt op de verschillende plekken in je huis om het water tegen te houden mocht dat ooit nodig te zijn. Ik acht de kans wel vrij klein dat zoiets gebeurt. Heb wel ooit een nieuwartikel gelezen dat het gebeurde bij een rijtje huizen, maar dat kwam om dat de lokale waterleidingmaatschappij de riolen wilde doorspoelen, maar dat hadden gedaan met iets te veel druk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier 0,20 boven NAP.

 

Ben ik angstig? Absoluut niet.

Zelfs in 1953, en ik woon in het gebied waar toen veel doden vielen, woon ik nog net achter een waker (dijk) natte poten na een paar uur ja, doodgaan valt wel mee.

BOL ligt op 323 meter hoogte.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

woon op een half uurtje lopen van het strand den haag/loodsuinen/kijkduin, en woon op 1 hoog met geen andere etage boven mij..dus met een overstroming van de noordzee ben ik dus goed zuur..

denk dat het dus op het dak in de tent gaat worden..heb zitten denken aan een zodiac achtige boot..zoiets wat op onze marktplaats staat..maar zelfs met een 20pk verlies je het van de stroming..

 

greetz van hier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn benedenhuis is ca. 2 meter beneden NAP, e andere 9 meter ligt daarboven. de kano's liggen altijd klaar naast huis, maar ik denk dat je bij een overstroming het veiligst bent op je droge etage(s). Uiteindelijk komt er wel hulp. Het water blijft in potentie wel de grootste bedreiging van onze natuurlijke omgeving.

Verder heb ik twee stevige dompelpompen liggen en een aggregaat als het water in een behapbaar tempo zou overstromen. Ik woon ca. 40 km vanaf de kust; de vaart is er dan wel uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst woonde ik ruim 4 meter onder nap. Nu in een portiekwoning en de begane grond is hier 0.60 boven nap. Nog niet echt een verbetering bij een overstroming. Toch een rubberbootje aanschaffen?

 

Je houd je voeten in ieder geval langer droog .

 

Geert

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

wij zitten -4.8 m onder nap we hebben het juiste huis met septic tank , een groot stuk grond, een grote vijver en een zwembad in de tuin ( voor als je water nodig hebt) maar op de verkeerde plek. wij zijn al wat ouder dus wordt het moeilijk om een ander huis aan te schaften , we zijn het nog aan het bekijken wat de mogelijkheden zijn. misschien een stacaravan waar we eventueel naar toe kunnen vluchten als het onderloopt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
wij zitten -4.8 m onder nap we hebben het juiste huis met septic tank , een groot stuk grond, een grote vijver en een zwembad in de tuin ( voor als je water nodig hebt) maar op de verkeerde plek. wij zijn al wat ouder dus wordt het moeilijk om een ander huis aan te schaften , we zijn het nog aan het bekijken wat de mogelijkheden zijn. misschien een stacaravan waar we eventueel naar toe kunnen vluchten als het onderloopt

 

Goed idee. Zoiets heet BOL (bug out location). Plek om naar toe te verkassen. Schuilen op een camping = Shelter Camping. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het hier onder zou lopen weet ik wel waar ik naartoe zou kunnen , maar dat AHN tooltje zou ik toch maar niet al teveel vertrouwen want

ik zit hier in het diepste gelegen stuk in de stad en dat tooltje zegt plus 1, 8 meter ???

( wat ik zeg klopt want er staan hier in de buurt verschillende markeerstenen in gevels van huizen die aangeven hoe hoog het water in 1953 stond )

plus naast te weten hoe hoog je huis staat is het goed te weten hoe je weg kunt komen mocht er water komen . U kunt wel ergens een caravan hebben staan

maar let er dan op dat hij ook goed te bereiken is (liefst via verschillende wegen ! en wegkomen wilt zeggen met auto, fiets of zelfs te voet

en kijk ook eens naar de gevaren bij overstromingen , want je hebt geen meters water nodig om te verdrinken als je te voet bent , dan blijkt dat je zelfs in

10 cm water kan verdrinken (bij overstromingen komen rioolput dekels omhoog stap je in zo'n put is de kans

heel erg groot dat je erin wordt gezogen en je komt er niet meer uit! ) ook is het heel erg moeilijk om in 30 cm diep snelstromend water te blijven staan

en is de kans groot dat er allerlei rotzooi met het water meekomt wat je niet zult zien . dit zijn gewoon wat puntjes waar je eens over kunt denken ;-)

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie de link naar de hoogtekaart op: http://www.brucop.com/millennium/nederlands/transgressions/hkaart.jpg

 

Hierin zie je gebieden waar je naar toe zo kunnen gaan, als je de tijd er voor hebt bij een driegende overstroming.(printen en bewaren bij je PREP spullen)

Maar het geeft ook globaal de richting aan naar hoger gelegen gebieden bij een driegende overstroming, uiteraard zullen de wegen overvol zijn, een brommer/scooter/motor is dan ideaal.

En zeker voor het onverwachte een boot op zolder, denk aan de bijl om een gat in het dak te kunnen maken om er uit te kunnen als je geen dakkapel of groot dakraam hebt.

Overweg eens een stacaravan op een hogere locatie als BOL.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze week (27 mei t/m zondag 2 juni) in de GAMMA folder een Cheyenne V sportboot Polyester met gewapend PVC voor 189,- euries (Lijkt verdacht veel op een Zodiac)

Reddingsvesten voor 19.99

Dat is nog wel een keer te doen, voor de Prepper voorraad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie de link naar de hoogtekaart op: http://www.brucop.com/millennium/nederlands/transgressions/hkaart.jpg

 

Hierin zie je gebieden waar je naar toe zo kunnen gaan, als je de tijd er voor hebt bij een driegende overstroming.(printen en bewaren bij je PREP spullen)

 

Ik zou niet eens zo'n kaart bewaren, maar 'uit het hart' leren. Wat ook een leuk hulpje kan zijn is deze interactieve kaart: http://ahn.geodan.nl/ahn/ Daarmee kun je zelf spelen met de legenda. Stel bijvoorbeeld in minimaal hoogte 0, max 5 (naar gelang voorkeur voor droge voeten). Dan zie je ook makkelijk vanaf welk moment je 'veilig' bent en waar niet... Pas wel op, want de hoogte van daken kunnen de zaken wat rooskleuriger doen lijken dan ze zijn. Altijd met je muis op een straat klikken dus!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...