Ga naar inhoud
GENEGEERD

Geigerteller. Hebbeding of niet?


f150

Aanbevolen berichten

Ik zit te denken aan deze:

 

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/101705/SOEKS-01M-Detector-voor-radio-actieve-straling-meetapparaat-voor-radio-activiteit-dosimeter-Geigerteller-003-tot-100

 

Een stuk compacter dan de Voltcraft die @f150 besteld heeft en meet naast gammastralen ook betastralen. Kost 255 euro.

 

En ziet er niet zo "eng" uit als de Gamma Scout:

 

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/101707/Gamma-Scout-Alarm-Geigerteller-stralingsmeter

 

Als ik daarmee in de winkel blikjes John West zalm uit Alaska ga scannen dan gaan andere klanten flippen en word ik vast door de beveiliging de tent uitgezet. ;)

 

Die SOEKS (СОЭКС; Russisch merk) ziet eruit als een MP3 speler.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Op het Wikipedia artikel over de Geigerteller staat het volgende:

 

Trivia

 

Na de kernramp van Fukushima steeg in Europa de verkoop van geigertellers. Veel zin heeft dat niet, een commerciële geigerteller (die 300 à 500 euro kost) is niet gevoelig genoeg om de geringe overgewaaide radioactiviteit te meten. Bovendien wordt radioactiviteit al door de overheid gemeten en wordt al het geïmporteerde voedsel op radioactiviteit getest.

 

Zit hier een kern van waarheid in of is dit geruststellerij van het "gaat u maar lekker slapen" soort?

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geigerteller

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze geigerteller (KVARTS DRSB-01) die op eBay voor rond de $50 verkocht wordt (ja inderdaad 50 US dollar) schijnt beter te zijn met het detecteren van straling dan de Gamma Scout die 400 euro kost:

 

 

Je hebt dan wel een jaren '80 design (doet denken aan de oude 8-bits computertjes van Clive Sinclair) met slechts twee ledjes en een speakertje. ;)

 

Bron: http://sites.google.com/site/geigerbot/tech-info (onderaan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het Wikipedia artikel over de Geigerteller staat het volgende:

 

Trivia

 

Na de kernramp van Fukushima steeg in Europa de verkoop van geigertellers. Veel zin heeft dat niet, een commerciële geigerteller (die 300 à 500 euro kost) is niet gevoelig genoeg om de geringe overgewaaide radioactiviteit te meten. Bovendien wordt radioactiviteit al door de overheid gemeten en wordt al het geïmporteerde voedsel op radioactiviteit getest.

 

Zit hier een kern van waarheid in of is dit geruststellerij van het "gaat u maar lekker slapen" soort?

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geigerteller

 

Ik maak me ook helemaal geen zorgen over een beetje radioactiviteit. Het is onderdeel van onze natuur, en er zijn (behalve onze 'radon'woningen) plekken waar de natuurlijke radioactiviteit hoog is, zie bv http://webecoist.momtastic.com/2013/01/22/hot-spots-earths-5-most-naturally-radioactive-places/

waar er 10x zoveel straling is als een medewerker van een kerncentrale jaarlijks mag krijgen. Desondanks liggen de sterftecijfers van kanker vaak lager.

De geigerteller is in mijn situatie niet nodig voor het meten van een 'beetje radioactiviteit' maar voor het signaleren van onverantwoord hoge doses.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo medeleden,

 

Ik heb al een paar keer eerder dit onderwerp aangetipt. Volgens mij zou iedere prepper in het bezit moeten zijn van een Nukalert. Hier een eerdere post van mij: link. Ik heb er al meer over geroepen, zoek maar eens op het woord 'Nukalert' op het forum.

 

Gr, Jeroen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk maar dan vind ik dit Russische dingetje interessanter.

 

http://www.mentalsocket.com/reviews/kvartsdrsb01/

 

Schijnt beter te zijn dan veel duurdere geigertellers (zoals de Gamma Scout) maar kostte de gast van die site slechts $19.

 

Valt ook niet zo op met het verouderde jaren '80 ZX-Spectrum design.

 

Hier staat hij ook:

 

http://www.vaughns-1-pagers.com/science/geiger-counters.htm#kvarts90

 

eBay maar in de gaten houden dus. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik het niet mee eens. Cruciaal voor een geiger teller is het kunnen meten hoeveel straling er op dat moment is en hoeveel minder het is geworden nu je in je kelder zit. Is het nog te veel, kun je onder een tafel gaan zitten met daarbovenop dozen met boeken o.i.d. Hoe meer massa en/of afstand tussen jou en de stralingsbron (bv. Fallout in de straten rondom je woning) hoe veiliger het is. Je overlevingskansen nemen daardoor enorm toe. Maar je moet wel kunnen meten of je inmiddels op veilige afstand bent of diep genoeg in de kelder bent gekropen. Dan kan alleen met de Nukalert, niet met bovengenoemde meters. Daarnaast is de Nukalert klein (altijd bij je aan je sleutelbos), zeer accuraat(dmv piepjes geeft hij aan hoeveel tijd je nog hebt voordat je 'gaar' bent, hoe beter je genomen maatregelen zijn, hoe minder vaak hij piept - schaalverdeling piepjes / tijd staat op de Nukalert geprint), gaat de batterij minimaal tien jaar mee, is ie EMP proof, etc. etc. Voor mij is dit een veel betere beveiliging tegen straling dan alle dure (en dus grote) meters bij elkaar.

 

Maar wel een heel leuk ding om erbij te hebben dat Russische apparaatje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

ik heb dat nukealert bekeken en men spreekt daar van mR als eenheid zover als ik weet wordt er hier met mSievert en het is een leuk dingetje maar

straling ligt iets ingewikkelder je hebt allerlei soorten alfa , beta ,gamma en rontgen straling , een dosis alfa straling overleef je nog wel maar bij gamma ligt dat ietsjes anders :cool:

als je je eigen perse hiervoor wilt beschermen is het zeker zaak om je er dan eerst eens in deze materie te verdiepen .

tevens is het dan ook goed om te weten hoe je je eigen dan zo goed mogelijk moet beschermen . wat te doen en wat niet !

nog een kleintje over straling ;

http://w3.tue.nl/fileadmin/sbd/Documenten/Basiscursus/DOS/04-1180_Dosisbegrippen_stralingsbescherming.pdf

persoonlijk zou ik dan toch gaan voor een goede geigermuller teller ipv zo'n nukealert

met enkel jodium pillen kom je er niet

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
ik heb dat nukealert bekeken en men spreekt daar van mR als eenheid zover als ik weet wordt er hier met mSievert en het is een leuk dingetje maar

straling ligt iets ingewikkelder je hebt allerlei soorten alfa , beta ,gamma en rontgen straling , een dosis alfa straling overleef je nog wel maar bij gamma ligt dat ietsjes anders :cool:

als je je eigen perse hiervoor wilt beschermen is het zeker zaak om je er dan eerst eens in deze materie te verdiepen .

tevens is het dan ook goed om te weten hoe je je eigen dan zo goed mogelijk moet beschermen . wat te doen en wat niet !

nog een kleintje over straling ;

http://w3.tue.nl/fileadmin/sbd/Documenten/Basiscursus/DOS/04-1180_Dosisbegrippen_stralingsbescherming.pdf

persoonlijk zou ik dan toch gaan voor een goede geigermuller teller ipv zo'n nukealert

met enkel jodium pillen kom je er niet

gr wafels

 

Hallo Wafels,

 

Het is een andere manier van meten en hij meet wel degelijk Gamma straling. De schaalverdeling in `Rad R-hr` gaat over de dosis straling die je lichaam op dat moment absorbeert. Dat is het allerbelangrijkste om te weten, door te vluchten van de stralingsbron of je ´in te graven´ kun je je leven redden. Als je kunt meten hoeveel de straling daarna is afgenomen tenminste. Straling is cumulatief en blijft dus in je lichaam. Heb je vorig jaar 5 R straling geabsobeert en gisteren weer 5 R, heb je dus aan 10 R straling blootgestaan. 100 R is dodelijk. Met de Nukalert i.c.m. Radstickers kun je dit meten. Met andere geigertellers niet. Deze zijn misschien nauwkeuriger om te meten hoeveel mSievert je lichtgevende horloge uitstraalt, maar dat is voor mij niet echt interessant.

Ik heb me zeer goed verdiept in de materie en mijns inziens is de Nukalert de enige geigerteller die nuttig is voor een prepper. Je kunt hem immers altijd bij je dragen. Hij is EMP proof. Batterij gaat 10 jaar mee. En zo zijn er nog veel meer redenen te bedenken. Steeds meer (amerikaanse) overheidsinstanties gebruiken de Nukalert. Ik kan niet goed begrijpen waarom er mensen zijn die de Nukalert in twijfel trekken. Het is jammer, want hiermee worden mensen ontmoedigd om hier ook eens naar te kijken en dat kan wel eens levens gaan kosten. Hopelijk komt het nooit zo ver, maar denken ´dat gaat wel heel erg ver´ is echt struisvogelmentaliteit. Steeds meer (instabiele) landen hebben nucleaire wapens en vergeet niet het toenemend natuurgeweld i.c.m. (verouderde) kerncentrales..

Mocht er op het forum een expert op gebied van straling aanwezig zijn, graag uw oordeel over de Nukalert. Na maanden van research ben ik echt overtuigd van zijn nut. En uiteraard heb ik hem zelf ook aan de sleutelbos...

 

Gr, Jeroen.

sbs.jpg.24c32b7fd8d9962fa533702dfd25f13e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @jeroen443,

 

Ik begrijp al die twijfels ook niet... dus mij heb je zeker overtuigd.

Er staan flink wat oude kerncentrales in België en Frankrijk, waarvan ik nog niet zo zeker ben dat die bepaalde natuurverschijnselen kunnen weerstaan.

Waar ik wel zeker van ben dat in Europa het weer veel heftiger zal worden... op alle fronten (regen, hitte, storm, koude). Frankrijk is bij een meltdown niet ver weg.

 

Hoewel ik nog maar net begonnen ben en dus eerst nog flink wat andere spullen moet kopen, staat de Nukalert nu zeker op mijn lijstje (incl. jodium-tabl. en Rad-stickers).

Ik zal me eens wat meer verdiepen in de mogelijke beschermmaatregelen tegen te hoge dosis straling.

Dankje dat je me aan het denken hebt gezet :cool:

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jeroen443 Ik begrijp dat deze meter straling meet en het zal best een goed apparaat zijn . Ik geloof u op uw woord als u dat zegt .

het was enkel dat ik die mRad eenheid niet ken , ik ken enkel maar de mSievert en deze materie is allemaal lang geleden voor mij ;-)

U heeft mij wel nieuwsgierig gemaakt , u zegt dat u het apparaat bestudeert heeft , kunt u mij uitleggen hoe men het emp proof heeft gemaakt .? want daar ben ik wel in geinteresseerd (zitten er meerdere metalen lagen in het case materiaal ?? )

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jeroen443:

Iets voor in de prepshop?

Hoe loop je 5R op?

 

De verkrijgbaarheid is nog wel een probleem, misschien kan er collectief iets geregeld worden hier op het forum? Ik heb de mijne gewoon op eBay besteld, uit een US eBay shop. Heb ook bij meerdere US eBay shops Radstickers en 'Potassium Idodide' pillen besteld. Allemaal keurig en snel geleverd. Prima te doen, maar de Nukalert is wel aan de prijs, dat geef ik toe. Maar ja, als het je leven kan redden....

 

5R loop je in het dagelijkse leven niet heel makkelijk op, maar in een SHTF situatie mogelijk wel (meltdown, dirty bomb, nucleair conflict tussen landen, etc).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @jeroen443,

 

Ik begrijp al die twijfels ook niet... dus mij heb je zeker overtuigd.

Er staan flink wat oude kerncentrales in België en Frankrijk, waarvan ik nog niet zo zeker ben dat die bepaalde natuurverschijnselen kunnen weerstaan.

Waar ik wel zeker van ben dat in Europa het weer veel heftiger zal worden... op alle fronten (regen, hitte, storm, koude). Frankrijk is bij een meltdown niet ver weg.

 

Hoewel ik nog maar net begonnen ben en dus eerst nog flink wat andere spullen moet kopen, staat de Nukalert nu zeker op mijn lijstje (incl. jodium-tabl. en Rad-stickers).

Ik zal me eens wat meer verdiepen in de mogelijke beschermmaatregelen tegen te hoge dosis straling.

Dankje dat je me aan het denken hebt gezet :cool:

 

Gr. en suc6, Martin.

 

Juist! Jij snapt het helemaal. Geen dank en succes met het preppen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jeroen443 Ik begrijp dat deze meter straling meet en het zal best een goed apparaat zijn . Ik geloof u op uw woord als u dat zegt .

het was enkel dat ik die mRad eenheid niet ken , ik ken enkel maar de mSievert en deze materie is allemaal lang geleden voor mij ;-)

U heeft mij wel nieuwsgierig gemaakt , u zegt dat u het apparaat bestudeert heeft , kunt u mij uitleggen hoe men het emp proof heeft gemaakt .? want daar ben ik wel in geinteresseerd (zitten er meerdere metalen lagen in het case materiaal ?? )

gr wafels

 

Hoi Wafels, ik begrijp uw reactie goed, komt ook wel een beetje doordat ik in het topic over geigertellers over de Nukalert begin, terwijl dit apparaatje eigenlijk niet echt een geigerteller is. Een geigerteller meet hoeveel straling een bepaalde bron afgeeft. Hoe duurder de geigerteller, hoe preciezer je de straling kunt meten, erg interessant. Maar wat de Nukalert doet is het meten van straling die je op dat moment oploopt, dus waaraan je staat blootgesteld. Natuurlijk moet de Nukalert daarvoor ook straling meten, maar i.p.v. heel precies aangeven hoeveel straling er aanwezig is, geeft de Nukalert door middel van piepjes weer hoe lang je kunt overleven op de plek waar je je bevind. Bijvoorbeeld: er is een meltdown van een kerncentrale en de Nukalert piept in intervallen van 4 piepjes. Op dat moment sta je bloot aan 0,8 R straling per uur (zie foto). Aangezien bij een dosis straling van 100 R de stralingsziekte optreedt, heb je 5,2 dagen de tijd om aan de stralingsbron te ontkomen. Dat kun je doen door te vluchten, of door in je kelder te gaan zitten onder je bureau met daarbovenop allemaal dozen met boeken, etc. Hoe meer afstand of materie tussen jou en de stralingsbron, hoe minder straling je oploopt. Je zult zien dat het aantal piepjes dan afneemt aangezien minder straling jou bereikt. Als de Nukalert dan nog maar 1 piepje geeft, kun je het al 41 dagen uithouden voordat je 100 R hebt opgelopen. Vooral in het geval van 'fallout' in de straten rondom je huis kan dat erg nuttig zijn. De halfwaarde van veel radioactieve stoffen maakt dat je na ongeveer 14 dagen je kelder al weer voor langere tijd kunt verlaten, de straling van de fallout is dan al redelijk afgenomen, maar dat moet je dan wel kunnen meten natuurlijk. En waar kun je dat mee doen? Juist, de Nukalert ;)

 

Het apparaatje is totaal anders dan gewone geigertellers. I.p.v. allerlei elektronika die gevoelig is voor EM pulsen, is de Nukalert voorzien van een speciaal ontwikkelde photosensor (licht), gekoppeld aan een scintillator (een materiaal dat bij bestraling (Gamma of Roentgen) lichtflitsen uitzendt (fluorescentie)). Deze zijn niet gevoelig voor EM pulsen, dit is ook getest op 25 juni 2003 door de Naval Air Warfare Center. Uit de test is gebleken dat de Nukalert voldoet aan militaire standaarden (MIL-STD 461D en MIL-STD RS105). Het andere grote voordeel is dat deze manier van meten veel energiezuiniger is, de batterij gaat 10 jaar mee.

 

Hopelijk is het iets duidelijker zo.

 

Groeten, Jeroen.

 

chart.jpg.a00796ce9a0dddc9d2595dc6befd696f.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

MTM is zeer recent uitgekomen met een RAD Watch. Prachtig design en mooie specs:

http://www.specialopswatch.com/products-page/rads/black-rad/

The MTM Black RAD:

• Detects Gamma-Radiation With A Geiger-Muller Tube.

• Measures Dose Equivalent Rate (DER).

• Measures Dose Equivalents (DE) Of Gamma-Radiation.

• Shows Graphical And Digital Indications For DER And DE

• Allows User Presets For DER And DE Audible Alarms.

• Has A DER Indication Range: 0.1 to 4000mSv/h (0.01;0.1;1.0;10.0;100).

• Has A DE Indication Range: 0.0001 to 9999mSv.

• Has A DE Threshold Range (step): 0.001 to 9999 mSv (0.001; 0.01; 0.1;1.0;10.0;100).

• Has A DE Accumulation Time Range: 1 to 9999 h.

• Has An Accuracy Of Indication Ff DE:+/- 25%.

• Has An Energy Range: 0.06 to 1.5 MeV.

• Measurement time decreases automatically in the range: 300 to 2 s.

The Black RAD is a must have for all radiological professionals and for those familiar with radiological terminology and its implications.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...