Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Waar bewaren jullie je geld/edelmetalen?

Deze vraag krijgen we steeds vaker en hier op het forum is er nog geen echte discussie over geweest. Ik heb o.a. een bankkluis en deze zijn verzekerd tot 50.000e per kluis. Nu hoorde ik van de week dat bij een faillissement van de bank de inhoud van de kluis in de inboedel valt van de bank en niet voor de huurder van de kluis. Hier schok ik behoorlijk van en vraag mij ook af is dit ook zo?

Veel "preppers" vertrouwen de banken niet en waarom zou je dan wel een kluis huren bij de bank hoor ik ook regelmatig. Diverse banken vinden kluisverhuur ook niet meer primair bij hun banktaken passen en stoppen dan ook met verhuur van de "safe loketten"

Dienstverlening safeloketten gestopt

De dienstverlening van safeloketten past niet meer in het bankieren van deze tijd en is per 11 oktober 2010 beëindigd. Alle klanten die een safeloket huurden, hebben hierover een brief gekregen.

Nu heeft "De Nederlandse Kluis" contact met ons opgenomen om te vragen wat onze doelgroep vindt van het verhuur van kluizen:

De Nederlandse Kluis is geen bank maar wil wel deze primaire taak op zich nemen:

Safeloket huren bij De Nederlandse Kluis

De Nederlandse Kluis vestigt zich in voormalige bankgebouwen. Vanuit deze basis verhogen wij de veiligheidsklassen naar de hoogste categorie, klasse 4*. Daarnaast is DNK te Hilversum is gebouwd op 10 meter boven NAP. Uw waardevolle eigendommen zijn dus veilig opgeslagen tegen overval, diefstal, brand en wateroverlast.

Tevens wordt DNK 24 uur per dag, 7 dagen per week gemonitord en bewaakt en er word geen toegang verleend aan derden. Onze medewerkers hebben veelal een lange staat van dienst binnen onze branche. Daarnaast worden ze jaarlijks gescreend op justitiële antecedenten en financiële omstandigheden. Op deze manier kunnen wij onze en uw veiligheid waarborgen.

Doordat u uw bezittingen van waarde buiten huis en/of bedrijf plaats, kunt u in overleg met uw verzekeringsmaatschappij een korting bedingen op de inboedel of waardevollen eigendommen polis.

Wat denken jullie van deze dienst en zou je bijvoorbeeld naast je edelmetaal ook andere zaken op willen slaan? Ze kunnen eventueel een korting aanbieden voor onze leden!

https://www.denederlandsekluis.nl/

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Het is beter dan een bank maar ik sla het toch liever in mijn boot op de zeebodem op.

Opmerking: die gegarandeerde 50 000 heeft mogelijk nog maar de helft van de koopkracht van voor het crash, terwijl je edelmetaal daar in die kluis het behouden heeft, tis maar een getal. Dit geldt ook voor deposito garantie getallen.

Deze post delen

heeft naar mijn idee weinig nut, shtf breekt uit.. ow shit nog even mijn pm en andere kostbaarheden ophalen, wat weer extra risico met zich mee brengt. Ik vertrouw alleen mijzelf & mijn vriendin met onze pm, alleen wij weten hoe we eraan geraken...

Deze post delen

Ik kan werkelijk geen enkele reden bedenken waarom men een kluis zou huren,wat is het voordeel daar van?

Als je dermate kapitaalkrachtig bent dat je je goud/geld of wat dan ook in een kluis moet stoppen kan je ook wel een kluis bekostigen die je thuis kunt inbouwen en zeker zo veilig is als bij eoa instituut.

Dan kun je er altijd bij en ben je van helemaal niemand afhankelijk.

Deze post delen

Ik las: "onze medewerkers worden jaarlijks gescreend op justitiële antecedenten".

Een Brinks bankovervaller kan daar dus wel solliciteren want die antecedenten worden klaarblijkelijk niet bekeken.

Ik blijf daar ver weg.

Greener

Deze post delen

Ik vind het ook een fijner idee dat ik het paraat heb als het nodig is. Het wordt al een kunst om weg te komen bij een flinke calamiteit; dan wil ik voorkomen dat ik moet omrijden over Amsterdam of Utrecht met het risico dat je daar ter plekke beroofd wordt van je PM. Een brandvrije kluis in kruipruimtes, tussen balklagen, achter dakbeschot, in je tuin of vijver of dubbele wand bevalt me beter.

Deze post delen

Ik vind het ook een fijner idee dat ik het paraat heb als het nodig is. Het wordt al een kunst om weg te komen bij een flinke calamiteit; dan wil ik voorkomen dat ik moet omrijden over Amsterdam of Utrecht met het risico dat je daar ter plekke beroofd wordt van je PM. Een brandvrije kluis in kruipruimtes, tussen balklagen, achter dakbeschot, in je tuin of vijver of dubbele wand bevalt me beter.

Brandvrij bestaat helaas niet... Brandvertragend wel...

Tussen de balklaag of achter je dakbeschot zijn in mijn ogen geen goede plaatsen omdat deze constructieve delen vaak zeer goed willen branden..

Kruipruimte vind ik persoonlijk de beste oplossing.. Waterdichtheid is hier dan ook het belangrijkste.

Mvg Dakhaas

Deze post delen

Nou, dat zou mij dus niet gebeuren, alles ging lekker "in the pocket ". Moet je kijken wat je allemaal zou kunnen kopen met dat geld. Een mooi stuk land met een paar zeecontainers ingegraven bijvoorbeeld??;)

Deze post delen

Niet bij een bank doen.

Eventueel wel bij een niet-bank die je vertrouwt.

Stop er echter zeker niet alles in. (!!)

Deze post delen

Voorlopig is PM een luxeprobleem waar ik nog geen last van heb...

Wil wel in m'n huis 1 van m'n opslagplaatsen wegwerken achter een scharnierende muur, die lijkt op een simpele opslagplek voor troep; zodat ALS de boel geplunderd wordt, ik alsnog een deel voorraad heb! :)

Heb 1 "kamer" die hier perfect voor geschikt is; hij valt namelijk buiten 't huis, aan de kelder vast. Het is dus geen plek waarvan je gelijk zou denken "hee, daar hoort een kamer te zijn" :)

Deze post delen

Vooral doen! En netjes afwerken; met de juiste spullen is de truuk des te overtuigender.

Deze post delen

Jep, ben nu met lego aan 't experimenteren hoe zo'n deur 't beste kan maken in mijn situatie, zonder dat 't juist opvalt omdat 't TE netjes is! :)

Bijkomend voordeel is dat 't in dat hok altijd tussen de 4 en 12 graden is, hoe warm of koud 't buiten ook is; en absoluut donker, dus 't is een vrijwel perfecte opslagplaats voor blikvoer en glazen potten enzo, maar ook voor een flinke stapel drinkwater! :)

Deze post delen

''If you can't hold it..you don't own it...''

Dag gezegd hebbende heb ik liever alles van eventuele waarde in eigen beheer en desnoods achter eigen behang :p. Genoeg plekken waar je het veilig kwijt kan. Hidden in plain sight is altijd nog het beste. Zolang je geen macho uit gaat hangen en rond gaat bazuinen dat je dikke doekoe's aan blingbling hebt liggen zal er ook niemand naar komen zoeken.

Deze post delen

Voorlopig is PM een luxeprobleem waar ik nog geen last van heb...

Wil wel in m'n huis 1 van m'n opslagplaatsen wegwerken achter een scharnierende muur, die lijkt op een simpele opslagplek voor troep; zodat ALS de boel geplunderd wordt, ik alsnog een deel voorraad heb! :)

Heb 1 "kamer" die hier perfect voor geschikt is; hij valt namelijk buiten 't huis, aan de kelder vast. Het is dus geen plek waarvan je gelijk zou denken "hee, daar hoort een kamer te zijn" :)

Misschien is dit een leuke optie...

Mvg Dakhaas

Deze post delen

Als je moet vertrouwen op een ander, loop je extra onnodig risico. De veiligste plaats is waar niemand gaat zoeken. Moet je geen Einstein voor zijn.

Lees dit eens en denk er eens over na: http://turksenederlander.nl/turken-vinden-300-000-euro-in-bank.html

Ik zie niet zo snel de link met dit topic, maar ik moet toegeven dat ik betwijfel of ik zo eerlijk zou zijn om die 300k af te geven bij de politie. Met zo'n bedrag zou ik gemakkelijk ergens volledig zelfvoorzienend kunnen leven, de rest van m'n leven.

Deze post delen

Ik zie niet zo snel de link met dit topic, maar ik moet toegeven dat ik betwijfel of ik zo eerlijk zou zijn om die 300k af te geven bij de politie. Met zo'n bedrag zou ik gemakkelijk ergens volledig zelfvoorzienend kunnen leven, de rest van m'n leven.

''tijdens een verbouwing van een oud bankkantoor'' Als die bank geld wil hebben dan schrijven ze maar wat bij op hun eigen rekening. Als het nu van een paar burgers was ofzo dan had ik vast en zeker hetzelfde gedaan maar als het 3ton van de bank is dan mag die manager van mij 3ton minder bonus cashen dit keer :).

Deze post delen

Ik ben nog niet zo heel lang op dit forum vandaar dat ik veel vragen heb. 300k is een klap geld maar hoe en op welke wijze zou je zelfvoorzienend leven? Hoe ziet zoiets eruit?

Deze post delen

Ieder zijn keuze.

Zet het huren van een kluis af tegen het kopen van een kluis, en vergeet dan niet op markplaats te kijken 500 euro voor een loodzware megakluis..

Maar denk ook aan een overval (als de verkeerde binnenkomen en een megakluis vinden zal er megageweld gebruikt worden om te zorgen dat hij open gaat en dan bedoel ik geen geweld gericht op de kluis) enz alles speelt mee.

Spreiden schijnt ook al zo'n overweging te zijn.

En als niemand weet dat er iets is waar is dan een kluis voor nodig?

Er direct bij kunnen versus ergens bij iets/iemand in een safe.

( it aint yours if you can't hold it and defend it)

Enz enz.

Grt

Kans

Deze post delen

Gelukkig heb ik geen 50K aan edelmetalen. Dus ook die problemen niet. :rolleyes:

Maar als je om advies vraagt: giet je goud in een of meer bakstenen en metsel die in de muren van je huis en zeg er helemaal niets over tegen wie dan ook.

Of anders in een boot op de bodem van het meer. ;)

Deze post delen

Ik ben nog niet zo heel lang op dit forum vandaar dat ik veel vragen heb. 300k is een klap geld maar hoe en op welke wijze zou je zelfvoorzienend leven? Hoe ziet zoiets eruit?

Dit verdient eigenlijk een ander topic maar: eigen energie opwekken, eigen watervoorziening, afval/riool zelf verwerken, eigen voedsel verbouwen. Vraag is eigenlijk alleen waar, NL is duur en met 300k leef je als een koning in grote delen v/d wereld.

Deze post delen

Nog ff een leuk linkje... Over geheime opberg ruimtes...
Ik heb ook een interessante link over geheime opberg ruimtes gevonden:

http://blog.survival-goods.com/LIBRARY/Manuals/SecretHidingPlaces.pdf

Via deze link is het mogelijk een pdf versie van het boek “The Construction of Secret Hiding Places” door Charles Robinson gratis te downloaden.

En dan maar hopen dat dieven dit boek niet gelezen hebben. :D

Deze post delen

P.S. Ik heb geen behoefte om een kluis van "De Nederlandse Kluis" te huren. Ik heb thuis een ingemetselde kluis voor het bewaren van onze kostbaarheden. Het is op een onopvallende plaats waar echt niemand zal gaan zoeken, althans dat hoop ik!

Deze post delen

(Risico) Spreiding van spullen lijkt me altijd goed, het blijft altijd afhankelijk tegen welke ramp je je wilt beschermen. Een deel thuis direct voor het grijpen is verstandig, maar bescherming tegen instorten van het financiële systeem kun je wat zilver en buitenlandse valuta goed opslaan in een beschermende kluis. Bij een oorlogssituatie zal deze centrale locatie wel snel opengebroken worden door de indringers...

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...