Ga naar inhoud
GENEGEERD

Onderhoud Communicatie Apparatuur


Communicator

Aanbevolen berichten

Zo, wat een heerlijk weer om dit soort klusjes eens te doen zeg! fantastisch!

 

Vandaag mijn montova Turbo 8 naar beneden gehaald en alle schroefjes en aansluitingen nagelopen. De tui kabels opnieuw uitgelijnd en gespannen. Mast en klemmen behandeld. Het signaal wordt hier in huis constant gemonitord doordat mijn Diamond SX-200 swr/power meter er altijd tussen staat. en ik deze regelmatig opnieuw calibreer en test.

 

De Danita 640 bak en de wilson 1000 had ik ook uit de auto gehaald voor een poetsbeurt en op een handigere plek teruggebouwd. (zodat ik de kanalenkiezer en de signaalmeter beter kan zien).

 

Ik vroeg mij af hoe andere zendamateurs hun apparatuur onderhouden, en hoe vaak zij dit doen per jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Onderhoud is aan te raden. Zelf gebruik ik mijn ham radio tbv veldwerk en Dares ook als extra set in de shack. De antennes voor in het veld zetten we bij scouting wel eens op. Dus ook dat blijft compleet, en ik geoefend in het snel opzetten en weer netjes opruimen. Zo weet ik dat alles blijft werken. Mijn portofoons van motorola en kenwood gebruik ik geregeld en de accu's gaan minimaal 1 keer per jaar aan de conditioner. Indien nodig vervangen. Alle niet gebruikte apparatuur staat zonder batterijen ivm kans op lekkage in de kast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet nog even het dak op, de Solarcon halvegolf monteren met de vier radialen.. nu staat het op een mast maar niet hoog genoeg naar mijn zin.

verder staat op het programma om een paar zenders na te kijken / repareren, er liggen twee Midlands in de ziekenboeg oa een power max Alan 27...

eerst maar eens doormeten die dingen..

Verder moet ik ook nog kijken naar mijn lineair, daar gaat iets niet goed mee.. haha het is wel een kachel maar er komt geen vermogen uit.. eerder omgekeerd..

De rest, oa de porto's liggen lekker droog in de lade zonder batterijen..

De mobiele sets probeer ik volgende week meteen maar uit.. zaterdag even kijken hoever we komen!

 

tot zover.. grts Wisks

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruik de zendapparatuur vrij weinig (set portofoons en midland 248). Enige onderhoud is een periodieke test (2-3x per jaar) en onregelmatig gebruik. Spullen zitten in een EMP vrije stalen kist, samen met een Optima accu met extreem weinig zelfontlading.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb al een hele poos een Sigma Montova Turbo 8 op mijn bescheiden mastje staan, met daaraan Aircell 7 coax kabel die naar mijn Diamond SX-200 SWR/Power meter gaat om vervolgens te eindigen in mijn Lincoln.

Ik controleer met regelmaat mijn SWR en kalibreer altijd voor elke test.

 

op Kanaal 20 met 4W zag je de naald amper bewegen. Op alle kanalen getest, en ben nooit boven de 1.4 uitgekomen. Zelfs met volledige power (30W) komt de naald niet boven de 1.8 uit...

 

Maar nu ineens,

op kanaal 20 2.2swr

op kanaal 1 1.8swr

op kanaal 40 2.8swr

 

Er is niets veranderd aan de opstelling, maar toch ineens hele andere waarden. De kabel is tijdens de onderhoudsbeurt niet van de antenne geweest en heb hier verder ook niet aangezeten.

Ik ontdekte dit gisteren al, maar was ook op de hoogte van bijzondere propagatie (actieve zon). Wellicht is dit de oorzaak van deze veranderde waarden? Of hebben jullie andere tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al een hele poos een Sigma Montova Turbo 8 op mijn bescheiden mastje staan, met daaraan Aircell 7 coax kabel die naar mijn Diamond SX-200 SWR/Power meter gaat om vervolgens te eindigen in mijn Lincoln.

Ik controleer met regelmaat mijn SWR en kalibreer altijd voor elke test.

 

op Kanaal 20 met 4W zag je de naald amper bewegen. Op alle kanalen getest, en ben nooit boven de 1.4 uitgekomen. Zelfs met volledige power (30W) komt de naald niet boven de 1.8 uit...

 

Maar nu ineens,

op kanaal 20 2.2swr

op kanaal 1 1.8swr

op kanaal 40 2.8swr

 

Er is niets veranderd aan de opstelling, maar toch ineens hele andere waarden. De kabel is tijdens de onderhoudsbeurt niet van de antenne geweest en heb hier verder ook niet aangezeten.

Ik ontdekte dit gisteren al, maar was ook op de hoogte van bijzondere propagatie (actieve zon). Wellicht is dit de oorzaak van deze veranderde waarden? Of hebben jullie andere tips?

 

Dat je op kanaal 1 een betere swr hebt dan op kanaal 40 hoef ik je volgens mij niet uit te leggen , Maar ik neem aan dat je bovenstaande waardes met 4 watt bedoeld?

Want met 30 watt vind ik het een keurige swr

Wat heb je met je "onderhoudbeurt "gedaan , uit elkaar halen is nooit goed voor een antenne die lekker aan elkaar gekoekt zit met een goeie swr (vocht , vuil , corrosie)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...