Ga naar inhoud
GENEGEERD

Voor de koolhydraathamsteraars


Tove

Aanbevolen berichten

@Keyser Suze

Reuze bedankt voor deze geweldige bijdrage, zeker de moeite waard, om de verandering in het eetpatroon te proberen, zal in het begin niet makkelijk zijn omdat het lichaam al zolang aan 'n bepaald eetpatroon gewend is.

 

Kan je helaas geen kudo geven:(,... Dat mag dan weer niet:confused:

Die hou je nog wel tegoed.

 

Het opvallende is, dat BIJNA IEDEREEN die zijn/haar eetpatroon aanpast volgens de "Oer-dieet" principes, het als bijzonder prettig ervaart. Toen ik twee jaar geleden mensen dit advies begon te geven, was ik verbaasd; de een na de ander kwam vertellen dat 'ze wel eens eerder waren afgevallen' maar dat ze nu 'ook beduidend meer energie' hadden. Laat even weten hoe het bevalt. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

@Keyser Suze: Ook ik heb besloten om de stap te nemen. Echter blijven rijst en aardappelen wel op mijn menu staan, aangezien toch best wel wat voedingsstoffen bevatten en laatstgenoemde ook nog eens goed in m'n tuin groeien. :)

 

Moet zeggen dat ik vandaag overdag minder honger had ondanks "slechts" één koffiekopje rijst en een paar eieren vanochtend.

Nu alleen eind van de week naar een bron van noten zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze: Ook ik heb besloten om de stap te nemen. Echter blijven rijst en aardappelen wel op mijn menu staan, aangezien toch best wel wat voedingsstoffen bevatten en laatstgenoemde ook nog eens goed in m'n tuin groeien.

 

Moet zeggen dat ik vandaag overdag minder honger had ondanks "slechts" één koffiekopje rijst en een paar eieren vanochtend.

Nu alleen eind van de week naar een bron van noten zoeken.

Wat voor essentiele voedingsstoffen zitten er dan in aardappels? Zijn gewoon suikerbommen met klein beetje vitamine C....zeker die doorgeteelde rotdingen die we hier hebben. En rijst? Probeer eens net zoveel te eten als dat ze in de rijst-landen doen. Wel even corrigeren voor lichaamsgewicht. Wat ik daar gezien heb (Thailand), is het gemiddelde bord van de Hollander die nasi eet, genoeg om een heel gezin van te voeden daar. Zit ook niets essentieels in. Ook weer suikerbom met wat velletjes eromheen. Smaakt ook naar niets nada noppes.

 

Bron van noten: walnoten, pinda's, hazelnoten, cashew's, macademia's - schijnt erg veel noot in te zitten ;) ook in bladmuziek :p

 

Doe je best, ik ben benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor essentiele voedingsstoffen zitten er dan in aardappels? Zijn gewoon suikerbommen met klein beetje vitamine C....zeker die doorgeteelde rotdingen die we hier hebben. En rijst? Probeer eens net zoveel te eten als dat ze in de rijst-landen doen. Wel even corrigeren voor lichaamsgewicht. Wat ik daar gezien heb (Thailand), is het gemiddelde bord van de Hollander die nasi eet, genoeg om een heel gezin van te voeden daar. Zit ook niets essentieels in. Ook weer suikerbom met wat velletjes eromheen. Smaakt ook naar niets nada noppes.

 

Voorlopig beschouw ik aardappels en rijst als "the lesser of two evils", in vergelijking met brood. (Zal ook niet meteen alle graan producten vermijden, wel zoveel mogelijk).

Wat de toekomst brengt weet ik nog niet.

 

Bron van noten: walnoten, pinda's, hazelnoten, cashew's, macademia's - schijnt erg veel noot in te zitten ;) ook in bladmuziek :p

 

Bedoelde meer waar ik ze vandaan kan halen hier in de buurt. ;)

Schuif mij bladmuziek onder m'n ogen en je krijgt valse noten. Heb je niets aan dus. ;)

 

Doe je best, ik ben benieuwd!

 

Zal ik zeker doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bron van noten: walnoten, pinda's, hazelnoten, cashew's, macademia's - schijnt erg veel noot in te zitten ;)

 

Pinda's zijn geen noten. ;)

 

Bedoelde meer waar ik ze vandaan kan halen hier in de buurt. ;)

 

Het is heel belangrijk dat je zorgt dat je rauwe (ongebrande) noten koopt. In de supermarkt zijn vrijwel alle noten gebrand, de supermarkt is dus geen goede bron! Op de markt bij de notenboer kan je wel vragen om ongebrande noten. Zelf koop ik altijd online via notenkraam. Vanaf een bepaald bedrag gratis verzending, en noten blijven in de koelkast wel een paar maanden goed. Ik eet zelf 50 gram noten per dag, dus kan best een voorraad bestellen.

 

Walnoten kan je overigens gerust in de supermarkt kopen. Walnoten worden namelijk nooit gebrand! Hetzelfde geldt volgens mij voor paranoten. Let wel op met paranoten dat je deze niet té veel eet ivm selenium-gehalte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pinda's zijn geen noten. ;)

 

 

 

Het is heel belangrijk dat je zorgt dat je rauwe (ongebrande) noten koopt. In de supermarkt zijn vrijwel alle noten gebrand, de supermarkt is dus geen goede bron! Op de markt bij de notenboer kan je wel vragen om ongebrande noten. Zelf koop ik altijd online via notenkraam. Vanaf een bepaald bedrag gratis verzending, en noten blijven in de koelkast wel een paar maanden goed. Ik eet zelf 50 gram noten per dag, dus kan best een voorraad bestellen.

 

Walnoten kan je overigens gerust in de supermarkt kopen. Walnoten worden namelijk nooit gebrand! Hetzelfde geldt volgens mij voor paranoten. Let wel op met paranoten dat je deze niet té veel eet ivm selenium-gehalte.

 

Serieus, in de koelkast noten bewaren? Maakt dat noten langer houdbaar?! Ongebrand en online verkoop zijn goede tips, dank daarvoor :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het opvallende is, dat BIJNA IEDEREEN die zijn/haar eetpatroon aanpast volgens de "Oer-dieet" principes, het als bijzonder prettig ervaart. Toen ik twee jaar geleden mensen dit advies begon te geven, was ik verbaasd; de een na de ander kwam vertellen dat 'ze wel eens eerder waren afgevallen' maar dat ze nu 'ook beduidend meer energie' hadden. Laat even weten hoe het bevalt. Succes!

 

Bedankt voor je tips en heldere info. Al tien jaar eet ik koolhydraatarm, sjouw me een breuk aan groentes, want je hebt nogal wat nodig als je de koolhydraten overslaat. Ik ben het zo gewend om zo te eten, dat ik moe word en zelfs maagpijn krijg in situaties waarbij ik de koolhydraten moeilijker kan omzeilen, bijvoorbeeld op vakantie, als ik me een beetje moet aanpassen. Ik blijf koolhydraatproducten wel erg lekker vinden, maar val altijd vanzelf weer terug naar koolhydraatarm, omdat het niet goed meer voelt. Toch heeft dit topic voor mij nog wat nieuwe inzichten gebracht: er mogen wat vetten bij het dagelijkse eten en er moet nog een flinke voorraad eiwit (Whey) komen (met een vezelproduct), dat het duurdere vlees/visproduct bij de lunch kan vervangen en aan de hand van het boekje 'Plukplanten voor als de Pleuris Uitpreekt' van Roos Boum wil ik planten in de omgeving gaan zoeken, zodat deze manier van eten ook in een moeilijke tijd mogelijk blijft.

Ontzettend bedankt voor de vele tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Travellunch maaltijden:

 

Ik verkoop wat maaltijden die makkelijk te bereiden zijn met alleen water en zeer licht van gewicht zijn.

 

5 smaken die ik heb zijn:

Macaroni bolognese met rundvlees

Zweedse rundvlees stoofschotel

Kip kerrie roomsaus

Beef stroganoff met rijst

 

Mocht je er een paar van over willen nemen hoor ik graag van u.

 

De prijs per zakje is 2,50 euro en mocht u meer willen kunnen we vast iets met de prijs doen.

 

Met vriendelijke groet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Serieus, in de koelkast noten bewaren? Maakt dat noten langer houdbaar?! Ongebrand en online verkoop zijn goede tips, dank daarvoor :)

 

Ja, ik bewaar noten altijd in de koelkast. Dan blijft het echt langer houdbaar. Ik koop online voor 3 maanden in. na 3 maanden smaakt het nog net zo vers. Als ik ze buiten de koelkast bewaar zijn ze zeker nog prima eetbaar maar smaken ze minder vers. Noten moeten koel bewaard worden, en donker. Een koelkast is daar dus ideaal voor.

 

Je moet ze wel in potten of in ieder geval luchtdicht bewaren, dit omdat geuren van andere etenswaren anders in de noten kunnen trekken en dat is niet lekker. Je kan noten overigens ook invriezen, maar dat doe ik nooit omdat ik om de 3 maanden een nieuwe voorraad koop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft de natuurlijke afweer in granen een toevoeging: deze worden onschadelijk gemaakt door deeg lang (>12 uur) te laten rijzen.

 

Inderdaad, daarom is zuurdesem ook beter gegist brood. In noten zit overigens ook phytinezuur, dus het is niet per se verbonden aan graan/koolhydraten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koel en donker (kelder) is niet helemaal hetzelfde als gekoeld (koelkast).

 

Over het algemeen wordt aanraden noten te bewaren tussen de 0 en 7 graden. Daar voldoet een de koelkast wel aardig aan. :) Ik heb overigens geen kelder helaas, anders zou een optie kunnen zijn, mits dus ook luchtdicht verparkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het opvallende is, dat BIJNA IEDEREEN die zijn/haar eetpatroon aanpast volgens de "Oer-dieet" principes, het als bijzonder prettig ervaart. Toen ik twee jaar geleden mensen dit advies begon te geven, was ik verbaasd; de een na de ander kwam vertellen dat 'ze wel eens eerder waren afgevallen' maar dat ze nu 'ook beduidend meer energie' hadden. Laat even weten hoe het bevalt. Succes!

 

Te gekke posts. Kort door de bocht is het dus weinig tot geen brood eten, vooral veel groenten en gevarieerd fruit, regelmatig vlees en vis en suikers mijden.

 

In dit oerdieet stuk http://www.roosgoesgreen.nl/voeding/waarom-een-oerdieet-de-snelste-weg-naar-gezondheid-is/ staat dat bio industrie vlees niet goed is maar dat je eigenlijk wild zou moeten eten. Zit hier naar je weten een kern van waarheid in?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te gekke posts. Kort door de bocht is het dus weinig tot geen brood eten, vooral veel groenten en gevarieerd fruit, regelmatig vlees en vis en suikers mijden.

 

In dit oerdieet stuk http://www.roosgoesgreen.nl/voeding/waarom-een-oerdieet-de-snelste-weg-naar-gezondheid-is/ staat dat bio industrie vlees niet goed is maar dat je eigenlijk wild zou moeten eten. Zit hier naar je weten een kern van waarheid in?

 

tuurlijk, liefst alles zo puur mogelijk. Liever een koe of varken die scharrelt en niet wordt ingespoten met weetjijveel.....dito met de kipjes, schapen, paarden, etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit oerdieet stuk http://www.roosgoesgreen.nl/voeding/waarom-een-oerdieet-de-snelste-weg-naar-gezondheid-is/ staat dat bio industrie vlees niet goed is maar dat je eigenlijk wild zou moeten eten. Zit hier naar je weten een kern van waarheid in?

 

Lijkt me nogal logisch dat het vlees uit de bio-industrie niet gezond is, nog los van het feit dat het vanuit moreel oogpunt niet wenselijk is i.v.m dierenwelzijn. Het bericht in die link lijkt me nogal onzin overigens. Daar staat dat wild vlees 80% eiwit bevat. Yeah right, wie gelooft dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vers vlees is 80% vocht. Van die overgebleven 20% is bij de AH kip nog steeds 80% vocht en medicatie. Bij goed vlees is dat wel 80% eiwit.

 

Wat een onzin, reken het eens na.

Laat mij sowieso maar een goed onderbouwde bron zien waaruit blijkt dat er in wild vlees 4 x zoveel eiwit zit als in vlees uit de bio-industrie. Ik haal meestal kipfilet bij de biologische slager, heel af en toe bij de AH. Je merkt dat wanneer je je kipfilet bakt dat er bij de AH kipfilet iets minder nettogewicht overblijft, maar het scheelt zeker geen veelvoud. Laat staan dat er 4 x zoveel eiwit in zit. Nu is biologische kip geen wild, maar het gaat even om het principe.

 

Jij denkt dus echt dat wanneer ik 100 gram rauwe fazant hebt tegen over 100 gram rauw kipfilet van de AH, dat daar 4 x zoveel eiwit in zit. Really?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel gram eiwit denk je dat je hebt in 100 gr vlees? Van vlees is 80% echt water. Dan hou je bij een gezond dier 20% ruwe celstof en eiwitten etc. over. Met redelijk aandeel eiwit. Bij een kip die zelfs niet eens de kracht heeft om op te staan... en bomvol medicatie zit.... Denk nou eens goed na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel gram eiwit denk je dat je hebt in 100 gr vlees?

 

Sterk afhankelijk van de vleessoort. Globaal gezien heeft een goed stuk vlees zo'n 20-25 gram eiwit per 100 gram vlees.

 

Maar beantwoord jij de vraag eens:

Jij denkt dus echt dat wanneer ik 100 gram rauwe fazant hebt tegen over 100 gram rauw kipfilet van de AH, dat daar 4 x zoveel eiwit in zit. Really?

 

In die fazant zal zo'n 30 gram eiwit zitten, en dat is echt al veel. Dat wild vlees uit 80% eiwit bestaat zoals die site beweert is gewoon niet waar. Volgens jouw theorie zou er in 100 gram rauwe kipfilet van de AH dus minder dan 8 gram eiwit zitten? Geloof je het zelf.

 

Natuurlijk zijn er verhalen bekend van kipfilet die met vocht ingespoten wordt, waardoor die 100 gram iets minder is, maar dat gaat echt niet om dermate grote verschillen. En ja, ik heb dat zelf getest. Kwestie van 150 gram rauwe biologische kipfilet van de slager afwegen, en grillen. Kijken hoeveel er dan van die 150 gram overblijft. Daarna doe je hetzelfde met de kipfilet van van AH. En dan noteer je het verschil. En er is wel een verschil, maar zo enorm is dat niet.

 

En laten we even afstappen van de met vocht geïnjecteerde kipfilet, en naar de biefstuk gaan.

Als ik 100 gram rauwe biefstuk koop, afkomstig uit gangbare veehouderij, dan heb ik zo'n 20-22 gram eiwit. Volgens die bron zou ik dan wild moet kunnen krijgen waar ik zo'n 80 gram eiwit uit 100 gram rauw vlees krijg, volgens jouw schrijven ook. Noem mij eens een stuk vlees wat dit heeft! Ik ben erg benieuwd. A.u.b. niet weer een verhaal er omheen draaien. Als ik met rauwe biefstuk 20/100gram eiwit krijg uit rauw vlees, wil ik nu van jou weten met welk wild vlees ik 80/100 gram rauw vlees kan krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vers vlees is 80% vocht. Van die overgebleven 20% is bij de AH kip nog steeds 80% vocht en medicatie. Bij goed vlees is dat wel 80% eiwit.

 

Neen hoor, eiwitgehalte van vlees is veel lager en de verschillen tussen vlees 'soorten' onderling zijn ook vrij beperkt.

Reken gemiddeld op circa 1/5 eiwit per gewicht voor vlees, vis of gevogelte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je leest dus ook niet wat ik zeg. Ik heb het helemaal niet eens over die site waar ze beweren 80% eiwit uit vlees te krijgen. Alleen over de totale hoeveelheid eiwit tussen een wilde fazant en een AH kip.

Je kan ook niet 80% eiwit uit vlees halen.. 80% is water. Zie mijn vorige post.

Maar wat jij doet, met grillen, is niet al het vocht eruit halen, maar een beetje. Hoeveel gram hou je over, in beide gevallen? Dat verschil is maar een deel van het werkelijke totale verschil in eiwit.

Nu een logische vraag: Hoeveel eiwit zal een fazant hebben, die dagelijks voor zijn leven moet lopen, of een kip die geïnjecteerd wordt en niet eens kan lopen?

Really...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of spieren al dan niet 'ontwikkeld' of 'getraind' zijn heeft op het exacte eiwitgehalte niet zoveel invloed scheikundig gezien... dat gaat max een paar procent schelen op het totaal plaatje.

Welke je het beste eet voor je eigen gezondheid, daarop kent iedereen het antwoord. Dit staat los van de exacte eiwit inhoud dunkt me. Je eet niet enkel vlees voor het eiwit denk ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...